Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Charlotte Kalla


skidguru

Recommended Posts

Sand..det finns väl ingen juridisk sanktion som kommer i fråga om man missar ta medalj på OS..så det där med plikt att leverera fattar jag inte riktigt.Däremot kan man ha allmänna krav på artister och ha rätt att bli besviken och kritisera OM de misslyckas leverera såsom de egentligen kan.

 

En inställd spelning är också en spelning sa Ulf Lundell.DET har jag aldrig hållit med om' date='men det verkar som om flera här är beredda att stödja sådant påstående.

 

Inte jag,inte.[/quote']

Å andra sidan spelar kraven mindre roll ju mer okunnigt de levereras. Så jag tror inte Kalla kommer att bry sig om dessa inlägg.

Nä, tror hon kollar på VM i pimpelfiske istället!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 241
  • Created
  • Last Reply
Sand..det finns väl ingen juridisk sanktion som kommer i fråga om man missar ta medalj på OS..så det där med plikt att leverera fattar jag inte riktigt.Däremot kan man ha allmänna krav på artister och ha rätt att bli besviken och kritisera OM de misslyckas leverera såsom de egentligen kan.

 

En inställd spelning är också en spelning sa Ulf Lundell.DET har jag aldrig hållit med om' date='men det verkar som om flera här är beredda att stödja sådant påstående.

 

Inte jag,inte.[/quote']

Å andra sidan spelar kraven mindre roll ju mer okunnigt de levereras. Så jag tror inte Kalla kommer att bry sig om dessa inlägg.

Nä, tror hon kollar på VM i pimpelfiske istället!

Jaa lätt . . .

Link to comment
Share on other sites

Sand..det finns väl ingen juridisk sanktion som kommer i fråga om man missar ta medalj på OS..så det där med plikt att leverera fattar jag inte riktigt.Däremot kan man ha allmänna krav på artister och ha rätt att bli besviken och kritisera OM de misslyckas leverera såsom de egentligen kan.

 

En inställd spelning är också en spelning sa Ulf Lundell.DET har jag aldrig hållit med om,men det verkar som om flera här är beredda att stödja sådant påstående.

 

Inte jag,inte.

Helt riktigt, det finns inga juridiska sanktioner att ta till. Uppriktigt förstår jag inte hur du menar. Saxar några citat:

 

"En medalj på 10 fritt är ett krav.Hon kommer inte undan med en insats typ Liberec denna gången. Det är upp till bevis nu."

 

"Hon är bra nog..ibland..att göra det också.Att då satsa på en sketen topp tio är helt enkelt inte on..vare sig Ni vill..eller inte."

 

"Kalla tillhör utan tvivel topp tre i världen på 10 km fritt.Att då inte kräva en insats i paritet med detta bara för att det råkar vara OS..är ju världsfrånvänt!"

 

"Alldeles självklart inte bara kan man..utan SKALL man..ha krav på elitidrottsmän.Det har de själva,och varför skall då inte de som hejar soffa också kunna ha det?"

 

Alla dessa citat anser jag andas negativ fokusering. Du spekulerar redan i konsekvenser vid ett nederlag och du tar upp negativa händelser som har varit. I min värld är det kvällstidningsresonemang. Visst, det har blivet en del av idrotten att kommande insatser analyseras och vrids och vänds. av just den anledningen har jag svårt för "uppsnack" inför stora matcher och evenemang.

Om vi omformulerar ovanstående citat så skulle det kunna låta så här:

 

"En medalj på 10km fritt är fullt realistiskt. Kalla har kapaciteten att slåss om den ädlaste valören och träningsförberedelserna har varit perfekta. Nu ser vi fram emot ett härligt lopp!"

 

 

Ditt resonemang med Ulf Lundell haltar en smula. Om du köpt en biljett till ett givet evenemang som sedan ställs in har du givetvis rätt att KRÄVA återbetalning. Om du köpt en biljett till att se ett 10km skidlopp har du knappas rätt att KRÄVA återbetalning bara för att en given åkare inte vann.

