Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Masstart, taktik eller bara spurtförmåga

• Vänligen logga in för att kunna svara
48 svar till detta ämne

Pole position

Pole position

Medlem

• Members
  • Pip
  • 161 inlägg

Det går inte att jämföra taktik på landsvägscykel och längdskidor rakt av. På cykel har vinden en större inverkan än på skidor, på landsvägen finns mer plats att "vingla omkring", ett landsvägslopp pågår i 4-6 timmar och inom cykel är lagtänket så inarbetat att det tar många år innan skidåkarna är där.

På ett 15km lopp finns inte tid att rycka och växla allt för mycket i tempo, de är för jämna de bästa åkarna. Den enda taktiken jag ser ev. skulle funkat var att låta Northug dra själv en längre tid. Men frågan är om inte Northug slagit av på farten och låtit sig bli upphunnen. Kanske kanske ett "lagtempo" upplägg kunde funkat men jag är tveksam.

Northugs förmåga att avancera framåt mot slutet är sjukt imponerande. Han ligger runt 20:e man när det är någon km kvar och det får fort som tusan. Ändå är han där när det drar ihop sig!

Intressant tråd. Northug är väl jämte Cologna den mest allround åkaren just nu i cupen, men Northug spetsigare spurt, därmed överlägsen i resultatlistan. Men för det första, varför köra 15km masstart överhuvudtaget, jmfr tempolopp på cykel. Mellan 25-45 min. Helt fel av FISm. Masstart skall vara över minst 90min. Då blir det klungor, fler möjligheter. Sen för att återkomma till själva taktikkörningen, så anser jag att den inte utvecklad för skidsporten, inget lag vågar chansa och offra sig. Ge mig ett exempel på åkare som försökt leka hjälpryttare och då menar jag att man i princip stiger av efter genomfört pass. Det finns mycket kvar att jobba med, allt från ledning till material.

Jag har stått på mig i denna tråd, det går att lagköra, nu känns det rätt OK att svenskarna lyckades. Såg dock inget headset på åkarna, men varven var ju korta så kommunikationen fungerade bra. Förutsättningen är ju att minst 3 åkare har en bra dag. Tror inte att tex Norrmännen hade fixat samma taktik om tex Petter hade ryckt.

Redigerat av Pole position, 22 februari 2010 - 13:29 .

deas

deas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 083 inlägg
SÄg inte det, jag tyckte norrmännen var riktigt bra på att köra långsamt i detta lopp...

Pilotio

Pilotio

Medlem

• Members
  • Pip
  • 175 inlägg
Fick jag välja skulle masstart endast finnas på kortare distanser i mästerskapen. Fattar inte varför man kör en femmil med den?! Med allt som oftast med bortåt 4,5 ointressanta mil som inledning...

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 459 inlägg

SÄg inte det, jag tyckte norrmännen var riktigt bra på att köra långsamt i detta lopp...

bäst idag :D

Pole position

Pole position

Medlem

• Members
  • Pip
  • 161 inlägg
Jag får nog be Joakim A tacka oss lite sådär med lite nya lagg inför nästa år, det är väl ändå vi som kom med de bästa ideerna till taktikkörningarna ?
Joakim Abrahamsson, hoppas du läser detta så kan du skicka några bra OS lagg till mig och övriga som "tack för hjälpen". Går bra med årets Fischer Carbonlite Olympic Edition eller motsvarande.

mvh Pole Position

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 124 inlägg
Hmmm, är det inte lite underligt att skidskyttarna får köra med individuell start (t ex ikväll) när den där tyska TV-bolagskillen i Vinterstudion förra helgen argumenterade för masstart med argumentet att tyska folket "inte förstår" individuell start?
Träningsmål 2014: Må oförskämt bra + lite skidlopp och en del långlöpning i fjäll och alper.

Gson

Gson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 95 inlägg
Ja, precis har tyckt det länge. I skidskytte är det tydligen enkelt för folk på kontinenten att förstå att den som kommer först i mål ej behöver vara segraren.
Där har man distans individuell start 20 km, sprint individuell start, jaktstart och masstart.

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

Ja, precis har tyckt det länge. I skidskytte är det tydligen enkelt för folk på kontinenten att förstå att den som kommer först i mål ej behöver vara segraren.
Där har man distans individuell start 20 km, sprint individuell start, jaktstart och masstart.

och dessutom tilläggsminuter (i distans) som väl snarast gör det krångligare.

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg
Folk som tittar på skidskytte är mycket smartare. De måste ju förstå att man både ska skjuta och åka skidor. Dessutom finns det en koppling mellan hur många skott man träffar och resultatet. De innebär att det är en helt annan publik som ser på skidskytte. Alla tyskar som är för dumma för att se på skidskytte ser på längdåkning i stället och då ska man ju göra det så enkelt som möjligt för dem. T.ex. kan man stoppa in spurtpriser som ger fler poäng är seger, blanda ihop sprint och distans och räkna om tiderna. Att sedan ha två segrare i ett jaktstartslopp, både först i mål och snabbast tid, måste vara den optimala kombinationen.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar