Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidtunnel Göteborg


Jonas

Recommended Posts

Inte för att vara negativ men ser man på "vår" tunnel här i Värmland så är det väldigt få motionärer som nyttjar tunneln i någon större utsträckning. Det stora flertalet besökare är från Norge och då handlar det främst om ungdomar och elitsatsande. Tror att många har svårt att tänka sig att åka skidor annat än vintertid och dessutom inte gärna i ett betongrör. I södra Sverige skulle det kanske bli mer besökare snöfattiga vintrar, men tillräckligt för att det ska gå ihop ekonomiskt? Tror jag knappast.

Tror inte du kan jämföra en tunnel som ligger långt bort i obygden långt ifrån alla människor med en tunnel/hall där folket bor.

Skidintresset är väldigt stort i söder, så det kommer defentivt att bära sig. Men det får inte ligga mer än max 45 min ifrån där folk bor.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 80
  • Created
  • Last Reply
Inte för att vara negativ men ser man på "vår" tunnel här i Värmland så är det väldigt få motionärer som nyttjar tunneln i någon större utsträckning. Det stora flertalet besökare är från Norge och då handlar det främst om ungdomar och elitsatsande. Tror att många har svårt att tänka sig att åka skidor annat än vintertid och dessutom inte gärna i ett betongrör. I södra Sverige skulle det kanske bli mer besökare snöfattiga vintrar, men tillräckligt för att det ska gå ihop ekonomiskt? Tror jag knappast.

Tror jag. Det bor "lite" fler folk i Göteborg än i Norra Värmland. Torsby Kommun har 12 400 invånare och 11 st åkte VL, tyvärr bor det helt enkelt ytterst få motionärer på rimligt reseavstånd. Gbg Kommun har 465 000 invånare och bara från IK Stern åkte flera hundratals VL. Räknar vi in kranskommunerna som ligger inom 30 minuters resa från Kviberg och alltså skulle kunna åka och träna minst en kväll i veckan, så är vi uppe i bortåt 700 000 personer och mer än 1000-tals startande bara på VL-arrangemangen. Det är inte heller mkt längre restid från Oslo till Göteborg än till Torsby. Sen finns många elitsatsande i Västergötland, närmare till Danmark, mindre snö på vintern, mer övriga attraktioner osv osv. Det går inte ens att göra en vettig jämförelse baserat på Torsbytunneln som ju är ett betongrör till skillnad från anläggningen i Kviberg. Därmed inte sagt att det garanterat är en jättelönsam investering då hade den ju gjorts för länge sedan. Helsingfors har väl gått så där.

Link to comment
Share on other sites

Uppdatering om skidtunneln i Göteborg. Landvetter eller Skatås är historia. Kviberg står klart inom två år om allt går som det ska.

 

http://erikwickstrom.se/2011/10/18/goteborg-bygger-i-tva-etapper/

Tror på detta' date=' precis som skidförbundet. Ola Serneke är riktigt entreprenör som brukar lyckas men det mesta OCH inte minst - det går spårvagn till Kviberg! Kanske skall flytta tillbaka till Göteborg igen![/quote']

Fyttirackarn va coolt! Kan se mig själv knalla knappa 5 min ner till bussen med laggen under armen, åka genom Tingstadstunneln till Olskroken och sen byta till "tricken" sista biten till Kviberg för några svala varv.

 

Eller... så spänner man fast snöskidorna på ryggsäcken, tar rullisarna ner över Marieholmsbron och bort till Kviberg. ;)

 

Edit: Komplettera anläggningen med Thoraxtrainers och Skiergs, eller t.o.m. rullskidband och friskvårdsbidrag till årskort så är jag där. Komplettera även med några markerade rullskidsrundor utanför knuten, t.ex. Gamlestan-Lärjebanan och Utby-Partille så blir det en kanonanläggning.

Link to comment
Share on other sites

Åh vad bra Kviberg hade varit! En lätt jogg dit och sen ett hårt stakpass innan tillbakajogg och lunch på jobbet ;)

 

Självklart har en anläggning i Göteborg större möjlighet att dra folk än i Torsby!

