Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

SVTs Plus torsdag 11 februari: Om stålsickling och glidvallning


Niklas

Recommended Posts

Förstår inte riktigt vitsen av att avgöra om vallning eller stålsickling är bäst! Eller huruvida den ene eller andra metodens förespråkare har sakliga argument. Men det är riktigt roligt att läsa, så sluta för guds skull inte att dela med er av era känslor.

 

Om man vill ha ett "bra" glid så är båda metoderna enkla och dugliga!

Värm in ett billigt paraffin, sickla och borsta med nylonborste så har du bundit in mikrohåren och fått en glidyta som glider bra och kan åka flera gånger innan du måste göra det igen.

Om du väljer att sickla så får du också ordning på mikrohåren och andra skavanker som ger friktion. Du får lägga ner lite mer arbete första gången, men kan åka längre innan du behöver sickla igen. Båda metoderna ger ett bra glid, är hyfsat billiga och enkla!

 

Om vi sen vill nå längre och ha ännu bättre glid. så är det än helt annan diskussion! Där enkelt och billigt inte riktigt platsar som argument.

Då faller stålsickling in under begreppet avancerad vallning, tillsammans med flourparaffiner, pulver, rillade strukturer, andra strukturer, diverse borstar, fiberduk, "religon" m.m.

 

Vill man lösa gåtan med det perfekta skidglidet så är det nog klokt att inte välja sida utan försöka använda alla metoder och kunskaper som finns att tillgå! Men glöm inte att lyfta blicken från glidytorna ibland, och fundera över hur mycket fästvallans bromsande effekt avgör glidet.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 83
  • Created
  • Last Reply

till the h: Vi verkar ju båda hålla till i Ormbergspåret så jag föreslår följande:

Du tar kontakt med mig och vi kommer överens om att göra ett enkelt glidtest

stålsicklat-glidvallat på sätt vi kommer överens om. Jag bjuder hem dig efteråt

till hotell oändligheten på Porsön så får vi i lugn och ro diskutera våra erfarenheter.

Vill du det ? Vågar du det ? Jag kommer till Luleå nu på måndag

Du vet förståss att långa glidbacken på 5.4 km. spåret uppkallats efter dig och det glidest du redovisade förra året, när du gled si så där 30 meter UPPFÖR en backe efter utförsbacken på vanlig Ultima. Det var samma backe där Niklas, jag och Andärspers testade

och Andärspärs (om är superbra på valla) bara gled ett par meter uppför (Han gled denna gång bäst av oss på sina vallade skidor). Så kan du upprepa detta kommer jag att vara mycket imponerad.

Link to comment
Share on other sites

Hej på er, ser till min förvåning att man figurerar på Forumet trots att en avsliten hälsena har hållit en borta från allt vad skidåkning heter denna säsong. Ser även att "gängkriget" alltjämt pågår här på Forumet. För oss i skidklubbarna är väl frågan om glidvalla är till skada, eller till fördel, avklarad sedan ett par säsonger tillbaka. Att det sedan finns massa annat som inverkar på glidet är förståss fortfarande lika sant.

 

Tackar för epitet som vallare, men att jämföra glidtest som genomförts vid helt olika dagar och med ytterst vaga referenspunkter kan väl inte ge någon vidare indikation om något överhuvudtaget!! Tvivlar dock inte en sekund på att H:t är en överdängare på vallning och antagligen även på skidåkning.

 

Om det med "när backen börjar gå uppför" avses punkten där Sinksundsspåret ansluter så gled ju Niklas flera skidlängder "upp" efter det och med tanke på att jag vid varje tillfälle gled 6-7 skidlängder längre än Niklas så vill jag nog tro att det var ganska dryga 2 meter :-)

 

Vill dessutom påpeka att jag och Niklas under den julveckan körde oräkneliga glidtester där jag under den tiden körde med samma glidvallning, BWLF utan toppande dyra vallor. Dvs en bra träningsvallning som bevisligen funkade utmärkt även efter närmare 20 mils åkning.

 

Lycka till med förberedelserna inför VL och var rädda om era hälsenor. Skidåkning via TV ÄR inte lika skoj som att åka själv!

