Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hundar, satans hundar


jonasa

Recommended Posts

Med risk för upprepning (orkar ej plöja tråden) så är ett tips att sätta i stavarna väldigt försiktigt eller föra dem i luften, när man passerar förbi en hund. Enl en hundägare jag känner triggas vissa hundar av ljudet från stavisättningen medan andra hundar irriteras av vinandet från hjulen.

Golden retriever brukar vara lugna och inte reagera, men det finns en längs min färdväg som blir fullkomligt vansinnig när jag passerar förbi på rullskidor eller inlines. Om ägaren är ute och går med den har han fullt schå att hålla fast den, vet inte varför just den hunden är så galen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 80
  • Created
  • Last Reply

Jag brukar försöka göra det Volevodin skriver här ovanför på vid möte med hund och häst. Både rullskidsåkare och häst/hund ska väl kunna samsas om utrymmena? Det handlar om ömsedsidig respekt och hänsyn om jag visar mina medtrafikanter hänsyn är jag ganska övertygad om att de flesta gör det samma mot mig..usch vad präktig jag blev men det är ju så det borde vara?

Link to comment
Share on other sites

Märkt också att rullskidor inte är hundars favorithobby, mötte min syrra igår med sin golden retriever som alltid är snäll och glad. Han blev inte alls glad den här gången och var väldigt orolig.

 

Har en annan smårollg story från i våras då jag stakar upp för en backe ganska sakta, på vänster sida står en ponny, en liten flicka och hennes pappa. Går så långt höger ut jag kan, så ligger inte alls nära ponnyn. Är väl en aning trött då jag kollar ner i backen, vips så ligger jag i diket. Då har ponnyn knuffat ner mig, så där låg man och sprattlade med ihoptrasslade stavar och skidor.

 

Ponny - 1496 1-0

Link to comment
Share on other sites

Hästar som travar på alsfalt tycks inte beröras av stavhuggen och det tror jag beror på att de är vana vid ljudet från sina egna stålskodda hovar. Men jag tar det ändå lugnt antingen jag möter en ryttare eller om jag måste köra om, man vet ju inte om det är en folkskygg häst eller inte, men hittills inte en incident.

 

Fö när det gäller hundar reagerar de flesta inte, men som sagt man vet ju inte, så det är bäst att ta det försiktigt. I somras var jag ute och körde på min racer och passerade genom en mindre by och mötte då ett gäng med en okopplad hund som befann sig i vägkanten på min sida. Strax före hunden gick jag ut i mitten och plötsligt kom hunden rakt emot mig, men med en tvärgir över till vänstra sidan lyckades jag med en hårsmån undvika krock. På rullskidor hade det nog smällt ordentligt och frågan är om man i det läget kan bli dömd, om man ger hunden ett stick med staven, självförsvar ??

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
När man träffar en häst med ryttare (på rullskidor eller med cykel) kan man sakta ned och på distans utbyta lite artigheter med ryttaren. Då fattar hästen att det är en människa. På köpet får man ett glatt hej och ett tack tillbaka. Och en långsiktig miljö där flera kan njuta av friluftsliv. Eller, handlade detta om rättigheter kanske?
Link to comment
Share on other sites

När jag är ute o cyklar MTB eller kör enduro i skogen, åker rullskidor, längdskidor elikn och jag träffar ryttare, svampplockare, orienterare, flanörer, picknickare osv; blir jag glad o hejjar glatt. Kul att fler är ute och liksom jag gör det de tycker om i vår - än så länge - härliga natur.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...