Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Charlotte Kalla


skidguru

Recommended Posts

  • Replies 241
  • Created
  • Last Reply

Vem vet?

 

Hennes förra säsong var en besvikelse på det hela taget,så hon har en del att bevisa nu.

Hon har varit för ojämn,och gått rejält bakåt i klassisk stil.

Juryn är ute..såsom brukligt är när det är OS..så kommer hennes säsong att definieras av detta.

 

En medalj på 10 fritt är ett krav.Hon kommer inte undan med en insats typ Liberec denna gången.

 

Det är upp till bevis nu.

Link to comment
Share on other sites

Vem vet?

 

Hennes förra säsong var en besvikelse på det hela taget,så hon har en del att bevisa nu.

Hon har varit för ojämn,och gått rejält bakåt i klassisk stil.

Juryn är ute..såsom brukligt är när det är OS..så kommer hennes säsong att definieras av detta.

 

En medalj på 10 fritt är ett krav.Hon kommer inte undan med en insats typ Liberec denna gången.

 

Det är upp till bevis nu.

Tycker denna diskussion är löjlig och okunnig. Vad då upp till bevis? & Kommer inte undan?Här sitter vi, en massa skrala medelmåttor, och klagar om inte våra toppåkare levererar extrema framgångar, samtidigt som flera av konkurenterna dopar sig till medaljer.

Link to comment
Share on other sites

Ja, för vem ska hon bevisa något? Hon är den bästa svenska skidåkerska vi har idag och det visar hon väl nästan varje gång hon tävlar. Jag tror och hoppas att hon kommer att glädja oss skidfantaster många gånger i vinter.
Link to comment
Share on other sites

Om vi för ett ögonblick kan lämna folkhemsromantiken åt sitt rättmätiga öde så är det så som verkligheten ser ut att Kalla behöver vinna en medalj i OS.

 

Tro mig,om inte..bara vänta och se tidningsrubrikerna i Februari annars.

 

Hon är bra nog..ibland..att göra det också.Att då satsa på en sketen topp tio är helt enkelt inte on..vare sig Ni vill..eller inte.

Link to comment
Share on other sites

Tycker inte heller hon har något att bevisa för någon annan än sig själv. Hon kan göra sitt bästa i alla tävlingar. Det är svårt att göra mer, sedan beror det på hur bra tränade konkurrenterna är och hur bra de åker. Konkurensen är hård och det är många som är bra tränade. Att bli topp 10 är definitivt inte det jag personligen hoppas på och jag tror hon har hög kapacitet men att kräva resultat är att gå för långt.
Link to comment
Share on other sites

Tycker inte heller hon har något att bevisa för någon annan än sig själv. Hon kan göra sitt bästa i alla tävlingar. Det är svårt att göra mer, sedan beror det på hur bra tränade konkurrenterna är och hur bra de åker. Konkurensen är hård och det är många som är bra tränade. Att bli topp 10 är definitivt inte det jag personligen hoppas på och jag tror hon har hög kapacitet men att kräva resultat är att gå för långt.

BRA sagt matte D e´klart att hon gör så gott hon kan

låt henne ställa sina egna krav på sig själv,

så får vi andra vanliga hjälpa henne å dom andra i landslaget genom

att stötta dom som publik å heja på dom

HEJA SVERIGE!!!!

Link to comment
Share on other sites

Vem vet?

 

Hennes förra säsong var en besvikelse på det hela taget' date='så hon har en del att bevisa nu.

Hon har varit för ojämn,och gått rejält bakåt i klassisk stil.

Juryn är ute..såsom brukligt är när det är OS..så kommer hennes säsong att definieras av detta.

 

En medalj på 10 fritt är ett krav.Hon kommer inte undan med en insats typ Liberec denna gången.

