Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bästa burken för kallföre


TT

Recommended Posts

Blue super extra ger bättre fäste och glidet var lika bra eller bättre än med Rodes gröna, vid de tester vi utförde.

 

Generellt används åtminståne in Finska förhållanden alltid en mycket varmare Rode burk än vad som står på burken. Multigrade (0 -2) ner till -7, Blue super till -10 och Blue super extra vid kallare. Och Multigrade används under blue super och super extra ännu vid -14.

 

Tunna lager är vad som gäller!

 

Tips: eftersom pulver inte behövs vid så här kallt kan man använda lite av det sparade pulvret och gnida in det i ändorna på fästvallan.

Tunna lager...

 

hur många?

 

En faktor är ju distansen man ska åka. En hårdare valla men mer av densamma, än en mjukare, kan vara att föredra vid längre lopp. Dels är den hårdare generellt mer slitstark, dels har man mer valla att slita på, och slutligen, i mitt tycke, dessutom bättre släpp.

 

Och Multigrade används under blue super och super extra ännu vid -14.

Multigrade som grund eller på toppen? Jag blev lite osäker på vad du menade med "under".

 

Du verkar gilla Rode. Vad tycker du som finne om Vauthi och Start i sammanhanget?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 82
  • Created
  • Last Reply

Antalet lager beror mycket på åkaren, skidan och snön.

 

 

har själv vid kallt före gjort föjande vallning:

lager 1: toko base och Swix VR45 insmält och korkat i hop

lager 2: Multigrade+blue super extra korkade ihop

Lager3: som lager 2 men multigrade lite kortare

Lager4&5 blue super extra

Lager 6&7 blue super extra ute på en kall skida.

 

Vallningen så att det är klart tjockare under bindningen och tunnt i ändorna

 

Angående Vauhti så använder jag K12, K15 och den gamla moroten. Vid K9 före kör jag hellre VR70/75.

 

Av start använder jag i dagens läge på burksidan bara Purple och basevax extra.

 

Talar man glid så är ju start grön HF och HF G blandinigen ett bra alternativ speciellt som vi här ofta har fuktighet på 70-80%

 

Vauhti black fox och black liquid är också bra vid kall före.

Link to comment
Share on other sites

Antalet lager beror mycket på åkaren, skidan och snön.

 

 

har själv vid kallt före gjort föjande vallning:

lager 1: toko base och Swix VR45 insmält och korkat i hop

lager 2: Multigrade+blue super extra korkade ihop

Lager3: som lager 2 men multigrade lite kortare

Lager4&5 blue super extra

Lager 6&7 blue super extra ute på en kall skida.

 

Vallningen så att det är klart tjockare under bindningen och tunnt i ändorna

Mycket intressant info om Rodevallorna! Jag har själv inte provat blå super extra men den är alltså lite bättre än blå super vid -10 och kallare.

Är ovanstående vallning gjord för relativt hårda skidor och kuperad bana? Skulle du lägga Multigrade i botten även om det gällt ett längre lopp med mindre branta stigningar t.ex. Vasaloppet?

Jag skulle nog få dåligt glid med så många lager under mina skidor eller så lägger jag för tjockt.

Link to comment
Share on other sites

Södertälje fredag kväll, -17 grader och snö som föll natten till torsdag. Fina spår som en hel del åkt i.

 

Valla: Toko Grön som grund, invärmt i ett tunn lager. Ovanpå detta 5 tunna lager Rode Blå super.

 

VILKA SKIDOR :D

 

Perfekt fäste, len och fin framföring och perfekt glid. 1 timmes åkning som kan kallas skidporr. Stjärnklar himmel, hårda fina spår och nästintill ensam i tystnad och mörker. Bara stavarnas "gneg" mot snön och en lätt andfådd Sand på laggen Efteråt en bastu och en "kall". Det blir inte mycket bättre än så :D

Link to comment
Share on other sites

Hur ofta använder ni Toko:s gröna som grundvax?