 

SOK kan ställa krav på de aktiva som åtnjuter ersättning och biljett till OS. De kan ställa krav i form av att upplagda träningsplaner fullföljs, att sponsorsåtaganden efterföljs och att den individuelle idrottaren följer de etiska regler som sats upp. De kan också genom sina uttagningar gör bedömningen om den aktive har en ärlig chans att prestera i nivå som bestämts.Det samma gäller för skidförbundet och kanske i viss mån regeringen. Den aktive som inte klarar detta kommer inte bli långvarig i landslagen och blir också mindre intressant ur en sponsors synvinkel.

 

Det vi som motionärer kan göra är att förmedla possitiva förväntningar. Då kommer vi att hjälpa istället för att stjälpa :)

Link to comment
Share on other sites

Vill egentligen inte ens kommentera den här tråden då det, i starka ordalag, skrivs om krav och inte vilka som helst.

 

I världstoppen är det enormt jämnt och ponera att man har en sämre dag och flera andra har en kanondag. Den viktigaste detaljen i idrottens lära är att stötta då det går dåligt och dåligt går det då och då. Den världsstjärna som haft en spikrak karriär finns inte. Motgångar kommer och det är då - just då som vi, ledare och andra, behövs som bäst. När det tuffar på som tåget skall vi bara stå och se på!

 

Att prata om krav hit och dit är trist och tråkigt. Går det bra för den idrottande så är det en ynnest att dela glädjen och går det inte lika bra så delar vi motgången. Och så mycket tid, kraft och motivation som eliten lägger ned så är det just FÖRHOPPNINGAR (tror Stefan Sand skrev det!?) som vi skall ha och inget annat. De enda kraven som bör finnas skall i första hand finnas från den idrottande själv.

 

Jag är övertygad om att Sveriges "hemlighet" med att vi, trots få deltagare i många sporter, lyckats så bra är att vi är bra stöd då det går dåligt. Troligtvis så har många andra tagit efter.

Link to comment
Share on other sites

Spelar det så stor roll hur det går för "di svenske" inkl Kalla i OS? För de som tränar ungdomar likt S Sand spelar svenska medaljer i OS stor roll, då dessa idrottare är stora förebilder och inspiratörer för dagens skidungdom. Men för den stora massan Vasaloppsåkare spelar det väl ingen större roll, utom möjligen en tillfälligt uppflammande inspirationsbål, sen är vi tillbaka i den grå vardagslunken, där var och en får försöka inspirera sig själv med glada tillrop som; "Mot Mora!"

Jag tror det har mindre betydelse för oss aktiva skidåkare än de "skidåkare i TV-soffan "som också åker loppet. För de "vinner" ju guldmedaljen också, men den usla 10:e-platsen belägger ju den där usle svenske skidåkaren, då är de minsann inte med i loppet längre.

Visst, jag kan väl erkänna att de dagar jag sett ett härligt skidlopp på TV och sen tränar efteråt, att jag får en extra kick i steget och höjer mig en del av inspiration.:) Men det är inte livsviktigt att Kalla o Co presterar, jag kör på ändå.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror vi får bli överens om att inte vara överens här.

Jag har krav/förväntningar på Kalla och flera andra i den svenska Vinter OS truppen att leverera i paritet med vad de kan i Vancouver.Inte så mycket någon här kan göra åt det..och vice versa åt andra hållet också förmodar jag.

 

När loppet har gått så lär forumet bli varse om HUR det har gått.Jag lovar skriva ett hyllningsinlägg..alternativt något HELT annat.

 

Den som lever får se..:-)

Link to comment
Share on other sites

Växjö-skidare:

Du kan även efter VL lämna en rapport om hur mycket du tänkte på dina infriade/icke infriade medaljkrav på Kalla. Där i Oxbergsbacken med värkande armar o ben tror jag du ger blanka f-n i hur det gick i OS, däremot vem som leder loppet därframme är nog mer intressant. För vissa ganska duktiga skidåkare är det nog en annan medalj än av OS-valör som hägrar :P, Medaljen, segrartiden + 50%.

