Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Coast to Coast 2009 årets Kioskvältartävling på rullskidor!


Recommended Posts

Har du funderat på hur hård du är på rullskidor? Var går gränsen för vad som är möjligt?

 

Kolla in Nacka Värmdö´s tävling Coast to Coast 2009 på adressen

http://www.nvskidor.se/artikel/211/

Håller med kustlöparen, detta är häftigt och det blir kul att följa detta. Tyvärr är jag nog inte själv hård nog men nog lockar det att försöka.

Är det vår vän Dunderklumpen som hittat på detta ? Och tänker han själv vara med ?

Link to comment
Share on other sites

Skitkul att Nacka Värmdö drar igång en sådan här tävling

 

Tycker den klubben är ett föredöme just nu för alla andra klubbar när det gäller att locka till sig nya medlemmar.

 

Mycket bra hemsida som uppdateras frekvent, gemensamma träningar och resor.

 

Mao en rolig klubb att följa tycker jag.

 

Sen kan det ju alltid diskuteras på elitnivå vilka som drar det "längsta strået" men frågan är om inte detta koncept är det som funkar bäst för framtiden här i Sthlms området.

 

Bor själv på norrsidan och är medlem i en annan klubb men ibland måste man ju ge dom där på södra sidan lite cred =)

Link to comment
Share on other sites

Mkt intressant och utmanande initiativ och med viss säkerhetsmarginal till första april:) Krockar dock med VR (på Cykel). Reservdatumet eller ännu hellre ngt nytt datum strax efter midsommar låter bättre.

 

"Mat och logi: Du har totalt 1000 kr att spendera på mat och boende därefter kostar varje 100 kr 10 minuters tillägg på din totala tid. Tävlingen kommer därför att premiera den som är hungrig, mager och fattig…"

 

Hmm.. den som vill vinna övernattar ju inte alls eller sover ngn timme i busskur och de som "turistar" bryr sig väl inte om tidstillägg och hur räknas egen eller lånad husvagn som ställs upp på lämpligt ställe + kostnad för bilen som drar dit den? Men OK det är väl bara bestämma en viss summa tex 990 kr:) eller inte tillåta det vilket ju vore det bästa. Övernattning inkl mat hos lämpliga släktingar måste ju vara förbjudet enligt langningsförbudet som iof också är bra för att undvika att den resursstarkaste åkaren vinner. Men hur gills preparerade matdepåer som man själv lagt ut i förväg det måste ju också betraktas som langning även om man gjort det själv. Här behövs lite förtydliganden men jag antar alla ideer ovan inte är tillåtna. Det är bara att handla på bensinstationer på kommersiell basis och spara kvittona eller bära med sig energin!

 

Annars gillar jag övriga regler tex begränsningen till tvåor som är bra eller rättare sagt nödvändig för att öka säkerheten!

Link to comment
Share on other sites

Antti Gustavsson och Jan Sandström från Växjö färdades på rullskidor från Ystad i söder till Treriksröset i norr en sträcka på 230 mil, tror det var 2001, i syfte att samla in pengar till Barncancerfonden. De assisterades av Jans fru i husbil och klarade provet med glans. Båda var vältränade med många Vasalopp i ryggen, Antti dessutom med pacemaker, så det var en prestation utöver det vanliga.
Link to comment
Share on other sites

Låter som en kul tävling :) Klarar man det på 36H, 12h åkning, 12h vila och slutligen 12h åkning? Lätt ryggsäck med sovsäck och så sova under bar himmel, ett ombyte kläder + nödproviant. Borde bli 5kg packning. Mer mat provianteras på vägen (käk som ätes under vilan). Då ska ju en 1000-lapp inte vara några som helst problem. Det stora problemet är väl de 50 milen..............

 

Men vad ingår i 500:- anmälningsavgift. Ingen försäkring (all tävling på egen risk), ingen langning, inget boende, ingen återresa och ingen markerad bana = eget vägval. Är det månne en brakfest i Göteborg som är belöningen och som pengarna går till?

Link to comment
Share on other sites

Men det är ingen fara för helgen efter Midsommar kan alla ni som missade Coast to Coast pågrund av att ni cyklade åka på Rullskidläger i SKåne.

 

Det blir läger för alla tävlande rullskidåkare den 26-28 juni i Hässleholm! Fler elitåkare är redan klara till lägret. Björnstorps IF och IK Stern kommer med alla sina åkare.....så kom och träna med oss, ha trevlig på kvällarna, det blir även test tävling och långpass.

 

Men först får ni rulla från Sthlm till Gbg eller runt den lilla sjön Vättern på cykel.....sen kommer ni ner till oss. Ser ut som att vi kan bli ca 50 pers just nu.....årets händelse för rullskidåkare med tävlingsambitioner!

Link to comment
Share on other sites

Verkar som om iden kommit fram under en sen krogkväll;).

Ska ni kalla det tävling så tycker jag inte att det räcker med att "åk från Stockholm till Göteborg betala oss 500 kr). Det krävs lite mera t.e.x, några kontrollstationer med mat sjukvård och sovplats (Typ bygdegård). Iden är annars kul men kalla det hellre för en utmaning än tävling.

 

Utveckla iden lite så kommer jag, skulle vara kanonkul:D

Link to comment
Share on other sites

Har du funderat på hur hård du är på rullskidor? Var går gränsen för vad som är möjligt?