 

Använde den mycket förut men efter att gjort bort mig med den så har jag knappt använt den. Brukar värma in vanlig blå burk först istället, har inga problem med att vallan nöts bort men kanske skulle man få bättre bett med en annan grund?

Link to comment
Share on other sites

Det normala är väl alltid 6-7 lager.

Ganska generell rekommendation väl? Det passar säkert många men inte mig på mina kallföresskidor. Fick bittert ångra att jag ändå la "som man ska" på VL 09 och slet sedan med uselt glid. Samma skidor går nu som skott med 4 lager.

 

Nej, nu ska jag också intressera mig lite för de andra två nämnda burksorterna.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Nej, nu ska jag också intressera mig lite för de andra två nämnda burksorterna.. ;)

Härligt. En TT eller grön Heiniken?

 

PS. Provat Rex powergrip grön istf "standarden" grön Toko iår. Helt ok, har inte gjort direkta jämförelsetester men tyckt det varit ok att tävla med.

Link to comment
Share on other sites

Antalet lager beror mycket på åkaren, skidan och snön.

 

 

har själv vid kallt före gjort föjande vallning:

lager 1: toko base och Swix VR45 insmält och korkat i hop

lager 2: Multigrade+blue super extra korkade ihop

Lager3: som lager 2 men multigrade lite kortare

Lager4&5 blue super extra

Lager 6&7 blue super extra ute på en kall skida.

 

Vallningen så att det är klart tjockare under bindningen och tunnt i ändorna

 

Angående Vauhti så använder jag K12, K15 och den gamla moroten. Vid K9 före kör jag hellre VR70/75.

 

Av start använder jag i dagens läge på burksidan bara Purple och basevax extra.

 

Talar man glid så är ju start grön HF och HF G blandinigen ett bra alternativ speciellt som vi här ofta har fuktighet på 70-80%

 

Vauhti black fox och black liquid är också bra vid kall före.

Vad är syftet med de mjukare vallorna i botten?

Det brukar jag köra med på VL där det oftast väntas lite högre temperaturer efter Oxberg. Då är det lagom att tex VR45 eller rent av VR50 "kommer fram".

Link to comment
Share on other sites

Hur ofta använder ni Toko:s gröna som grundvax?

 

Använde den mycket förut men efter att gjort bort mig med den så har jag knappt använt den. Brukar värma in vanlig blå burk först istället, har inga problem med att vallan nöts bort men kanske skulle man få bättre bett med en annan grund?

Jag fattar inte snacket att grundvax skulle ta på glidet. Man hör det så ofta så att det till slut blir en sanning.

I princip är det ju en riktigt hård kallvalla. Som ligger allra underst. Till vilken grad skulle det hårda grundvaxet ta mer på glidet än den mjukare som ligger överst??? Eller för den delen ge mer bett?

Jag har iaf aldrig "drabbats", och jag har de senaste åren alltid kört med Tokos grund.

Syftet med grundvax är att fästvallan skall sitta kvar längre tid vid långa lopp och/eller aggressivt före.

Link to comment
Share on other sites

Hur ofta använder ni Toko:s gröna som grundvax?

 

Använde den mycket förut men efter att gjort bort mig med den så har jag knappt använt den. Brukar värma in vanlig blå burk först istället' date=' har inga problem med att vallan nöts bort men kanske skulle man få bättre bett med en annan grund?[/quote']

Jag fattar inte snacket att grundvax skulle ta på glidet. Man hör det så ofta så att det till slut blir en sanning.

I princip är det ju en riktigt hård kallvalla. Som ligger allra underst. Till vilken grad skulle det hårda grundvaxet ta mer på glidet än den mjukare som ligger överst??? Eller för den delen ge mer bett?

Jag har iaf aldrig "drabbats", och jag har de senaste åren alltid kört med Tokos grund.

Syftet med grundvax är att fästvallan skall sitta kvar längre tid vid långa lopp och/eller aggressivt före.

