Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Glidet på Vasaloppet 2010


glidaren

Recommended Posts

Vore skoj att höra hur ni lyckades med glidvallningen

 

Vad gick bäst?

Oflourat, låglour, högflour med eller utan flourpulver?

 

Tyckte snön var knepig från strax före Risberg till Evertsberg och där sög skidorna väldigt med min flourvallning med hårdaste glidvalla under.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply
BWLF + hf 8 + blandning c44/c55 från startled 5. Hade bra glid första halvan men sen var det sämre. Dels blev det sämre för alla men jag tappade mer. Märkligt eftersom min vallning borde blivit bättre i värmen. Vet inte vad det berodde på. Gled i alla fall in en startgrupp bättre till fyran.
Link to comment
Share on other sites

Hade LF4, LF6, LF7 och HF7.

Hade uruselt glid jämfört med majoriteten åkare. 8 av 10 hade bättre. Hela loppet dessutom. Trodde jag skulle nöta bort lite fästvalla och att det skulle bli bättre glid. Men icke.

Bra fäste uppför första backen och även i Risbergsbacken mfl.

Tror att mitt kassa glid beror mycket på att jag lagt för mycket fäste som låg och bromsade farten vid stakningen.

Link to comment
Share on other sites

Bara BWLF som glid. Kärvt som rackarn! Hade nog sämre glid än snittet men gled om en del ändå. Kan ha vallat lite för långt fäste för det kändes som att det högg lite ibland.

Borde nog ha tagit hjälp längs vägen med att tvätta belagen och få snabbvallat glid.

Bruna sörjan (cola?) i nedförsbackarna sista två milen bromsade väldigt.

Link to comment
Share on other sites

Varför fräser man om spåret natten till Söndag när det tydligen var kanonspår på Lördagen? Nu blev det väldigt mjuka och lösa spår med dåligt glid för många. Det är ju Lördagsförhållandena man vallar efter.

Körde själv med Start BWLF toppat med Skigo Orange HF och hade bättre glid än genomsnittet, men jag tror som många andra här att mängden/längden fästvalla påverkar glidet mycket.

Link to comment
Share on other sites

Pissglid. Testade två olika par skidor i Mora på lördagen. Valde det hårdare paret som gick bäst i de stenhårda spåren där. Sen var ju tävlingsspåren omfrästa och betydligt lösare, så det var definitivt fel skidval
Link to comment
Share on other sites

Undrar också varför dom alltid måste fräsa om kvällen innan? Det har varit samma sak flera år på rad att spåren varit fina på lördagen för att rasa ihop efter en för sen omfräsning.

 

Körde BWLF+HF8+FC8 och hade över genomsnitt glid första tre milen men sen hade jag varken bättre eller sämre än någon annan.

Kändes kärvare och kärvare framåt Mora men det beror ju lite på hur mycket pulver man har kvar i armarna också...

Link to comment
Share on other sites

Pissglid. Testade två olika par skidor i Mora på lördagen. Valde det hårdare paret som gick bäst i de stenhårda spåren där. Sen var ju tävlingsspåren omfrästa och betydligt lösare, så det var definitivt fel skidval

Gjorde samma misstag med både skidor och fäste. Tog hårda skidor och vallade för hård slitande snö som eventuellt skulle kunna bli lite solvärmd. Slet sedan med dåligt glid och fick inte skidorna att fästa.

Link to comment
Share on other sites

Jag måste bara be om hjälp med att förstå vad jag gjorde för fel i min vallning!

 

Jag vallade åt mig själv och åt min sambo och vi hade jämförbart OK glid de första två milen. Men sen, gled alla ifrån oss. Det var inte så att de flesta gled ifrån oss - utan alla gled ifrån och ganska mycket också.

 

Mina skidor hade jag stenslipat lördagen veckan innan. För att få ordning på skidorna så hade jag Kuzminsicklat dem. Det gick inget vidare. Jag fick inte bort så mycket som kanske beror på att sickeln börjar bli slö. Sen stålbortade jag och sen nylonborste. När jag glidtestade skidorna i lördags så hade jag extremt dåligt glid så då la jag på glidvalla. Första en blå hård (minns inte exakt vilken det var) och sen Swix HF7. Jag märkte på finishen att skidorna hade blivit mycket bättre.