 

Det är upp till bevis nu.[/quote']

Tycker denna diskussion är löjlig och okunnig. Vad då upp till bevis? & Kommer inte undan?Här sitter vi, en massa skrala medelmåttor, och klagar om inte våra toppåkare levererar extrema framgångar, samtidigt som flera av konkurenterna dopar sig till medaljer.

BRA SKRIVET JOO

Link to comment
Share on other sites

Om vi för ett ögonblick kan lämna folkhemsromantiken åt sitt rättmätiga öde så är det så som verkligheten ser ut att Kalla behöver vinna en medalj i OS.

 

Tro mig,om inte..bara vänta och se tidningsrubrikerna i Februari annars.

 

Hon är bra nog..ibland..att göra det också.Att då satsa på en sketen topp tio är helt enkelt inte on..vare sig Ni vill..eller inte.

Själv tycker jag Zlatan bör vinna VM då det blir nästa gång, annars kan han sluta kicka boll. Och att Lasse Karonen inte tog OS-medalj för att han var sjuk tycker bevisar att han kan hålla sig på landbacken...

Link to comment
Share on other sites

Säg inte något nedsättande om Charlotte Kalla. Hon är en kanontjej som är värd allt stöd och beundran. Hon är en av mina absoluta favoriter och garanterat "ren".

Kul att följa din framfart i vinter, jag känner på mig att det kommer att gå kanonbra. Om inte så kommer i varje fall jag ändå att tillhöra din trogna supporterskara.

Link to comment
Share on other sites

Om vi för ett ögonblick kan lämna folkhemsromantiken åt sitt rättmätiga öde så är det så som verkligheten ser ut att Kalla behöver vinna en medalj i OS.

 

Tro mig,om inte..bara vänta och se tidningsrubrikerna i Februari annars.

 

Hon är bra nog..ibland..att göra det också.Att då satsa på en sketen topp tio är helt enkelt inte on..vare sig Ni vill..eller inte.

Brukar inte hetsa upp mig så lätt men de här va nog de dummaste jag hört!!! Hon är ju för fan bara 22! Vid OS 2014 så kan vi börja förvänta oss saker men inte nu!

Link to comment
Share on other sites

Om vi för ett ögonblick kan lämna folkhemsromantiken åt sitt rättmätiga öde så är det så som verkligheten ser ut att Kalla behöver vinna en medalj i OS.

 

Tro mig' date='om inte..bara vänta och se tidningsrubrikerna i Februari annars.

 

Hon är bra nog..ibland..att göra det också.Att då satsa på en sketen topp tio är helt enkelt inte on..vare sig Ni vill..eller inte.[/quote']

Brukar inte hetsa upp mig så lätt men de här va nog de dummaste jag hört!!! Hon är ju för fan bara 22! Vid OS 2014 så kan vi börja förvänta oss saker men inte nu!

Är väl ett gissel för idrottare som lyckas bra väldigt tidigt i karriären. Dvs att trycket på idrottaren från media och folkhemmen adderas till idrottarens egna prestationskrav och därigenom riskerar att påverka negativt när resultaten inte överensstämmer med förväntningarna (som i många fall innebär att allt annat än guld är ett misslyckande).

 

Jag upplever att detta framförallt drabbar unga kvinnliga idrottare (Kalla, Anja Pärsson, Carolina Klüft...) och att de, av lojalitetsskäl mot nationen, verkligen måste vinna för att inte bli ifrågasatta om motivation, träningsupplägg eller talang. Killarna tycks klara sig bättre av någon anledning.

 

En idrottskarriär utan motgångar är sannolikt en väldigt kort karriär. Vi måste acceptera att det går trögare ibland även om vi givetvis alltid hoppas på framgång. Kalla tillhör redan världseliten och behöver inte bevisa något där. Däremot är jag övertygad om att hon själv alltid strävar mot guld och förhoppningsvis kommer att lyckas både 2010 och 2014

Link to comment
Share on other sites

Det är nästan att man blir förbannad av att läsa alla floskler i denna tråden.