Grundvaxen är ofta något mera gummiaktiga i koncistensen vilket gör att dom suger i finkornig snö. Dom är absolut inte som en hård fästburk (som kan vara väldigt glatt) uten har till uppgift att fästa i belaget riktigt bra. Nu är det ju ofta väldigt tunnt med grundvax i botten och således är inte risken så stor, men, längst fram på fästzonen får man vara lite försiktig. Det är sällan som grundvax ger något bättre fäste men vissa kan man blanda med nån mjuk burk då det är lite halvgrov snö med bra resultat.

Link to comment
Share on other sites

Hur ofta använder ni Toko:s gröna som grundvax?

 

Använde den mycket förut men efter att gjort bort mig med den så har jag knappt använt den. Brukar värma in vanlig blå burk först istället' date=' har inga problem med att vallan nöts bort men kanske skulle man få bättre bett med en annan grund?[/quote']

Jag fattar inte snacket att grundvax skulle ta på glidet. Man hör det så ofta så att det till slut blir en sanning.

I princip är det ju en riktigt hård kallvalla. Som ligger allra underst. Till vilken grad skulle det hårda grundvaxet ta mer på glidet än den mjukare som ligger överst??? Eller för den delen ge mer bett?

Jag har iaf aldrig "drabbats", och jag har de senaste åren alltid kört med Tokos grund.

Syftet med grundvax är att fästvallan skall sitta kvar längre tid vid långa lopp och/eller aggressivt före.

Grundvaxen är ofta något mera gummiaktiga i koncistensen vilket gör att dom suger i finkornig snö. Dom är absolut inte som en hård fästburk (som kan vara väldigt glatt) uten har till uppgift att fästa i belaget riktigt bra. Nu är det ju ofta väldigt tunnt med grundvax i botten och således är inte risken så stor, men, längst fram på fästzonen får man vara lite försiktig. Det är sällan som grundvax ger något bättre fäste men vissa kan man blanda med nån mjuk burk då det är lite halvgrov snö med bra resultat.

Någon gång skall jag göra ett glidtest med och utan grundvax - dvs enbart grundvax. ;)

Link to comment
Share on other sites

Körde några mil i Orsa Grönklitt under veckan. Var runt -20 och halvgammal snö varierande mellan lite isigt och "nysnö". La på enbart två tunna relativt korta lager VR30. Hade bra fäste i 6 till 7 mil innan det blev aningens sämre. När jag undersökte skidorna såg jag det bara var kvar valla i mitten på skidorna bredvid styrspåret, resten hade jag sladdat, skejtat och saxat bort (bytte H och V skida eftersom det var olika pass) men ändå hade jag någorlunda fäste, jämnade då ut vallan och fick riktigt bra fäste igen. Tror inte riktigt längre på det här med 7 lager av en massa olika varma vallor när det är riktigt kallt och relativt mjukt. En hård valla med få tunna lager, vilken som helst skall räcka, annars suger det för mkt på glidet när man stakar, då man omfördelar vikten framförallt uppför backarna:). Kommer att köra samma sak på Maserloppet om jag kommer till start. Kan dock bli ett nervöslager till:)
Link to comment
Share on other sites

Jah har aldrig förstått varför 8 tunna lager skulle slitas långsammare än 3 tjocka? Är vallan tillverkad så att det bara går åt ett lager i taget, eller vad? Låter som en vallafabrikantgrej det här med..

Sen kan det vara lättare att sätta tunna lager och mindre risk för ojämnheter, men nog borde det vara av stor vikt att veta exakt hur tjockt lager med valla man har utifrån sitt spann!

Link to comment
Share on other sites

Go kväll!

Har följt den här tråden lite grann och många verkar imponerade av Rode blå super, själv tycker jag att den går hur tungt som helst om man jämför med t.ex vallor ur Vauhtis sortiment. Jag har provat många vallor där ur och som Stefan säger så är "morotburken" -1 till-6 en höjdare, len och fin att åka på och slår ut blå extra enligt mig. Självklart har alla sina egna favoriter men Vauhtis vallor är helt klart mina!

