Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Avgift för längdspår kanske inte okej


Perre

Recommended Posts

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Jag tycker att det är lika rimligt som att alpinanläggningar tar ut en avgift. Någon slags kostnadstäckning måste ju finnas och en avgift känns helt OK.

 

Det är ju alltid svårt att säga vad som ska täckas av allmänna medel och vad som ska bära sig själv, men just när det gäller konstsnöspår tycker jag att det känns mer OK. I vanliga spår så kan jag vara mer tveksam men betalar utan sur min :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är väl bra.

 

Problemet tycker jag är att vissa sporter subventioneras med planer och så vidare, medans andra sporter kanske inte får ett öre.

Det vore väl bättre att folk själva får välja vilken sport man vill lägga sina pengar på än att kommuner går in och styr med medel.

Link to comment
Share on other sites

helt ok!

 

sedan kan jag förstå att på vissa platser i landet som Mora tex har längdåkningen spelat en viktig roll och då kanske man kan se annorlunda på saken.

 

Här i söder där folk lägger ner massor av ideella timmar på att spruta ihop en sträng av konstsnö för oss Vasaloppsåkare är det självklart av vi ska betala för oss.

Link to comment
Share on other sites

Betalt för konstsnö är väl ok. Men betalt för preparerade spår på natursnö rakt ut i naturen vet jag itne riktig vad jag tycker om. Känns lite som att ta betalt för en badplats i en sjö?

varför ska någon dra spår gratis för att jag ska kunna åka i dem?

Exakt! Ev kostnader för maskiner finns ju iallafall. Vem skal då betala dom om det inte är vi som åker i spåren som betalar dom?

Link to comment
Share on other sites

Rent juridiskt kan man nog hänvisa till Allemansrätten då det gäller att åka på t.ex Vasaloppsspåret. Jag tror inte att Vasaloppet kan sätta sig över en grundlag ifall spåret går på allmän mark.

 

Men i detta fall handlar det om folkvett, att åka i någons spår utan att betala för sig är att snylta och såna typer gillar man inte!

Link to comment
Share on other sites

Betalt för konstsnö är väl ok. Men betalt för preparerade spår på natursnö rakt ut i naturen vet jag itne riktig vad jag tycker om. Känns lite som att ta betalt för en badplats i en sjö?

varför ska någon dra spår gratis för att jag ska kunna åka i dem?

Exakt! Ev kostnader för maskiner finns ju iallafall. Vem skal då betala dom om det inte är vi som åker i spåren som betalar dom?

Är till viss del enig men ser endå att det kan bli ett problem med allemansrätten i alle fall i några tillfellen. Kan man verkligen kræva att folk ska betala før att vara på stora områden i naturen før ær det inte det som blir fallet når någon bestemmer att man ska preparera en del av spåren? Ær endå en del folk som inte bare brukar de preparerade spåren men som endå vil vare ute i naturen?

 

Båda ställena jag har åkt mycket skidor, tandådalen og trondheim har både preparerade spår och oprepararede tur spår och spår nätten ær inte oberoende av varandra.

Link to comment
Share on other sites

Vill man inte betala den 50-lapp det kan kosta att få åka ett ett bra preparerat skidspår, kan man åka opreparerat i skogen.

Kanske kan vara en idé. Jag har ett par gamla trälaggar och bambustavar hemma under huset, ett par timmar fram och tillbaks i blåbärsriset blir nog ett bättre träningspass än plastskidor på ett preparerat spår.

Link to comment
Share on other sites

Betalt för konstsnö är väl ok. Men betalt för preparerade spår på natursnö rakt ut i naturen vet jag itne riktig vad jag tycker om. Känns lite som att ta betalt för en badplats i en sjö?

varför ska någon dra spår gratis för att jag ska kunna åka i dem?

Tjaa, du betalar ju inte för att bada på en kommunal badplats, spela boll i en park eller för att springa på en stig i skogen eller på ett elljusspår? De flesta kommuner har massor med anläggningar för rekreation o friluftsliv.

 

Gäller det kommersiella anläggningar är det väl en annan fråga. Hur mycket tjänar hotellen i Bruksvallarna-området på Nordic Ski-spåren? Ska man ta betalt i form av försäljning av turisttjänster eller också i form av spåravgifter?

