Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

SVTs Plus torsdag 11 februari: Om stålsickling och glidvallning


Niklas

Recommended Posts

  • Replies 83
  • Created
  • Last Reply
Stefan, skidorna du vallat, har de varit stenslipade eller sicklade? Anledningen till frågan är att jag starkt överväger att köpa sickel men gärna vill ha vallaalternativet kvar exv för tävling. Inte för att det kanske gör så mycket för resultatet men för det mentala...

Båda de Fischer RCS par jag refererar till är aldrig inlämnade för stenslip. De är fabriksslipade men sedan stålsicklade direkt efter inköp och borstade med fin stålborste. De jag vallade inför Ärla vallade jag med BWLF 2 ggr med extra invärmning (värmer in, låter stelna, värmer igen, sicklar och borstar x 2ggr). Inför Eskilstuna så värmdes 1 lager HF 6 ovanpå tidigare vallning.

Link to comment
Share on other sites

"Plast skidan" och därmed plastbelaget fick sitt stora genombrott 1974 vid VM i Falun. Belagen har givetvis förändrats sedan dess men det stora problemet är väl bristen på forskningsrapporter att hänvisa till. De få som finns försökte Kuzmin använda, givetvis för att underbygga sin egen teori. Karlöf använde "våra egna tester" och "vi vet att alla i OS vallar" argument. Svåra att följa upp, eller hur?

 

 

"Diskussionen är inte ens intressant"........det om något är skrattretande.

 

Jag har inte gjort några mängder av tester denna vinter dock har jag stått på startlinjen vid 2 tillfällen. Den första var vid DM i dubbeljakt (Skiathlon) i Ärla den 27/1. Nu bröt jag tävlingen då jag inte kände mig frisk men för det klassiska loppet hade jag preppat 2 par skidor. Det ena Kuzmin sicklade, det andra sicklade och vallade med BWLF och slutligen toppade med C55 Fluid. Det var -6 grader och kraftigt snöfall. Skillnaden i glid (test gjordes utan fästvalla) var omätbar. 3 glidåk gjordes med varje par och spridningen var inom samma område för båda paren. Jag valde den vallade då fästet kändes bättre i den efter fästvallningen.

Nästa tävling var Söndag 7/2 i Eskilstuna. 15km klassisk åkning och även här hade jag 2 par skidor, samma par som i Ärla. Det ena Kuzminsicklade det andra sicklade, vallade med HF6 och toppade med C55 fluid. Även här var glidproven oerhört lika men känslan var ändå bättre i den vallade skidan. Jag valde den vallade skidan. Min son åkte och hans skidor var enbart sicklade. Han var mycket nöjd med sina skidor och in mot mål gled han ikapp framförvarande.

 

Min erfarenhet gång efter gång är att skillnaden mellan sicklade och vallade är så liten att jag har svår att motivera mig att valla. För träning finns det inte på kartan att jag skullle glidvalla. Jag är däremot motiverad att jobba vidare med borstning och rillning. Jag är övertygad om att det finns mer att hämta där för min del än vad det gör på vallning.

Hej Stefan mfl.

Har för mig att jag läste nånstans om att just fluiden gav sämre glid (vid vissa förhållanden antar jag). Skulle vara intressant att testa stålsicklat mot skidor vallade utan fluor och med lågfluor. Då borde de stålsicklade/plant belag vara bättre enligt kuzmin och dessa glidvallor helt onödiga. Jag har stålsicklat ett par gamla skidor men de glider inget vidare (gjorde det inte innan heller). Har börjat åka in ett par nya och tycker de blir något rundade i kanterna/ytterdelen av belaget (aning formade som båtskrov). Om det är bättre eller sämre för glidet kan man undra, kanske beroende på spåren och snön mm. Ska väl prova att stålsickla ett par billiga skidor med bra belag och se hur det funkar. För att stå och rengöra, grundvalla, grafitvalla, grundvalla, HF valla och ev pulver sen tar otroligt mycket tid och är väl sådär halvroligt.

Link to comment
Share on other sites

Hej Stefan mfl.

Har för mig att jag läste nånstans om att just fluiden gav sämre glid (vid vissa förhållanden antar jag). Skulle vara intressant att testa stålsicklat mot skidor vallade utan fluor och med lågfluor. Då borde de stålsicklade/plant belag vara bättre enligt kuzmin och dessa glidvallor helt onödiga. Jag har stålsicklat ett par gamla skidor men de glider inget vidare (gjorde det inte innan heller). Har börjat åka in ett par nya och tycker de blir något rundade i kanterna/ytterdelen av belaget (aning formade som båtskrov). Om det är bättre eller sämre för glidet kan man undra, kanske beroende på spåren och snön mm. Ska väl prova att stålsickla ett par billiga skidor med bra belag och se hur det funkar. För att stå och rengöra, grundvalla, grafitvalla, grundvalla, HF valla och ev pulver sen tar otroligt mycket tid och är väl sådär halvroligt.

