Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ulricehamnsloppet!


joakim Odengård

Recommended Posts

Alla seedningslopp startar i rasande tempo, sedan tröttnar hälften, gå ut försiktigt du kopmmer att tjäna massor av placeringar andra halvan av loppet. Ät så vanligt som möjligt, men var tredje timme, tänk på att dricka mer vatten än vanligt sista dygnet innan loppet. Drick ordentligt under första halvan av loppet ca. två muggar per kontroll.

Lycka till!
Link to comment
Share on other sites

Instämmer med de föregående. Gör ditt eget lopp, var kall och låt dig inte ryckas med i ett ursinnestempo i början. Försök komma in i din egen åkrytm med hyfsad marginal till mjölksyraackumulering. Slarva inte med vätskeintaget under loppet, dehydrering har enorm effekt på prestationsförmågan. Om du ska hålla på över tre timmar föreslår jag att du tar med och trycker i dig nån gel/powerbar.
Link to comment
Share on other sites

Klister? Aj, aj. Här i Borås är det inte klisterföre. Jag körde idag (lördag) i Nordtorp väster om Borås (ca 225 m ö h) och mjuk burkvalla (Swix VR60) gick hur bra som helst. Det hade nog gått bra med vanlig lila också.

Kan det vara isigare på Lassalyckan? Det ligger väl högre? Är det mycket konstsnö kanske?
Link to comment
Share on other sites

En aning tö i Borås i samband med blött snöfall och lite duggregn i veckan. De sista centimetrarna snö föll dock i minusgrader, och är ganska torra. Dessutom hoppas jag att de fräser upp spåren i Ulricehamn ikväll så att snön blandas om. Här i Borås är det ganska grov snö, men i nykörda spår (som jag körde i idag) är det inte så att man behöver klister.

Emilomega: Hemma var det ca -2, det är 9 km från spåret jag åkte och på ungefär samma höjd. Jag tippar att det var ungefär samma temperatur när jag åkte. Det var inte tö i alla fall.

På [url]http://www.uifskidor.nu/[/url] under "Mer spårinformation" står det att det var finkornig snö i Ulricehamnsspåren idag. Inget tö inatt, och nollgradigt mitt på dagen i morgon enligt prognosen på [url]http://www.ulricehamns-skidallians.nu/[/url]

Jag lägger på mjuk burkvalla.
Link to comment
Share on other sites

Hur gick det Joakim?? Kuperad bana?? =)
Är själv bra trött i benen efter allt diagonalande.....hur gick det med vallningen??
Vallade bort mig själv lite tyvärr, hade skitbråttom på morgonen och fick på alldeles för mycke klister. Så första varvet var det inge glid som var ute och körde, fast andra varvet var det inte alls dumt med lim under skidorna i de långa backarna.
Link to comment
Share on other sites

Jag körde med Vr 45, vr 50 om jag inte minns fel.( Svärfar vallade åt mig) fästet var sådär.
Nej, det var mycket tyngre än vad jag hade väntat. Brukar det vara så här kuperat/tufft på långloppsbanor?

Efter första milen i skogen så hade jag en tid på 50 min och efter (20 km) vid vätskekontrollen så hade jag en tid 1,34. Så långt allt bra.

Tredje milen i skogen var grymt tufft. Det var i backarna jag tappade. Så fort det var dubbel stakning så var det inga problem, men alla backarna tog kål på mig. Det gick inte fort.....


Efter som alla man pratar med säger att det är mycke stakning på Vasaloppet så har jag tränat mycket på just det. Backträning har ju inte varit högprioterat.

Jag har börjat åka längd-rullskidor 05/06 så jag är ju nybörjare, men det var grymt nyttigt detta. För att orka så här kuperad bana är det då intervall man skall träna?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=joakim Odengård]Jag körde med Vr 45, vr 50 om jag inte minns fel.( Svärfar vallade åt mig) fästet var sådär.
Nej, det var mycket tyngre än vad jag hade väntat. Brukar det vara så här kuperat/tufft på långloppsbanor?

Efter första milen i skogen så hade jag en tid på 50 min och efter (20 km) vid vätskekontrollen så hade jag en tid 1,34. Så långt allt bra.

Tredje milen i skogen var grymt tufft. Det var i backarna jag tappade. Så fort det var dubbel stakning så var det inga problem, men alla backarna tog kål på mig. Det gick inte fort.....


Efter som alla man pratar med säger att det är mycke stakning på Vasaloppet så har jag tränat mycket på just det. Backträning har ju inte varit högprioterat.

Jag har börjat åka längd-rullskidor 05/06 så jag är ju nybörjare, men det var grymt nyttigt detta. För att orka så här kuperad bana är det då intervall man skall träna?[/quote]
Ja intervallträning är nyckeln. Även att självklart mycket diagonalande i backar.
Detta var inte nån vasaloppsterräng alls. Där är det mycket platt. Men det är mentalt bra att bli riktigt slut. Då känns alla andra lopp så mycket lättare.
Billingens långlopp var i år väldigt flakt. Stakade säkert 3/4 av loppet
Link to comment
Share on other sites

Håller med om att det var backigt, mer upp och ner än jag trodde. Mina vader är minst sagt ömma idag, har kört för lite diagonalträning i vinter. I övrigt var det ju kanon, gott om snö och fina förhållanden. Kul med mycket folk, fast lite trångt på första varvet.

Min vallning med VR60 täckt av lite VR50 fungerade bra. Några tjuvsläpp på slutet ute i solen på golfbanan, men det var nog lika mycket trötthetens fel som vallans.
Link to comment
Share on other sites

Emilomega: Med tanke på din "logga" kör du väl alltid med VR60? :)

Det finns ju ännu mjukare vallor, VR 70, VR 75 och liknande. De kanske hade gett bättre fäste, men förmodligen lite sämre glid också. Klister täckt av kallvalla kanske? Jag vet inte, jag är dålig på att valla i konstiga fören.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...