Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vitt belag på mina skidor...


Andreas87

Recommended Posts

  • Replies 67
  • Created
  • Last Reply
Om det vore bränt belag' date=' varför bränner folk (o jag) alltid belaget just där och aldrig nån annan stans? Verkar inte rimligt![/quote']

Kanske för att du för järnet fram och tillbaka och vänder där fästzonen börjar?

Men aldrig nånsin där fästzonen slutar framtill? Har nån nånsin fått vitt belag på framdelen av skidan utan att också fått minst lika mycket vitt baktill? Jag har aldrig sett det, utan antingen enbart bakom eller mycket baktill o lite framför. Tyder inte det på att har med viktbelastning/slitage mot snön och spann att göra?

Jo, att belaget är bränt var ju den ena av förklaringarna från Erik på "Add the Inches". Den andra var ju att man nött bort paraffinhinnan på belaget och att trycket och friktionen river upp belaget. Man kunde ju se vilken anledningen var om man vallar och sicklar skidan: Svart i det avsicklade paraffinet skulle tyda på bränt belag.

 

Tror inte på förklaringen att man borstat för lite. Jag frågade John Vikman (generalagent för Toko, Madshus mm och fd elitåkare på toppnivå) på en vallakväll för inte längre sedan om både vitt belag och borstning. Han sa då att vitt belag brukar bero på för hög värme och att man inte behöver borsta alls mycket om man sicklat ordentligt. 5-10 drag med metallborste och sedan avsluta med 5-6 drag med nylon.

Link to comment
Share on other sites

ska man ens ha mässingborste på yttersta laget?

Det beror nog på vem du frågar. Vikman körde med mässingborste på yttersta lagret. Andra säger stål eller nylon. På Swix school: http://www.swixschool.com/ finns en hel del att titta på när det gäller vallning. Där rekommenderas en bronsborste. Själv kör jag fin stålborste istället för mässing.

Link to comment
Share on other sites

Testa!

Vad händer med glidet före och efter borstningen med nylon. Vad händer före och efter med mässing. Fast du får väl ha en 4 mil mellan testerna för att få tillbaka vita belag :)

 

Som sagt, det vita gick att borsta bort, vad det nu var för något, valla eller del av plastmatrisen.

Frugans skidor beter sig inte lika som mina, hon får mer vitt i framkant än jag och det är jag som vallar. Vi har inte samma fabrikat, åker inte likadant osv så jag tror uppbyggnaden av skidan spelar stor roll hur tryckzonerna ser ut.

 

Men prova ett glidtest före och efter borstning med vita belag borde ju vara gångbart. Jag ska se om det finns tid i helgen , samt några vita skidor!... :)

Link to comment
Share on other sites

Testa!

Vad händer med glidet före och efter borstningen med nylon. Vad händer före och efter med mässing. Fast du får väl ha en 4 mil mellan testerna för att få tillbaka vita belag :)

 

Som sagt, det vita gick att borsta bort, vad det nu var för något, valla eller del av plastmatrisen.

Frugans skidor beter sig inte lika som mina, hon får mer vitt i framkant än jag och det är jag som vallar. Vi har inte samma fabrikat, åker inte likadant osv så jag tror uppbyggnaden av skidan spelar stor roll hur tryckzonerna ser ut.

 

Men prova ett glidtest före och efter borstning med vita belag borde ju vara gångbart. Jag ska se om det finns tid i helgen , samt några vita skidor!... :)

okej , intressant! återkom med resultat då :D

Link to comment
Share on other sites

Det som är problemet för mig som amatör att även om jag fattar alla principer bakom varför det blir vitt så vet jag inte vad jag ska förvänta mig, vad som är normalt. Ska det hända efter 1 mil, 5 mil eller 10 mil? I lördags gjorde jag en rejäl genomvallning, mättade skidorna med ett mjuk paraffin, la på ett hårt, sen ett mjukt igen, och så grafit och så ovanpå det paraffin för dagens före (blandning hf/lf-paraffin). Borstning stål+tagel+nylon (rotobortsning alltihopa), lätt polersickling på det. Blänksvart yta. Nice. Ser inga tendenser till svart i bortskrapat paraffin, eller i så fall väldigt väldigt lite (kan vara grafitrester som syns lika gärna)

 

Minus 5 grader, finkornig gammal snö, 15 km senare liiite tendenser till vitt i belaget. Borstar inför nästa pass så det är fint svart igen. Ytterligare 20 km och då är belaget tydligt vitt vid tryckpunkterna, och tycker mig märka att glidet försämrats påtagligt.

 

Skulle jag gissa så blir mina belag vitare långt snabbare än de borde bli det, men jag vet inte... är det någon insatt som skulle kunna ge lite riktlinjer på vad man ska förvänta sig? Så man vet när det är nåt galet, eller om det bara är normalt slitage.

Link to comment
Share on other sites

Skulle jag gissa så blir mina belag vitare långt snabbare än de borde bli det, men jag vet inte... är det någon insatt som skulle kunna ge lite riktlinjer på vad man ska förvänta sig? Så man vet när det är nåt galet, eller om det bara är normalt slitage.

Det borde hålla i varje fall i 4-5 mil i denna temp, för det verkar inte vara så aggresiv snö du åkt på. Men du kanske skall stenslipa belaget, så parafinnet fäste på nytt fräscht material och mätta från grunden om du inte gjort det denna säsong ?

Efter slipningen kan det ta 2-3 parafinneringar innan belaget är bra igen. Parafinnera ofta gärna var 3e mil i början.

Link to comment
Share on other sites

Skulle jag gissa så blir mina belag vitare långt snabbare än de borde bli det' date=' men jag vet inte... är det någon insatt som skulle kunna ge lite riktlinjer på vad man ska förvänta sig? Så man vet när det är nåt galet, eller om det bara är normalt slitage.[/quote']

Det borde hålla i varje fall i 4-5 mil i denna temp, för det verkar inte vara så aggresiv snö du åkt på. Men du kanske skall stenslipa belaget, så parafinnet fäste på nytt fräscht material och mätta från grunden om du inte gjort det denna säsong ?

Efter slipningen kan det ta 2-3 parafinneringar innan belaget är bra igen. Parafinnera ofta gärna var 3e mil i början.

Tack, då utgår jag från att nåt är knasigt med mina skidor.

 

Jag har inte stenslipat denna säsong. Dessutom misstänker jag att förra stenslipningen inte var så välgjord, på en del av glidzonen fram på skidan är det nästan helt blankt, ingen struktur. En annan misstanke jag har är att jag möjligen misshandlat belaget med vallajärnet, kört rätt mycket fram och tillbaka hållit "paraffinet flytande", men det jag läst senast är ju att man aldrig ska vända med järnet och att två-tre drag ska räcka. Och så kan jag nog slarvat med att låta skidan kallna innan jag vallat vidare.

 

Så fixa mig en ny stenslip låter som en bra start då...

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag gjort mitt första glidtest! :)

 

hittade två par vita "fina" skidor. Gjorde rent från fästvalla och hade rena belag så att säga. Inget av paren är glidbehandlade denna säsong utan har bara finåkt med ungarna. Bägga paren har vita partier både framför och efter fästzonen men det ena är lite längre och anpassat för min vikt, det andra till frugan. Det innebär alltså att jag trycker ned de paren något lite mer eftersom jag väger 7kg mer så den sandpapprade fästzonen kanske stryker i snön lite mer på dessa skidor. Belagen är väl inte behandlade så som proffsen säger att man ska...så de är väl lite slitna. Mina är slipade en gång med en "allround" struktur för två år sedan, frugans är fariksslipade enbart.

Till saken. Förutsättningar:

 

-8 grader i snön, -8 grader i luften, känns torrt i luften (har ingen fuktighetsmätare...) strålande sol, nydragna spår dagen innan som är mycket fina. 100m backe som ger en fart på ca 25km/h (min uppskattning, får kolla detta) sen glider man ut på plan backe upp till 130m där det går lite lite svagt uppför. Överväger att kolla hastighet med klocka men tror det blir för stor spridning och mäter därför glidlängd. Jag tror detta sätt är rätt bra ändå då jag får med alla hastigheter under glidet som man råkar ut för under ett lopp och det känns bra. Det är ju ändå totalen som räknas.

