Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Rode blå super

• Vänligen logga in för att kunna svara
85 svar till detta ämne

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 100 inlägg

Körde Åldersjakten DM 10km klassiskt i Stockholm igår, la på Rode Blå super för första gången, typ -8 och nysnö. Hade inte världsbäst glid, men väldigt bra fäste, tror jag fega lite för mycket, för tjockt och lite för långt. Hur tjockt lägger ni Rode Blå super? Lika tjockt som om ni skulle lägga typ VR40?

Körde vidare på samma vallning i lördags -17 typ, trögare än trögast i 2,5 timmar, idag var jag ute i minus 2, hade fortfarande fäste på samma vallning..., inget jättebätt men tillräckligt och bra glid igen, roligt. Så efter att ha kört på Rode Blå super 3 ggr i nysnö, så det verkar som om det som står på burken stämmer för mig, -1 till minus 3. Fungerade i kallare för mig men då sög den glid...

Och du förutsätter att det var fästvallan som tog ditt glid vid -17 grader och nysnö !?!?!
Inte helt ovanligt med trägt glid i den temperaturen och nysnö så jag vill nog påstå att det inte vara fästvallans fel. Men körde du med samma vallning (alltså inte rengjort och vallat nytt) som du hade haft under Åldersjakten? Där var du själv inne på att du lagt på för tjockt.

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 080 inlägg

Körde Åldersjakten DM 10km klassiskt i Stockholm igår, la på Rode Blå super för första gången, typ -8 och nysnö. Hade inte världsbäst glid, men väldigt bra fäste, tror jag fega lite för mycket, för tjockt och lite för långt. Hur tjockt lägger ni Rode Blå super? Lika tjockt som om ni skulle lägga typ VR40?

Körde vidare på samma vallning i lördags -17 typ, trögare än trögast i 2,5 timmar, idag var jag ute i minus 2, hade fortfarande fäste på samma vallning..., inget jättebätt men tillräckligt och bra glid igen, roligt. Så efter att ha kört på Rode Blå super 3 ggr i nysnö, så det verkar som om det som står på burken stämmer för mig, -1 till minus 3. Fungerade i kallare för mig men då sög den glid...

Och du förutsätter att det var fästvallan som tog ditt glid vid -17 grader och nysnö !?!?!
Inte helt ovanligt med trägt glid i den temperaturen och nysnö så jag vill nog påstå att det inte vara fästvallans fel. Men körde du med samma vallning (alltså inte rengjort och vallat nytt) som du hade haft under Åldersjakten? Där var du själv inne på att du lagt på för tjockt.

Samma fästvallning som Åldersjakten (har inte rört skidorna sen dess), jämförde med KalleP som jag åkte med i lördags, han hade djävligt trögt, men jag hade ännu mycket sämre.... Det är lite lustigt detta, i julas körde jag med VR40, fortsatte med det även när det blev varmt och fick fäste vid varmare temperatur än jag brukar med den, har tidigare alltid lagt på VR45 vid typ -8 och varmare. Sedan en vacker dag var det inget fäste längre, lägger VR45 ett pass, sedan VR50 nästa och får väldigt nervöst fäste, fast det gör inte så mycket när man kör runt på golfbanorna här (Bisslinge). Nu verkar det som om samma procedur upprepar sig fast med blå super....

TV-åkaren

TV-åkaren

Medlem

• Members
  • Pip
  • 351 inlägg
Hej!

Klipp från www.rodeskiwax.no

"Smøretips:
Ved norske forhold er tørrvokser for nysnø og finkornet snø
best ca. 2°C kaldere enn angitt på boksene."

Tänk att de kommit på det själva också!

/TV-åkaren :)

TV-åkaren

TV-åkaren

Medlem

• Members
  • Pip
  • 351 inlägg
Hej!

I dagens snöoväder och -14 så funkade Rode blå super självklart perfekt. Min strackars träningskamrat körde med Swix Grön. Snart borde han vara övertygad om magin i blå super!

Finn

Finn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 440 inlägg
Falun Masters World Cup -12 ny snö och hård blåst.
Toko grön invärmt
Rode Multigrade invärmt
multigrade+blue super extra korkade ihop
3 tunna lager blue super extra

Dagens mest överlägsna seger.

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 080 inlägg

Falun Masters World Cup -12 ny snö och hård blåst.
Toko grön invärmt
Rode Multigrade invärmt
multigrade+blue super extra korkade ihop
3 tunna lager blue super extra

Dagens mest överlägsna seger.

Varför Multigrade invärmt och ihopkorkat ihop under? Hade det blivit för dåligt fäste om multi hade bytts ut mot blå super under vid -12?!

TV-åkaren

TV-åkaren

Medlem

• Members
  • Pip
  • 351 inlägg
Hej!

Rode har ju två Multigrade, Blå P36 och Violet P46. Jag använder gärna Violet och misstänker att det är den som Finn använt. Eller?

Finn

Finn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 440 inlägg
Multigrade 0 till -2 och använde den för att få lite mera elastisitet eftersom spåret var lite mjukt.

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 252 inlägg
Var drar ni gränsen för gammal och ny snö, angående att välja mellan Swix VR och Rode Blå Super?

TV-åkaren

TV-åkaren

Medlem

• Members
  • Pip
  • 351 inlägg

Var drar ni gränsen för gammal och ny snö, angående att välja mellan Swix VR och Rode Blå Super?

Jag vill utveckla Vasas utmärkta fråga.
Om det råkat åka ett par tusen åkare i nysnöspåret innan jag kommer; Är det fortfarande nysnö?

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 596 inlägg

Det kan vara en stor skillnad på olika sorters nysnö också. Men främst är det väl att nya snökristaller har vassare kanter som rundas av med tiden. Är det dock kallt, så ombildas snökristallerna långsammare. Så du får nog snarare känna själv hur snön känns, snarare än hur gammal den är.

Om det råkat åka ett par tusen åkare i nysnöspåret innan jag kommer; Är det fortfarande nysnö?

Ja, eftersom ytan på snökristallerna inte påverkas så mycket av att folk åker på dem. Men om det blir blanka spår är det väl troligt att man behöver en annan fästvalla.

andersbergstrom

andersbergstrom

Medlem

• Members
  • Pip
  • 27 inlägg
Någon som testat den förträfliga valla på vanligt kall före dvs inte nysnö ?

madhouse

madhouse

Medlem

• Members
  • Pip
  • 72 inlägg
Den funkar förträffligt på vanlig kall snö också!
Vi -4 grader och kallare är den alltid bra tycker jag.

2slow

2slow

Medlem

• Members
  • Pip
  • 454 inlägg
Varför använder ni inte vanlig Rode blå P 34 när det blir riktigt kallt?

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 596 inlägg

Hela sortimentet av Rode är inte alltid så lätt att hitta i svenska butiker. Sen är det väl så att "super" är ganska bred och fungerar även i kallare fören. Själv har jag som kallare rodeburkar bara den "gröna" multigade´n, samt den gröna.
http://www.rodeskiwa...r.aspx?pCID=152

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 080 inlägg

Hela sortimentet av Rode är inte alltid så lätt att hitta i svenska butiker. Sen är det väl så att "super" är ganska bred och fungerar även i kallare fören. Själv har jag som kallare rodeburkar bara den "gröna" multigade´n, samt den gröna.
http://www.rodeskiwa...r.aspx?pCID=152

Det är ju underbart med Rode, dom gör det verkligen lätt för kunderna:), gick in i länken och tittade, finns väll ungefär 10 burkar som alla täcker temperaturspannet typ -1--3 alt -2--5 osv, sedan heter de blå super, eller blå super duper, alternativt blå super duper flour. Sedan så stämmer inte temp. angivelserna på burkarna...., jag förstår att de är billiga, min blå super och multigrade (finns flera mulit oxå, men min heter säkert lila det jag vet är att det står 0--2 på burken men att de funkar bra mellan typ -2--6) kostade typ 40kr styck. Tänk om de märkte burkarna rätt, då skulle kundnyttan för den icke insnöade vallaren öka otroligt, och de kunde säkert ta ut minst det dubbla för burkarna! Nu tänker nog den icke insatte vallaren som köpt Rode att det är en billig dålig burkvalla som man alltid får bakhalt med, det är inte så lätt att veta att temp på burken bara är till för tja, vem vet?

2slow

2slow

Medlem

• Members
  • Pip
  • 454 inlägg
Menar du den som heter P 36 blå multigrade? som du kallar för "grön" och
P 20 den gröna, hur använder du dom?

Finns det ngn vänlig själ som kan lägga upp info om hur man använder Rode, iaf. dom som är bra. Det verkar för mig helt hopplöst (åker för lite) att kunna lista ut ngt själv annat än det ni skriver (tack) eftersom det som står på burkarna verkar vara ngt som dom slängt dit på måfå och nästan samma på alla.

2slow

2slow

Medlem

• Members
  • Pip
  • 454 inlägg
Sökte på Rode och fann till min förvåning att det är Italienskt!
Jag tyckte namnet lät norskt o utgick ifrån det.
Inte undra på att dom inte får ngn ordning på saker o ting, dom har en tendens att vara skickliga men väldigt omständiga o krångla till saker. Inget illa menat, jag har flera bekanta o vänner som är italienare. Jag kanske ska passa vidare önskemålet om en bättre info eller kanske få en "riktig" vallatabell?? Som stämmer.

Såg nu att det finns tabeller på både den Norska o Italienska sidan med det står som på burkarna, förutom att man får info om vilka som ska blandas för olika förhållanden.

Hans Fagerberg i Floda har tydligen agenturen i Sverige, han borde kunna hjälpa oss med bättre info.
Nån som känner honom?

Redigerat av 2slow, 19 mars 2010 - 13:53 .

glidaren

glidaren

Medlem

• Members
  • Pip
  • 253 inlägg
lila
0/-2
lila multigrade -3/-6
blå super -5/-10
blå multigrade -7/-15
grön -10/-30
så här tolkar/använder jag dom i nysnö

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 596 inlägg
Postad bild

Från http://www.rodewax.it/Stick.html

Redigerat av Dunderklumpen, 19 mars 2010 - 17:58 .

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar