Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vitt belag på mina skidor...


Andreas87

Recommended Posts

Du skulle kunna försöka att mätta belaget mera med parafin, jag vet inte om du beställde mättning av belaget hos Tony, men om du vill prova att mätta det mer så variera mellan mjukt parafin och hårt och kör sedan upp till 20!!! lager med sickling mellan varje. Lycka till, mycket jobb men kanske värt det.

Det pratas fortfarande om mättning, antal lager valla osv, . Belaget suger inte upp parafin, det fyller snarare igen hålrum och ojämnheter. 4-5 invärmningar så är det fullt (kalla det mättat om man vill). Varje invärmt varv med valla blandar sig med tidigare lagd valla, så ligger det grafit och man lägger blå hf så man en blandning av dessa två. Så det finns alltid bara "ett lager" och det enligt swix. Att gå på med 20 invärmningar med efterföljande borstning är inget fel då det polerar och avlägsnar lösa partiklar som annars kommer att visa sig i form av "vitt belag". Kan även bero på att man varit ovarsam och övervärmt (bränt) belaget. Då är det bara slip som gäller.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Köpte ett par Fischer RCR hos pölder i nov, stenslipade och mättade vid leverans. Blev direkt vita bakom hälen när jag började åka på dem. Har nu värmt in BWLF ett par gånger och borstat. Idag när jag åkte 15 km i omväxlande lösa och hårda spår framträdde inget vitt.

 

Jag tror på att belaget behöver mättas, (tycker också att belaget ser torrt ut när det vita framträder).

Link to comment
Share on other sites

Köpte ett par Fischer RCR hos pölder i nov, stenslipade och mättade vid leverans. Blev direkt vita bakom hälen när jag började åka på dem. Har nu värmt in BWLF ett par gånger och borstat. Idag när jag åkte 15 km i omväxlande lösa och hårda spår framträdde inget vitt.

 

Jag tror på att belaget behöver mättas, (tycker också att belaget ser torrt ut när det vita framträder).

mina RCR -06 är tagna direkt ur butiken och ut i spåret, aldrig varit i närheten av någon form av glidvalla/parafin, har aldrig glidit märkbart sämre än någon annans skidor och är absolut helt kolsvarta undertill, inte en tendens till vitnande belag.

 

däremot mina atomic rc11 som köptes begagnade, av en flitig vallare, har vitnande belag både framför och bakom fästsonen.

 

mina förra atomic gick åtskilliga 100-tals mil efter tios års hårt användande var belagen fortfarande kolsvarata. hade inte heller sett någon form av glidvalla/parafin.

Link to comment
Share on other sites

Kommentar till b-ivars inlägg:

 

Man undrar här vilken idé det isåfall är med att lägga LF mellan grafit och HF, vilket ju vallafabrikanterna rekommenderar. De anser ju att man skall bygga upp vallningen från vanligt paraffin via LF till HF för att flourmängden stegvis skall öka. Rekommenderar de detta främst för att stegvis öka försäljningen, eller fyller det faktiskt någon funktion? Kanske man lika bra kan valla hård paraffin + (grafit) + HF?

Link to comment
Share on other sites

Kommentar till b-ivars inlägg:

 

Man undrar här vilken idé det isåfall är med att lägga LF mellan grafit och HF, vilket ju vallafabrikanterna rekommenderar. De anser ju att man skall bygga upp vallningen från vanligt paraffin via LF till HF för att flourmängden stegvis skall öka. Rekommenderar de detta främst för att stegvis öka försäljningen, eller fyller det faktiskt någon funktion? Kanske man lika bra kan valla hård paraffin + (grafit) + HF?

eller inte valla alls.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Köpte ett par Fischer RCR hos pölder i nov' date=' stenslipade och mättade vid leverans. Blev direkt vita bakom hälen när jag började åka på dem. Har nu värmt in BWLF ett par gånger och borstat. Idag när jag åkte 15 km i omväxlande lösa och hårda spår framträdde inget vitt.

 

Jag tror på att belaget behöver mättas, (tycker också att belaget ser torrt ut när det vita framträder).[/quote']

mina RCR -06 är tagna direkt ur butiken och ut i spåret, aldrig varit i närheten av någon form av glidvalla/parafin, har aldrig glidit märkbart sämre än någon annans skidor och är absolut helt kolsvarta undertill, inte en tendens till vitnande belag.

 

däremot mina atomic rc11 som köptes begagnade, av en flitig vallare, har vitnande belag både framför och bakom fästsonen.

 

mina förra atomic gick åtskilliga 100-tals mil efter tios års hårt användande var belagen fortfarande kolsvarata. hade inte heller sett någon form av glidvalla/parafin.

Har varit inne på en annan tråd men nu tittat igenom en del andra, bl.a. denna

...

Många undrar hur skidorna kan bli "vita" bakom fästzonen och framför denna.

Anledningen till detta är att skidorna någon gånga har stenslipats eller på annat sätt bearbetats så att man fått en hårstruktur på belaget.

