Jag har ätit LCHF i ca 4 månader inte helt strikt, ätit grönsaker, nötter och liknande men inget spannmål, potatis och andra kolhydrater.
Jag började främst för att komma ner i vikt ett antal extra kilon jag vill ha bort.
Vikten har börjat gå ner och sockersuget är borta, riktigt skönt! Upplever att det går ok att köra långpass nu utan sportdryck.
Däremot får jag inte upp samma fart på snabbdistanser som jag brukar få tidigare år på rullskidor, vilket egentligen jag tycker är rimligt.
Gjorde ett test på en cykel "energimetabolism med ökad belastning" dvs andningsluften mättes under ökad belastning och där kan man se hur stor fettförbränningen är under olika belastningar.
Maxpulsen vid testet blev 178, men som jag skrev var det på cykel och jag är helt otränad på cykel, kanske det påverkar resultatet en hel del? Tränar i princip bara skidor och paddling dvs mycket överkroppsträning. Gjorde testet i princip utan kolhydrater, endast lite kolhydrater kvällen före. Skulle vara riktigt intressant att göra samma test med en ordentlig laddning före.
W puls %fettförbränning
50 104 82
75 109 88
100 117 78
125 123 65
150 130 56
175 140 44
200 150 36
225 159 17
250 168 0
Hur skall man tolka det här resultatet? Under ett vasalopp brukar jag ligga på en medelpuls på ca 155. Blir ju en hel del kolhydrater där om jag skall lyckas hålla den pulsnivån? Är det min kropp som fortfarande dåligt anpassad av fettdrift eller är det något som jag missat?
Skulle vara intressant att höra om någon annan gjort motsvarande test och ätit enligt LCHF?