Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Labradorens Skidlära & Dogma


Labradoren

Recommended Posts

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Pomp: Nja, de e nog 'tills vidare' sanningar. Alla som inte fastnat i religonens träsk vet dock att det alltid finns fler sanningar än bara en. Vallatipsen är alltså i allra högsta grad en sanning - det kan dock finnas fler.

 

Dunderklumpen: Jag har det synnerligen bra å driver lantbruksföretag i makalös expansion! Gigantiska dieselmotorer å nattliga irrfärder på åkrarna - galet kul! I Skövde finns en kanonanläggning för skidåkning - 2 mil från mitt imperium. Välkommen hit på träningsläger :)

Link to comment
Share on other sites

Detta är skrivet för dig som vill bli skidåkare. En sådan karakteriseras av en tid på ett skidmaraton under 2.30 (typ). Om du redan är skidåkare alternativt inte vill bli en kan du skita i detta inlägg.

 

1. Skaffa vallabod. Skidåkning är en materialsport, valla är hemskt kladdigt och på sommaren har man också en massa utrustning som måste fixas med. Vill eller kan du inte skaffa en vallabod blir du aldrig skidåkare utan får nöja dig med att vara en person som åker runt på ett par skidor. Vallaboden skall var behagligt tempererad och vara synnerligen oöm.

 

2. Skaffa hund. Du kommer att tillbringa många timmar i skogen, såväl sommar som vinter. Människan är ett socialt djur och behöver sällskap. De flesta av ens kamrater vill inte bli skidåkare men det vill de flesta hundar. Dessutom sorterar den bort eventuella allergiker och annat löst patrask från punkt 3. Hunden skall vara robust och vänlig.

 

3. Skaffa korrekt partner. Vill du ha en kvinna skall hon vara smal och gladlynt, vill du ha en man skall han vara stark och snäll. Om du redan har en partner men vederbörande inte uppfyller ovan nämnda, mycket grundläggande krav - byt partner. Det blir du i alla fall tvungen till så småningom ändå så det kan lika bra ske nu och under ordnade former.

 

4. Skaffa pannlampa. De flesta av oss behöver jobba. Av oklar anledning försigår detta vanligtvis under dygnets ljusa timmar, alltså sker skidåkande när det är mörkt. Köp en dyr lampa för flera tusen. Dels därför att jönsiga diodskrällen från Stadium är odugliga i en snabb utförslöpa, dels är skidåkning huvudsakligen en sport för vita medelklassmän. Det gäller alltså att visa att man har råd.

 

5. Skaffa minst två par skidor. Dessa skall vara så lika varandra som möjligt och helst lite för mjuka. Du behöver två för att kunna jämföra valla. De flesta av oss måste valla en ganska lång bit från spåret och måste således gissa på förhållandet i spåret. Har du två par kan du valla dem lite olika och på så sätt maximera sannolikheten att det blir rätt. De skall vara lite för mjuka av den enkla anledningen att då blir det lättare att få fäste, även om det sker på bekostnad av glidet. Om du har dåligt glid går det sakta och inget annat händer. Har du däremot dåligt fäste kan hela skidturen vara förstörd - och därmed äventyras hela karriären. När du blir skickligare kan du skaffa hårdare skidor om du vill.

 

6. Skaffa två par stavar. Ett dyrt par och ett snorbilligt. Sätt på de största trugor du kan hitta på bägge paren. Använd det dyra paret. När du vurpar och har sönder det dyra paret åker du bara vidare med det billiga. På så sätt slipper du avbryta en trevlig dag i spåret. Den dyra staven går nämligen av endast när det är som minst lägligt.

 

7. Valla enligt följande:

 

Kallt väder och det har inte snöat idag: Swix blå extra. Detta gäller allt från -50 till sådär - 4/5. Blir det varmare än -4 kommer du märka att fästet blir sämre - valla då med Swix VR45. När det sedan blir närmare noll eller kanske någon grad över lägger du på SkiGo HF röd 1/-3.