Så är det nog, men den stora frågan är väl om det går ihop ekonomiskt. Jag hoppas att det gör det, men jag är tyvärr lite skeptisk.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Låter riktigt härligt! Tror att en sån sak skulle öka skidintresset väldigt mycket. De absolut flesta längdskidåkarna tror jag har möjlighet att åka en eller två veckor per år, under sin fjällsemester. Om folk däremot får möjligheten att träna och utvecklas tror jag att sporten kommer växa mycket! Varför dom har byggt en i torsby förstår jag dock inte.
Link to comment
Share on other sites

Låter riktigt härligt! Tror att en sån sak skulle öka skidintresset väldigt mycket. De absolut flesta längdskidåkarna tror jag har möjlighet att åka en eller två veckor per år, under sin fjällsemester. Om folk däremot får möjligheten att träna och utvecklas tror jag att sporten kommer växa mycket! Varför dom har byggt en i torsby förstår jag dock inte.

Vad är det som du inte förstår med att dom bygger en i Torsby?

Link to comment
Share on other sites

Vad är det som du inte förstår med att dom bygger en i Torsby?

Kanske det som skrivits tidigare i tråden; Torsby kommun har 12 400 invånare medan t.ex. Göteborgs kommun har 465 000 invånare. Det borde vara enklare att få en tunnel att gå runt ekonomiskt i ett område med fler invånare och fler skidåkare.

Jag har faktiskt inte heller förstått varför just Torsby "fick" en tunnel.

Link to comment
Share on other sites

Vad är det som du inte förstår med att dom bygger en i Torsby?

Kanske det som skrivits tidigare i tråden; Torsby kommun har 12 400 invånare medan t.ex. Göteborgs kommun har 465 000 invånare. Det borde vara enklare att få en tunnel att gå runt ekonomiskt i ett område med fler invånare och fler skidåkare.

Jag har faktiskt inte heller förstått varför just Torsby "fick" en tunnel.

Vadå fick?

Det är väl ingen som gett dom en tunnel.

Svaret är ju skitenkelt. Torsbytunneln hade rätt folk i organisationen som lobbade bra och lyckades ragga pengar och bygglov helt enkelt.

Det är hela sanningen

 

Inget annat projekt i andra regioner har hittils lyckas med detta, att få ihop pengar.

 

Sen vet ju alla och förstår alla att det skulle passa bättre med tunnlar/hallar i mer folktäta regioner. Men det är ju inte det som det handlar om. Man skall lyckas med ekonomin innan bygget startar också. Det gjorde dom i Torsby!

Link to comment
Share on other sites

Skidtunneln i Torsby är nog inte byggd främst med tanke på att ge så många motionärer som möjligt chansen att träna för Vasaloppet. I Torsby finns ett av landets mest framgångsrika skidgymnasier och det är något som man vill bygga vidare på. Det är också en glesbyggd där man behöver skapa arbetstillfällen och hitta sätt att locka besökare till orten och då lyckades man få EU-stöd till detta projekt. Tror knappast att storstadsregionerna kan hävda samma behov av regionalt stöd.
Link to comment
Share on other sites

Skidtunneln i Torsby är nog inte byggd främst med tanke på att ge så många motionärer som möjligt chansen att träna för Vasaloppet. I Torsby finns ett av landets mest framgångsrika skidgymnasier och det är något som man vill bygga vidare på. Det är också en glesbyggd där man behöver skapa arbetstillfällen och hitta sätt att locka besökare till orten och då lyckades man få EU-stöd till detta projekt. Tror knappast att storstadsregionerna kan hävda samma behov av regionalt stöd.

Ja det låter rimligt.. Ingenting som rör Torsby skulle ju annars ha diskuterats här, och det är väl värt något för dom. Dom behöver något för att hamna på kartan..

Link to comment
Share on other sites

Vadå fick?

Det är väl ingen som gett dom en tunnel.

Det var precis därför jag satte citationstecken runt "fick".