Link to comment
Share on other sites

Det är i alla fall jävligt skönt att själv sitta som en soffpotatis och anse att "VI VANN" när det går bra, och att "DOM FÖRLORADE" när det går dåligt, trots att det är blågulingar i båda fallen. Om det nu inte skulle gå så bra för Kalla, så är jag övertygad att alla här, inklusive Växjöskidare, kommer komma över det hela lättare än Kalla själv, eftersom det "bara" var "HON" som förlorade. (Men tänk om "VI" hade vunnit...)
Link to comment
Share on other sites

Det finns ett fenomen på vissa forum med personer som skriver inlägg i avseende att provocera. Låt mig ta ett exempel. På gruppen Kents sida finns väldigt hängivna fans som brinner för musiken och artisterna. Till forumet har även personer som är ointresserade av Kent och deras musik men gillar att skriva inlägg som provocerar fansen. Det är väldigt enkelt att trycka på rätt punkter för att få de personer som med ett starkt intresse och engagemang för något att bli upprörda. De lägger mycket tid och energi på diskussioner som är framprovocerade. Även om det kan ta emot är det nog bra att nonchalera mer eller mindre uppenbara provokationer.
Link to comment
Share on other sites

Det finns ett fenomen på vissa forum med personer som skriver inlägg i avseende att provocera. Låt mig ta ett exempel. På gruppen Kents sida finns väldigt hängivna fans som brinner för musiken och artisterna. Till forumet har även personer som är ointresserade av Kent och deras musik men gillar att skriva inlägg som provocerar fansen. Det är väldigt enkelt att trycka på rätt punkter för att få de personer som med ett starkt intresse och engagemang för något att bli upprörda. De lägger mycket tid och energi på diskussioner som är framprovocerade. Även om det kan ta emot är det nog bra att nonchalera mer eller mindre uppenbara provokationer.

Så växjöskidare vill bara provocera? Förmodligen... hoppas de e så för annars lever vi i en konstig värld!

Link to comment
Share on other sites

Det finns ett fenomen på vissa forum med personer som skriver inlägg i avseende att provocera. Låt mig ta ett exempel. På gruppen Kents sida finns väldigt hängivna fans som brinner för musiken och artisterna. Till forumet har även personer som är ointresserade av Kent och deras musik men gillar att skriva inlägg som provocerar fansen. Det är väldigt enkelt att trycka på rätt punkter för att få de personer som med ett starkt intresse och engagemang för något att bli upprörda. De lägger mycket tid och energi på diskussioner som är framprovocerade. Även om det kan ta emot är det nog bra att nonchalera mer eller mindre uppenbara provokationer.

Så växjöskidare vill bara provocera? Förmodligen... hoppas de e så för annars lever vi i en konstig värld!

Förhoppningsvis! Jag uppfattade det mer som en person som hatar att förlora. En utmärkt egenskap ifall det gäller en själv, vilket troligen är en förutsättning för att nå toppresultat för en elitidrottsman, men enligt mitt tycke lite patetiskt om man försöker rikta den egenskapen mot andra.

Link to comment
Share on other sites

Absolut inte..såvida det inte är provocerande att stå för en egen åsikt.

Blir Ni provocerade av det så är det Ert problem..inte mitt.

Vilken ankdamm detta verkar vara måste jag säga,är det överhuvudtaget tillåtet med en åsikt här som avviker från majoritetens?

 

Sedan undrar jag VAD som är så himla provocerande med att jag har krav på Kalla och resten av OS truppen?

 

Tror Ni att om det blir nytt Salt Lake eller Nagano att jag kommer vara ensam i min kritik?

Ni lever i en påhittad värld i så fall.

 

Dessutom betackar jag mig för inlägg a la nordans.Vad tillför det debatten?

Det är ett provocerande inlägg,menat att förminska.

Inte snyggt alls,övertramp och över linjen.

 

Hur var det Björk sa en gång?

 

Just det..vet hut!

Link to comment
Share on other sites

Dessutom betackar jag mig för inlägg a la nordans.Vad tillför det debatten?