 

Kallt väder och det har snöat eller snöar: Rode Super -1/-3 (skit i tempmärkningen, den är bara till för att jävlas). När det sedan blir nära noll, från -2 typ byter du ut Rode mot Star Racing Red. Blir det över noll och snöfall bör du åka hem och kramas istället med partnern från punkt 3.

 

Är det is eller konstsnö i spåren lägger du klister under vallan. Ta ett blått eller violett klister, spelar inte så stor roll. Täck detta med valla enligt ovan. Ju mer is eller ju mer konstsnö, ju mer klister ända till du bara har klister. Börjar det snöa åker du hem och kramas enligt ovan.

 

Är det plusgrader och/eller blött i spåret tar du ett rött klister.

 

Om du inte får fäste på detta sätt har du fel skidor. Skaffa genast två par mjukare innan du tröttnar på skidåkning.

 

Skit i glidvallan och kramas i stället. När du börjar få häng på fästvallningen och tekniken kan du fundera på glidvalla. Vid det laget kommer du dock att vara en mycket smartare människa och inte behöva läsa mina fåniga inlägg!

 

8. Ta skidlektioner. Kommer du ihåg hur du lärde dig att läsa? Slängde nån till dig en bok av en fransk filosof och sade åt dig att sätta igång? Va? Nää, tänkte väl det - du fick en snäll fröken som tragglade alfabetet upp och ner tills du lärde dig. Samma sak gäller skidåkning - det är mycket roligare och går mycket fortare att lära sig ordentligt från början.

 

Lycka till!

Klockrent, fick mig ett gott skratt :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ta mig tusan, en sant vägledande tråd på Forumet! Bra jobbat Labradoren!

 

Vill passa på att addera ett litet vallatips i tempzonen -50 -- -28,7: SWIX Polar! En raritet för verkliga finsmakare! Om lite kvar i burken, kör blå extra och känn det själsliga lugnet som bara vetskapen om att kärv-h-es-föret enkelt betvingas med några lager Polar skänker!

 

Likt Labradoren rörs man till tårar av den hängivenhet som finns på Foumet i vissa nischade frågor.

Här drar sig inte folk för att lägga ner mödan att skriva, bokstavligen, tusentals inlägg (därtill okänt antal tusen LÄSTA inlägg) ivrigt argumenterandes för den uppenbara tidsvinst man får av att stålsickla sina glidytor istället för tidsödande bruk av div parafiner.............!!!!

 

Jamen alltså, på ren svenska........hur många blixtsnabba parafin/högflour/pulver vallningar motsvarar inte den karriären som tidsvinstargumentatör?? Eller skidmil eller, för att återkoppla till dogmens 3:e punkt, sambo-kramar??!!

 

Gällande den senare, antagligen så in i bängen många kramar att det helt mitigerar hela scenariet för punkt 3.....möjligen vid otur i själva utförandet cementerandes antaget utfall, men va f-n, ibland fallerar även en drypsäker Blå Extra vallning!

Link to comment
Share on other sites

... den uppenbara tidsvinst man får av att stålsickla sina glidytor istället för tidsödande bruk av div parafiner.............!!!!

 

Jamen alltså, på ren svenska........hur många blixtsnabba parafin/högflour/pulver vallningar motsvarar inte den karriären som tidsvinstargumentatör??

Snälla! Gör inte om även denna tråd till en meningslös stålsicklingstråd! Då blir jag nästan irriterad! Labradoren skrev ju inget om detta, bara - "Skit i glidvallan och kramas i stället. När du börjar få häng på fästvallningen och tekniken kan du fundera på glidvalla." Två helt skilda saker!

 

Hur man vill ha sin partner är väl en smaksak. Även om man är den trogna eller ombytliga sorten ;). Jag menar om åren går och båda parter kanske blivit lite rundare… ;)

 

Jag vet dessutom att Labradoren ibland tar till andra vallor. Här har han gjort slut på en halv tub av mitt gula Rode-klister, eller var det…???

 

http://nvskidor.se/imgload.aspx?w=300&name=bilder%5Cartikel258%5C20100321030231649.jpg

 

Krama alla dina hästar nu också Labradoren, tyvärr har jag inte haft tid att komma förbi… än!

Link to comment
Share on other sites

... den uppenbara tidsvinst man får av att stålsickla sina glidytor istället för tidsödande bruk av div parafiner.............!!!!

 

Jamen alltså' date=' på ren svenska........hur många blixtsnabba parafin/högflour/pulver vallningar motsvarar inte den karriären som tidsvinstargumentatör??[/quote']

Snälla! Gör inte om även denna tråd till en meningslös stålsicklingstråd! Då blir jag nästan irriterad! Labradoren skrev ju inget om detta, bara - "Skit i glidvallan och kramas i stället. När du börjar få häng på fästvallningen och tekniken kan du fundera på glidvalla." Två helt skilda saker!

 

Hur man vill ha sin partner är väl en smaksak. Även om man är den trogna eller ombytliga sorten ;). Jag menar om åren går och båda parter kanske blivit lite rundare… ;)

 

Jag vet dessutom att Labradoren ibland tar till andra vallor. Här har han gjort slut på en halv tub av mitt gula Rode-klister, eller var det…???

 

http://nvskidor.se/imgload.aspx?w=300&name=bilder\artikel258\20100321030231649.jpg

 

Krama alla dina hästar nu också Labradoren, tyvärr har jag inte haft tid att komma förbi… än!

Jag tycker att just första inlägget i denna tråd är av det roligaste jag läst på detta forum och kommer ibland på mig själv att tänka på det när jag gnetar runt i Ormbergsspåret. Jag håller med dig Dunderklumpen att det vore ett helgerån att här blanda in andra ovidkommande diskussioner från andra trådar, och speciellt från den tråd du nämner. Jag tror dock att du missförstod vad and-ärsp skrev, jag tror han och du tycker likadant i denna fråga. JAG tror dessutom att du känner honom men kanske inte vet (ledtråd: han har en far som åkt 52 Vasalopp och är själv en utmärkt Vasaloppsåkare som nog varit nära topp 100).

Nu i OS tider kanske vi skall tillåta oss att ha följande tillfälliga tillägg i Labradorens Dogma:

Möjligt undantag under OS: Även om skidtur planerats och alla förutsättningar enligt 1-8 är uppfyllda så kan du under OS, och speciellt när det finns möjlighet till svenska framgångar, överväga att göra ett undantag och sätta dig i TV soffan och kramas med din partner enligt 3.

Beroende på utvecklingen kan du därefter fortsätta mer eller mindre intensivt med alternativ träning genom att köra på ettans, tvåans eller treans växel, och vid behov vid målgång sätta in en extra spurt.

Link to comment
Share on other sites

... den uppenbara tidsvinst man får av att stålsickla sina glidytor istället för tidsödande bruk av div parafiner.............!!!!

 

Jamen alltså' date=' på ren svenska........hur många blixtsnabba parafin/högflour/pulver vallningar motsvarar inte den karriären som tidsvinstargumentatör??[/quote']

Snälla! Gör inte om även denna tråd till en meningslös stålsicklingstråd! Då blir jag nästan irriterad! Labradoren skrev ju inget om detta, bara - "Skit i glidvallan och kramas i stället. När du börjar få häng på fästvallningen och tekniken kan du fundera på glidvalla." Två helt skilda saker!

 

Hur man vill ha sin partner är väl en smaksak. Även om man är den trogna eller ombytliga sorten ;). Jag menar om åren går och båda parter kanske blivit lite rundare… ;)

 

Jag vet dessutom att Labradoren ibland tar till andra vallor. Här har han gjort slut på en halv tub av mitt gula Rode-klister, eller var det…???

 

http://nvskidor.se/imgload.aspx?w=300&name=bilder\artikel258\20100321030231649.jpg

 

Krama alla dina hästar nu också Labradoren, tyvärr har jag inte haft tid att komma förbi… än!