Det finns lite tester redovisade här på forumet som kan ge lite vägledning.

Vad gäller Fluiden så kan jag inte uttala mig om den är bättre eller sämre än pulvervarianten. Fluiden ser för ögat ut att ge en väldigt hård yta vilket ska vara bra för optimalt glid. Men givetvis kan det ha funnits bättre valla alternativ i de fören jag beskrev. Men att som glad motionär valla 3-4 par med olika vallasammansättningar för att sedan prova och finna det optimala är att gå långt. Tycker i alla fall jag. BWLF är en erkänt kompentent valla som många även hävdar fungerar väl "själv". Så både BWLF och HF6 är vallor med gott renomé och C55 fluid är avsedd för nysnö och de temperaturer jag testade i.

Link to comment
Share on other sites

JA, det var en ögonöppnare.

 

Nu ska jag inte experimentera något den här säsongen, utan köra på som vanligt. Under sommarperioden ska jag dock sätta mig i det hela lite mera, och få kött på benen om man så vill.

 

En sak har jag dock upplevt själv, nämligen att det kan gå sämre med fel glidvalla, och det härledde jag till att med rätt glider så går det bättre, vilket det gjorde. För glider i fel temp område blev ju fästvalla. Någon med liknande erfarenhet?

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Kontentan är alltså att vallade skidor har ett brett spann från toppglid till skitglid medan kuzminsicklade skidor har ett smalare spann från strax under toppglid men de glider heller aldrig riktigt hävla uselt.

 

Jag har slutat helt att glidvalla. Och jag glider aldrig sämre än de som jag åker med i spåren. Skidåkningen blir väldigt mycket roligare för en glad amatör om man kan ägna tiden åt att åka skidor i stället för att syssla med vallahokuspokus.

Link to comment
Share on other sites

Reagerade på en sak som var ny för mig.

Hade svårt att höra vad ryssen sa men tyckte han sa-

GLIDVALLAN ÄR BORTA EFTER NÅGRA HUNDRA METERS ÅKNING.

Var det seriöst?

Ja det var nog seriöst menat om man vill sälja stålsicklar. :-)

Nja där sjönk förtroendet rejält för ryssen för min del.

Har ju testat både och och jag tycker att stålsicklat vallat är bra i grovkorniga fören men rena kaoset vid blanka spår

Link to comment
Share on other sites

Reagerade på en sak som var ny för mig.

Hade svårt att höra vad ryssen sa men tyckte han sa-

GLIDVALLAN ÄR BORTA EFTER NÅGRA HUNDRA METERS ÅKNING.

Var det seriöst?

Ja det var nog seriöst menat om man vill sälja stålsicklar. :-)

Reagerade också på det. Men det han rimligtvis menade att säga var att den positiva effekten av glidvallan är borta efter några hundra meters åkning. Så har jag fattat det från det jag läst som han skrivit.

Link to comment
Share on other sites

kan hålla med om debatten inte gav mycket och vem hade egentligen väntat sig det?

 

Jag tycker dock hela debatten eventuellt är lite felvinklad. De flesta är eniga om att glidvallan är kanske den enskilt minst viktiga faktorn för bra glid. Går du dock som nybörjare eller motionär in i en sportaffär så är ju bilden en annan där framställs ju ofta glidvalla som viktigaste för bra glid.

Till för några år sedan höll man ju själv på sådär med mättning' date=' dagsparraffin och toppning utan att egentligen oftast känna att det varken gjorde från eller till. Rillining och struktur var överkurs för de mest obstinata.

 

För mig har hela stålsicklingsdebatten lett till att jag iaf tror att jag fått en annan förståelse för vad som är viktigt för bra glid och då kommer glidvalla rätt långt ner.

 

Följande delar tror jag är viktigare än glidvallning

 

-Skida/belag

-Struktur

-Fästvallning(både optimering av vallning och rillning av fästvalla)

 

Har man koll på dessa bitar så har man i de flesta lägen bra glid.