 

På min sambos skidor, som jag stålsicklat tidigare och som haft väldigt bra glid la jag på HF7 (för "säkerhets skull").

Link to comment
Share on other sites

Inget glid alls. i slutet av varje backe så hade jag personen närmast bakom mig i ryggen. Blev ett antal besök till Toko vid ett par tillfällen, tappade ca 1,5timme på besöken. Hade BWLF, HF6, FC7. Så lite fel var det säkert där. Fick tips av en duktig åkare att ha ett hårdare HF om man har FC över. Efter att mixtrat tillsammands med Toko gänget vid stoppen så blev det 6cm kortare fästzon fungerade lite bättre på slutet....Konstigt...eftersom jag mätt upp innan och lagt på antal lager som jag testat ut...så var rejält besviken. Så målet blev att ta sig till mål. Jag tycker att Vasalopps spåren skiljer sig markant mot de spår jag tränar på...och då kör jag i elljus spår och på spårade golfbanor. Jag har nu kört två vasalopp och om jag skulle välja ut två gånger då jag haft sämst skidor både fäste och glid så är det vid de två vasaloppstillfällena....Detta har också inträffat för mina kompisar som är lika förundrande...Så nästa år så kommer vi att ta en resa upp till Mora innan loppet ev använda kortvasan att mixtra och testa....
Link to comment
Share on other sites

Jag måste bara be om hjälp med att förstå vad jag gjorde för fel i min vallning!

 

Jag vallade åt mig själv och åt min sambo och vi hade jämförbart OK glid de första två milen. Men sen, gled alla ifrån oss. Det var inte så att de flesta gled ifrån oss - utan alla gled ifrån och ganska mycket också.

 

Mina skidor hade jag stenslipat lördagen veckan innan. För att få ordning på skidorna så hade jag Kuzminsicklat dem. Det gick inget vidare. Jag fick inte bort så mycket som kanske beror på att sickeln börjar bli slö. Sen stålbortade jag och sen nylonborste. När jag glidtestade skidorna i lördags så hade jag extremt dåligt glid så då la jag på glidvalla. Första en blå hård (minns inte exakt vilken det var) och sen Swix HF7. Jag märkte på finishen att skidorna hade blivit mycket bättre.

 

På min sambos skidor, som jag stålsicklat tidigare och som haft väldigt bra glid la jag på HF7 (för "säkerhets skull").

Med mycket stor säkerhet har du en hel del flimmerhår kvar efter stenslipen och som du inte fått bort med stålsicklingen och borstningen. Med vallningen fick du detta att "lägga" sig för att efter 2mils nötande resa sig igen. Skidorna är garanterat gråa i belaget när du går i mål.

Link to comment
Share on other sites

Har hört flera som haft dåligt glid och jag tror att en stor bov i dramat är fästvallningen. Mitt intryck är att snön var att betrakta som nysnö. Detta har gjort att b.la Swix valla ätit mycket glid. Skulle vara intressant att höra er som vallat med Rode, hur gick det?

Med facit i hand så undrar jag om inte Rode blå super i botten, ett tunt lager Rode Multigrade som sedan täckts med Rode blå super hade varit en optimal fästvallning !?

 

Tror också "nervlagren" av fästvalla förstört glidet för många. Av någon anledning läggs det alltid på något/några lager fler än vad man brukar, talar även av egen erfarenhet....... Det gäller att vara trygg i sin normala vallning och hålla sig till det som funkat på träning även om man då åkt kortare sträckor. Vallar du 3-4 lager på träning och det funkar bra så blir det inte bättre för att man dra på 6 lager på VL.

 

Jag har också förundrats över denna "omspårningsiver" som infinner sig sent på lördagen. Även i år verkar spåren varit kanonfina under lördagen och lik förbenat ska man ut och spåra inför söndagen, varför????????

Link to comment
Share on other sites

Hävdar tills vidare att jag hade sämst glid av alla på Vasaloppet! (åtminstonde kring led 2 där jag startade). Min vallning var Kuzmin + Ski-Go HF Grön/Orange 50/50 + Swix FC7-pulver. Fästvalla Ski-Go HF Blå (för aggressiv snö). Rillade även med Toko Blå linjär innan jag la på pulvret. Misstag nummer ett var att liksom andra tror att de hårda spåren från lördagen skulle vara kvar på söndagen, skulle antagligen vallat fäste för fin snö istället.

 

Men, det stora misstaget var att ge sig på pullver-vallning för första gången dagen innan vasaloppet... följde instruktionerna som följde med, men något måste gått väldigt fel. Hela loppet kändes det som åka på sandpapper, framförallt i utförsbackarna där folk fullkommligt flög förbi mig. Ett par personer sa till mig att jag hade för jäkla dåligt glid när de åkte om mig. Kommer drömma mardrömmar om det swichande ljudet när folk glider om en i utförsbackarna. Försökte motivera mig med att glidet nog skulle bli bättre ju längre loppet gick, men så blev det aldrig.

 

Belagen ser nu skumt vita ut. Vad tror ni? Värmt in pulveret för dåligt? Borstat för lite, för mycket?

Link to comment
Share on other sites

Har hört flera som haft dåligt glid och jag tror att en stor bov i dramat är fästvallningen. Mitt intryck är att snön var att betrakta som nysnö. Detta har gjort att b.la Swix valla ätit mycket glid. Skulle vara intressant att höra er som vallat med Rode, hur gick det?

Med facit i hand så undrar jag om inte Rode blå super i botten, ett tunt lager Rode Multigrade som sedan täckts med Rode blå super hade varit en optimal fästvallning !?

 

Tror också "nervlagren" av fästvalla förstört glidet för många. Av någon anledning läggs det alltid på något/några lager fler än vad man brukar, talar även av egen erfarenhet....... Det gäller att vara trygg i sin normala vallning och hålla sig till det som funkat på träning även om man då åkt kortare sträckor. Vallar du 3-4 lager på träning och det funkar bra så blir det inte bättre för att man dra på 6 lager på VL.

 

Jag har också förundrats över denna "omspårningsiver" som infinner sig sent på lördagen. Även i år verkar spåren varit kanonfina under lördagen och lik förbenat ska man ut och spåra inför söndagen, varför????????

När vi testade dagen före var spåren hårda och delvis uppvärmda av solen. Rode Blå Super och Super extra var riktigt bra men VR45 var lysande som fästvalla. På glidet var det som vanligt pulver av olika fabrikat och blandningar, vilka spelade mindre roll.

 

På söndagen var det väl runt 4-5 minus efter banan och spår som gick väldigt segt pga att snön i botten föll sönder efter bara några åkare men fram för allt så var luften fuktig vilket gjorde snön oljig och seg. det var fortfarande lätt att få fäste med VR45 men la du för mycket så sög det nog otroligt. Hade du vallat för solbackar senare under loppet blev det nog en ren katastrof.

 

Otroligt knepig fästvallning. Violett Multigrade kan ha varit bra MEN man behövde inte sådan mjuk fästvalla (kanske längre bak), VR40 funkade bra också. Jag vet inte vilken burk som varit optimal (det var för oljig snö för Blå Super), kanske Blå Extra trots att det var fuktigt, kanske Starts blå syntetburk.

Link to comment
Share on other sites

När vi testade dagen före var spåren hårda och delvis uppvärmda av solen. Rode Blå Super och Super extra var riktigt bra men VR45 var lysande som fästvalla. På glidet var det som vanligt pulver av olika fabrikat och blandningar, vilka spelade mindre roll.

 

På söndagen var det väl runt 4-5 minus efter banan och spår som gick väldigt segt pga att snön i botten föll sönder efter bara några åkare men fram för allt så var luften fuktig vilket gjorde snön oljig och seg. det var fortfarande lätt att få fäste med VR45 men la du för mycket så sög det nog otroligt. Hade du vallat för solbackar senare under loppet blev det nog en ren katastrof.

