Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Välja pulsklocka?


Anl

Recommended Posts

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Är inne på min 3:e generation Polar klocka och kan inte annat än säg att ders produkter vad gäller pulsmätning går utanpå alla andras. Som någon nämnde ovan så var Polar ute först och har en noggranhet på 1 slag +-, vilket är mycket bra. Suunto är jag rätt övertygad har lika bra mätning som Polar, det har väl startats av en avhoppare från Polar, om jag inte helt misstar mig. Garmin har jag inte koll på, dom kommer egentligen från andra hållet om man säger, har bra GPS grejor men har sedan lagt till Puls funktioner

 

Som tråden heter så är det väl ändå puls vi pratar om?! GPS är ju lite extra, inte direkt något som får hjärtat att banka! :-)

 

Skämt å sido, Jag har en Polar S725X, (tidigare modeller är AccurexPlus och XTrainerPlus) den har precis allt som jag vill ha, GPS finns inte dock. Det går att köpa till en "kalle anka GPS puck" som inte fungerar! Polar har inte någon vettig lösning på GPS, vill man ha det så är det nog Garmin som gäller, men som sagt då är det inte pulsklocka, då är det klocka med med puls och GPS funktioner!

 

Denna modell(S725X) kan sampla puls i 99 timmar, säg den som kör ett pass på 99 timmar! Det jag vill säga är att batterilivslängden är väldigt bra, nu har dom dessutom fixat till detta med batteribyten i pulsbandet, vilket tidigare skickades in för att åtgärdas, nu byter man själv batteri.

 

Jag tror dock att Garmins senaste modell 310XT är ett snäpp i rätt riktning, där har dom nu fördubblat batteritiden och den är vattentät dessutom kan den kopplas till ANT+ enheter som jag är rätt övertygad kommer att komma i flera olika former, idag är det mest cykel prylar så som effektmätare som kör ANT+ protokollet.

 

 

Vill man ha GPS så finns det flera programvaror till mobiltelefoner som är mer eller mindre gratis och det man behöver endast köpa sig en lös GPS puck, Kjell & Co. Clas olsson eller liknande, för 400-600 kr.

 

Det beror naturligtvis på vad man vill se om detta skall vara ett alternativ, åker ju knappast skidor med mobilen i högsta hugg! Men man får ju sin rutt och kan spara ner den och kanske lägga in den med hjälp av google maps, eller liknande.

 

Oj vad detta blev långt!

Link to comment
Share on other sites

Egentligen är nog GPS funktionen minst lika viktig som pulsfunktionen i mitt fall. Jag går sällan på puls när jag väl tränar, det kan iofs vara skoj att se efteråt men i realtid går jag på känsla, tid och distans.

 

@mrwalker - vilken polarmodell skulle du säga är jämförbar med Garmins 310XT?

 

Hos suunto antar jag att det är t6c som gäller?

Link to comment
Share on other sites

Egentligen är nog GPS funktionen minst lika viktig som pulsfunktionen i mitt fall. Jag går sällan på puls när jag väl tränar, det kan iofs vara skoj att se efteråt men i realtid går jag på känsla, tid och distans.

 

@mrwalker - vilken polarmodell skulle du säga är jämförbar med Garmins 310XT?

 

Hos suunto antar jag att det är t6c som gäller?

Vet faktiskt inte, det skulle möjligen vara någon av de nyare modellerna (RS800G3) som har fungerande GPS, alla modeller med G3 koppling i vilket fall. Dessa nyare modeller har jag inte använt, men är helt övertygad om att dom är lika bra som Polars tidigare modeller. Polars G1 GPS är dock helt värdelös, har provat den några gånger, det är borkastade pengar tycker jag. För löpning skulle jag rekomendera FootPod istället, men det funkar ju inte på rullskidor, tyvärr! :-(

 

Jag tränar allt utom cykel med Puls fokus, eller kanske snarare med fokus ansträngningsgrad. Distans är intresant att logga men säger så lite om träningen, man kan ju ändå inte se topografin, vindriktning, m.m. så tiden man tränar och ansträngningen är för mig de viktiga faktorerna.