Därefter kan det tänkas att man i i vissa lägen kan opmtimera med glidvalla, men där är jag inte kunskapsmässigt ännu. Kan bara konstatera att jag har bättre glid på skidorna nu än innan när jag i princip bara glidvallade, så som de flesta motionärer gör.

 

Ser man intervjuer med proffsvallare brukar de ju också ranka själva glidvallning som de sista procenten i det som ger bra fart. På nåt sätt borde ju detta komma upp tydligare till ytan för det är inte säkert att det ena eller andra kanske båda ihop är det optimala.

Men jag tror dock att sickel-borst-rillverktygen är viktigare än vallajärnet och glidern och att det är detta som man kanske ska fokusera på först för att få till bra glid.[/quote']

Lysande inlägg, nästan precis mina åsikter och välformulerat dessutom, (har inte rillat fästavallan än...).

Håller med Rotebrostakaren och tycker att det även gjorts många andra intressanta inlägg.

 

Däremot är jag lite fundersam på glidarens inlägg. Berätta gärna lite mer vad du själv står för så vi får lite bättre perspektiv varför du uttrycker dig som du gör. Å ena andra sidan menar du att att detta är en ointressant debatt, å andra sidan har du väl snart flest inlägg i debatten. Bland annat vänder jag mot den underton du använder t.ex. att du benämner Kuzmin för "ryssen". Varför gör du det ? Han är ju faktiskt forskarstuderande, forskare, och materialutvecklare och dessutom skidåkare i Sverige som vi andra.

Jag kan hålla med justrom att Kuzmin ibland kan göra ett intryck att inte vara ödmjuk i vissa sammanhang men i grunden har han ju kommit på något som kan vara till glädje för många av oss (vi behöver ju INTE använda eller köpa hans sickel, vi kan ju bara konstatera att det är ett nytt bra alternativ för många av oss motionärer)

Link to comment
Share on other sites

Reagerade på en sak som var ny för mig.

Hade svårt att höra vad ryssen sa men tyckte han sa-

GLIDVALLAN ÄR BORTA EFTER NÅGRA HUNDRA METERS ÅKNING.

Var det seriöst?

Ja det var nog seriöst menat om man vill sälja stålsicklar. :-)

"Ryssen" säger ingenting själv. Han referarar till en publik japansk forskarrapprt som visar detta. Om det är så att ni inte håller med får ni jättegärna läsa rapporten och visa oss andra vad den har för vetenskapliga fel eller hur Kuzmin har missförstått dess slutsatser.

Link to comment
Share on other sites

Kan bidra med ett inlägg och en liten, men intressant iaktagelse i gliddebatten:

Jag och en träningskompis köpte i december nya RCR cl Vasa av senaste modell. Jag ville testa stålsicklat och fick detta genom Skistart medan kompisen valde att lämna in på professionell stenslip och glidprep på konventionellt sätt. Jag har nu kört ca 65 mil och kompisen som varit krasslig har inte hunnit med mer än ca 20, alla våra träningar är dock vid samma anläggning och med samma snötyp. När vi häromdagen jämförde våra belag kunde vi tydligt se att mina stålsicklade fortfarande var svarta och blanka medan kompisens redan fått gråa områden där alltså paraffinet helt försvunnit! Detta trots att jag kört tre ggr längre! Detta pekar på att a) stålsicklingen håller bättre eller b) glidpreppen som gjordes var usel.

 

Jag vet inte svaret på frågan, men jag stärktes i min övertygelse att för 95% av alla motionärer till elitmotionärer och vid 95% av alla snö- och väderförhållanden så funkar stålsicklat lika bra eller bättre än glidvalla. Om man dessutom väger in kostnad- och tidsaspekten ökar fördelen för sickeln. MEN, för eliten och landslag som kan testa många skidpar, spendera 1500-2000kr per omprep flera gånger per dag kan säkert glidvallat med högflour mm vara bättre, det är säkert så. Men det är ju för tusan inte där jämförelsen ska göras! Eftersom vi vanliga dödliga sällan har dessa resurser att förfoga över är ju själva poängen med Kuzmin mfl, är ju att vi kan få n ä s t i n t i l l toppglid med en betydligt billigare och enklare insats.

 

Dessutom, att det skulle bli "kaos" vid blanka spår som Glidaren menar stämmer absolut inte med mina upplevelser, tvärtom så har just glidet varit magnifikt vid hårda blanka spår.