 

Otroligt knepig fästvallning. Violett Multigrade kan ha varit bra MEN man behövde inte sådan mjuk fästvalla (kanske längre bak), VR40 funkade bra också. Jag vet inte vilken burk som varit optimal (det var för oljig snö för Blå Super), kanske Blå Extra trots att det var fuktigt, kanske Starts blå syntetburk.

Intressant. Jag följde ju loppet från soffan och den "flygande reportern" SVT hade sa precis samma sak, att ligga några åkare bakom gjorde att det blev "lössnö" i spåret som gjorde glidet sämmre. Min erfarenhet av just SWIX vallorna är att de med nysnö eller lös snö suger glid ortroligt, där är Rode betydligt bättre. Men som du säger kanske Blå super varit för "kall" och därav min fundering med lite Multigrade under ett lager Blå super. Men jag tror fortfarande att just SWIX var ett svårt val med en stor felprocent. Lite för mjuka skidor, lite för tjockt lager och glidet försvinner. Hur hade Vahuti Morot gjort sig?

En annan erfarenhet är också Star Top Violett eller Top Blue som kan ge en mycket len framföring, någon som åkte med det?

 

Åkte du själv, Lejonet?

Link to comment
Share on other sites

Dåligt glid kan bero på massa olika orsaker, så det är omöjligt att svara på Tobbe F. Fel fästvallazon kan vara en förklaring.

 

Själv är jag rätt övertygad om att pulver eller åtminstone HF var att föredra. Vallade upp 2 par skidor med Start HF80, Star VA6 och avslutade med pulver ca 80% Start SFR75 och 20% Swix FC8. Åkte inte själv, men enligt uppgift bra glid. Fästvallade dessa med enbart Star. S8 grön som invärmd grund, därefter några lager S6 blå, enstaka lager S4 lila och S5 lila topp och avslut med ett par lager S7 blå topp. Bra enligt de som åkte, men jag trodde det skulle vara varmare både i starten och tidigt efter spåret, så jag var lite rädd att jag fegat för mycket lila, men det var tydligen OK hela vägen.

 

Borde även varit OK med Stars rekommendation med enbart S8, S6 och avslut med S7.

 

Vallade även upp lite "nybörjares" skidor. Där vallade jag grundvax S1 ihop med S8. Sen Rode super, med ett avslut med S7 topp blå. Dock med medvetandet att personerna borde stanna och valla om innan slutet.

Link to comment
Share on other sites

Intressant att se Star vallningen och att den verkat fungerat bra. Tycker att Star är ett "upcoming" märke som just lyckats med fäste-glid parametrar. Lite som Rode, typ.

Tror också att många "fegade" med olika typer av lila vallning och att man dessutom missade täckning av en blå variant.

 

Vet inte om just HF vallor var något som tillförde glidet något utan tycker mig se väldigt spretiga resultat av glidvallningen. Nu är jag ju förvisso en stålsickel nörd men ändå. Är dock övertygad om att strukturen spelade en avgörande roll i det före som var!

Link to comment
Share on other sites

Intressant att se Star vallningen och att den verkat fungerat bra. Tycker att Star är ett "upcoming" märke som just lyckats med fäste-glid parametrar. Lite som Rode, typ.

Tror också att många "fegade" med olika typer av lila vallning och att man dessutom missade täckning av en blå variant. Stars egen reckomendation låter onekligen bra!

 

Vet inte om just HF vallor var något som tillförde glidet något utan tycker mig se väldigt spretiga resultat av glidvallningen. Nu är jag ju förvisso en stålsickel nörd men ändå. Är dock övertygad om att strukturen spelade en avgörande roll i det före som var!

Link to comment
Share on other sites

Fruktansvärt dåligt glid framförallt på första halvan, mkt sämre än 2008 då samma skidor var sicklade av Kuzmin himself istället för stenslipade som nu. Tror dock att betydelsen av stålsickling/stenslipning och själva glidvallan är extremt överreklamerad. En klubbkamrat hade samma - enbart BWLF - och han hade perverst bra glid vid tester på lördagen och på första halvan loppet men lite sämre på andra halvan.

