Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

masstart vs individuell start


9mil

Recommended Posts

Vad föredrar ni? Tycker att masstart är klart roligare att tippa på, MEN individuell start är det som helt klart är det som är mest rättvist. Tycker det är rätt trist att se en 5-mil när alla ligger i en stor klunga hela loppet för att sedan spurta om medaljerna. Kanske går att undvika med ett annat upplägg på banan?
Link to comment
Share on other sites

håller helt med.....va e det för menig med masstart? åkarna vill nog ha det rättvist och det blir det med intervallstart...sen e det mkt roligare o kolla på intervallstart så jag förstår inte riktigt meningen med att dom flesta distanser på ett mästerskap e i masstart...
Link to comment
Share on other sites

Rättvist med intervallstart? Vill nog påstå att en 5-mil är mer rättvis med masstart - Det är ju lika för alla, men för all del chansartat!

I intervallstart däremot kan man med tur i lottningen åka i fatt och hänga på värste konkurrenten, eller ha dennes tider att gå på vilket onekligen är en fördel. Sedan kan vädret skifta, vissa kan få snöfall och andra inte.

Däremot är intervallstart mer utslagsgivande - det är bra många färre som har segerchans.
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
Jag kom på en sak när jag tittade på TV här om dan och där man började diskutera just massstart vs individuell start, när jag kom varför man inte kan köra "små individuella masstarter". Altså att man startar t.ex 5 man åt gången i en liten masstart, och sedan startar nästa 5 t.ex 30 sekunder efter, som i individuell. Då har man ju chansen att antingen ligga kvar och växel dra, eller att rycka sig loss och komma i kapp de framför.

Hur låter det konceptet?? =)
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...