Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Jag tänkte åka på 5.30h på Vasaloppet..


skidguru

Recommended Posts

Ni som åker på runt 5.30' date=' hur snabbt kan ni springa en mil?[/quote']

För att köra vasan på 5:30 måste man springa milen på 39min, 42sek, 18hundradelar. Annars är det kört! ;)

Hur kan du veta att det är den tiden som krävs exakt?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Haha

 

Dom säger att ironi är svårt i text' date=' hur svårt blir det då inte om man drar det ett varv till. :)[/quote']

Ironi på nätet är erkänt svårt (lite ironi). Så om man återgår till ursprungsfrågan om tiden på milen - var det ironi eller inte? (inte ironi) Själv springer jag tyvärr inte en meter pga skador men åker ändå alltid under 5,30 (inte ironi). Är också rätt övertygad om jag åker fortare på VL än Kenenisa Bekele som drar milen på 26,17,54? (ironi?)

Link to comment
Share on other sites

Självklart så har ledet du står i en stor betydelse. Hur ska man (som Thorrez menar) ta igen tid senare? Jag gick från led 4 i år och hade svårigheter att komma fram i stort sett hela loppet. Varje spår var nästan fullt av åkare hela vägen. Måste man hoppa mellan spåren i 9 mil så blir man trött av bara det.

Kanske redan är svarat på man jag förstår jag dig rätt så säger du att det kommer vara så trångt hela loppet att man hela tiden hindras och inte kan ligga på och utnyttja att man har krafter kvar?

 

Om man nu har åkt något seedninglopp så borde det väl vara väldigt osannolikt att man står så fel att man inte har hunnit fram till folk med sin egen kapacitet/fart runt Risberg? Om inte enbart så i alla fall tillräckligt för att inte alla spår ska vara blockerade och sämre åkare?

Link to comment
Share on other sites

Haha

 

Dom säger att ironi är svårt i text' date=' hur svårt blir det då inte om man drar det ett varv till. :)[/quote']

Ironi på nätet är erkänt svårt (lite ironi). Så om man återgår till ursprungsfrågan om tiden på milen - var det ironi eller inte? (inte ironi) Själv springer jag tyvärr inte en meter pga skador men åker ändå alltid under 5,30 (inte ironi). Är också rätt övertygad om jag åker fortare på VL än Kenenisa Bekele som drar milen på 26,17,54? (ironi?)

Alltid betyder det varje gång? Är t ex 5:53 från 2006 eller 5:43 från 2003 mer eller mindre än 5:30 Everest? :) :) Själv åker jag också "alltid" under 5:30 och springer nog inte ifrån Everest. Sorry Everest kunde inte låta bli att titta på resultaten, nu när man så enkelt kan få sammanställning av alla resultat på Vasaloppets hemsida.

Link to comment
Share on other sites

Ni som åker på runt 5.30' date=' hur snabbt kan ni springa en mil?[/quote']

För att köra vasan på 5:30 måste man springa milen på 39min, 42sek, 18hundradelar. Annars är det kört! ;)

Hur kan du veta att det är den tiden som krävs exakt?

Vilken koll du har Ekis! Jag körde VL på 5.27 ett år och hösten innan sprang jag Hässelbyloppet på 39.19 :)

Link to comment
Share on other sites

Måste bara kommentera vasaloppet 1998. Kommer ihåg att man åkte och tittade på andra och skrattade tillsammans över hur löljigt lätt det gick. Värre i uppförsbackarna när klistret ramlat av. Det var också enda året jag tvingats kissa under loppet då jag inte svettats tillräckligt. Det i sin tur gjorde att jag missade medaljtiden med ca 1 min trots att jag persade med över halvtimmen, dåligt skidtränad, på 5.31.

Det födde iaf intresset att köra under 5h (eller plac 1000). Nuförtiden klarar jag under 5.30 i relativt kärvt före. Men topp 1000 är kvar...suck.

