Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Dagens REA-tips!

• Vänligen logga in för att kunna svara
1470 svar till detta ämne

moh

moh

Medlem

• Members
  • Pip
  • 28 inlägg

Black week på xxl bjuder på Volvo740-stavarna Swix CT1 för tusenlappen. Passar fint för såväl snö som rullskidor. Runt rör, TBS och vanliga handtag o remmar gör den mångsidig.

EDIT: ska se om jag kan undvika att knäcka de här på Marcialonga respektive Angeredsbron som det förra paret…

Allting är ju relativt men är det någon som har en känsla vad det gäller stryktålighet på CT1 kontra Skigo race 1.0 (som jag har idag)?  Vet med mig att en del skrivit att  Skigo 1.0 skall vara spröd. Men själv har jag bra erfarenhet av den. Känns som man kan kryssa sig igenom slaget vid Helms klyfta och komma ut med stavarna i behåll på andra sidan.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 588 inlägg
Hade ett par Skigo 1.0 tidigare och som du säger så kändes de grymt stryktåliga. Lite som Swix CT2. Men Skigo var rätt tunga och gav lite känsla av att hålla i två spett så då skulle jag föredra CT1 om du inte tänker kriga dig genom de bakre leden i Vasaloppsstarten.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+ Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet

Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.

Lejonet

Lejonet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 565 inlägg

Allting är ju relativt men är det någon som har en känsla vad det gäller stryktålighet på CT1 kontra Skigo race 1.0 (som jag har idag)?  Vet med mig att en del skrivit att  Skigo 1.0 skall vara spröd. Men själv har jag bra erfarenhet av den. Känns som man kan kryssa sig igenom slaget vid Helms klyfta och komma ut med stavarna i behåll på andra sidan.

Skigo 1.0 var riktigt dålig när den kom ut för typ 8 år sedan. Men den är nog bättre nu, Problemet är kanske ojämn kvalitet. Finns 1.0 somhåller jättebra.Hur som helst är CT1 säkrare och bättre i grunden även om jag knäckt en helt ny sån stav på en rullskidtävling. Så man vet aldrig.

moh

moh

Medlem

• Members
  • Pip
  • 28 inlägg

Tackar för infon. Lutar åt att man får ta hem och känna på ett par i alla fall.

Lejonet

Lejonet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 565 inlägg

Tackar för infon. Lutar åt att man får ta hem och känna på ett par i alla fall.

Som jag skrivit tidigare. Jag beställde några par förra året när dom var riktigt billiga, inga konstigheter, det var den CT1 som fanns för några år sedan. finns ju styvare stavar iofs men den funkar utmärkt till det mesta.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 599 inlägg

Rossignol Delta skin för 1799:- på xxl under Black Fridaydagarna är ett riktigt bra pris, mycket skidor för pengarna. (op betydligt högre)

felldin

felldin

Medlem

• Members
  • Pip
  • 177 inlägg

Rossignol Delta skin för 1799:- på xxl under Black Fridaydagarna är ett riktigt bra pris, mycket skidor för pengarna. (op betydligt högre)

Är inte det där någon skitmodell som är ”exklusiv” för XXL för att lura kunder?

hittar nämligen ingen annan som säljer med den designen och tillägget performance i modellnamnet. Finns inte ens på rossignols sida.

VL2017 5:01 plac 716

VL2019 6:17 plac 950

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 681 inlägg

Är inte det där någon skitmodell som är ”exklusiv” för XXL för att lura kunder?

hittar nämligen ingen annan som säljer med den designen och tillägget performance i modellnamnet. Finns inte ens på rossignols sida.

Skulle aldrig chansa på XXL när det gäller deras "exklusiva" produkter. Det är lotteri, ibland har du tur men oftast drar du en nitlott. 

ÖSM13 - 7:08. ÖSM16 - 5:24. VL 17 - 6:08. ÖSM 20 - 5.16

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 599 inlägg

Nu vet jag inte hurdana årets modeller är, men den Rossignol Delta skin som jag köpte våren 2020, var superbra. högt o spänstigt spann som gjorde att skinnet inte bromsade samt lätta och smidiga, ett av mina bästa skidköp. Jag vill minnas att jag gav 2300:- inkl bindning. Fabriksstrukturen var lite annorlunda än den vanliga LJ-strukturen vet inte vad den kallas, men den gav ett bra glid. Jag blev positivt överraskad efter dåliga erfarenheter av Salomon Equipe skin, som var som döda träpåkar med uselt glid.

Jag skall ta en tur till xxl och kolla in årets Deltamodell och se om det är samma uppbyggnad som min modell.

Per Gu

Per Gu

Medlem

• Members
  • Pip
  • 282 inlägg
XXL säljer ct1 för 999. Bra pris för en bra stav.

moh

moh

Medlem

• Members
  • Pip
  • 28 inlägg
Jacka och byxa för 157 kr/st hos 157 XCC i helgen.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar