Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

problem med stumma ben


ekke S

Recommended Posts

Har upptäckt ett problem för mig under långlopp som jag undrar över var problemet ligger!
I de flesta långloppen så gäller STAKA, STAKA, STAKA under långa avnitt. Detta är inget större problem för mig då detta är min starka sida. Problemet uppstår då stakningen avbryts med diagonalåkning dvs uppförskörning, då är benen så fulla av syra att det inte finns mycket att ge i diagonalåkningen. Det slutar ofta med att jag stakar så länge armarna orkar!

Vari ligger huvudproblemet?
- Är jag alldeles för svag i benen (tycker dock att jag sprungit och styrketränat rätt bra)
- Ligger det i tekniken, dvs spänner jag mig för mycket i benen under stakåkning

Någon som har en bra teori eller egen erfarenhet, dvs hur skall jag träna för att minimera problemet!
Link to comment
Share on other sites

När man stakar så är det ffa lår och underben som tar hand om(=använder mjölksyra) som energ. Denna kapacitet går att träna upp. Så det är väl både att du för träna mer överkropp så du inte producerar så mkr mjölksyra samt träna benen så du orkar backar och kan bryta ner mjölksyra
Link to comment
Share on other sites

Jag känner exakt samma sak och har också funderat över det...Dock tycker jag inte bara mjölksyran är problemet, jag våndas mer över utförsbackar efter långa stakpass; benen har då blivit helt stumma och minsta lilla kurvtagning blir ett vådligt äventyr. Funderar på om man kanske inte ska staka så länge i taget, utan peta in lite diagonalåkning då och då...

//Anders
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Stumheten är ett resultat av mjölksyran som går ut i benen. Lösningen är som tidigare sagts att träna upp kapaciteten i benen + att hålla igång benen bättre under loppet. Ja har sett att många skidåkare växlar direkt från dubbelstakning till diagonalåkning. Dom använder sig inte av diagonalstakning. Varför gör man så? Är tekniken för dålig? Jag tycket att just diagonalstakning i mellan åt hjälper mot stumma ben under långvarig stakning.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...