Gör 5 st åk med varje par till att börja med och mäter från starten:

Mina Frugans

200 170

202 171

204 172

204 173,5

204 174

 

Ja hennes skidor var klart sämre, det kändes med en gång, de sög lite när man stod still. Annars ser belagen väldigt lika ut. Men det är olika fabrikat, och jag väger något mer men fästzonen är i ärlighetens namn inte speciellt ruggad så jag tror inte den tar så hårt. Däremot har jag nog högre tryck på de vita partierna med hennes skidor.

 

Gick in och borstade frugans skidor med mässing 5-6 drag, sen nylon 7-8 drag. det vita försvann av mässingsborsten likt glidvalla med ett moln. Skidorna har kanske gått 20 mil sen de glidvallades förra hösten.

 

Resultat:

199

199.5

200.5

Sen hann jag inte mer.

Nu var de i stort sett lika som mina oborstade.

 

Slutsats:

det är inte bra att ha vita belag :(

Det är skillnad mellan olika skidor.

Borsta har stor effekt. (men det vet ju alla redan... :)

Det är bra träning att staka utan fäste uppför backen! Och ta emot folkets jubel...

 

intet nytt med andra ord.

 

Kvar att göra: Studera belaget i mikroskop, borsta mina skidor, samla dammet och titta på detta i mikroskop under värmepåverkan, men det är nog valla. Får bli under veckan på jobbet. Nytt glidprov med mina skidor. Skall ta tid nästa gång också och se om det varierar mellan skidpar som glider lika långt. I så fall är hastighetsprofilen olika vilket gör mitt test mindre värt. Men det kanske redan är någon som gjort detta?

 

(min fru kallar mig nörd och skakar på huvudet...men det får man väl ta :)

Link to comment
Share on other sites

Kvar att göra: Studera belaget i mikroskop, borsta mina skidor, samla dammet och titta på detta i mikroskop under värmepåverkan, men det är nog valla. Får bli under veckan på jobbet. Nytt glidprov med mina skidor.

Är det verkligen valla? Det man läser på nätet är ju att det i regel inte är det (kanske är en blandning?). Provade för sakens skull gnugga ett vitt parti på mina skidor med en tuss vallaväck och hade det varit paraffin borde det vita rimligtvis ha försvunnit, men det satt kvar i oförändrad form.

Link to comment
Share on other sites

Det vita jag får på mina skidor försvinner efter typ 2 drag med nylonborste... Har även provat att dra lite lätt med nageln och då lossnar de också..ser exakt ut som parafin.. Då förklarar det kanske mina plötsligt dåligt glid händelser... Kanske dax för en stenslip innan vasan? Någon här som vet hur många stenslipar ett par skidor tål ungefär?
Link to comment
Share on other sites

Jag tror också på teorin att det är tryck och aggressiv snö som river upp paraffin som sen lägger sig som en grå/vit hinna som lätt kan borstas bort.

 

Men, som jag skrev i den tidigare tråden:

 

"Blir lite fundersam när jag kollar på diagrammen över tryckfördelning. Förstår inte riktigt, men topparna som blir framför och bakom fästzonen ser ut att uppstå när skidan trycks ner med ena benet och då står skidan i princip still. När skidan glider verkar tryckfördelningen jämn. Min teori är att paraffin lossnar men slits bort och försvinner på de ytor som ligger mot snön när man glider. De ytor som "ligger i luften" under glidfasen bl.a området bakom hälen behåller en del av det upprivna paraffinet och ser grå/vita ut efter ett tag. Rätt eller fel?

 

Vet att det diskuterats flitigt här att det är högt tryck bakom hälen. Men är det verkligen så? För mig låter det helt orimligt. Jag tror det är precis tvärtom. Varför skulle trycket vara högst precis bakom fästzonen på en glidade skida med spann?

 

Fast gåtan (och även mitt problem) är egentligen varför rivs loss paraffin. Nåt mysko med borstningen som gör att det blir kvar paraffin trots att belaget ser bra ut tror jag på. Ska skidan verkligen vara svartblank? Polerat överskottsparaffin blir väldigt blankt...

