Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Svininfluensan


Ba50

Recommended Posts

Det här handlar främst inte om ens egen värdelösa hud, utan om att man ofrivilligt blir en smittsam länk i en kedja som kanske dräper någon som är känslig - en gravid, en äggallergiker, ett litet barn - även om du själv är så hård så inte grisen rår på dig. "Normal" influensa dödar också, men då är det oftare äldre och svaga. Svinet slår hårdast mot barn och ungdom, vilket jag tycker är värre.

 

Personligen vill jag minimera risken att jag smittar någon när, kär eller annan medborgare. Alltså har jag vaccinerat mig. Har varit lite trött men inget värre. Och även om jag blivit dålig som effekt av att kroppen reagerar på svinviruset medan man bygger upp antikroppar, så skulle det varit värt det.

 

Sedan att jag smet före kön, for förbi en vaccineringskiosk och det var ingen kö, får jag väl ta på mig och skämmas. Tänkte att bättre nu än sedan, och en mindre i en annan kö :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 85
  • Created
  • Last Reply
Det här handlar främst inte om ens egen värdelösa hud, utan om att man ofrivilligt blir en smittsam länk i en kedja som kanske dräper någon som är känslig - en gravid, en äggallergiker, ett litet barn - även om du själv är så hård så inte grisen rår på dig. "Normal" influensa dödar också, men då är det oftare äldre och svaga. Svinet slår hårdast mot barn och ungdom, vilket jag tycker är värre.

 

Personligen vill jag minimera risken att jag smittar någon när, kär eller annan medborgare. Alltså har jag vaccinerat mig. Har varit lite trött men inget värre. Och även om jag blivit dålig som effekt av att kroppen reagerar på svinviruset medan man bygger upp antikroppar, så skulle det varit värt det.

 

Sedan att jag smet före kön, for förbi en vaccineringskiosk och det var ingen kö, får jag väl ta på mig och skämmas. Tänkte att bättre nu än sedan, och en mindre i en annan kö :)

Är vaccinerad och tänker precis som du. Mer en solidaritetshandling än influensahysteri.

Link to comment
Share on other sites

Fick sprutan idag. Kan vara värt att nämna att de gav mig 2 dagars träningsförbud (med andra ord så sticker jag ut 13:17 på sändag :)

 

Som flera sagt, handlar mer om andra än om att jag själv är rädd att bli svårt sjuk. Men om inte annat missar jag hellre 2 dagars rullskidor i regn, snålblåst och på lövhala cykelbanor om det minskar chansen att någon av mina två snöveckor inte sabbas.

Link to comment
Share on other sites

Fick sprutan idag. Kan vara värt att nämna att de gav mig 2 dagars träningsförbud (med andra ord så sticker jag ut 13:17 på sändag :)

 

Som flera sagt, handlar mer om andra än om att jag själv är rädd att bli svårt sjuk. Men om inte annat missar jag hellre 2 dagars rullskidor i regn, snålblåst och på lövhala cykelbanor om det minskar chansen att någon av mina två snöveckor inte sabbas.

2dagars träningsförbud?? hmm... jag vilade en dag o de va dagen efter då jag hade lite feber men kände mig frisk dagen efter så då blev de träning...

Link to comment
Share on other sites

Välkommen Mr Walker ... från de djupa skogarna? Vem är du egentligen ... Första inlägget och du håller redan hårt på vett och etikett :) Det är bra jobbat. Du kan väl maila forumadministratören och be att han flyttar denna tråd till "Allmänt". Den är helt riktigt felplacerad, fast den är viktig ändå.
Link to comment
Share on other sites

Välkommen Mr Walker ... från de djupa skogarna? Vem är du egentligen ... Första inlägget och du håller redan hårt på vett och etikett :) Det är bra jobbat. Du kan väl maila forumadministratören och be att han flyttar denna tråd till "Allmänt". Den är helt riktigt felplacerad, fast den är viktig ändå.

Hej,

 

och tack!

jo skogarna, ja. Jag bor ju i dödskallegrottan! :)

Brukar kalla mig MrWalker då jag åker rullskidor, kanske lite motsägelsefullt. Heter ju annars fantomen. Det blev rullskidor då Hero har börjat tackla av. :D

 

För att vara lite allvarlig, jag har läst detta forum från och till, mest till nuförtiden. Har fått massor med bra information från det. Tycker bara att sådana här diskussioner är så trista, tenderar att bli lite pajkastning, det har ju dessutom inte ett dugg med rullskidor att göra. Läser mest då jag är på nybörjastadiet vad gäller rullskidor.

 

Det är dock egentligen bara att ge fanken i att läsa tråden!

Link to comment
Share on other sites

Så det är av omtanke om ANDRA som ni PERSONLIGEN vaccinerar Er?

 

Så skriver ju många här' date='så måste det tolkas.

 

Den går inte jag på direkt![/quote']

Tror du inte på vad de skriver dvs att de bryr sig om andra medmänniskor. Eller tror du inte på att de kommer att fungera?

Jag vill inte smitta min sambo t.ex. är det så svårt att förstå för dig?

Link to comment
Share on other sites

Skulle det nu RÅKA vara såsom så alla vet att det föreligger..dvs,att det STOOOORA flertalet självskrivna hjältar här ICKE vaccinerar sig emot den dödligare influensan..dvs,vanlig hederlig bonnainfluensa..så är Eder spruta i nutid ett hyckleri..OM den tas av det snövita skälet att skydda ANDRA personer.

 

Ni kan inte få ha både kakan kvar..och glupskt äta upp den samtidigt.

