Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

SVTs Plus torsdag 11 februari: Om stålsickling och glidvallning


Niklas

Recommended Posts

Inte bara kommande OS-sändningar som kan bli intressanta.

 

Klipp från SVTs TV-tablå torsdag 11 februari:

Dessutom handlar det om skidvalla. Vad behövs för att få riktigt bra glid under längdskidorna. Leonid Kuzmin vid Mittuniversitetet i Östersund hävdar att dyr glidvalla är onödig och att allt som behövs är en stålsickel. Ett företag som tillverkar skidvalla tycker däremot att glidvallan är viktig - se diskussionen i studion.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 83
  • Created
  • Last Reply

Intressant. Tyvärr är jag i Rumänien då detta sänds men jag hoppas någon spelar in det så jag och andra på forum får ta del av det hela i efterhand. Är det månne Lars Carlöf som står i andra ringhörnan ?

I vilket fall som helst blir det säkert en del intresanta diskussioner på forum efter (och även före) programmet

Link to comment
Share on other sites

Intressant. Tyvärr är jag i Rumänien då detta sänds men jag hoppas någon spelar in det så jag och andra på forum får ta del av det hela i efterhand. Är det månne Lars Carlöf som står i andra ringhörnan ?

I vilket fall som helst blir det säkert en del intresanta diskussioner på forum efter (och även före) programmet

du kan säkerligen hitta det på svt play när du kommer hem igen.

Link to comment
Share on other sites

Programnamn och sändningstid ? :/

Bara att klicka på länken ovan och klicka på "Plus" i spalten för SVT1 så har ni både sändningstid den kvällen och vilka dagar det går i repris, samt länkar till programmets websida och till vart ni kommer att hitta programmet på SVT play.

Link to comment
Share on other sites

Åja, för "genomsnittstittaren" är det nog mer intressant att få hyfsat glid med små insatser än att lägga ned extra tid och pengar för att försöka bättra på glidet ytterligare. Jag tror inget åker i soptunnan i den delen av programmet men kan nog bli intressant ändå med olika argument som ställs mot varandra och debatteras. :)
Link to comment
Share on other sites

"Dessutom handlar det om skidvalla. Vad behövs för att få riktigt bra glid under längdskidorna. Leonid Kuzmin vid Mittuniversitetet i Östersund hävdar att dyr glidvalla är onödig och att allt som behövs är en stålsickel. Ett företag som tillverkar skidvalla tycker däremot att glidvallan är viktig - se diskussionen i studion. Programledare: Sverker Olofsson"

 

Jaa det här måste ALLA skidintresserade se

Link to comment
Share on other sites

Det ganska vaalgrundade rykte jag har aar att faktiskt denna gaang Lars Karloof (SWIX) finns i andra ringhoernan. Strongt i saa fall, foora gaangen det begav sig i Uppsala ville-vaagade han ju inte staalla upp. Tyvaar hinner jag inte hem fraan Rumaanien foer att se detta men jag faar vaal rapporter fraan er och jag kan nog aaven se det i efterhand.

Uppenbarligen aar vi ju numera ganska maanga som foerstaar att detta aar ett mycket vasst alternativ t.ex. foer motionaarer paa Vasaloppet, saa maanga att nu Vallaservice erbjuder aaven detta uppenbara alternativ. Men det tog 4 aar sedan detta var klart foer maanga av oss haar paa skidforum.

Link to comment
Share on other sites

Nästa myt som måste avlivas (av oss på forumet kanske?) är att motionärens dyrt inköpte skidor inte får en förkortad livsläng pga att belaget sicklas. Hör ofta att man vill spara så mycket av belaget så länge som möjligt, som om det brukar ta slut och att det var därför som de köpte nya skidor. ;)
Link to comment
Share on other sites

Det ganska vaalgrundade rykte jag har aar att faktiskt denna gaang Lars Karloof (SWIX) finns i andra ringhoernan. Strongt i saa fall, foora gaangen det begav sig i Uppsala ville-vaagade han ju inte staalla upp. Tyvaar hinner jag inte hem fraan Rumaanien foer att se detta men jag faar vaal rapporter fraan er och jag kan nog aaven se det i efterhand.

Uppenbarligen aar vi ju numera ganska maanga som foerstaar att detta aar ett mycket vasst alternativ t.ex. foer motionaarer paa Vasaloppet, saa maanga att nu Vallaservice erbjuder aaven detta uppenbara alternativ. Men det tog 4 aar sedan detta var klart foer maanga av oss haar paa skidforum.

Utan din insatts Sven-Erik, tror jag inte dagens PLUS-program om Kuzmin hade kommit fram. Tror det finns tre stödjeben som gör att det kommit fram, Kuzmin, Sven-Erik och internet, hade ett av dessa ben inte funnits, hade jag mättat mina skidor framför TV:n i timtal än idag..., det var en ganska trevlig sysselsättning :).

Link to comment
Share on other sites

Ungefär som väntat. Hade inte trott att Sverker skulle försöka välja sida och avgöra frågan en gång för alla, men blev väl en ganska balanserad snabbgenomgång av de vanligaste argumenten för och emot att toppa med glidvalla, och visst var det lite talande att Karlöf [Korrigering till rätt namn: Jonsson] undvek att svara på frågan om stålsickeln inte skulle kunna vara bra i alla fall för motionärer som inte åker så långt utan upprepade sitt föregående argument istället.
Link to comment
Share on other sites

Karlöf [Korrigering till rätt namn: Jonsson]

Har inte så mycket med sakfrågan att göra, men av ren nyfikenhet, kan någon upplysa om det var Lars Karlöf eller Lasse Jonsson som representerade Swix? Det står olika namn i det TV-sända reportaget och i bildtexten på websidan.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...