 

Jag kommer iaf aldrig att börja glidvalla igen, jo kanske om jag får spons på ålderns höst :)

Link to comment
Share on other sites

Kan bidra med ett inlägg och en liten, men intressant iaktagelse i gliddebatten:

Jag och en träningskompis köpte i december nya RCR cl Vasa av senaste modell. Jag ville testa stålsicklat och fick detta genom Skistart medan kompisen valde att lämna in på professionell stenslip och glidprep på konventionellt sätt. Jag har nu kört ca 65 mil och kompisen som varit krasslig har inte hunnit med mer än ca 20, alla våra träningar är dock vid samma anläggning och med samma snötyp. När vi häromdagen jämförde våra belag kunde vi tydligt se att mina stålsicklade fortfarande var svarta och blanka medan kompisens redan fått gråa områden där alltså paraffinet helt försvunnit! Detta trots att jag kört tre ggr längre! Detta pekar på att a) stålsicklingen håller bättre eller b) glidpreppen som gjordes var usel.

 

Jag vet inte svaret på frågan, men jag stärktes i min övertygelse att för 95% av alla motionärer till elitmotionärer och vid 95% av alla snö- och väderförhållanden så funkar stålsicklat lika bra eller bättre än glidvalla. Om man dessutom väger in kostnad- och tidsaspekten ökar fördelen för sickeln. MEN, för eliten och landslag som kan testa många skidpar, spendera 1500-2000kr per omprep flera gånger per dag kan säkert glidvallat med högflour mm vara bättre, det är säkert så. Men det är ju för tusan inte där jämförelsen ska göras! Eftersom vi vanliga dödliga sällan har dessa resurser att förfoga över är ju själva poängen med Kuzmin mfl, är ju att vi kan få n ä s t i n t i l l toppglid med en betydligt billigare och enklare insats.

 

Dessutom, att det skulle bli "kaos" vid blanka spår som Glidaren menar stämmer absolut inte med mina upplevelser, tvärtom så har just glidet varit magnifikt vid hårda blanka spår.

 

Jag kommer iaf aldrig att börja glidvalla igen, jo kanske om jag får spons på ålderns höst :)

Kan bara gratulera till ditt första inlägg här på forumet. "Huvudet på spiken" kallar jag det :)

Link to comment
Share on other sites

Kan också skriva hur dåligt sicklade skidor glider, en äldre dam åkte skidor på Ormberget med supervallade skidor förra vinter hon är bara en motionär av den normala sorten som är i vägen när rännarna åker, hon blev omåkt av en åkare i taitatävlings dress just före utförslöpa som höll på att bli hennes fasa, hon fick bromsa med både stavar skidor att inte åka ihop han bakifrån och föll så illa att det behövdes hjälp. Åkaren som gjorde detta var en känd och frågan ställdes varför gör har så där och ställer i vägen i en utförslöpa, frågades också varför inte skidorna gled bättre,och svarade jag har super glid behöver ingen valla skidorna är sicklade av en expert.
Link to comment
Share on other sites

Kan också skriva hur dåligt sicklade skidor glider, en äldre dam åkte skidor på Ormberget med supervallade skidor förra vinter hon är bara en motionär av den normala sorten som är i vägen när rännarna åker, hon blev omåkt av en åkare i taitatävlings dress just före utförslöpa som höll på att bli hennes fasa, hon fick bromsa med både stavar skidor att inte åka ihop han bakifrån och föll så illa att det behövdes hjälp. Åkaren som gjorde detta var en känd och frågan ställdes varför gör har så där och ställer i vägen i en utförslöpa, frågades också varför inte skidorna gled bättre,och svarade jag har super glid behöver ingen valla skidorna är sicklade av en expert.

Man kan mycket enkelt neutralisera världens bästa glidvallning med ett förhållandevis litet misstag i fästvallningen ...

Link to comment
Share on other sites

Kan också skriva hur dåligt sicklade skidor glider, en äldre dam åkte skidor på Ormberget med supervallade skidor förra vinter hon är bara en motionär av den normala sorten som är i vägen när rännarna åker, hon blev omåkt av en åkare i taitatävlings dress just före utförslöpa som höll på att bli hennes fasa, hon fick bromsa med både stavar skidor att inte åka ihop han bakifrån och föll så illa att det behövdes hjälp. Åkaren som gjorde detta var en känd och frågan ställdes varför gör har så där och ställer i vägen i en utförslöpa, frågades också varför inte skidorna gled bättre,och svarade jag har super glid behöver ingen valla skidorna är sicklade av en expert.

Den där historien låter påhittad. Dels för att bättre åkare brukar ta några rejäla staktag innan en nedförsbacke och därför inte bli upphunnen av en sämre åkare även om den sämre skulle ha ett något bättre glid. Och dels för att du själv inte verkar vara med i historien.