 

Sen tror jag inte det förekommer speciellt ofta att det vita beror på bränt belag. Är det inte relativt svårt att bränna belag? Iaf om man har hyffsad koll på järnets temp, jobbar med snabba enkelriktade rörelser under en kort tid och dessutom ser när paraffinet smälter och ger sig då?

Link to comment
Share on other sites

Åkte Engelbrektsloppet och fick ganska hastigt dåligt glid efter 35km, var riktigt kämpigt...

Misstänker att det temperaturen blev något hög för BWLF och viss ifrysning i tejpen.

 

I mål tittade jag under skidorna och kunde konstatera vita belag, ca: 20 cm bakom tejpen (hälen) och 15cm framför tejpen. Det vita gick att skrapa bort med neglarna och under såg det fint och svart ut.

 

Om detta har samband med mitt dåliga glid eller om det helt enkelt var temperaturen, kan jag inte säga... Skidorna är nya Atomic Vasa och har gått ca: 25mil.

 

Kanske har jag borstat för dåligt så att det fanns en massa överskottsparafin som lade sig som ett pulver över de ytor som ej tar i så mycket när man glider...

Link to comment
Share on other sites

Åkte Engelbrektsloppet och fick ganska hastigt dåligt glid efter 35km, var riktigt kämpigt...

Misstänker att det temperaturen blev något hög för BWLF och viss ifrysning i tejpen.

 

I mål tittade jag under skidorna och kunde konstatera vita belag, ca: 20 cm bakom tejpen (hälen) och 15cm framför tejpen. Det vita gick att skrapa bort med neglarna och under såg det fint och svart ut.

 

Om detta har samband med mitt dåliga glid eller om det helt enkelt var temperaturen, kan jag inte säga... Skidorna är nya Atomic Vasa och har gått ca: 25mil.

 

Kanske har jag borstat för dåligt så att det fanns en massa överskottsparafin som lade sig som ett pulver över de ytor som ej tar i så mycket när man glider...

Körde med väldigt lika vallning i helgen på Orsa SkiMarathon, fick efter knappt ett varv ett ordentligt försämrat glid. Vid kontroll av skidorna efter loppet så är stora ytor vita under både framför och backom fästzonen. På de öppna ytorna där solen kom åt och det var "kramsnö" så sögs i princip skidorna fast i snön, mina skidor är aldrig slipade och de är 3 årsmodeller gamla av Atomic WorldCup. Kan det vara något med belagen, eller?

Link to comment
Share on other sites

Överskottsparaffin finns nog alltid.

När man använder kraftigt färgat paraffin på vitt (i grunden) belag så ser man

att en hel del färg finns kvar även efter kraftig borstning av nylon samt tagel.

 

Hur det hänger ihop med stålsicklat (ovallat) och vita belag vet jag inte, men

förklaringen att vassa snökrisaller river upp paraffin känns ganska OK.

Det suger glid.... utan tvekan! Uppborstning ger väsentligt bättre glid men

snart sämre igen. Nyvallat uppfattar jag som hållbarare än att borsta en gammal

yta?

 

Mina belag slits planare (strukturen försvinner) där de blir som vitast.

Det tolkar jag som att trycket är högst här.

Link to comment
Share on other sites

Varför skulle överskottsparaffin "komma upp" och lägga sig på ytan där nötningen mot snön är som störst? Dessutom försvinner inte "överkottsparaffinet" med vallaväck. Nej, jag tror mer på att det vita uppkommer när paraffinet nötts bort och att det vita helt enkelt är friktionsskadat belag.

Det är ju ett av argumenten till att använda grafitvalla att man förbättrar just slitstyrkan på vallningen och alltså har kvar en paraffinhinna ovanpå belaget under en längre tid och därmed slippar vita fläckar.

Link to comment
Share on other sites

Varför skulle överskottsparaffin "komma upp" och lägga sig på ytan där nötningen mot snön är som störst? Dessutom försvinner inte "överkottsparaffinet" med vallaväck. Nej, jag tror mer på att det vita uppkommer när paraffinet nötts bort och att det vita helt enkelt är friktionsskadat belag.