Själv anser jag hela denna tråd har tagit en vändning som är en av de mer komiska på detta forum, därav min inblandning. En i Växjö som har krav, SS som skriver långa analytiska välformulerade svar. En helt underbart meningslös tråd som inte tillför debatten ett uns.

Link to comment
Share on other sites

Tycker inte det är så väldigt intressant vad som står i dags och kvällstidningarna om det inte går så bra i vinter. Pressen har inte många journalister som hänger med bra i skidsporten under hela säsongerna , eller försäsongen heller för den delen. Jag menar om en skidåkare haft en sjukperiod på några veckor på hösten så missar ofta många tidningar det och tror att skidåkaren är i kanonform och bara ska leverera. Dom tror att för att åkaren har en högsta kapacitet att kunna vinna ett VC lopp så ska också åkaren vinna samma distans i OS när alla har försökt toppa formen samtidigt. Det är en sak att vinna ett VClopp och en annan sak att vinna mästerskap när alla vill vara bäst samtidigt.

 

Det finns stora brister i kunskap om längdskidåkning i dagstidningarna.

Den stora folkmassan som också ser på längdskidor om det är VM eller OS men aldrig eller sällan annars har ofta bristfällig uppdatering om skidåkarnas form mm och sitter ofta hemma i soffan och skriker om det inte blir vinst eller medalj. Jag känner en hel del som bara tittar på mästerskapen och blir alldeles upprörda om det inte blir medaljer i vart eller varannat lopp men dom har inte en aning om åkarnas form, hur många som har kapacitet att vinna, hur stor konkurrensen är med andra ord.

 

Idag är det en hög konkurrens inom skidåkningen. Jag törs nog påstå att fler länder har duktiga åkare nu än tidigare årtionden och fler och fler kan vinna. Men jag erkänner att inom damerna så är det oftast en grupp på 7-10 st som är lite bättre än de andra. Någon VC tävling kan någon annan sticka upp och ta hem en bra placering.

Link to comment
Share on other sites

Absolut inte..såvida det inte är provocerande att stå för en egen åsikt.

Blir Ni provocerade av det så är det Ert problem..inte mitt.

Vilken ankdamm detta verkar vara måste jag säga,är det överhuvudtaget tillåtet med en åsikt här som avviker från majoritetens?

Dra nu inte hela forumet över en kam p.g.a. av mitt inlägg.

 

Eftersom det har varit en diskussion med argument och motargument kan du väl knappast påstå att du inte tillåts ha en egen åsikt. Att påstå att detta är en ankdamm, tycker du verkligen det? Vad jag kan se har det varit högt i tak med respekt för din åsikt, även om inte alla håller med. Även om dina inlägg, enligt min mening, inte tyder på att motsatt förhållande råder.

 

Provocera kanske är fel ordval av mig. Men jag tror att du egentligen förstår vad jag menar.

 

När är det enligt dig ok att börja ställa krav på att en skidåkare måste uppfylla vissa resultat? När en skidklubb har ”investerat” resurs i form av läger eller tränare? Efter att en skidåkare har påbörjat utbildning på skidgymnasium?

Link to comment
Share on other sites

Växjöskidarn....du får ha din åsikt...det har ingen sagt emot!

Vi andra tycker bara det är en knäpp och udda åsikt som ingen kan förstå.

 

Det är bara ordet krav som är så svårt att förstå för oss andra

 

men din åsikt får du ha, fast du har inte lyckas förklara dig ännu så att någon av oss andra förstår hur sjutton man kan ställa krav på en idrottare.

Men det är ingen mening du försöker förklara det igen...för det blir bara samma sak igen

Link to comment
Share on other sites

Växjöskidarn....du får ha din åsikt...det har ingen sagt emot!

Vi andra tycker bara det är en knäpp och udda åsikt som ingen kan förstå.

 

Det är bara ordet krav som är så svårt att förstå för oss andra

 

men din åsikt får du ha, fast du har inte lyckas förklara dig ännu så att någon av oss andra förstår hur sjutton man kan ställa krav på en idrottare.