 

Cykel tränar jag med effektmätare, dock inte Polars. Har dessutom en egenprogrammerad GPS applikation med GPS puck som jag nämnde ovan till min telefon, det fungerar helt OK.

Telefoner är dock inte gjorda för att vara ute i fukt, min har lagt av några gånger då jag glömt lägga telefonen i en plastpåse.

 

Garmins nya 310XT är nog ett bra val skulle jag tro, 305 har på tok för kort batterilivslängd, dessutom är den lite klumpig tycker jag.

 

Smaken ju som baken, skitig i mitten! Nej allvarligt talat, valet beror ju som antyds i tråden lite på vad man är ute efter, jag gör för egen del sammanställningar varje vecka och ser hur mycket jag tränat i respektive zon, så jag nyttjar inte alls GPS funktionen egentligen, även om jag inte skulle ha något emot att ha en sådan.

 

Polar har även en bra applikation som följer med alla mer avancerade klockor. ProTrainer 5, smidigt progam för sammanstälningar, jag har även här skrivit ett eget program för lite mer detaljerade analyser, lite nördvarning kanske! :-)

 

Det finns annars bra program att köpa, TrainingPeaks har ett som är rätt avancerat.

 

S725X kan man nu få tag på för ca. 2000:-, vilket jag tycker är en bra investering.

Link to comment
Share on other sites

Min GF305 funkar väldigt bra.

Batteriet håller väldigt länge och jag har aldrig fått slut batteri under ett pass. För min klocka tar det 30-60 sekunder att få satellit mottagning, vilket jag tycker är godkänt. Pulsen flyter väldigt fint och distansen prickar fel på MAX 50m på en mil.

Lätta och sköna menyer och sen finns det ju en massa andra roliga grejjer på klockan som jag aldrig brytt mig om att prova.

Jag betala 2000kr för min och det är den verkligen värd! Det enda som kan vara lite buggigt på klockan är när den ska räkna ut mitt aktuella tempo, ibland så hakar den liksom upp sig på ett tempo, men vissa dagar funkar det klockrent.

 

4/5 i betyg från mig.

Link to comment
Share on other sites

Egentligen är nog GPS funktionen minst lika viktig som pulsfunktionen i mitt fall. Jag går sällan på puls när jag väl tränar' date=' det kan iofs vara skoj att se efteråt men i realtid går jag på känsla, tid och distans.

 

@mrwalker - vilken polarmodell skulle du säga är jämförbar med Garmins 310XT?

 

Hos suunto antar jag att det är t6c som gäller?[/quote']

Vet faktiskt inte, det skulle möjligen vara någon av de nyare modellerna (RS800G3) som har fungerande GPS, alla modeller med G3 koppling i vilket fall. Dessa nyare modeller har jag inte använt, men är helt övertygad om att dom är lika bra som Polars tidigare modeller. Polars G1 GPS är dock helt värdelös, har provat den några gånger, det är borkastade pengar tycker jag. För löpning skulle jag rekomendera FootPod istället, men det funkar ju inte på rullskidor, tyvärr! :-(

 

Jag tränar allt utom cykel med Puls fokus, eller kanske snarare med fokus ansträngningsgrad. Distans är intresant att logga men säger så lite om träningen, man kan ju ändå inte se topografin, vindriktning, m.m. så tiden man tränar och ansträngningen är för mig de viktiga faktorerna.

 

Cykel tränar jag med effektmätare, dock inte Polars. Har dessutom en egenprogrammerad GPS applikation med GPS puck som jag nämnde ovan till min telefon, det fungerar helt OK.

Telefoner är dock inte gjorda för att vara ute i fukt, min har lagt av några gånger då jag glömt lägga telefonen i en plastpåse.

 

Garmins nya 310XT är nog ett bra val skulle jag tro, 305 har på tok för kort batterilivslängd, dessutom är den lite klumpig tycker jag.

