Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Snaran dras åt kring Veerpalu och Hoffmann...


EvertBerg

Recommended Posts

Kan inte ett ord tyska. Vad säger artikeln sammanfattat i 2 meningar?

Du kan googla upp artikeln och låta google översätta. Men den länkar framför allt Stefan Matschiner (dopingfällde cyklisten Bernard Kohls manager) till Walter Meyer, Veerpalu och Hoffmann. Finns även andra länkar till den gamla sprutdoktorn från DDR - Helmut Stechemesser (en riktigt ful fisk).

Link to comment
Share on other sites

Var det inte CAS eller nån liknande instans som nyligen "friade" laboratoriet Humanplasma från alla misstankar... Man friade ju K. Varis också trots att bevisen på EPO bruk var glasklara. Hur skall det idrottsliga rättssystemet ha det egentligen?

Kajsa V. kommer för övrigt att medverka i en TV sänd debatt i kväll. Hon är nämligen arg på att man från idrottsledarhåll (bl.a finska skidskytteförbundet) försöker stoppa hennes comeback.

Link to comment
Share on other sites

Var det inte CAS eller nån liknande instans som nyligen "friade" laboratoriet Humanplasma från alla misstankar... Man friade ju K. Varis också trots att bevisen på EPO bruk var glasklara. Hur skall det idrottsliga rättssystemet ha det egentligen?

Kajsa V. kommer för övrigt att medverka i en TV sänd debatt i kväll. Hon är nämligen arg på att man från idrottsledarhåll (bl.a finska skidskytteförbundet) försöker stoppa hennes comeback.

Kaisa Varis avstängnig blev väl upphävd pga att något formellt fel begåtts vid provtagning/analysering?

För övrigt verkar hon inte riktigt ha alla hästar hemma...

Link to comment
Share on other sites

Var det inte CAS eller nån liknande instans som nyligen "friade" laboratoriet Humanplasma från alla misstankar... Man friade ju K. Varis också trots att bevisen på EPO bruk var glasklara. Hur skall det idrottsliga rättssystemet ha det egentligen?

Kajsa V. kommer för övrigt att medverka i en TV sänd debatt i kväll. Hon är nämligen arg på att man från idrottsledarhåll (bl.a finska skidskytteförbundet) försöker stoppa hennes comeback.

om du ser debatten på TV, får du gärna rapportera för oss svenska vad som sades, hade vart skoj att seden, om man nu kunde finska såklart.

Link to comment
Share on other sites

Kaisa Varis avstängnig blev väl upphävd pga att något formellt fel begåtts vid provtagning/analysering?

För övrigt verkar hon inte riktigt ha alla hästar hemma...

Precis, hissen har liksom inte gått ända upp.

Du har rätt att man begick ett formellt fel, fast resultatet var ju ändå så glasklart att det borde ha hållit i rätten.

 

om du ser debatten på TV, får du gärna rapportera för oss svenska vad som sades, hade vart skoj att seden, om man nu kunde finska såklart.

Jag har tänkt kolla, rapporterar sen som det händer nåt intressant.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan väl tyska någorlunda, men det är många medicinska ord o annat som är svårt att förstå. Men en lönande affär måste det varit, 2000 euro för "behandling", undrar varifrån åkarna fick de pengarna. Skumt var det ju, när leveranserna kom mitt i natten och det förekom täcknamn. Både Hoffman och Veerpalu + ett par cyklister nämndes.

 

Men som jag fattade det så ligger detta flera år bak i tiden och bevisar inte att Veerpalu skulle ha haft hjälp av doping i årets VM så han kunde vinna guldet på 15 km. Sen är det ju upp till var och en att tro, bevis är odiskutabla såvida man inte klantar till det som i Varisfallet.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan väl tyska någorlunda, men det är många medicinska ord o annat som är svårt att förstå. Men en lönande affär måste det varit, 2000 euro för "behandling", undrar varifrån åkarna fick de pengarna. Skumt var det ju, när leveranserna kom mitt i natten och det förekom täcknamn. Både Hoffman och Veerpalu + ett par cyklister nämndes.

 

Men som jag fattade det så ligger detta flera år bak i tiden och bevisar inte att Veerpalu skulle ha haft hjälp av doping i årets VM så han kunde vinna guldet på 15 km. Sen är det ju upp till var och en att tro, bevis är odiskutabla såvida man inte klantar till det som i Varisfallet.