Men det är ingen mening du försöker förklara det igen...för det blir bara samma sak igen

Bra sagt!

Link to comment
Share on other sites

Intressant tråd detta!

 

Jag undrar om Phelps tänkte att det vore bra om allmänheten tog ned kravbilden på honom inför OS? Eller om Northug tänker så när han pratar om att vinna allt. Men Kalla som bevisligen kan åka kusligt fort, hon lider om vi har för högt ställda förväntningar? Vilken kanadensare förväntar sig något annat än guld för hockeylaget?

Krav är förstås ett starkt uttyck och med det följer förstås tankar om följder. Men för längdåkarna är det rätt enkelt. Inga medaljer i OS, mindre intresse för sporten, mindre exponering i tv, mindre sponsorpengar, osv. Oinsatt allmänhet eller ej, folket väljer själva vad de vill lägga sina pengar på och skidsporten behöver pengar.

Vi som hänger på det här forumet älskar nog alla sporten och engagemanget för sporten är kanske inte direkt avhängigt av medaljer i os. Men tar vi någon annan sport vi inte engagerar oss så hårt i, för egen del curling, så blir det först intressant när det går bra.

 

För sportens del är det bara medaljer som räknas i OS, och det på grund av indirekta krav som allmänheten ställer genom sitt intresse och engagemang för sporten.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom det är den hetaste tråden på länge spinner jag vidare, även om det är halvt meningslöst. :)

 

Jag har försökt att ett antal gånger förklara att vi alla inser vikten av framgång. Både för sportens, mediaintresset, almännintresse och den enskilda aktives skull. Framgång föder framgång och det vinner alla på.

Vi är också alla överens om att en idrottare lever under både krav och förväntningar och att finns de som klarar detta och andra som har svårare och därmed presterar sämmre när det väl gäller. Man vinner inga guld på träning.

 

För mig har debatten handlat om HUR vi ska föra fram våra förväntningar (eller kalla det krav om ni vill). För mig finns det inte på världskartan att måla upp scenarion som "om inte....." , "det är ett måste att........" osv. För mig handlar det om att lyfta fram possitiva målbilder. Om hela nationen kunde göra så är jag övertygad om att fler skulle lyckas. Amerikaner är nog bäst i världen på att intala sig själva att ingenting är omöjligt. Ta tex deras uttagningssystem inom friidrott där de kör en uttagning, de 4 bästa går vidare det sållar även bort många som inte klarar pressen. Vi har andra system och kanske även vi emellanåt skulle annama "amerikansk uttagning"?

 

Jag har varit på detta forum några år nu och jag måste säga att jag är imponerad över hur engagerat och sakligt de olika trådarna förs framåt. Det är ytterst sällan personangrepp, om ens någonsin, tas till. Inte ens i det stundtals så heta stålsicklingsdebatten :)

Link to comment
Share on other sites

nordan..först och främst halkar du in i denna tråden mitt i debatten UTAN att överhuvudtaget sagt någonting i SAK frågan innan.Istället ifrågasätter du mina motiv till mina inlägg här och ponenrar att jag skriver dem bara för att provocera!

 

Klart man blir en anings gramse då,jag utgår ifrån att det egentligen är relativt enkelt att förstå..visst håller du med?

 

Fakta ett,jag skriver inte inlägg för att provocera.Jag skriver inlägg för att framföra min åsikt..till slut är väl det vad ett forum är till för?

 

Fakta två..Om ett forum krackelerar så beror det nästan alltid till slut på att personliga saker tillåts ta över SAKdebatten.Jag uppfattade ditt inlägg..med bakgrund att du mig veterligen INTE gjort något inlägg gällande SAKdebatten som sådan dessförinnan..som exakt sådant inlägg.Varför?..se ovan.

 

Fakta tre..trevligt med medhåll från ett håll i alla fall.Detta är ett forum huvudsakligen frekventerat av längdnördar..i ordets bästa mening.Den åsikt som majoriteten här framför torde därmed,..eller inte med tvingande konsekvens vara den BREDA idrottspublikens sätt att se på saker och ting.Jag finner det vidunderligt underligt att så många här verkar närmast chockade att vanligt folk har KRAV på att våra idrotts OSare skall prestera i paritet med vad de kan när det råkar dra ihop sig till OS.