Det är ju ett av argumenten till att använda grafitvalla att man förbättrar just slitstyrkan på vallningen och alltså har kvar en paraffinhinna ovanpå belaget under en längre tid och därmed slippar vita fläckar.

Kör du grafitvalla? Om den kommer fram de vill säga att man slitit bort åkparaffinet suger det glid då? Och gör man något speciellt när man lägger på eller som vanligt värmer in, svalna och borsta och sen på med åkparaffin? lägger man på grafit vid varje glidvallning?

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Jag har samma problem och har gjort allt för att bli av med det. Köpte Fischers bästa skidor förra året men det kom tillbaka. Har nu stenslipat dem och mättat belagen efter konstens alla regler. Några iakttagelser:

 

Lämnade in dem för regöring och slipning på den skidsportaffär som har bäst renommé i Stockholmsområdet. När jag sicklar efter mjukparaffinering så kommer svarta stråk i paraffinet?? Skit, gammal valla, bränt belag??

 

Efter ca 20-30 km är de vita stråken tillbaka. Jag kan absolut ha bränt belagen då jag inte är speciellt noggrann eller försiktig men varför just precis på de ytor ni beskriver och ingen annanstans?

 

Om stenslipning är metoden så undrar jag hur många gånger? Eller har butiken gjort ett dåligt jobb? Är jag dålig på sickla bort och borsta överskottsvalla? Eller har jag fullständigt bränt sönder belaggen precis på de här ytorna exakt likformigt på bägge skidorna (märkligt i så fall)?

 

Eller har Kuzmin rätt? Valla är fåfängt den slits bort efter några km?

Link to comment
Share on other sites

Varför skulle överskottsparaffin "komma upp" och lägga sig på ytan där nötningen mot snön är som störst? Dessutom försvinner inte "överkottsparaffinet" med vallaväck. Nej' date=' jag tror mer på att det vita uppkommer när paraffinet nötts bort och att det vita helt enkelt är friktionsskadat belag.

Det är ju ett av argumenten till att använda grafitvalla att man förbättrar just slitstyrkan på vallningen och alltså har kvar en paraffinhinna ovanpå belaget under en längre tid och därmed slippar vita fläckar.[/quote']

Kör du grafitvalla? Om den kommer fram de vill säga att man slitit bort åkparaffinet suger det glid då? Och gör man något speciellt när man lägger på eller som vanligt värmer in, svalna och borsta och sen på med åkparaffin? lägger man på grafit vid varje glidvallning?

Nja, jag har lagt grafit då och då. Tyvärr glidvallar jag sällan för träning då det är svårt att dra så mycket slutsatser om man inte heller tävlar så ofta. Men grafitvallan är stenhård och sitter som berg så jag tror det stämmer att den är bra vid slitande före. Som typ en primer innan du lägger åkparaffinet.

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Om stenslipning är metoden så undrar jag hur många gånger? Eller har butiken gjort ett dåligt jobb? Är jag dålig på sickla bort och borsta överskottsvalla? Eller har jag fullständigt bränt sönder belaggen precis på de här ytorna exakt likformigt på bägge skidorna (märkligt i så fall)?

Hur borstar du? Vilka borstar? Hur mycket?

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Hej!

 

Har kuzmin sicklat samt bortat med fin stålborste mina scs fischer skidor från -04, fick en fin slät blank yta och glidet var mycket bra. Har nu åkt ca 25mil och har fått vita fläckar framför och bakom fästzonen. Har sicklat om dom och dom vita fläckarna försvinner nästan helt men man kan se nyans skillnader där dom var, har även borstat. Åker jag sedan ett par min är dom tillbaka. Tyckte även när jag sicklade över fläckarna gick det lite tyngre. Vad är det och hur får jag bort det, påverkar det glidet?!

 

/lekan

Link to comment
Share on other sites

Du skulle kunna försöka att mätta belaget mera med parafin, jag vet inte om du beställde mättning av belaget hos Tony, men om du vill prova att mätta det mer så variera mellan mjukt parafin och hårt och kör sedan upp till 20!!! lager med sickling mellan varje. Lycka till, mycket jobb men kanske värt det.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...