Link to comment
Share on other sites

Jag vaccinerar mig av en massa olika anledningar. Omsorg om andra, mer utsatta, för att jag inte vill riskera hälsan (visst blir jag påverkad av vad som skrivs), för att jag inte vill lägga tid på att vara sjuk - i synnerhet inte nu när jag kommit igång med träningen, för att minska spridningen generellt etc...

 

Jag har vaccinerat mig tidigare mot vanliga influensan ett år när jag inte ansåg att jag hade tid att vara sjuk. Var i slutfasen av ett projekt som jag ansvarade för och det hade inte funkat att vara sjuk då. Annars hoppas jag på tur och bra immunförsvar - ofta har det fungerat.

 

Jag kan inse det cyniska i att vaccineringen till viss del är grundad på en samhällsekonomisk bedömning men det är ju vi som är samhället och det är i förlängningen vår ekonomi som påverkas så jag har inga problem med detta.

 

För mig var beslutet enkelt men alla måste göra sin egen bedömning.

Link to comment
Share on other sites

Aha,ett vettigt och rimligt inlägg på Skidforum.Jag ritar kors i taket!

 

Vad blir konsekvenserna av massvaccineringar då?Vilka RISKER finns för framtiden?

 

Det måste läggas in i bilden vad jag anser..och det är det huvudsakliga skälet till att jag är TVÄREMOT nuvarande spruthysteri.

 

Det är ingen Poliospruta detta,det måste alla inse.

Link to comment
Share on other sites

Jag anser för övrigt att man skall vara förbaskat försiktig med medicin och vaccin och dylikt i alla dess former.Skall FRISKA människor ges sådant,så MÅSTE det göras vid rätt förutsättningar.

 

En MASSvaccination emot ett virus som KOMMER att mutera när det så behöver..passar inte alls in i bilden av GOD sjukvård.Det är rena rama antibiotikamisshandeln all over again.

Link to comment
Share on other sites

Finns det något som talar för att en "riktig" influensasjuka ger bättre immunitet än vaccinet?

 

Visst, livet är en sexuellt överförbar sjukdom med 100%-ig dödlighet men att stå passiv och se på och hoppas att jag och mina nära ska klara sig bra är inget för mig när det finns möjligheter att reducera risken.

 

Vi har tagit fram vacciner, penicillin, cellgifter och en hel hoper medikamenter i syfte att rädda fler människor. Jovisst, vaccin tas i förebyggande syfte och inte som behandling men det tycker jag inte räcker som argument att låta bli vaccin av princip utan man får väga fördelar mot nackdelar och i det här fallet tycker jag att fördelarna överväger även om jag kan se vissa argument emot massvaccinering.

 

Att jag oftast inte vaccinerar mig emot vanliga influensan motiverar jag med att de flesta som jag möter i min vardag inte riskerar att drabbas allvarligt samt att spridningen är så mycket mindre eftersom en stor del av befolkningen redan är immuna. Visst kan det procentuellt sett vara större risk att dö om man smittas av en vanlig årlig influensa men eftersom svinvarianten smittar så många fler så tycker jag att det finns stor anledning att dels skydda sig själv och dels försöka begränsa spridningen så mycket som möjligt.

Link to comment
Share on other sites

Jag hör dina argument,Hilding..men jag kan inte köpa dem rakt av.Sådär är det om man ser saker och ting ur olika synvinklar.

 

Jag begriper fortfarande inte varför ett vaccin måste tas emot en influensavarians som är MILDARE än den gängse vanliga..som de allra,allra flesta INTE vaccinerar sig emot.För mig är det helt ologiskt att göra si när det egentligen varit mera berättigat att det gjorts så i ett annat skede.

 

Jag tycker tvivelsutan att svininfluensans farlighet är groteskt överdriven.Att det skrivits spaltmil om denna milda influensa är fakta..likaledes att dödligheten är MINDRE i den än vanlig influensa.Därav mitt enkla ställningstagande baserat på de fakta som onekligen föreligger.

 

Det som verkar vara en hangup för folk är att riskgrupperna möjligen ser något litet annorlunda ut..dvs,en miljondels promille av den yngre befolkningen kan drabbas lite hårdare.Sannolikheten för att detta skall hända är dock så infernaliskt liten att jag inte tycker att den..på något som helst sätt eller vis..kan motivera en MASSvaccination med de betydligt värre följder som sådan kan komma att få.

 

Det kan inte vara så svårt att förstå tycker jag modest.

 

Faktum paktum är att svininfluensan är så mild att det knappt motsvarar någon som helst risk alls för de utanför de omedelbara riskgrupperna(speciellt de som har andra sjukdomar).

 

De ytterligt fåtaliga fall vi sett med dödlig utgång på personer utanför riskgrupp beror på vad jag kan förstå på att sjukvården misslyckats med att diagnosticera i tid..en vanlig simpel felbehandling av sjuk person helt enkelt.

 

Jag undrar hur många som dör av det årligen?

Betydligt fler än vad som svininfluensan kommer att skörda i alla fall,den saken är biff!

Link to comment
Share on other sites

Sansa Dig nu, det är fritt att välja själv, alla har ju olika liv och ansvarsområgen hemma och i jobbet.

 

Jag tror/gissar att jag redan haft svininfluensan men gick aldrig och kollade ,mådde skit i 2 dar men jag tillhör inte riskgruppen förutom att jag hamnar i 10-led i en ev.vasaloppsstart.

Link to comment
Share on other sites

Vi har nog alla sett din lilla lustifikation innan.Den är oerhört gammal redan vid detta laget,och vad den tillför sakdebatten förstår jag inte riktigt.

 

Gör du?

Jag tycker nog det är lika innehållsrikt som allt du skrivit i denna tråd i alla fall.

 

Börjar nu luta år det som stod i en annan tråd av en nordan.

 

Det finns ett fenomen på vissa forum med personer som...
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...