 

Glidet tror jag beror främst av tre (ej graderade) faktorer:

 

1. Skidorna, ett lotteri när du köper dem oavsett märke

2. Strukturen, mina var nyslipade, hade enbart gått 15 mil och strukturen var säkerligen fel, min kompis hade enbart fabriksbehandlade som gått ca 150 mil. I den kalla, sträva snön i början på loppet tjänade man sannolikt på skidor som gått långt sedan senaste "behandling".

3. Fästvallningen, iof rätt lika. Jag hade två lager VR30 och två lager VR40 rätt kort. Kortare än på de seedningslopp jag kört med hyfsat glid. Min kompis hade nästan samma men toppat med en startvalla, men då får vi gå tillbaka till punkt 1

 

Intressant nog hade jag kanonfäste hela vägen och vallan satt kvar trots att fästvallan satt rakt på BWLF utan "basewax" och ruggning/rengörning. Vallan slets alltså nästan inte bort alls och det tyder väl på att den inte tog i så mkt eller var snön så mjuk att den inte slet valla alls men bromsade glidet effektivt ändå?

Link to comment
Share on other sites

När vi testade dagen före var spåren hårda och delvis uppvärmda av solen. Rode Blå Super och Super extra var riktigt bra men VR45 var lysande som fästvalla. På glidet var det som vanligt pulver av olika fabrikat och blandningar' date=' vilka spelade mindre roll.

 

På söndagen var det väl runt 4-5 minus efter banan och spår som gick väldigt segt pga att snön i botten föll sönder efter bara några åkare men fram för allt så var luften fuktig vilket gjorde snön oljig och seg. det var fortfarande lätt att få fäste med VR45 men la du för mycket så sög det nog otroligt. Hade du vallat för solbackar senare under loppet blev det nog en ren katastrof.

 

Otroligt knepig fästvallning. Violett Multigrade kan ha varit bra MEN man behövde inte sådan mjuk fästvalla (kanske längre bak), VR40 funkade bra också. Jag vet inte vilken burk som varit optimal (det var för oljig snö för Blå Super), kanske Blå Extra trots att det var fuktigt, kanske Starts blå syntetburk.[/quote']

Intressant. Jag följde ju loppet från soffan och den "flygande reportern" SVT hade sa precis samma sak, att ligga några åkare bakom gjorde att det blev "lössnö" i spåret som gjorde glidet sämmre. Min erfarenhet av just SWIX vallorna är att de med nysnö eller lös snö suger glid ortroligt, där är Rode betydligt bättre. Men som du säger kanske Blå super varit för "kall" och därav min fundering med lite Multigrade under ett lager Blå super. Men jag tror fortfarande att just SWIX var ett svårt val med en stor felprocent. Lite för mjuka skidor, lite för tjockt lager och glidet försvinner. Hur hade Vahuti Morot gjort sig?

En annan erfarenhet är också Star Top Violett eller Top Blue som kan ge en mycket len framföring, någon som åkte med det?

 

Åkte du själv, Lejonet?

Jag åkte men det bör vi tala tyst om.

 

Jag har inte samma uppfattning om Swixvallorna, men visst är Rode ofta bäst i nysnö, Jag åkte på Vr45 och den sög inte speciellt mkt, men allt handlar ju om hur man lägger på sina skidor.

 

Vauhti Morot ska du inte ha på nysnö, inte nån av dom 3. Den nya var inte bra dagen före.

 

Top blå hade jag över VR45 och det gjorde ingen skillnad, men jag hade tunt med fäste också så det SKULLE inte göra någon skillnad.

 

När snön är oljig så åker jag sällan på Rode och Blå super brukar villa ha torrare eller vassare (ny) snö. Så alternativet hade varit Violet multigrade.

 

Såg på en inspelning av loppet att Gurra försökte hänga med täten, han gjorde ju trots allt ett inhopp på Hornbergsloppet i vintras. Hur som hellst så hade han rätt i sin analys av spåren. När man kommer ner mot placering 200 och lägre så fick åkarna säkert flera minuter längre åktid än täten, speciellt under första halvan. Men ibland är det ju tvärt om.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...