Link to comment
Share on other sites

Vill man inte betala den 50-lapp det kan kosta att få åka ett ett bra preparerat skidspår, kan man åka opreparerat i skogen.

Ja, men då kommer nesta fråga. Vem er det som har rett att åka på den sommar stien/gamla skispåret som redan eksisterar, han som vil ha preparerat spår eller han som ikke vil betala før att han endå går mestadels av turen i opreparerade spår?

 

Jag har egentligen inga problem med att betala men kan inte se hur man ska få det till tex här i trondheim.

 

Kanske kan vara en idé. Jag har ett par gamla trälaggar och bambustavar hemma under huset, ett par timmar fram och tillbaks i blåbärsriset blir nog ett bättre träningspass än plastskidor på ett preparerat spår.

Det er faktiskt en hel del folk som redan går utanfør de preparerade spåren men som ofta går i de preparerade spåren der de finnes før det er ofta den naturligaste vägen.

 

Läs detta.. En orgie i dåliga argument och rena felaktigheter smile http://www.langd.se/spaaravgifter-helt- … 86106.html

Tyckte inte det var så dårliga argumenter førutom att kostnaderna han tog opp virkar vara aldeles før høga.

Link to comment
Share on other sites

Visst är det helt okej att betala för skidspår så länge detta kommer att gå till just preparering o förbättring.Detta är nog oxå en väg vi måste gå för att få vår sport att överleva.Samtidigt kommer betalspår att ställa högre krav på redan hårt ideellt arbetande spårare, pistmaskinsförare och konstsnögubbar..
Link to comment
Share on other sites

Ni verkar vara många som accepterar spåravgifter så jag undrar. Gör ni det för att det inte finns några andra möjligheter (dvs kommunen (skattefinansierat), sponsorer inte står för kostnaden) eller för att ni vill betala mindre skatt och således ha pengar över till egen konsumtion (välja själva) av ex spårkort?

 

För övrigt, när jag ägnar mig åt ideellt arbete ex underhålla ett elljusspår eller köra några varv med skotern så gör jag det för att vi ska kunna åka skidor och om det sen kommer någon och åker som inte arbetat med spåret så är väl det bra. Det finns ju några generationer före mig som skapat möjligheter för mig att åka skidor.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

I vår kommun (Tyresö) så funderar man på att införa spåravgift på det 4km elljusspår som vi har här. Idag kör en skoter ett par gånger i veckan i det spåret och som dessutom preparerar en slinga på en mil som går i naturreservatet. 4km slingan är trots det oftast i ganska dåligt skick för det är hundratals människor som även vintertid rör sig i löparspåren. Här vill man på något sätt ta ut en avgift för samtliga motionärer för den enorma kostnaden av att en person kör runt på en skoter några timmar i veckan. (Att preparera 4km spåret lär inte ta många halvtimmar...)

 

 

Jag undrar hur ska man spärra av området för de som inte betalat och hur ska man kontrollera vilka som betalat? Ska man stoppa alla i spåret?

 

Politikern Dick Bengtson (M) bakom förslaget är inte heller främmande för att ta ut avgifter för löparspåret på sommaren... : http://dickbengtson.blogspot.com/2010/12/i-fadrens-spar-for-vems-pengar.html

 

Är det ett sådant här samhälle vi vill ha? Där man ska betala för allt som förut anses vara en gemensam natur eller åtminstone något vi finansierat gemensamt genom skatt?

 

Jag tror att de som har sämst med pengar kommer att som följd motionera mindre. Det blir alltså de med mycket pengar som kommer kunna begagna sig av skid eller motionsspåren i framtiden. Vad är då samhällskostnaderna för ett par timmars skoterkörning i veckan gentemot att tusentals fritt kan motionera?

 

Jag ser inget hinder för att man på *nya ställen* skapar professionella träningsanläggningar och tar betalt för det. Men när man börjar avhysa folk från stora naturområden tycker jag det är omdemokratiskt och tvärtemot vår allemansrätt.

 

(Eftersom jag känner starkt för frågan har jag nyss startat en grupp på fejan: https://www.facebook.com/pages/Håll-naturen-avgiftsfri/167273386657198 )

 

/Mathias

Link to comment
Share on other sites

Det är absolut fullt tillräckligt med den kil bestående av avgifter, pålagor, privatiseringar och vevande med plånböcker som idag skär rakt igenom samhället.