 

I sanning ett märkligt fenomen.Lever gräsrotslängdSverige i en håla helt avstängd från oss övriga?

 

Frågan bör ju ställas med bakgrund till denna tråds utveckling!

 

ÄN en gång så att ALLA förstår!(uppenbarligen en förhoppning utan uppfyllelse)..MED dagens förutsättningar är det ett KRAV på Kalla att producera medalj(INDIVIDUELL!) i Vancouver..gör hon INTE det så skall hon ha kritik!Jag skall personligen se till att hon får en verbal bredsida om hon gör om Liberec..vilket alltså var en FIASKOinsats på de individuella distanserna.

 

Likaledes gäller alla övriga,ingen mannamån(som på Skidforum där just Kalla uppenbarligen skall behandlas som något hon bevisligen till dags dato ICKE är..drottning)..LIKA för alla.

 

Ni är för roliga..enligt Er är det viktigaste att deltaga,inte att vinna..inte ens i OS!

 

Ni är inskränkta,och lever inte i verkligheten där både Kalla,jag och resten av Sveriges allmänhet OCH vinterOS trupp befinner sig.

 

Vidunderligt märkligt.Nu utgår jag ifrån att närmast ALLA på denna tråd blir nära medvetlösa av lycka om Kalla klarar en niondeplats på OS.Det är så Ni diskuterar och i konsekvensens namn torde ju då Er reaktion stå i paritet med Era åsikter.

 

Mina gör det.Tro intet annat!

Link to comment
Share on other sites

Jag känner inte för ett ögonblick att jag passar in på VS sammanslagning av alla här till en grupp där alla skulle tycka likadant i alla sammanhang och sågning av alla andra här på forum. Om man hänger med i andra trådar här i ett antal år så får man se att det finns många olika åsikter om många ämnen. Många här verkar också ha en hel del andra intressen och kunskaper om annat än skidåkning. Men vad är en skidnörd egentligen? En som kan en del om skidåkning men ingenting annat?

 

Jag har också sett att du verkligen haft den åsikt du skrivit om, inte för att provocera även om jag inte hållt med dig.

Jag både hoppas och tror att Kalla kan ta en medalj. Jag kan inte för mitt liv sätta detta som krav på henne att vinna. Jag tror att många hoppas och vill att hon gör allt i sin makt i sin träning och hela livssituation och försöker komma i riktigt bra form till OS och att inga störningsmoment finns under säsongen som sjukdommar mm och att hon gör sitt livs lopp. Men sedan beror det på hur de andra åker. Är det 2 andra åkare som gör sitt bästa lopp för säsongen eller är det tom 5 skidåkare som får till ett topplopp? Ja då är det svårt att vara så väldigt kritisk om hon gjort allt i sin makt för att komma i form och samtidigt få till en bra dag då allt fungerar.

Personligen tycker jag att det börjar gå lite för långt nu. VS du är upprörd nu och då är det lätt att skriva en massa saker som man kanske inte gjort om man tänkt efter. Jag tror det är till det bättre nu om vi lugnar oss lite? Hoppas du får en trevlig helg och att du får åka skidor snart ;)

Link to comment
Share on other sites

Vidunderligt märkligt.Nu utgår jag ifrån att närmast ALLA på denna tråd blir nära medvetlösa av lycka om Kalla klarar en niondeplats på OS.Det är så Ni diskuterar och i konsekvensens namn torde ju då Er reaktion stå i paritet med Era åsikter.

Nej de handlar ju inte om de! topp 10 är vad vi tror att hon kommer göra men jag kommer inte hoppa för en 9onde plats... Men jag kommer heller inte att straffa henne om hon inte tar medalj som du verkar vilja göra! Kommer att bli otroligt glad om hon tar medalj eller ännu hellre Guld men de e fortfarande inte KRAV! Punkt slut!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...