 

Klart som fan man kan ställa krav på Kalla!

Vad är det för dumheter?

 

Hon är elitidrottskvinna,och därmed följer per jäkla definition att det kommer krav utifrån..helt rättmätigt också är det vad det anbelangar.

 

Vad är det för nys om att hon ska vänta till 2014 när hon vann Tour de ski 09,och vann världscuplopp över 10 kilometer förra säsongen!

Vad finns det som säger att Kalla har en gudsgiven rätt att vara skadefri 2014..eller ens i livet?

 

OS är OS..där tar man chansen när den kommer.Om inte så finns det stor risk att det inte blir något alls.

 

Vi sätter de krav på Kalla vi vill..sätt Ni era så sätter jag mina.Kalla skiter i det oavsett,med all rätt.

 

Menat Ni att hon ska gneta medalj 10 klassiskt i Ryssland då?

10 Fritt kommer inte vara på programmet där..och 10 fritt är Kallas allra bästa chans till individuell OS-medalj!

 

Kalla slog igenom för den breda skidpubliken i Sapporo.Jämför man hennes insats där med den i Liberec..med två års utveckling i bagage..så var hennes VM insats en besvikelse modell ganska stor.

 

Hon har en del att bevisa.för sig själv absolut OCH för alla andra också.Så är det om man vill vara med på stora scenen att leka.Det gäller alla andra OCH det gäller Kalla också.

 

Ingen mannamån,lika för alla!

 

Jämför sedan inte lagsporter såsom fotboll med individuell sport.Snacka om att jämföra äpplen och päron.Någon rim och reson får det allt finnas i en debatt!..!

Link to comment
Share on other sites

Växjö.

 

För det första vann Kalla inte Tour de Ski -09 utan -08. Sen slog hon igenom -07 när damskidåkningen hade en dipp efter att bl.a. Neumannova, Smigun lagt av, Björgen tappat formen osv...

 

Det är betydligt högre klass på damskidåkningen idag än det var 07. Kalla har inte blivit sämre, konkurrensen har blivit bättre. I år är det OS år och då är nivån jättehög. Men Kalla har sagt att hon har medalj som målsättning och jag tror hon kan grejja det. Hon, Steira och Kowalczyk håller jag som de tre största favoriterna.

 

Sen är Sveriges största guldchans i OS faktiskt damernas sprintstafett i fristil. Den disciplinen passar Sverige perfekt i år. Kalla är en tillräckligt snabb distansåkare och Anna Olsson är en tillräckligt uthållig sprinter. De kompletterar varandra. Dessutom kommer inte motståndet att vara det hårdaste. Majdic, Follis, Kowalczyk, Nystad har ingen bra lagkamrat, Norskorna är för långsamma (om nu inte Jacobsen och Björgen hittar tillbaka), Finskorna har ett bra lag men är betydligt sämre på skate.

Link to comment
Share on other sites

Hur kan man ställa krav på en idrottare?

Vadå krav? Vad har vi för rätt att kräva något av någon annan?

 

Skall jag då kunna ställa krav på att Växjöskidare skall åka Vasaloppet på minst 5 timmar 2010, det kravet bör vi ha? :)

 

Men vi kan väl önska att någon skall ta medalj, men knappast kräva det av någon eller hur?

Link to comment
Share on other sites

Håller med om sprintstafetten..men det var inte riktigt det som tråden gäller.

Jepp,08 är det självklart,..du får tro mig när jag säger att det råkade bli fel siffra i pekfingervalsen.

 

Att Kalla har målsättning om medalj är ju bara naturligt..likaledes att både folk och fä blir besvikna när medaljmålsättningar inte uppfylls..speciellt när det är OS.

 

Alldeles självklart inte bara kan man..utan SKALL man..ha krav på elitidrottsmän.Det har de själva,och varför skall då inte de som hejar soffa också kunna ha det?