Link to comment
Share on other sites

Efter att omväxlande ha kört i led 3-5 (har även kört i 8 och 10) så är i varje fall jag övertygad om att du tappar i genomsnitt minst 5 min/led från led 4 till 6 - allt annat lika. (Längre bak tappar du uppåt 10 min per led.) Detta är ren kötid som du aldrig "tar igen". Dessa tidförluster är beräknade på en jämförelse med en helt fri och "sansad" körning uppför backen, som du kan göra från långt fram i led 3 och framför.

 

Hur många resonerar som jag? Titta på köerna in till fållorna som börjar redan kl 5, en timme innan insläpp, och som kl 6 är hundratals meter långa.

 

Sen kan det skilja 15 min mellan två åkare i samma fålla, men det beror på tur och hur aktiv man är.

Link to comment
Share on other sites

Haha

 

Dom säger att ironi är svårt i text' date=' hur svårt blir det då inte om man drar det ett varv till. :)[/quote']

Ironi på nätet är erkänt svårt (lite ironi). Så om man återgår till ursprungsfrågan om tiden på milen - var det ironi eller inte? (inte ironi) Själv springer jag tyvärr inte en meter pga skador men åker ändå alltid under 5,30 (inte ironi). Är också rätt övertygad om jag åker fortare på VL än Kenenisa Bekele som drar milen på 26,17,54? (ironi?)

Alltid betyder det varje gång? Är t ex 5:53 från 2006 eller 5:43 från 2003 mer eller mindre än 5:30 Everest? :) :) Själv åker jag också "alltid" under 5:30 och springer nog inte ifrån Everest. Sorry Everest kunde inte låta bli att titta på resultaten, nu när man så enkelt kan få sammanställning av alla resultat på Vasaloppets hemsida.

Jo OK minnet sviker en på äldre dar 2006 hade jag förträngt, då ramlade jag på startrakan men tappade väl knappast 23 minuter på det:) Men alltid när jag tränat/tävlat mkt på rullskidor dvs de sista 4 åren:). + 2005 då jag liksom du klarade drömgränsen 5 h. Fast du var ju klart snabbare. Kan i alla fall lova att alla springer ifrån mig eftersom jag tyvärr inte kan springa alls och knappt gjort det sen Gbgsvarvet 86 och 87. De tiderna går nog också att hitta någonstans i Internets skrymslen, men båda var en bit under 5,30 tror jag:)

Link to comment
Share on other sites

Ironi på nätet är erkänt svårt (lite ironi). Så om man återgår till ursprungsfrågan om tiden på milen - var det ironi eller inte? (inte ironi) Själv springer jag tyvärr inte en meter pga skador men åker ändå alltid under 5' date='30 (inte ironi). Är också rätt övertygad om jag åker fortare på VL än Kenenisa Bekele som drar milen på 26,17,54? (ironi?)[/quote']

Alltid betyder det varje gång? Är t ex 5:53 från 2006 eller 5:43 från 2003 mer eller mindre än 5:30 Everest? :) :) Själv åker jag också "alltid" under 5:30 och springer nog inte ifrån Everest. Sorry Everest kunde inte låta bli att titta på resultaten, nu när man så enkelt kan få sammanställning av alla resultat på Vasaloppets hemsida.

Jo OK minnet sviker en på äldre dar 2006 hade jag förträngt, då ramlade jag på startrakan men tappade väl knappast 23 minuter på det:) Men alltid när jag tränat/tävlat mkt på rullskidor dvs de sista 4 åren:). + 2005 då jag liksom du klarade drömgränsen 5 h. Fast du var ju klart snabbare. Kan i alla fall lova att alla springer ifrån mig eftersom jag tyvärr inte kan springa alls och knappt gjort det sen Gbgsvarvet 86 och 87. De tiderna går nog också att hitta någonstans i Internets skrymslen, men båda var en bit under 5,30 tror jag:)

Att jag tog dig 2005 beror på att du gick ut för hårt, du var ju över 40 sekunder före mig som mest i Mångsbodarna! Sju mil senare i Mora var avståndet åter som störst typ 40 sekunder, fast åt andra hållet :) Det är sjukt vad jämt vi åkte! Nu sitter man här och skriver om gamla meriter, dax att göra ett bra lopp igen, på Everest-höjder.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...