Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Swenor tar upp kampen mot Eagle


bohusgranit

Recommended Posts

Har hämtat upp mina Eagle 79mms hjul på posten idag. Det man instinktivt reagerar på är att hjulen inte rullar så lätt, har bara luftrullat, främst bakre med backspärren, man sprätter till det så snabbt man kan och det går väll kanske 3 varv innan det stannar, trodde det skulle rulla jättelätt. Men det är väll så, backspärrens natur, och jag förstår varför folk håller på och mekar med sina backspärrar, eller är mina ett måndagsexemplar och ovanligt tröga? Det visar sig väll på lördag i Östervåla
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 112
  • Created
  • Last Reply
Har hämtat upp mina Eagle 79mms hjul på posten idag. Det man instinktivt reagerar på är att hjulen inte rullar så lätt, har bara luftrullat, främst bakre med backspärren, man sprätter till det så snabbt man kan och det går väll kanske 3 varv innan det stannar, trodde det skulle rulla jättelätt. Men det är väll så, backspärrens natur, och jag förstår varför folk håller på och mekar med sina backspärrar, eller är mina ett måndagsexemplar och ovanligt tröga? Det visar sig väll på lördag i Östervåla

Nej det är väl så på alla nya rullskidor mina var/är likadana, lagren går ju lättare efter ett tag men det har marginell betydelse, det är hjulen som betyder allt. Ta en tur på dem på fin asfalt så ska du få känna på fart!

 

Kolla dock så att hjulen rullar lätt och inte riskerar gå emot stommen, det är samma stomme som tidigare men hjuldiamterna är ju större så ev får man ta loss hjul och fila lite försiktigt. Detta sa Tobias till mig när jag hämtade mina skidor och det var ett hjul som låg oroväckande tätt inpå stommen som jag fick fixa. Lite oproffsigt kan man tycka.

Link to comment
Share on other sites

Har hämtat upp mina Eagle 79mms hjul på posten idag. Det man instinktivt reagerar på är att hjulen inte rullar så lätt' date=' har bara luftrullat, främst bakre med backspärren, man sprätter till det så snabbt man kan och det går väll kanske 3 varv innan det stannar, trodde det skulle rulla jättelätt. Men det är väll så, backspärrens natur, och jag förstår varför folk håller på och mekar med sina backspärrar, eller är mina ett måndagsexemplar och ovanligt tröga? Det visar sig väll på lördag i Östervåla[/quote']

Nej det är väl så på alla nya rullskidor mina var/är likadana, lagren går ju lättare efter ett tag men det har marginell betydelse, det är hjulen som betyder allt. Ta en tur på dem på fin asfalt så ska du få känna på fart!

 

Kolla dock så att hjulen rullar lätt och inte riskerar gå emot stommen, det är samma stomme som tidigare men hjuldiamterna är ju större så ev får man ta loss hjul och fila lite försiktigt. Detta sa Tobias till mig när jag hämtade mina skidor och det var ett hjul som låg oroväckande tätt inpå stommen som jag fick fixa. Lite oproffsigt kan man tycka.

Hur tätt är oroväckande tätt mot stommen? Där jag har som minst marginal till stommen så är det kanske 1,5mm, bara den är större än noll, dvs hjulen nuddar inte så borde det vara lugnt. Eller är det något jag inte tänkt på och borde fila lite för större marginal till stommen?

Link to comment
Share on other sites

Har hämtat upp mina Eagle 79mms hjul på posten idag. Det man instinktivt reagerar på är att hjulen inte rullar så lätt' date=' har bara luftrullat, främst bakre med backspärren, man sprätter till det så snabbt man kan och det går väll kanske 3 varv innan det stannar, trodde det skulle rulla jättelätt. Men det är väll så, backspärrens natur, och jag förstår varför folk håller på och mekar med sina backspärrar, eller är mina ett måndagsexemplar och ovanligt tröga? Det visar sig väll på lördag i Östervåla[/quote']

Nej det är väl så på alla nya rullskidor mina var/är likadana, lagren går ju lättare efter ett tag men det har marginell betydelse, det är hjulen som betyder allt. Ta en tur på dem på fin asfalt så ska du få känna på fart!