Link to comment
Share on other sites

Ärligt talat, är det inte dags att lägga ner denna diskussion???

 

Vi kan konstatera att folk glider bra på vallade skidor, annars skulle inte så många hålla på å valla sina skidor. Vi kan även konstatera att väldigt många har valt att gå över till stålsicklat...ska vi då tro att dom utgör en gigantisk konspiration som medelst lögnaktiga påståenden om att det räcker med att stålsickla skidorna försöker sänka hela vallaindustrin, eller kan det vara så att de faktiskt glider bra på sina stålsicklade skidor? Svaret är ju givetvis givet - de glider bra på sina stålsicklade skidor, annars skulle de väl inte påstå det!

 

Så VARFÖR håller diverse självutnämnda proffs på med detta ständigt upprepade mantra, att kuzminsickling är en bluff, att stålsicklade skidor står så gott som stilla i utförsbackarna m.m, att så skulle vara fallet är helt ORIMLIGT, i så fall skulle inte så många välja stålsicklat.

 

Jag kör för övrigt på både och, och planerar att utöka min kunskap om bådadera.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör för övrigt på både och, och planerar att utöka min kunskap om bådadera.

Att just utöka kunskapen om varför det glider bra är det som är intressant och jag vill gärna insupa dessa kunskaper. Det jag kan bidra med är mina erfarenheter även om de i jämförelser kan framstå som amatörmässiga.

 

Primaterias rapport var en mycket intressant läsning. Med ett leende på läpparna kan jag konstater att mycket av det som Lars-Erik, Niklas och jag skrev i vår rapport håller fortfarande. Den som vill läsa den hittar den här:

 

Rapport

Link to comment
Share on other sites

Jag ahr svårt att förstå varför detta är så känsligt? Är inte syftet med detta forum att diskutera och dela med sig av erfarenheter och tips. Jag har svårt för alla komplotter folk tror finns, speciellt att enstaka privatpersoner skulle ha nån nytta av detta. VI vet ju alla att Michael Jackson inte är död, inte heller Elvis eller Jesus,d e lever. Allt vi kunde på 50-talet gäller, ny "kunskap" är bara skitsnack.

 

Ni som tycker att folk som delar med sig av stålsicklingen forskning och erfarenheter behöver ju inte läsa dessa trådar ö h t på samma sätt som de som inte vallar läser trådar om BLWF eller nanopulver. Klart det blir reklam när primateria är den enda som kommer fram med en forskningsrapport (förutom den som Pölder och Swix levererade som inte hade fått godkänt som elevarbete i 9:an), men varje gång det skrivs VR 45 är det ju också reklam för ett företag, eller Rode röd.

 

Nä, lägg ner stridsyxorna, våga testa nya saker, är man missnöjd kan man alltid testa nått nytt eller gå tillbaka till det gamla. Att diskutera handlar INTE om att överbevis någon annan eller att får rätt, utan att komma frammåt i utvecklingen, för alla inblandade. Därför tror jag att de flesta som först slipar, sen sicklar och ev slutligen lägger på pulver har kommit längre, än de som stenhårt bara kör sin grej, oavsett om de vallar eller sicklar.

 

Själv sicklar jag sedan 4 år, 1-3 gång per år beroende på skidpar och är nöjd.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör för övrigt på både och' date=' och planerar att utöka min kunskap om bådadera.[/quote']

Att just utöka kunskapen om varför det glider bra är det som är intressant och jag vill gärna insupa dessa kunskaper. Det jag kan bidra med är mina erfarenheter även om de i jämförelser kan framstå som amatörmässiga.

 

Primaterias rapport var en mycket intressant läsning. Med ett leende på läpparna kan jag konstater att mycket av det som Lars-Erik, Niklas och jag skrev i vår rapport håller fortfarande. Den som vill läsa den hittar den här:

 

Rapport

Har den sedan någon vecka redan i min ägo ;) Testade klicka på webbsidelänken då jag läste någon annan tråd...men har bara tittat som hastigast i den, ska ta mig en ordentlig genomläsning någon dag.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...