Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vallaforskare startar eget - säljer stålsickel för bättre skidglid


finn2

Recommended Posts

[quote name=Boljohan]???
Vad skulle det vara för fel med att starta eget? Och vad har det faktum att han är ryss med saken att göra?[/quote]
Kan bara instämma med ovanstående. Det är väl bara bra med fler entreprenörer. Precis vad Sverige behöver (förutom fler Gunde) och ursprung har inget som helst med saken att göra. Möjligen att de är mer drivna än oss med svensk jantelag i bagaget.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Boljohan]Vad skulle det vara för fel med att starta eget? Och vad har det faktum att han är ryss med saken att göra?[/quote]
Det är nog inte att han är ryss, snarare att några veckor tidigare kom ut med en avhandling där man måste ha ett speciell stålsickel som inte fanns att köpa.
Det sätter ju avhandligen i ett annat ljus.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Osquar][quote=Boljohan]Vad skulle det vara för fel med att starta eget? Och vad har det faktum att han är ryss med saken att göra?[/quote]
Det är nog inte att han är ryss, snarare att några veckor tidigare kom ut med en avhandling där man måste ha ett speciell stålsickel som inte fanns att köpa.
Det sätter ju avhandligen i ett annat ljus.[/quote]
I stort håller jag med, men ... hur mycket pengar kan man tjäna på en stålsickel ...? Fast det är klart, börjar man tillverka både sicklar och bortstar och .... så kan man nog tjäna sig en hacka i slutändan :)
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Osquar][quote=Boljohan]Vad skulle det vara för fel med att starta eget? Och vad har det faktum att han är ryss med saken att göra?[/quote]
Det är nog inte att han är ryss, snarare att några veckor tidigare kom ut med en avhandling där man måste ha ett speciell stålsickel som inte fanns att köpa.
Det sätter ju avhandligen i ett annat ljus.[/quote]
Genom att skriva "vad gör inte en [b]ryss[/b]" antyder författaren att hans etniska tillhörighet har betydelse, underförstått att t.ex. en svensk inte skulle göra så. Varför annars ens nämna hans bakgrund?

Sen är, vad jag förstår, inte själva stålsickelns utformning avgörande för att resultaten i avhandlingen ska uppnås. Däremot kan han ha kommit fram till att befintliga stålsicklar har brister och därför utformat en egen. Inget fel att försöka sälja den i så fall. Jag tvivlar i alla fall på att avhandlingen skulle syfta till att marknadsföra hans sickel. Tänk efter, hur stor är världsmarknaden för stålsicklar, hur mycket pengar kan man göra på att skaffa sig säg 10% marknadsandel? Inte mycket skulle jag tro.
Link to comment
Share on other sites

Som jag har förstått det är det väl ett gäng studenter som frågat om de får starta företag baserat på de forskningsrön Leonid kommit fram till. Leonid bidrar väl med sin kunskap medan andra drar det tyngre entreprenörslasset att skapa en hållbar verksamhet.

Entreprenörskap är 5% idé och 95% hårt arbete, ungefär som idrott (5% talang, 95% hårdträning). ;)
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...