Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Swenor tar upp kampen mot Eagle


bohusgranit

Recommended Posts

Äntligen har swenor tagit upp kampen med Eagle ang snabbaste rullskidorna. jag har förtvivlat letat efter ett par Eagle med racinghjul men dom har till mitt stora förtret varit slut över hela sverige, men när jag pratade med en lokal handlare så sa han att swenor har tagit fram ett par nya hjul som har samma gummiblandning som eagle och han hoppades att han skulle hinna leverera innan alliansloppet, och till min stora förtjusning så hade Swenor ett par hjul klara för leverans. Alltid roligt att vara unik.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 112
  • Created
  • Last Reply
  • 2 weeks later...
Om dom tar upp kampen vet jag inte, det är väl samma typ av hjul som Eagle om jag förstått saken rätt, alltså samma gummiblandning, samma leverantör.

Men bra att flera fabrikat gör nåt.

Har nu kört alliansloppet och jag kan bara säga att jag rullade ifrån eagle med hästlängder. tydligen så ska dessa hjul vara hårdare än eagle`s fjolårshjul (dom gula) Mina är ljusblå.

Link to comment
Share on other sites

Har nu kört alliansloppet och jag kan bara säga att jag rullade ifrån eagle med hästlängder. tydligen så ska dessa hjul vara hårdare än eagle`s fjolårshjul (dom gula) Mina är ljusblå.

Passar dom ljusblå bara Swenor? Vad med Elpex Vasa?

Link to comment
Share on other sites

Om dom tar upp kampen vet jag inte' date=' det är väl samma typ av hjul som Eagle om jag förstått saken rätt, alltså samma gummiblandning, samma leverantör.

Men bra att flera fabrikat gör nåt.[/quote']

Har nu kört alliansloppet och jag kan bara säga att jag rullade ifrån eagle med hästlängder. tydligen så ska dessa hjul vara hårdare än eagle`s fjolårshjul (dom gula) Mina är ljusblå.

Såg några blå hjul vid start, men tyvärr så låg jag efter vad jag kunde se inte ihop med ngn som rullade märkbart varken sämre eller bättre. Intressant var dock att se lätta tjejer/killar som var grymma uppför rullade märkbart sämre nedför.

Link to comment
Share on other sites

Om dom tar upp kampen vet jag inte' date=' det är väl samma typ av hjul som Eagle om jag förstått saken rätt, alltså samma gummiblandning, samma leverantör.

Men bra att flera fabrikat gör nåt.[/quote']

Har nu kört alliansloppet och jag kan bara säga att jag rullade ifrån eagle med hästlängder. tydligen så ska dessa hjul vara hårdare än eagle`s fjolårshjul (dom gula) Mina är ljusblå.

Såg några blå hjul vid start, men tyvärr så låg jag efter vad jag kunde se inte ihop med ngn som rullade märkbart varken sämre eller bättre. Intressant var dock att se lätta tjejer/killar som var grymma uppför rullade märkbart sämre nedför.

Det gäller alltså att äta mer för att få lite mer tungd i nerförsbackarna menar du ?:)

 

 

Och att hjulen är hårdare säger ryktet ja, vilket skulle betyda att dom är långsammare, men dom är nog likvärdiga.

Snart kommer även Skigo med samma hjul.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte det betyder att ju mjukare hjul ju snabbare med dessa nya hjul, utan jag tror faktiskt att det är tvärt om, ju hårdare hjul desto snabbare, jag tror även att en bieffekt kan vara att dom blir halare vid blött väglag. En annan bieffekt som jag märkte var att man nästan domnade bort i tårna eftersom att det vibrerade så mycket med dom hårda hjulen.
Link to comment
Share on other sites

Har en kompis som köpte rullskidor med "vanliga" tävlingshjul strax innan Alliansloppet före året, efter loppet sålde han dem på blocket och köpte Eagles med gula hjul.

:lol: Nu får han sälja sina gula och skaffa blåa hjul istället.

 

Det kostar att ligga på topp!

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte dom hos en handlare i åmål, Sportdoc 66. förövrigt mycket bra att ha å göra med, fast jag tror dom flesta handlare har dom hemma nu, jag såg att biskopsgården var uppe i trollhättan i helgen och dom hade dom "blåa" i sitt sortiment. Åkte du alliansloppet kustlöparen?

MRT jag tror jag vet vem din kompis är. Han bor i tjuvkil va?

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte dom hos en handlare i åmål, Sportdoc 66. förövrigt mycket bra att ha å göra med, fast jag tror dom flesta handlare har dom hemma nu, jag såg att biskopsgården var uppe i trollhättan i helgen och dom hade dom "blåa" i sitt sortiment. Åkte du alliansloppet kustlöparen?

MRT jag tror jag vet vem din kompis är. Han bor i tjuvkil va?

nix, rullskidsäsongen har inte börjat ännu för min del....

Link to comment
Share on other sites

Om rullskidtävlingar växer och det blir möjligt att seeda till Vasaloppet kommer man säkert ha 3-4 olika färger på hjulen som går bra i olika underlag, temperaturer etc redan om några år.

 

Sen kommer ett gäng som visar att de går att stålsickla av hjulen på gamla 2or och rulla lika bra som alla färgglada lyxhjul. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...