Håller med. Vauhti orange är min favorit. funkar nästan jämt, har ett stort tempspann

Link to comment
Share on other sites

Jah har aldrig förstått varför 8 tunna lager skulle slitas långsammare än 3 tjocka? Är vallan tillverkad så att det bara går åt ett lager i taget, eller vad? Låter som en vallafabrikantgrej det här med..

Sen kan det vara lättare att sätta tunna lager och mindre risk för ojämnheter, men nog borde det vara av stor vikt att veta exakt hur tjockt lager med valla man har utifrån sitt spann!

Vart har du läst att fler tunna lager skulle slitas långsammare?

 

Jag är ganska säker på att tunna lager rekommenderas eftersom att det blir betydligt enklare att få en jämn vallning utan klumpar om man jobbar det viset.

Link to comment
Share on other sites

Nå, läst var nog att ta i, men jag har hört det från flera vallare på sportaffärer och vasaloppet, men aldrig varför man gör på det viset och vad det står för. Det måste ju helt bero på skidor, spann, vikt, åkare temperatur nysnö mm mm och att då prata om varv känns ju lite osäkert. Självklrt är det så att det är sådan som gör en duktig vallare, vet hur mycket valla en viss person ska ha vid ett visst före!
Link to comment
Share on other sites

På ett vasalopp för några år sedan var ski-go rekommendationen 2 tjocka lager 0 till +4 burk. Frågade varför 2 tjocka, fick svaret att det inte gick att lägga tunna lager med den vallan. Det är nog lätt att lägga ett dubbelt så tjockt lager med t.ex. vr60 än med blå extra.

Hur testar man fram hur tjock lager man ska ha?

Kan man lägga ett lager i taget och sedan göra ett glidtest tills man märker att glidet blir dåligt?

Eller lägga t.ex 10 lager på en skida och 6 lager på den andra och sedan åka ut och testa om man märker någon skillnad?

Link to comment
Share on other sites

Jag kör nästan alltid Tokos base, den gröna som grund och värmer in med strykjärn. Sen blir det inte 5 tunna eller 2 tjocka och sen några tunna utan jag tar tre till fyra lager utanpå som jag klossar in mot punkten under tån, sedan stryker jag ALLTID lite lätt med strykjärnet så att det blir helt plant på fästvallan, sedan gör jag rent i styrskåran från fästavalla. Använder oftast swix vr45, 40 eller gamla blå extra. Detta från -5 och kallare, men just att få fram den där plana ytan på fästdelen tycker jag blir mycket lent mot snön samtidigt som det ger ett kanongrepp vid frånspark. (inga klumpar här inte)
Link to comment
Share on other sites

Alla haussar Swix blå extra, rode blå super, blå rexen, vauhti "morot" etc, är det inte så enkelt att normalt kallt burkföre är jäkligt lättvallat?

 

Det är sällan man hör någon svära vid en valla vid +2 grader och kramsnö;)

 

Körde själv ett härligt pass idag på swix grön i botten och tre lager blå extra ihopvärmt med varmluftspistolen, hade max 2 släpp under 90 minuter.

Link to comment
Share on other sites

Hur tjockt lager valla man lägger på måste ju påverka både fäste och glid oavsett om man lägger det i få eller många lager.

En fördel med att lägga tunna lager är väl att det bör vara att "optimera".

Men hur tunt är ett tunt lager? Har själv för varje lager dragit fram och tillbaka flera gånger (med t.ex. Blå Extra), tryckt ganska hårt så att man får en jämn spridning över hela fästytan. Gjort så 5-6 gånger. Pratade sedan med en expert som säger att han för varje lager gör ett lätt drag på varje sida av styrskåran. Skall börja testa detta...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Vet inte riktigt va ja ska tro efter dagens test! va cirka -4 till -7 och jag började med vr50, sen v45 sen v40...

 

Hade lika fäste på alla och jag tyckte de sög lika mycket glid på alla... dax att testa att köra ovallat så får man se hur bra de ska kunna glida igentligen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...