Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Jag tänkte åka på 5.30h på Vasaloppet..


skidguru

Recommended Posts

Lite kul Skidguru att du har målet att åka under 5,30. Det målet har jag också haft i ett antal år. Har på "äldre" dagar insett att det är placeringen som gäller. Vill dock fortfarande åka under 5,30. Lite kuriosa i sammanhanget. Har åkt 8 vasalopp(+1 öppet spår). Min bästa tid 5.32 från 1998= min näst sämsta placering( c:a 2800). När jag uppnådde min bästa placering, som är c:a 1300 år 2007, åkte jag på 5,42.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Ja, 1998 var rekord året med veldig bra forhold, vind og veldig bra glid.

 

Tror det største problemet med at ha et tidsmål er att man kan gjøre allt rett og kjøre veldigt bra men endå inte klara målet. Tiden før 1000 plass sedan 2001 har varit mellan 5.01 og 5.50 men oftast mellan 5.20-5.30. Om man har "tur" kan man også klara målet utan att gjøra något spesiellt bra.

Link to comment
Share on other sites

Imponerade att sänka från 6:11 till 5:19.Kändes för ett ögonblick omöjligt att åka på 5.30..

hur tränade du. De året du körde på 5:19...

Jag höll igång med rullskidåkning under hela året innan, åkte 1 gång i veckan hela våren och sommaren. Dessutom sprang jag en del, och hade riktigt bra kondition efter sommaren.

 

Under höst och vinter var det stakning, stakning och åter stakning. Hård styrketräning för rygg, mage och trieceps varvat med rullskidor. När snön kom var det stakning på snö. Jag körde också en del stakningsintevaller för att få upp tempot (kom ihåg att man måste orka staka fort i 9 mil för att komma ner under 6 timmar).

 

Min erfarenhet från Vasaloppsspåren är att många motionärer som åker på 6-7 timmar är för dåliga på att staka. Ett exempel: Jag flera gånger varit med om att ligga jämsides med en annan åkare, båda stakade vi i samma tempo så länge det var flackt. Plötsligt kom det ett litet motlut, varvid min medtävlare slutade staka, gled lite tills han tappade farten, och började sedan diagonala uppför det lilla motlutet. Själv höll jag farten uppe, tryckte till med några extra kraftfulla stavtag uppför, och vips var jag 10-15 meter före honom.

Link to comment
Share on other sites

Pask gjorde en förbättring med ca: 1100 placeringar mellan 2003-2004 och en förbättring av tiden med ca: 30 min om man jämför hur lång tid 1500 placeringen hade dom båda åren. Bättre träning gav ett bättre startled där han orkade åka med i tempot 1000 placeringar högre upp i fältet.

Tur att det är någon som håller koll på mina placeringar (själv har jag nästan glömt bort dem).

 

Både 2003 och 2004 stod jag egentligen i för dåliga startled. Jag åkte förbi folk hela vägen, även från Eldris till mål. Det hade varit härligt att någon gång få stå i rätt startled, där det bara är att hänga på de andra. Att åka om flera tusen personer tar på krafterna...

Link to comment
Share on other sites

Helt klart att placering är mer rättvist att jämföra. Det är dock trevligt att också ha tidsmål. Har själv satt som mål att kunna åka på 5.30-5.40 vid "normalföre " dvs då det är skapliga spår och ej för kärvt. Har i sådant före åkt på strax över 6.00 några gånger från led 4 och 5. Tror man ska kunna köra på 5.30 från led 4, men det verkar variera mycket från år till år. Vissa år är det köer hela vägen...
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Låter som ett fint år 1998.Hoppas 2010 blir lika lätt åkt.

De är ändå sluttiden som räknas för folk. Som inte förstår sig på Vasaloppet..

Kan hålla med om att folk frågar om tid på VL.

 

När folk på jobbet eller kompisar frågar mig vad jag åkt på svarar jag i placering i första hand och förklarar att loppen har olika fören så att tider är svårt att jämföra mellan olika år.

 

Jag åker inte i första hand för att redovisa min tid för folk för att få bekräftelse av dom. Jag åker för att bli nöjd med min egen prestation. Då är placering det som gäller.

2005 åkte jag på 50 min snabbare tid än 2006 lika bra tränad och ungefär lika bra plac.

Link to comment
Share on other sites

Ja, helt klart är det tiden folk relaterar till.

Tror det är få som bryr sig om man är 2000e eller 3000e över mållinjen.

Och sedan är det väl så att även placeringsmässigt är det olika hårt olika år från år beroende på diverse orsaker?

 

Men om man vill gå på 5:30, har det stor betydelse om man startar från 3e eller 4e led?

Hur mycket förlorar/vinner man beroende på led?

Link to comment
Share on other sites

Bra jobbat. Hur många timmars träning blev det? Startade du från 4:an?

Jag tränar 3ggr i veckan.Ca 3-4H

Men från 16 dec-till vasaloppet blev de ca 100mil skidor.

Jag startade från led-3 men repet till led-4 var precis bakom ryggen på mig.(Buss problem)

Link to comment
Share on other sites

Ja, helt klart är det tiden folk relaterar till.

Tror det är få som bryr sig om man är 2000e eller 3000e över mållinjen.

Och sedan är det väl så att även placeringsmässigt är det olika hårt olika år från år beroende på diverse orsaker?

 

Men om man vill gå på 5:30, har det stor betydelse om man startar från 3e eller 4e led?

Hur mycket förlorar/vinner man beroende på led?

Svårt att säga men jag tror att man ser för enkelspårigt om man tänker "jag tappade 5 minuter i backen så jag tappade 5 minuter i sluttid". Att börja ett 90kms lopp med 90+ % puls första 3 km är knappast optimalt, så jag tror att man ofta tar igen tid om man tar det lite lugnare uppför. Sen finns såklart hela skala här från folk som verkligen tappar all tid utan att ta igen den till de som faktiskt tjänar tid total sätt på att inte ta ut sig. Och naturligtvis förutsätter det att det faktiskt rör sig framåt i okej fart, stå still i 10 min är det ingen som tjänar på.

Link to comment
Share on other sites

Självklart så har ledet du står i en stor betydelse. Hur ska man (som Thorrez menar) ta igen tid senare? Jag gick från led 4 i år och hade svårigheter att komma fram i stort sett hela loppet. Varje spår var nästan fullt av åkare hela vägen. Måste man hoppa mellan spåren i 9 mil så blir man trött av bara det.
Link to comment
Share on other sites

Jag håller med Thorrez. Har själv startat långt bak i led 3 och led 5 och hade inget problem att ta in förlorad tid någon av gångerna (var förövrigt nöjd med farten i led 3). Var dock en del bättre en de flesta i led 5 när jag startade där och körde agressivt efter första backen men jag klarade ialla fall av att köra om ett par tusen åkare.

 

Att man vid ett normalt år ska ha stora problem att komme fram om man starter i led 4-5 tror inte jag på?

Link to comment
Share on other sites

Nei, åkte inte i år.

 

Får olika oppfattning av vad du tyckte när jag läser dessa två meningarna.

 

"hade svårigheter att komma fram i stort sett hela loppet."

 

"Upplevde du att man kunde köra på hela vägen efter första backen utan problem"

 

Mitt svar är att jag inte hade några större problem att köra i min egen fart efter första backen de två åren jag har åkt.

Link to comment
Share on other sites

Ett förtydligande till FredrikS. Jag undrade hur du hade upplevt loppet. Själv upplevde jag loppet som jag skrev i mitt tidigare inlägg, alltså att det var svårt komma fram, svårt att åka sitt eget tempo då det var fullt i alla spår.
Link to comment
Share on other sites

Ni som åker på runt 5.30' date=' hur snabbt kan ni springa en mil?[/quote']

För att köra vasan på 5:30 måste man springa milen på 39min, 42sek, 18hundradelar. Annars är det kört! ;)

Så är det!! :-)

 

Nä, skämt åh sido. Min pappa gjorde Vasan runt 5.45. Men hans löpsteg är inte mycket att hurra över. Jag är till och med tveksam om han fixar milen under timman. Det finns så många andra faktorer som man kan väga in då det handlar om längåkning.

 

Överkroppsstyrka och uthållig är två ingredienser...

Link to comment
Share on other sites

Tid på milen var diskuterat i en annen tråd för ett tag sen. Tror tråden egentligen handlade om antal tränings timmar per år.

 

Slutsatsen var delad. Några kunde inte förstå att man kan starta i elitledet utan att kunna springa milen på 36 min. Andra kunde inte förstå att man inte kunde åka vasan snabbt (5-6 timmer tror jag det var) om man kunde springa milen på 36 min :) Min slutsats var att tiden på milen nog inte säger så mycket om tiden på vasaloppet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...