 

Kolla dock så att hjulen rullar lätt och inte riskerar gå emot stommen, det är samma stomme som tidigare men hjuldiamterna är ju större så ev får man ta loss hjul och fila lite försiktigt. Detta sa Tobias till mig när jag hämtade mina skidor och det var ett hjul som låg oroväckande tätt inpå stommen som jag fick fixa. Lite oproffsigt kan man tycka.

Hur tätt är oroväckande tätt mot stommen? Där jag har som minst marginal till stommen så är det kanske 1,5mm, bara den är större än noll, dvs hjulen nuddar inte så borde det vara lugnt. Eller är det något jag inte tänkt på och borde fila lite för större marginal till stommen?

Nu är jag inte någon expert på rullskidor, men 1-2 mm låter väldigt lite, det räcker ju att ett gruskorn trycks fast i hjulet och följer med runt så kan hjulet fastna. Det är precis samma problem som man har på cyklar med nya hjul där fälgarna är utformade lite bredare för att få en bättre aerodynamik, dom "passar precis" in i gaffeln, men inte mer. Känns lite läskigt att köra med så pass små marginaler, jag skulle inte våga det i vart fall.

Link to comment
Share on other sites

Nej det är väl så på alla nya rullskidor mina var/är likadana' date=' lagren går ju lättare efter ett tag men det har marginell betydelse, det är hjulen som betyder allt. Ta en tur på dem på fin asfalt så ska du få känna på fart!

 

Kolla dock så att hjulen rullar lätt och inte riskerar gå emot stommen, det är samma stomme som tidigare men hjuldiamterna är ju större så ev får man ta loss hjul och fila lite försiktigt. Detta sa Tobias till mig när jag hämtade mina skidor och det var ett hjul som låg oroväckande tätt inpå stommen som jag fick fixa. Lite oproffsigt kan man tycka.[/quote']

Hur tätt är oroväckande tätt mot stommen? Där jag har som minst marginal till stommen så är det kanske 1,5mm, bara den är större än noll, dvs hjulen nuddar inte så borde det vara lugnt. Eller är det något jag inte tänkt på och borde fila lite för större marginal till stommen?

Nu är jag inte någon expert på rullskidor, men 1-2 mm låter väldigt lite, det räcker ju att ett gruskorn trycks fast i hjulet och följer med runt så kan hjulet fastna. Det är precis samma problem som man har på cyklar med nya hjul där fälgarna är utformade lite bredare för att få en bättre aerodynamik, dom "passar precis" in i gaffeln, men inte mer. Känns lite läskigt att köra med så pass små marginaler, jag skulle inte våga det i vart fall.

Det är väl ingen exakt vetenskap, själv höll jag upp skidorna mot ljuset om jag tydligt såg

en ljusstrimma mellan hjul och gaffel så var jag nöjd...men det finns ju ingen vetenskap bakom det mer en känsla. Ska kolla hur mycket det är på mina.

 

Tror risken för att något ska fastna är minimal, är gruskorn så små att det kommer mellan tror att de följer med runt eller krossas. Större stenar/korn måste vara väldigt spetsiga för kunna kila fast sig, då är nog nästan risken större på vanliga rullskidor där avståndet är större så att större stenar kan kila fast sig, fast det har jag aldrig varit med om det heller.

 

Någon som har erfarenheter av detta med stenar som fastnar?