Link to comment
Share on other sites

Kan också skriva hur dåligt sicklade skidor glider, en äldre dam åkte skidor på Ormberget med supervallade skidor förra vinter hon är bara en motionär av den normala sorten som är i vägen när rännarna åker, hon blev omåkt av en åkare i taitatävlings dress just före utförslöpa som höll på att bli hennes fasa, hon fick bromsa med både stavar skidor att inte åka ihop han bakifrån och föll så illa att det behövdes hjälp. Åkaren som gjorde detta var en känd och frågan ställdes varför gör har så där och ställer i vägen i en utförslöpa, frågades också varför inte skidorna gled bättre,och svarade jag har super glid behöver ingen valla skidorna är sicklade av en expert.

Hmm, ursäkta men det där låter helt overkligt... att skillnaden mellan glidvalla och sickel skulle vara så extrem stor att en äldre dam på vallade glider ifatt, och med sådan fart att hon tillåmed brakar in i och fäller en strorfräsare med sicklade kan ju bara inte stämma. Om det inte bara är en skröna så måste det finnas någon mer faktor med i bilden. Typ att det egentligen inte var glidytorna som ställde till det utan att storfräsaren hade misslyckats helt med fästet och att det var det som tog i. Har man uselt glid så är det ju som bekant oftast parametrarna kring fästet som sinkar en. Eller så tog han helt sonika en pinkpaus ;)

Link to comment
Share on other sites

"Intet nytt under solen" kändes det som då jag såg inslaget. SWIX utsände sanningsriddare gjorde mig dock rejält förbannad då han i god politikeranda valde att svara på andra frågor än de som Sverker ställde, men framför allt eftersom han föraktar konsumenterna av produkterna så pass mycket att han inte anser att hans påståenden behöver styrkas med vetenskaplig forskning.

 

Själv kör jag ett par vallade och ett par stålsicklade...de verkar fungera olika bra vid olika fören, vilket jag tolkar som att fluor har en del bra egenskaper då det är varmare temperaturer, men att det i övrigt mest handlar om att ha rätt struktur. Ska alltså sätta mig in i rillningsdjungeln kommande säsong...

Link to comment
Share on other sites

Kan också skriva hur dåligt sicklade skidor glider' date=' en äldre dam åkte skidor på Ormberget med supervallade skidor förra vinter hon är bara en motionär av den normala sorten som är i vägen när rännarna åker, hon blev omåkt av en åkare i taitatävlings dress just före utförslöpa som höll på att bli hennes fasa, hon fick bromsa med både stavar skidor att inte åka ihop han bakifrån och föll så illa att det behövdes hjälp. Åkaren som gjorde detta var en känd och frågan ställdes varför gör har så där och ställer i vägen i en utförslöpa, frågades också varför inte skidorna gled bättre,och svarade jag har super glid behöver ingen valla skidorna är sicklade av en expert.[/quote']

Den där historien låter påhittad. Dels för att bättre åkare brukar ta några rejäla staktag innan en nedförsbacke och därför inte bli upphunnen av en sämre åkare även om den sämre skulle ha ett något bättre glid. Och dels för att du själv inte verkar vara med i historien.

Man kan ju också ha valt att ha sämre glid i träningssyfte. Typ skita i att rensa gammalt klister i botten, t.ex. Ungefär som att ha tröga hjul på rullskidor.

Link to comment
Share on other sites

Det tog bra på sicklarna, deras skryt om glid med bara sickling är bara nonsens, denna dam vann glidtesttävling i Boden överlägset för några år sedan, där fanns med experter från hela landet. samma år åkte hon Vasan på 5timmar 58min. numera är hon bara en enkel motionär åker för att må bra, och har höga krav att skidorna inte bromsar. Vad beträffar idioterna som kastar framför åkare i en nedförsbacke, varför? Sara är en, Anna och Majdig m.m. med skador som följd. Även om åkaren är duktig vad hjälper det, dåliga skidor de är bara i vägen.
Link to comment
Share on other sites

Vad tror ni?

 

Körde Kuzmina med Kuzmin-sicklade skidor eller var det glidvalla + "pulver" som gav skidorna vingar? :/

Ja du.. dunder burkar både valla o annat. =)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Hmmmmm, tråkiga påhopp om "pulver" och burkar. Jag menar att vi skall anta rent spel tills annat visas. Jag återkommer om den Japanska rapport som ingen verkar veta innehållet i.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...