 

För övrigt är SAMTLIGA toppidrottsmän till del en produkt av idrottsrörelse,olika sportgymnasium,toppidrottsstöd och gud vet vad annat som till viss del kommer från skattepengar.

 

Alldeles självklart ger detta en rätt att kräva vissa saker tillbaka..om de uppfylls eller inte är en annan diskussion..men att säga att Kalla själv,eller vem det än vara må..skulle ha kommit dit dom kommit idag på HELT eget bevåg är bara nys.

 

Dessutom SKALL toppidrottsutövare ha rimliga resultatkrav på sig.Det är ingen social verksamhet de sysslar med i stora mästerskap.

Att inte ställa rimliga krav på dem..som dessutom ligger i full paritet med deras egna personliga målsättningar nota bene..lär inte ge några större medaljskördar överhuvudtaget.

 

Eller vi kanske ska ge norrmän och norskor alla gulden redan innan tävling?

Link to comment
Share on other sites

Tycker ni hamnat lite i läget "Kalla måste vinna eller Kalla är bäst ändå". Hon är är absolut min största idrottsfavorit alla kategorier bredvid Helena Jonsson. Men allt kan hända på ett OS på många distanser och på andra tävlingar. Jag tror inte hennes karriär/idrottshistoria står och faller med en en OS-medalj på 10 km fritt även om chansen är väldigt stor. Hon kan och kommer om hon får vara frisk, vinna massor av världscuptävlingar, VM och OS-medaljer ändå!
Link to comment
Share on other sites

Växjö.

 

För det första vann Kalla inte Tour de Ski -09 utan -08. Sen slog hon igenom -07 när damskidåkningen hade en dipp efter att bl.a. Neumannova, Smigun lagt av, Björgen tappat formen osv...

 

Det är betydligt högre klass på damskidåkningen idag än det var 07. Kalla har inte blivit sämre, konkurrensen har blivit bättre. I år är det OS år och då är nivån jättehög. Men Kalla har sagt att hon har medalj som målsättning och jag tror hon kan grejja det. Hon, Steira och Kowalczyk håller jag som de tre största favoriterna.

 

Sen är Sveriges största guldchans i OS faktiskt damernas sprintstafett i fristil. Den disciplinen passar Sverige perfekt i år. Kalla är en tillräckligt snabb distansåkare och Anna Olsson är en tillräckligt uthållig sprinter. De kompletterar varandra. Dessutom kommer inte motståndet att vara det hårdaste. Majdic, Follis, Kowalczyk, Nystad har ingen bra lagkamrat, Norskorna är för långsamma (om nu inte Jacobsen och Björgen hittar tillbaka), Finskorna har ett bra lag men är betydligt sämre på skate.

Absolut helt rätt, möjligen med en viss reservation för att norskorna ändå ur sin oändliga skatt av extremt bra skidåkare hittar två st med en bra dagsform.

Link to comment
Share on other sites

Tror Kalla har nog med krav från sponsorer och sig själv... Klarar sig utan alla krav från massmedia och tyckare som oss... Dessa krav stör bara uppladdningen...

Som ironman skriver...hon är bara 22 år... Ge henne tid... När Per Elofsson vann i Lahtis va han 23-24 år...

Att vinna "dussin" tävlingar som VC och SM är en sak...ett OS eller VM är ju en helt annan sak...

Link to comment
Share on other sites

Även om jag inte håller med dig Växjöskidare på några punkter (utom varför vänta till 2014) så är det oerhört tufft att ge sig på en nationalikon som Charlotte Kalla. Det är nästan så jag blir lite imponerad att du vågar stå fast vid din åsikt.