 

Smaken ju som baken, skitig i mitten! Nej allvarligt talat, valet beror ju som antyds i tråden lite på vad man är ute efter, jag gör för egen del sammanställningar varje vecka och ser hur mycket jag tränat i respektive zon, så jag nyttjar inte alls GPS funktionen egentligen, även om jag inte skulle ha något emot att ha en sådan.

 

Polar har även en bra applikation som följer med alla mer avancerade klockor. ProTrainer 5, smidigt progam för sammanstälningar, jag har även här skrivit ett eget program för lite mer detaljerade analyser, lite nördvarning kanske! :-)

 

Det finns annars bra program att köpa, TrainingPeaks har ett som är rätt avancerat.

 

S725X kan man nu få tag på för ca. 2000:-, vilket jag tycker är en bra investering.

Skulle man kunna få ta del av programmet??

Link to comment
Share on other sites

Egentligen är nog GPS funktionen minst lika viktig som pulsfunktionen i mitt fall. Jag går sällan på puls när jag väl tränar' date=' det kan iofs vara skoj att se efteråt men i realtid går jag på känsla, tid och distans.

 

@mrwalker - vilken polarmodell skulle du säga är jämförbar med Garmins 310XT?

 

Hos suunto antar jag att det är t6c som gäller?[/quote']

Vet faktiskt inte, det skulle möjligen vara någon av de nyare modellerna (RS800G3) som har fungerande GPS, alla modeller med G3 koppling i vilket fall. Dessa nyare modeller har jag inte använt, men är helt övertygad om att dom är lika bra som Polars tidigare modeller. Polars G1 GPS är dock helt värdelös, har provat den några gånger, det är borkastade pengar tycker jag. För löpning skulle jag rekomendera FootPod istället, men det funkar ju inte på rullskidor, tyvärr! :-(

 

Jag tränar allt utom cykel med Puls fokus, eller kanske snarare med fokus ansträngningsgrad. Distans är intresant att logga men säger så lite om träningen, man kan ju ändå inte se topografin, vindriktning, m.m. så tiden man tränar och ansträngningen är för mig de viktiga faktorerna.

 

Cykel tränar jag med effektmätare, dock inte Polars. Har dessutom en egenprogrammerad GPS applikation med GPS puck som jag nämnde ovan till min telefon, det fungerar helt OK.

Telefoner är dock inte gjorda för att vara ute i fukt, min har lagt av några gånger då jag glömt lägga telefonen i en plastpåse.

 

Garmins nya 310XT är nog ett bra val skulle jag tro, 305 har på tok för kort batterilivslängd, dessutom är den lite klumpig tycker jag.

 

Smaken ju som baken, skitig i mitten! Nej allvarligt talat, valet beror ju som antyds i tråden lite på vad man är ute efter, jag gör för egen del sammanställningar varje vecka och ser hur mycket jag tränat i respektive zon, så jag nyttjar inte alls GPS funktionen egentligen, även om jag inte skulle ha något emot att ha en sådan.

 

Polar har även en bra applikation som följer med alla mer avancerade klockor. ProTrainer 5, smidigt progam för sammanstälningar, jag har även här skrivit ett eget program för lite mer detaljerade analyser, lite nördvarning kanske! :-)

 

Det finns annars bra program att köpa, TrainingPeaks har ett som är rätt avancerat.

 

S725X kan man nu få tag på för ca. 2000:-, vilket jag tycker är en bra investering.

Skulle man kunna få ta del av programmet??

Absolut! Jag skall bara snygga till det lite så att de värsta och lite användarovänliga egenheterna försvinner. Har inte lagt så mycket energi på att fixa egenheter då jag vet hur man man komemr runt dom. ;)

 

Skall kika på det så fort jag kan, det är skrivet i java så det skall fungera på alla platformar. Läger upp en länk när det är fixat.