 

Tillhör man den privilegierade skaran, som råkat hamna på rätt sidan kilen, är det väl för tusan bara att att dunka in nån hundring på klubbens plusgiro-konto, eller på annat sätt bidra med en slant.

 

Eller måste promt andra bli excluderade för att det ska kännas bra att betala? Går det helt enkelt inte att betala förrens det sitter rep och avspärningar som gör atta ndra inte får komma in?

 

 

 

Det finns fullt tillräckligt med reservat, i form av golfbanor, där man kan stänga in sig med likasinnade om man har behov av att avgränsa sig.

 

Ska man nu också ta betalt för ett avtryck i snön, som ett skidspår är, på kommunens mark, då kan man lika gärna börja ta betalt för luften vi andas.

 

 

Och om det är synd om skidklubbarna borde första steget vara att ta vara på den enorma möjlighet dom har att få in intäkter. Med lite initiativförmåga skulle vilken stockholmsklubb som helst med ansvar för ett eget välbesökt spår ha kunnat sett hur det rullade in tusentals kronor per helg.

 

Det första man borde göra är i alla fall att överhuvudtaget erbjuda folk en möjlighet att sponsra. På dom flesta ställen finns inte ens möjligheten att betala hur gärna man än vill. Där efter ligger vägen öppen, man behöver inte vara super-entrprenör för att sätta ihop små paket med utbildningspass, valla-skolor, korvoch dricka försäljning, ungar som går runt med lotthinkar eller vad det nu är som man tar betalt för. Jag är ganska säker på att det räcker med att gå runt med en hink med ett lock och helt enkelt bara fråga om folk trivs med spåren och har lust att skänka en slant så vi får ha dom kvar.

 

Jag är ganska säker på att majoriteten av längdåkarna, i alla fall i stockholm, tillhör gruppen välbetalda akademiker i och runt medelåldern, med andra ord den grupp i samhället som har det absolut mest förspänt, det är väl bara att sätta igång och mjölka dom, i stället för att lägga massa hinder för dom som kommer från "andra sidan älven"

Link to comment
Share on other sites

I vår kommun (Tyresö) så funderar man på att införa spåravgift på det 4km elljusspår som vi har här. Idag kör en skoter ett par gånger i veckan i det spåret och som dessutom preparerar en slinga på en mil som går i naturreservatet. 4km slingan är trots det oftast i ganska dåligt skick för det är hundratals människor som även vintertid rör sig i löparspåren. Här vill man på något sätt ta ut en avgift för samtliga motionärer för den enorma kostnaden av att en person kör runt på en skoter några timmar i veckan. (Att preparera 4km spåret lär inte ta många halvtimmar...)

 

 

Jag undrar hur ska man spärra av området för de som inte betalat och hur ska man kontrollera vilka som betalat? Ska man stoppa alla i spåret?

 

Politikern Dick Bengtson (M) bakom förslaget är inte heller främmande för att ta ut avgifter för löparspåret på sommaren... : http://dickbengtson.blogspot.com/2010/12/i-fadrens-spar-for-vems-pengar.html

 

Är det ett sådant här samhälle vi vill ha? Där man ska betala för allt som förut anses vara en gemensam natur eller åtminstone något vi finansierat gemensamt genom skatt?

 

Jag tror att de som har sämst med pengar kommer att som följd motionera mindre. Det blir alltså de med mycket pengar som kommer kunna begagna sig av skid eller motionsspåren i framtiden. Vad är då samhällskostnaderna för ett par timmars skoterkörning i veckan gentemot att tusentals fritt kan motionera?

 

Jag ser inget hinder för att man på *nya ställen* skapar professionella träningsanläggningar och tar betalt för det. Men när man börjar avhysa folk från stora naturområden tycker jag det är omdemokratiskt och tvärtemot vår allemansrätt.

 

(Eftersom jag känner starkt för frågan har jag nyss startat en grupp på fejan: https://www.facebook.com/pages/Håll-naturen-avgiftsfri/167273386657198 )

 

/Mathias

Är de ingen konstsnö och spåret bara spåras med vanlig skoter så känns de riktigt snålt o ta betalt...

 

handlar kanske om 1-2000 kr i bensin per sesong....

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...