 

Min åsikt är att ju mer man haussar upp en åkares chanser till medalj, desto svårare blir det för åkaren att leva upp till förväntningarna. En tävlande, som slår ur underläge, är mycket farligare, då den inget har att förlora och därmed går till attack och siktar framåt. Den upphaussade favoriten blir räddhågsen, tittar bakåt och blir defensiv och får svårt att nå upp till sin riktiga kapacitet. Sen skall vi komma ihåg att Tour de Ski var inget normalt skidlopp, bara för Kalla krossade Kuittunen i en grym slalombacke betyder det inte att hon är lika överlägsen i normala skidlopp. Segern i Tour de Ski tror jag gjort att hon uppvärderats mer än som var befogat och därför har hennes mindre bra resultat "baissat" henne mer än de skulle gjort utan den segern.

Link to comment
Share on other sites

Steira tror jag inte på över 10 kilometer fritt.I nuläget känns Kowalczyk som guldfavorit,och Kalla som silverdito..men säsongen har inte börjat än och det kommer så klart komma fram helt nya namn..det är ju OS säsong.

 

Kan hålla med dig Volevodin i stora delar av ditt inlägg.Kalla har hittills inte motsvarat de förväntningar som Tour de Ski 08 byggde upp.Det finns säkert flera förklaringar till detta.

 

Dock..över 10 kilometer fritt har hon gång efter annan visa sig vara topp tre i världen.Hon är en sprinter på de klassiska längderna 5,10 kilometer.Längre än så är för långt..och kortare än så finns det de som är rappare.

 

Hennes enda lopp av hög klass i VM kommer på stafetten.Tittar man hennes senare världscupresultat över 10 fritt så ger det vid handen vad en rimlig målsättning bör vara.

 

Alla som representerar Sverige i idrottssammanhang båda kan och skall allmänheten ha krav på.Jag ger mig aldrig om så hela samlade skidforum,Sten Feldreich och Trio med fåkkin BUMBA säger annorledes.

 

Dessutom KOMMER allmänheten ha krav på Sverige i OS.Så har det alltid varit,så kommer det alltid förbli..så på sätt och vis är hela kravdebatten bara en pseudodebatt.Vi debatterar fakta här,inget annat.

Link to comment
Share on other sites

Steira tror jag inte på över 10 kilometer fritt.I nuläget känns Kowalczyk som guldfavorit,och Kalla som silverdito..men säsongen har inte börjat än och det kommer så klart komma fram helt nya namn..det är ju OS säsong.

 

Kan hålla med dig Volevodin i stora delar av ditt inlägg.Kalla har hittills inte motsvarat de förväntningar som Tour de Ski 08 byggde upp.Det finns säkert flera förklaringar till detta.

 

Dock..över 10 kilometer fritt har hon gång efter annan visa sig vara topp tre i världen.Hon är en sprinter på de klassiska längderna 5,10 kilometer.Längre än så är för långt..och kortare än så finns det de som är rappare.

 

Hennes enda lopp av hög klass i VM kommer på stafetten.Tittar man hennes senare världscupresultat över 10 fritt så ger det vid handen vad en rimlig målsättning bör vara.

 

Alla som representerar Sverige i idrottssammanhang båda kan och skall allmänheten ha krav på.Jag ger mig aldrig om så hela samlade skidforum,Sten Feldreich och Trio med fåkkin BUMBA säger annorledes.

 

Dessutom KOMMER allmänheten ha krav på Sverige i OS.Så har det alltid varit,så kommer det alltid förbli..så på sätt och vis är hela kravdebatten bara en pseudodebatt.Vi debatterar fakta här,inget annat.

Du debaterar din åsikt inte fakta....min åsikt och min fakta är nåt helt annat. Men det är ju det som gör det hela till en debatt också ;)

 

Jag anser ju att man inte kan kräva saker av någon idrottsman, men vi kan hoppas, önska och tro på framgång

 

Men när säsongen startar om 2 veckor får vi dom första svaren på hur den kommande säsongen kanske blir. Och som skidnörd så hoppas jag ju på Sverige såklart och tror också på framgångar på OS.

Ser fram emot starten i Bruksvallarna nu!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...