Link to comment
Share on other sites

Tack för synpunkter, det är ju inte lätt att välja, som ngn skrev, smaken är som baken och det som passar den ena är förmodligen helt fel för den andra! Det finns tydligen både nöjda och mindre nöjda användare av alla märken.

 

Antingen så lottar man kanske eller så låter man priset avgöra...eller så väntar man tills slumpen säger sitt och väljer klocka åt mig, den som lever får se!

Link to comment
Share on other sites

Trist att råka ut för måndagsex, men jag kan i alla fall säga att jag är mycket nöjd med min Garmin Forerunner 305. GPS:en funkar mycket bra, pulsmätningen likaså. Batteriet räcker gott och väl för flera pass. Körde tom några kortare pass utan att ladda om efter att ha haft klockan igång under hela vasaloppet - inga problem. Har flera vänner som också använder 305:an och inte hört några problem från dem heller.

 

Visst, det går att köpa till GPS till andra pulsklockor, men det fiffiga med 305:an är ju att GPS:en är inbyggd och att allt kommer till ett vettigt pris. Finns ingen anledning som jag ser det att betala mer och behöva ha en separat GPS till klockan.

Link to comment
Share on other sites

Polar eller Garmin är ungefär som Nokia mobil eller Sony Ericsson...dvs har man vant sig med en så....Har själv testat båda och jag tycker Garmin är bäst. Har man liten budget och ej behöver det värsta välj: Garmin 305. Har man lite mer pengar över så väljer man Garmin 310XT.
Link to comment
Share on other sites

Jag har en Polar RS800 och den är bra. Polar konditionstest verkar dessutom vara mycket exact. I labbet där jag kämpade på en cykel och blev både trött och svettig var min syreupptagningsförmåga 43ml/kg/min och i soffan med min Polar blev resultatet 42ml/kg/min. Ja ja, bägge värdena är för låga men pulsmätaren är toppen. Jag är inte den enda som har kunnat konstatera att Polars test verkligen funkar. Hur begriper jag mig inte, men det är jag van vid... ;)
Link to comment
Share on other sites

Jag har en Polar RS800 och den är bra. Polar konditionstest verkar dessutom vara mycket exact. I labbet där jag kämpade på en cykel och blev både trött och svettig var min syreupptagningsförmåga 43ml/kg/min och i soffan med min Polar blev resultatet 42ml/kg/min. Ja ja, bägge värdena är för låga men pulsmätaren är toppen. Jag är inte den enda som har kunnat konstatera att Polars test verkligen funkar. Hur begriper jag mig inte, men det är jag van vid... ;)

Om du ändrar inställningen för din aktivitetsnivå så ska du se att värdet ändras också. När jag ändrat ett steg så ändrades också mitt testvärde med säkert 10enheter, drar jag ner till lägsta aktivitetsnivån så får jag också ett riktigt lågt testvärde (Detta gäller visserligen en S625X, vet inte om det är någon skillnad på den nya).

Link to comment
Share on other sites

Har inte Polar en separat GPS-enhet som man sätter på överarmen?

 

Själv har jag en Garmin 310xt och är hur nöjd som helst. Tycker det är helt suveränt att se hur långt man sprungit/åkt och med vilken hastighet.

Japp...eller så lägger man den i vätskebältet eller i toppen på ryggsäcken...

Funkar kanon.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har en 305 som har börjat krångla på sistone. Den stänger bara av sig mitt under passet men går sedan att sätta på direkt igen, med förlorad distans och tid förstås. Ibland går det inte heller att sätta på eller att ladda den. Någon mer som varit ute för detta? Innan dessa problem började var det en mycket trevlig klocka som mäter exakt vid cykling och skidåkning i öppna spårgator. I skog på slingriga stigar (och lägre hastighet) tappar den i regel 100-200 meter på 5km.

Har även en Polar pulsklocka ca 7 år gammal, kostade 4000:- då, som tappar pulsen då och då. Jag kan vara "död" i några minuter för att sedan ha en maxpuls på 235. Är jag biologiskt unik eller är det fel på mätningen måntro?