Link to comment
Share on other sites

Jag har faktiskt fått in "skit" på mina träningsskidor, det är nog kanske trots att avståndet är större hjul/skida där lättare, dels så är hjulen mycket mjukare och dels så kör man ju faktiskt mer på dessa! Jag fick tvärstopp på ett av mina framhjul, det var inte en sten, det var en pinne som killade in sig, den hade nog kommit ut om inte stänkskydd/skärmar suttit i vägen, så visst kan det inträffa om oturen är framme.
Link to comment
Share on other sites

Hur tätt är oroväckande tätt mot stommen? Där jag har som minst marginal till stommen så är det kanske 1' date='5mm, bara den är större än noll, dvs hjulen nuddar inte så borde det vara lugnt. Eller är det något jag inte tänkt på och borde fila lite för större marginal till stommen?[/quote']

Nu är jag inte någon expert på rullskidor, men 1-2 mm låter väldigt lite, det räcker ju att ett gruskorn trycks fast i hjulet och följer med runt så kan hjulet fastna. Det är precis samma problem som man har på cyklar med nya hjul där fälgarna är utformade lite bredare för att få en bättre aerodynamik, dom "passar precis" in i gaffeln, men inte mer. Känns lite läskigt att köra med så pass små marginaler, jag skulle inte våga det i vart fall.

Det är väl ingen exakt vetenskap, själv höll jag upp skidorna mot ljuset om jag tydligt såg

en ljusstrimma mellan hjul och gaffel så var jag nöjd...men det finns ju ingen vetenskap bakom det mer en känsla. Ska kolla hur mycket det är på mina.

 

Tror risken för att något ska fastna är minimal, är gruskorn så små att det kommer mellan tror att de följer med runt eller krossas. Större stenar/korn måste vara väldigt spetsiga för kunna kila fast sig, då är nog nästan risken större på vanliga rullskidor där avståndet är större så att större stenar kan kila fast sig, fast det har jag aldrig varit med om det heller.

 

Någon som har erfarenheter av detta med stenar som fastnar?

Aldrig några stenar för mig, däremot kvistar när jag åker i motionspåret hemmavid.

Link to comment
Share on other sites

Har hämtat upp mina Eagle 79mms hjul på posten idag. Det man instinktivt reagerar på är att hjulen inte rullar så lätt, har bara luftrullat, främst bakre med backspärren, man sprätter till det så snabbt man kan och det går väll kanske 3 varv innan det stannar, trodde det skulle rulla jättelätt. Men det är väll så, backspärrens natur, och jag förstår varför folk håller på och mekar med sina backspärrar, eller är mina ett måndagsexemplar och ovanligt tröga? Det visar sig väll på lördag i Östervåla

Det kan vara måndagsexemplar, mina var likadana så efter 17 mil tröttnade jag och bytte spärrlager. Sen har dom fungerat bra..

Link to comment
Share on other sites

Har hämtat upp mina Eagle 79mms hjul på posten idag. Det man instinktivt reagerar på är att hjulen inte rullar så lätt' date=' har bara luftrullat, främst bakre med backspärren, man sprätter till det så snabbt man kan och det går väll kanske 3 varv innan det stannar, trodde det skulle rulla jättelätt. Men det är väll så, backspärrens natur, och jag förstår varför folk håller på och mekar med sina backspärrar, eller är mina ett måndagsexemplar och ovanligt tröga? Det visar sig väll på lördag i Östervåla[/quote']

Det kan vara måndagsexemplar, mina var likadana så efter 17 mil tröttnade jag och bytte spärrlager. Sen har dom fungerat bra..

Vad bytte du till?

Link to comment
Share on other sites

Har hämtat upp mina Eagle 79mms hjul på posten idag. Det man instinktivt reagerar på är att hjulen inte rullar så lätt' date=' har bara luftrullat, främst bakre med backspärren, man sprätter till det så snabbt man kan och det går väll kanske 3 varv innan det stannar, trodde det skulle rulla jättelätt. Men det är väll så, backspärrens natur, och jag förstår varför folk håller på och mekar med sina backspärrar, eller är mina ett måndagsexemplar och ovanligt tröga? Det visar sig väll på lördag i Östervåla[/quote']

Det kan vara måndagsexemplar, mina var likadana så efter 17 mil tröttnade jag och bytte spärrlager. Sen har dom fungerat bra..

Vad bytte du till?

Till ett annat par spärrlager, köpt i en affär som säljer det ca 70 kr st. Jag hade tänkt ha dom till mina Pro-ski men dom gick att laga och har sen hållit.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...