Bernhard Kohl åkte ju dit förra året så verksamheten har nog varit i full sving.

Säg så här....EPOn gör kanske 10% på VO2max. Låt oss anta att V gick på EPO

när han var som bäst. I så fall tror jag han skulle få svårt att ta guld på VM på

ålderns höst med 10% lägre VO2max.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan väl tyska någorlunda' date=' men det är många medicinska ord o annat som är svårt att förstå. Men en lönande affär måste det varit, 2000 euro för "behandling", undrar varifrån åkarna fick de pengarna. Skumt var det ju, när leveranserna kom mitt i natten och det förekom täcknamn. Både Hoffman och Veerpalu + ett par cyklister nämndes.

 

Men som jag fattade det så ligger detta flera år bak i tiden och bevisar inte att Veerpalu skulle ha haft hjälp av doping i årets VM så han kunde vinna guldet på 15 km. Sen är det ju upp till var och en att tro, bevis är odiskutabla såvida man inte klantar till det som i Varisfallet.[/quote']

Bernhard Kohl åkte ju dit förra året så verksamheten har nog varit i full sving.

Säg så här....EPOn gör kanske 10% på VO2max. Låt oss anta att V gick på EPO

när han var som bäst. I så fall tror jag han skulle få svårt att ta guld på VM på

ålderns höst med 10% lägre VO2max.

Jag håller med om att det finns mycket mörka moln runt Veerpalu, MEN jag tror inte han var dopad vid årets VM.

 

Anledningen till att han vann var esternas taktik att offra Jack Mae som luskörde första kilometrarna för att sen ligga och växeldra åt Veerpalu. I kombination med att flera av de bästa (läs Johan Olsson) var borta pga vallning så är det inte ologiskt att någon med top 10-kapacitet kan vinna.

Link to comment
Share on other sites

Det var åklagaren i Wien som måste konstatera att det inte gick att åtala labbet helt enkelt därför att lagen som gjorde doping staffbart trädde i kraft i augusti 2008, alltså efter de händelser som förundersökningen gällde.

 

Det enda "beviset" som tidningen har om Veerpalu är att han har bott på pensionatet i Ramsau som ägs av Walter Mayer och som personer i dopinghärvan har ganska tät vistats på.

 

Kaisa Varis friades därför att idioterna i IBU ville ha affären över före VM och i sin brådska körde de så bryskt översitt eget rättssystem att Cas hade inget annat val.

Link to comment
Share on other sites

Det var åklagaren i Wien som måste konstatera att det inte gick att åtala labbet helt enkelt därför att lagen som gjorde doping staffbart trädde i kraft i augusti 2008, alltså efter de händelser som förundersökningen gällde.

 

Det enda "beviset" som tidningen har om Veerpalu är att han har bott på pensionatet i Ramsau som ägs av Walter Mayer och som personer i dopinghärvan har ganska tät vistats på.

 

Kaisa Varis friades därför att idioterna i IBU ville ha affären över före VM och i sin brådska körde de så bryskt översitt eget rättssystem att Cas hade inget annat val.

Ja, Hoffmann, Veerpalu och Meyer satt nog mest och snackade vasaloppsminnen över en bira....

Link to comment
Share on other sites

Veerpalu utpekad som dopad

 

Enligt den österrikiska tidningen

Kurier är en ny stor dopningsskandal

på väg att rullas upp, skriver NRK.

 

Det handlar om att runt 120 aktiva

inom skidor, skidskytte, alpint,

cykel och simning ska ha fått hjälp

av blodbanksföretaget Humanplasma

2002-2006, lett av tidigare österri-

kiske skidtränaren Walter Mayer.

 

Det mest kända namnet som pekas ut är

Andrus Veerpalu, som så sent som i

vintras blev världsmästare på 15 km.

 

Mayer och en partner ska ha gripits

av österrikisk polis.

 

 

http://svt.se/svttext/web/pages/309.html

Link to comment
Share on other sites

För jävligt, fy fan va ledsen man blir om det bara finns ett uns av sanning i den dräparinfon!

Man kunde ju spåra viss återhållsamhet i medias hyllande av Veerpalu. Jag hoppas dock på Torrez förklaring till V:s framgång i vm..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...