Jag tycker att just första inlägget i denna tråd är av det roligaste jag läst på detta forum och kommer ibland på mig själv att tänka på det när jag gnetar runt i Ormbergsspåret. Jag håller med dig Dunderklumpen att det vore ett helgerån att här blanda in andra ovidkommande diskussioner från andra trådar, och speciellt från den tråd du nämner. Jag tror dock att du missförstod vad and-ärsp skrev, jag tror han och du tycker likadant i denna fråga. JAG tror dessutom att du känner honom men kanske inte vet (ledtråd: han har en far som åkt 52 Vasalopp och är själv en utmärkt Vasaloppsåkare som nog varit nära topp 100).

Nu i OS tider kanske vi skall tillåta oss att ha följande tillfälliga tillägg i Labradorens Dogma:

Möjligt undantag under OS: Även om skidtur planerats och alla förutsättningar enligt 1-8 är uppfyllda så kan du under OS, och speciellt när det finns möjlighet till svenska framgångar, överväga att göra ett undantag och sätta dig i TV soffan och kramas med din partner enligt 3.

Beroende på utvecklingen kan du därefter fortsätta mer eller mindre intensivt med alternativ träning genom att köra på ettans, tvåans eller treans växel, och vid behov vid målgång sätta in en extra spurt.

Hmmm…

 

Ringer ingen direkt klocka. Om and skulle syfta på anders och Anders Eriksson, så har han väl ett antal placeringar topp 100, åtminstone nå´t på 30 (eller ännu bättre?). Då borde du ju även nämna en generation längre tillbaka i historien. Nja, jag går nog bet. Ska fundera ett tag… ;) Får väl fundera på veteraner...

 

I övrigt L-E så finns det nog risk att jag får en stekpanna i skallen i stället för en kram, ifall jag föreslår att vi ska se på OS-skidor i soffan ;). Man kan inte lyckas med allt i L´s dogma… ;).

Link to comment
Share on other sites

Snälla! Gör inte om även denna tråd till en meningslös stålsicklingstråd! Då blir jag nästan irriterad! Labradoren skrev ju inget om detta' date=' bara - "Skit i glidvallan och kramas i stället. När du börjar få häng på fästvallningen och tekniken kan du fundera på glidvalla." Två helt skilda saker!

 

Hur man vill ha sin partner är väl en smaksak. Även om man är den trogna eller ombytliga sorten ;). Jag menar om åren går och båda parter kanske blivit lite rundare… ;)

 

Jag vet dessutom att Labradoren ibland tar till andra vallor. Här har han gjort slut på en halv tub av mitt gula Rode-klister, eller var det…???

 

http://nvskidor.se/imgload.aspx?w=300&name=bilder\artikel258\20100321030231649.jpg

 

Krama alla dina hästar nu också Labradoren, tyvärr har jag inte haft tid att komma förbi… än![/quote']

Jag tycker att just första inlägget i denna tråd är av det roligaste jag läst på detta forum och kommer ibland på mig själv att tänka på det när jag gnetar runt i Ormbergsspåret. Jag håller med dig Dunderklumpen att det vore ett helgerån att här blanda in andra ovidkommande diskussioner från andra trådar, och speciellt från den tråd du nämner. Jag tror dock att du missförstod vad and-ärsp skrev, jag tror han och du tycker likadant i denna fråga. JAG tror dessutom att du känner honom men kanske inte vet (ledtråd: han har en far som åkt 52 Vasalopp och är själv en utmärkt Vasaloppsåkare som nog varit nära topp 100).

Nu i OS tider kanske vi skall tillåta oss att ha följande tillfälliga tillägg i Labradorens Dogma:

Möjligt undantag under OS: Även om skidtur planerats och alla förutsättningar enligt 1-8 är uppfyllda så kan du under OS, och speciellt när det finns möjlighet till svenska framgångar, överväga att göra ett undantag och sätta dig i TV soffan och kramas med din partner enligt 3.

Beroende på utvecklingen kan du därefter fortsätta mer eller mindre intensivt med alternativ träning genom att köra på ettans, tvåans eller treans växel, och vid behov vid målgång sätta in en extra spurt.