 

Kolla in Nacka Värmdö´s tävling Coast to Coast 2009 på adressen

http://www.nvskidor.se/artikel/211/

Håller med kustlöparen' date=' detta är häftigt och det blir kul att följa detta. Tyvärr är jag nog inte själv hård nog men nog lockar det att försöka.

Är det vår vän Dunderklumpen som hittat på detta ? Och tänker han själv vara med ?[/quote']

Jag är oskyldig till denna totalt galna och häftiga idé. Tiden passar mig tyvärr inte heller, men jag lovar att försöka vara med på uppföljaren 2010. Men när man (snart) börjar närma sig 50, undrar man om man inte gjort tillräckligt med galenskaper i livet redan... ;)

Link to comment
Share on other sites

Antti Gustavsson och Jan Sandström från Växjö färdades på rullskidor från Ystad i söder till Treriksröset i norr en sträcka på 230 mil, tror det var 2001, i syfte att samla in pengar till Barncancerfonden. De assisterades av Jans fru i husbil och klarade provet med glans. Båda var vältränade med många Vasalopp i ryggen, Antti dessutom med pacemaker, så det var en prestation utöver det vanliga.

Har givetvis funderat på det också. Men först kan jag tydligen inte bli. Hur lång tid tog det? Får nog iof ändå vänta till jag blir pensionär:)

Link to comment
Share on other sites

Det är många datum som är uppbokade för andra tävlingar och det kommer alltid krocka med något. Vi tittar på ett ev. nytt datum följ uppdateringar på www.nvskidor.se

 

//Tävlingsledningen

Just VR kanske ändå är en av de tävlingar som drar mest förutom Alliansloppet förstås som ändå går försent för riskera en krock. Det alternativa datumet enligt PM 090805-090809 har nackdelen att natten är nästan 2 timmar längre men iof så är det inte så mkt trafik på natten ändå och sannolikt inte så kallt heller. Men ngn av de sista helgerna i juni eller ngn av de första i juli skulle vara bäst. Men om tävlingsledningen redan är uppbokad så blir det ju svårt att ändra så jag kör nog även om det blir på alternativet 090805-090809. Men kan alltså inte den nuvarande VR-helgen.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Vi tittar på en spännande tjänst som vi eventuellt kommer att använda under Coast to Coast och det är positionering av alla åkare i realtid via exempelvis google Earth dvs. att dina nära och kära kan se direkt var du befinner dig! Allt som krävs för detta är en lite Gps-sändare i ryggan dessvärre är batteri tiden ett bekymmer idag då vi kommer hålla på ett par dygn...

Link to comment
Share on other sites

Jag funderar lite på syftet med 2-ans hjul? Och hur ska kontroll av infettade lager gå till? Swenorlager går ju inte att öppna upp. Hur tänker sig tävlingskomitten att rättvisa förhållanden ska komma till? Varför inte köra med tävlingshjul? Eller ska alla få nya kontrollerade lager att sätta på innan tävlingen?
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Syftet med 2:ans hul är framför allt säkerheten, det finns en del spännande backar där det kan gå väldigt fort med 1:ans hjul och har man 30 mil skidor i benen kl 2200 så kan det sluta illa. Hur kontrollen skall gå till -Ja alla skidåkare är ju ärliga i grund och botten får vi hoppas... Vi har pratat om att ge ut nya hjul till alla men det är nog inte aktuellt däremot kommer vi troligen att stå för ett helt gäng stavspettsar till alla tävlande! och det är inte illa!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Syftet med 2:ans hul är framför allt säkerheten, det finns en del spännande backar där det kan gå väldigt fort med 1:ans hjul och har man 30 mil skidor i benen kl 2200 så kan det sluta illa. Hur kontrollen skall gå till -Ja alla skidåkare är ju ärliga i grund och botten får vi hoppas... Vi har pratat om att ge ut nya hjul till alla men det är nog inte aktuellt däremot kommer vi troligen att stå för ett helt gäng stavspettsar till alla tävlande! och det är inte illa!

Håller helt med, däremot så bör ni nog även speca vilka märken som är tillåtna som följer den inofficiella "1-2-3 standarden". Tex märke, x, y och z. Många märken tycks ju inte följa 1-2-3 standarden alls. Kontrollen före start med ca 15 st åkare lär ju inte bli så svår.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Vi tittar på en spännande tjänst som vi eventuellt kommer att använda under Coast to Coast och det är positionering av alla åkare i realtid via exempelvis google Earth dvs. att dina nära och kära kan se direkt var du befinner dig! Allt som krävs för detta är en lite Gps-sändare i ryggan dessvärre är batteri tiden ett bekymmer idag då vi kommer hålla på ett par dygn...

Detta låter väldigt intressant och skulle nog kunna göra intresset för tävlingen mkt större då supportrar, anhöriga och inte minst tävlingsledningen och ev media kan "var med" betydligt mer.

 

Man kanske kan slå av sändaren på nätterna eller ha med sig flera batterier eller så kör man en mer bestämd väg istället för att få välja och arrangörerna har ett officiellt stopp där ett batteribyte är tvingande.

 

Som sagt jag lovar att vara med om ni byter till vilket datum som helst efter VR och före Alliansloppet. Men för att få lite folk att ställa upp så krävs kanske lite mer tex GPS-sändninng i realtid. Tycker detta låter som en semesteraktivitet ungefär som 5 -dagars Orienteringen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...