Att det uppträder just där är att slitaget och trycket på glidzonen är som störst där. Hade man inte haft fästvalla så hade skidan varit "vit hela vägen" mella dessa 2 zoner

När skidor stenslipas får man fram just denna hårstruktur. Sedan kommer ett som jag tycker onödigt arbete att försöka "återställa" skidan till att bli lika som den var innan slipningen.

Normalt sicklas då strukturen ner med stålsickel och sedan försöker man med olika parafiner binda ner den återstående hårstrukturen i glidytan.

Det parafin som blir kvar efter sickling med bl.a. plastsickel är bara för att binda, inte alls att vara tänkt som någon glidvalla. Kom ihåg att man använder även mässingborste på strukturen och då blir det inte mycket kvar av parafinet.

...

Får man vitt belag är det bara att ta fram mässingborsten och borsta bort det.

Att det är vitt beror på att belaget som består av ett polyethylenbelag (UHMWPE) som i sig är en helt transparent "plast". Att belagen har färg beror på att den är iblandad.

Det vita "håret" är alltså polyethylenbelag som "tappat färgen"

...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

För vad det är värt (från en amatör):

 

Jag var ute och åkte mitt hittills längsta pass igår (1,5 mil) på sjön vid Skavlöten i Täby. Jag uppfattade snön som lite vass & rivig och det gled fortare och bättre än någonsin.

Då jag inte fästvallat ordentligt var skidorna ganska bakhala, vilket ledde till att jag fick stampa ifrån ganska ordentligt och successivt bygga upp farten.

 

Efter mitt pass noterade jag att det dykt upp ljusare partier/fläckar framför och bakom fästzonen på mina Fischer SC Classic, liknande det som syns efter att jag gjort rent hela skidorna med vallaväck (då hela skidan blir vitfläckig, efter att belaget torkat).

Mina skidor har aldrig varit i närheten av ett vallajärn.

Tillägg: Min glidvalla bestod av 2 lager flytande Swix universal & 2 lager flytande Swix blå, korkade, skrapade och borstade mellan varje lager.

Link to comment
Share on other sites

Det har varit många antaganden om att det vita är parafin.

 

Men jag kan intyga att man även kan få vita belag med Kuzminsicklade skidor, dock ej i riktigt samma omfattning som med glidvallade skidor. Det uppträder framförallt när man åker långt på mer aggressiv snö. Mailade Kuzmin om detta. Han gav inget självklart svar utan mer att aggresiv snö sliter på belaget även när man kör kuzminsicklat. Men han poängterade även vikten av att sicklingen var korrekt utförd.

 

När jag läser på mer om detta så ser jag att flera som kör Kuzminsicklat aldrig upplever vita belag. Kanske beror det på vilket typ av belag/skidor du har? (Har själv Atomic Vasa Race)

 

Min tankar går alltså åt att det vita även kan vara belag som är slitet/upprivet.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör också Kuzminsicklat, på ett par RCR, och upplever att vitt belag snarare framträder när det är lite "snällare" snö. Åkte på hårt konstsnöspår i tisdags och belagen har aldrig varit så blanka och svarta som efter det. Efter 42 km på nysnö i Orsa var det däremot lite vitt.
Link to comment
Share on other sites

får vitt på såväl mina kuzmin U 011 som mina primateriasicklade belag. Upplever att jag alltid har riktigt bra glid.

 

har nu gått på ett par rcs rejält med kuzmin plus 011 och sedan rejält med primateria R-cut, S-cut och sist p-cut. skall bli intressant att se hur de glider och om det blir ngt vitt.

Link to comment
Share on other sites

Men nysnö är ju inte snäll snö. Det är då kristallerna är som vassast.

Aha' date=' än är man kanske inte riktigt fullärd. :)[/quote']

Hade vita belag också efter Engelbrektsloppet och då var det ju nysnö ;) nu klarnar det lite..

 

får vitt på såväl mina kuzmin U 011 som mina primateriasicklade belag. Upplever att jag alltid har riktigt bra glid.

 

har nu gått på ett par rcs rejält med kuzmin plus 011 och sedan rejält med primateria R-cut, S-cut och sist p-cut. skall bli intressant att se hur de glider och om det blir ngt vitt.

De skidor du får vita belag på. Vad är det för märke och modell?

Link to comment
Share on other sites

Kuzmin Universal 011: Atomic WC

 

Primateria: Fischer RCS från 96/97.

 

blir vitt på båda bakom fästzonen. Båda glider mkt bra och länge (åtskilliga 5-7 milaturer). ngt tiotal drag med stålborste så är belagen fin/fina igen.

 

RCS blev vita på ungefär samma vis även när jag vallade med fluorkloss. Atomic har bara varit kuzminerade.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Har en hel del skidor i huset och har reflekterat över att det uppenbart är våra "icke fischer skidor" (Salomon och Rossignol) som fortast blir vita i belaget. Gäller både skate och klassiska såväl senior som juniorskidor. Är det någon skillnad i belagen? Går dock inte att se några likheter mellan glid och hur fort belagen blir vita. Ett par Rossignol skate jr blir vita mycket fort men glider suveränt. Även med vita belag.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...