Äger också en fyra år gammal FRWD (4000:-) som bärs i en sele på axeln. En kul grej som drar uppmärksamheten till sig med blinkande lampor. Den har alltid funkat fast distansmätningen tappar 0,5-1 km på 5km i skogen men i öppen terräng är den exakt. Däremot är höjdmätningen bättre än på 305:an. FRWD har också en rolig race-funktion där man kan tävla med olika pass mot sig själv. Vet ej om Garmin har denna funktion, jag har inte hittat den i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Har en 305 som har börjat krångla på sistone. Den stänger bara av sig mitt under passet men går sedan att sätta på direkt igen, med förlorad distans och tid förstås. Ibland går det inte heller att sätta på eller att ladda den. Någon mer som varit ute för detta? Innan dessa problem började var det en mycket trevlig klocka som mäter exakt vid cykling och skidåkning i öppna spårgator. I skog på slingriga stigar (och lägre hastighet) tappar den i regel 100-200 meter på 5km.

Har även en Polar pulsklocka ca 7 år gammal, kostade 4000:- då, som tappar pulsen då och då. Jag kan vara "död" i några minuter för att sedan ha en maxpuls på 235. Är jag biologiskt unik eller är det fel på mätningen måntro?

Äger också en fyra år gammal FRWD (4000:-) som bärs i en sele på axeln. En kul grej som drar uppmärksamheten till sig med blinkande lampor. Den har alltid funkat fast distansmätningen tappar 0,5-1 km på 5km i skogen men i öppen terräng är den exakt. Däremot är höjdmätningen bättre än på 305:an. FRWD har också en rolig race-funktion där man kan tävla med olika pass mot sig själv. Vet ej om Garmin har denna funktion, jag har inte hittat den i alla fall.

Prova och gör en reset och se om det hjälper.

 

"To do a reset on the device, make sure the unit is plugged in to the charging cable/cradle and connected to power. Next press and hold the Mode + Reset buttons at the same time for approximately 10 seconds. After releasing the Mode + Reset buttons, attempt to power the device on normally."

 

Finns en funktion som heter virtual partner, där kan man plocka fram tidigare pass och "tävla" mot det passet.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset Smorgos! Jag ska pröva det. Är inte virtual partner en funktion som bara kan användas under passet? Med FRWDs racefunktion kan man köra race med upp till 5 pass på datorn efteråt.

Om du kan köra en racefunktion på datorn efter passet beror på vilken mjukvara du installerat på din dator, inte på vilket märke av GPS-klocka du använt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Märker att kvaliten skiftar ganska rejält på Garmins 305:a. Min pappa har haft problem med sin klocka. Den har strulat när data skulle överföras från klockan till datorbasen. Min är jag supernöjd med. Köpte den förvisso begagnad, och det har medfört att jag fått köpa ett helt nytt pulsband. Men sammantaget var det en gynnsam affär för mig.

 

Men samma som du skriver skiforfun.. Dom har varit mycket hjälpsamma och välvilliga med att komma till rätsida med klockan (pappas). Till slut så löste det hela sig.

Link to comment
Share on other sites

Min FR305 har fungerat klockrent i 3 år, inga problem. supernöjd med den.

Fungerar så mycket bättre än min frus Polar 800 som krånglar ganska ofta och har varit på service flera gånger.

Men som sagt det är säkert olika för olika personer hur vissa saker fungerar eller inte fungerar.

Link to comment
Share on other sites

Vasa funkar din FR305 fortfarande fint =) i så fall slår jag till på en sån jag också! verkar ju rimligt med 1500 kr!

 

äh kunde inte hålla mig slog till på en jäkel jag också :D

Ett problem har jag och det är att den visar för kort sträcka och för hög puls. ;)

 

Skämt åsido så fungerar den riktigt bra, inga konstigheter på detta exemplar.

Jag tror du blir nöjd! :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...