 

För att citera wikipedia:

"Citationstecken används även för att markera ett ord där man vill fästa uppmärksamheten vid att själva ordet används på ett ovanligt sätt eller att ordet ges en betydelse det vanligtvis inte har, ibland med en ironisk underton"

Link to comment
Share on other sites

Oavsett var en tunnel placeras har jag mycke svårt att få ihop en kalkyl som säger att det kommer att gå runt. Detta har jag tagit upp i en tidigare tråd:

 

Tunnel i Stockholm

 

Jag kan bara gå till mig själv men som inbiten längdåkare har jag ändå svår att se mig själv resa till en tunnel några kvällar i veckan för att åka skidor annat än under perioden nov - snön kommer. Det finns inte tid till det och det skulle kosta för mycket pengar helt enkelt. Jag tror att de allra flesta här på forumet inte heller skulle åka till en tunnel 2-3 ggr/v i maj-nov.

 

Satt jag på 100 milj så skulle jag fundera både 3 och 4 ggr innan jag satsade pengar i ett tunnelprojekt oavsett var i landet den placeras.

Link to comment
Share on other sites

Oavsett var en tunnel placeras har jag mycke svårt att få ihop en kalkyl som säger att det kommer att gå runt. Detta har jag tagit upp i en tidigare tråd:

 

Tunnel i Stockholm

 

Jag kan bara gå till mig själv men som inbiten längdåkare har jag ändå svår att se mig själv resa till en tunnel några kvällar i veckan för att åka skidor annat än under perioden nov - snön kommer. Det finns inte tid till det och det skulle kosta för mycket pengar helt enkelt. Jag tror att de allra flesta här på forumet inte heller skulle åka till en tunnel 2-3 ggr/v i maj-nov.

 

Satt jag på 100 milj så skulle jag fundera både 3 och 4 ggr innan jag satsade pengar i ett tunnelprojekt oavsett var i landet den placeras.

Visst har du rätt. I en sund ekonomisk kalkyl går det inte ens i Stockholm att räkna ihop en tunnel om den ska bära sig själv!

 

Vem som helst kan ju också enkelt räkna ihop att t ex Skipark 360 i Bålsta inte kommer att bli av. Projektörerna i Bålsta har nämligen beräknat att man måste få in intäkter på 400 miljoner kronor per år för att det ska gå ihop – alltså MER än hela Sälenfjällen säljer liftkort för på ett helt år!

 

Ska man få in det på årets 365 dagar så måste alltså rent matematiskt i genomsnitt över 4000 personer PER DAG åka (och betala motsvarande priset för ett dagkort i Sälenfjällen.)

Om man rent fysiskt prövar att ställa 4000 personer i en och samma lilla skidbacke så förstår man orimligheten....

 

OK, sen tänker de sig därutöver några som ska åka längskidor i tunneln och betala för det, några som bor över på anläggningen, några som äter mat etc, men sååå mycket mer intäkter får man inte på det. Alpinbacken är ändå det stora och priserna kan inte bli ALLTFÖR höga för det är trots allt inget Disney World vi talar om.

 

Nej en skidtunnel - ÄVEN i Stockholm - blir bara av om någon välvillig kommun hostar upp offentliga medel på samma sätt som man gör för andra idrottsarenor. Men i Stockholm lider tyvärr alla kommuner av svarte-petter-syndromet att hellre låta bli och hoppas på att någon annan betalar eller att det faller natursnö. Finns ingen stor påtryckargrupp inom skidåkning, få organiserade i klubbar, en allmänhet som vant sig vid att snällt vänta på snöfall etc.

 

Nej det troliga är ni får nöja er med konstsnöspår mot spåravgift.

Link to comment
Share on other sites

Finland har varit en föregångare angående skidtunnlar/hallar. Tyvärr har det visat sig mycket svårt att få det hela att gå ihop finansiellt. Skidhallen i Helsingfors drabbades av 2 bra vintrar och gick i konkurs trots att det bor 1 miljon finländare inom en radie på 4 mil. Problemet är att säsongen för en skidhall/tunnel blir mycket kort åtminstone på breddgrader där man kan skida ute från medlet av december till slutet av mars.

 

Jämför man med ishallar så är skillnaden den att hockeyspelarna och konståkarna inte försvinner från hallen när vintern kommer vilket gör att de har betalande kunder från augusti till maj.

 

Tippar själv att skidhallen i Helsingfors kommer att vara i annat bruk nästa säsong. Med tanke på livet efter en konkurs är en skidtunnel bättre en hall för tunneln är svår att använda för något annat medan en hall lätt kan ändras till ishall, lager för kylvaror etc.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...