Hmmm…

 

Ringer ingen direkt klocka. Om and skulle syfta på anders och Anders Eriksson, så har han väl ett antal placeringar topp 100, åtminstone nå´t på 30 (eller ännu bättre?). Då borde du ju även nämna en generation längre tillbaka i historien. Nja, jag går nog bet. Ska fundera ett tag… ;) Får väl fundera på veteraner...

 

I övrigt L-E så finns det nog risk att jag får en stekpanna i skallen i stället för en kram, ifall jag föreslår att vi ska se på OS-skidor i soffan ;). Man kan inte lyckas med allt i L´s dogma… ;).

Jag kanske tagit fel att ni känner varandra, du har dock gissat rätt på ena delen men på andra delen skall du snarare tänka på mig. Det är faktiskt så att hans far och jag kommer från samma glesbefolkade trakter så vi har tom funderat om vi är släkt eftersom vi har samma efternamn. Vi två har i alla fall åkt flest Vasalopp i Norrbotten.

 

Jag hade ju tänkt att du skulle få en stekhet upplevelse genom att följa min undantagsparagraf i Labradorens Dogma men att få den på detta hårda vis låter inte bra.

Du känner tydligen Labradoren själv, så hälsa honom från mig och framför min uppskattning av hans klockrena Dogma.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Denna dogma är djup och nog så nära en absolut sanning vetenskapen kan komma.

 

Låtom oss aldrig låta denna tråd somna in. Borde kanske klistras på förstasidan.

 

om runt tusen år, då skidåkningen trol ser annorlunda ut än idag, kommer denna dogma anges i historieböckerna.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 years later...

3. Skaffa korrekt partner. Vill du ha en kvinna skall hon vara smal och gladlynt, vill du ha en man skall han vara stark och snäll. Om du redan har en partner men vederbörande inte uppfyller ovan nämnda, mycket grundläggande krav - byt partner. Det blir du i alla fall tvungen till så småningom ändå så det kan lika bra ske nu och under ordnade former.

 

Kan tipsa om att även inkorrekt partner, gärna argsint kan göra dig till skidåkare. Du är alltid motiverad att komma iväg och träna ofta och länge länge!

Link to comment
Share on other sites

JAG tycker att labradorens budskap  är av det roligaste som skrivits på detta forum. När det någon gång tar emot i skidspåret brukar jag tänka på någon av dessa fantastiska teser och då går det plötsligt lättare och med ett smil på läpparna. :lol: Tack labradoren, du borde få ett speciellt pris för dessa uppmuntrande insatser för dina medmänniskor :rolleyes:  :wub:

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller punkt 3 och val av partner vill jag tillägga att det är viktigt att välja rätt svärmor. Min svärmor var fantastisk och hade ett genuint skidintresse. När vi firade jul däruppe i Norrland gällde det att få till så många mil som möjligt och då var det två pass om dagen som gällde, ett i dagsljus, ett på elljusbanan. Om jag någon gång tvekade att ge mig ut i mörkret (1 km över en sjö till elljuset) puffade hon på mig och tyckte att det var klart att jag inte skulle hoppa över kvällsrundan. En peppande svärmor är guld värd. :)

Link to comment
Share on other sites

Kan tipsa om att även inkorrekt partner, gärna argsint kan göra dig till skidåkare. Du är alltid motiverad att komma iväg och träna ofta och länge länge!

Jag testade det konceptet under ett antal år. Det funkar iofs som beskrivet ovan, men är inget jag rekommenderar. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Dags att förhärliga mig själv och bumpa detta inlägg!

Bra att du lyfter upp detta Labradoren. Denna tråd tillhör mina verkliga favoriter. Jag tror att jag nåstan kan repetera första inlägget mitt i natten om ni väcker mig. Och när jag tränar händer det fortfarande att den dyker upp i mitt huvud (jag funderar och löser ofta problem på mina träningsturer som ni förstått !), Och ett Pers(s)onligt inre leende infinner sig och träningen går som en dans. Tack Labradoren, en äkta hundälskare på bettet men som uppenbarligen även fötts med en räv bakom örat  :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...