Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Glidet på Vasaloppet 2010


glidaren

Recommended Posts

  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply
Dåligt glid kan bero på massa olika orsaker, så det är omöjligt att svara på Tobbe F. Fel fästvallazon kan vara en förklaring.

 

Själv är jag rätt övertygad om att pulver eller åtminstone HF var att föredra. Vallade upp 2 par skidor med Start HF80, Star VA6 och avslutade med pulver ca 80% Start SFR75 och 20% Swix FC8. Åkte inte själv, men enligt uppgift bra glid. Fästvallade dessa med enbart Star. S8 grön som invärmd grund, därefter några lager S6 blå, enstaka lager S4 lila och S5 lila topp och avslut med ett par lager S7 blå topp. Bra enligt de som åkte, men jag trodde det skulle vara varmare både i starten och tidigt efter spåret, så jag var lite rädd att jag fegat för mycket lila, men det var tydligen OK hela vägen.

 

Borde även varit OK med Stars rekommendation med enbart S8, S6 och avslut med S7.

 

Vallade även upp lite "nybörjares" skidor. Där vallade jag grundvax S1 ihop med S8. Sen Rode super, med ett avslut med S7 topp blå. Dock med medvetandet att personerna borde stanna och valla om innan slutet.

Min fästzon var det nog inte som spökade. Jag körde extra kort och tunn fästvallazon med rodes super blå, grundat och invärmt tunt med swix grön. Min filosofi är att man har mer att vinna på bra glid än att säkra fästet på Vasan.

 

Jag schabblade nog med att inte lyckas sickla rent från stenslipningen som Stefan Sand var inne på. Jag hade 0 mil på skidorna efter stenslipningen + bristfällig(?) stålsickling + fin stålborste + mässingsborste + blå nylonborste + hård blå valla + HF7 + mässingsborste + blå nylonborste.

 

Det som är mer konstigt är att min sambo som har haft bra glid förrut (stålsicklat) och fick HF7 + mässingsborste + blå nylonborste fick så dåligt glid efter 2 mil. Förmodligen funkade hennes skidor riktigt bra när det var jättekallt, men "grundstrukturen" som kom fram efter 2 mil, när vallan var "slut", var inte alls bra för varmare än -15.

Link to comment
Share on other sites

Everest' date=' så du hade VR30 underst och VR40 över eller täckte du VR40 med VR30?[/quote']

Kör alltid med den kallare vallan underst dvs VR30. Har sett att en del kört med VR45 och om min fästvalla sög glid så borde deras suga ngt enormt?

Tack för svar! :)

Ja, det skulle man tycka.

Link to comment
Share on other sites

Det var inga goda nyheter när skidorna inte var optimala, tror också att fästvallan och strukturen gjorde bromsverkan men så många missar låter inte bra, vallade en hel del par till vasan, grundbeh. 2xLF grafit+ hf6+hf7+ FC7x super polering med fin hård nylon. vad jag fått veta av åkare var de väldigt nöjda, rillade 0-10 julgran, fästet värmdes vr 30 +2lager kallt +5 lager vr 40.mest under högsta spannkurvan.
Link to comment
Share on other sites

Bara BWLF som glid. Kärvt som rackarn! Hade nog sämre glid än snittet men gled om en del ändå. Kan ha vallat lite för långt fäste för det kändes som att det högg lite ibland.

Borde nog ha tagit hjälp längs vägen med att tvätta belagen och få snabbvallat glid.

Bruna sörjan (cola?) i nedförsbackarna sista två milen bromsade väldigt.

Körde också med BWLF (mest för att jag inte hade någon HF-valla och inte tycker att vallning är livets höjdpunkt). Upplevde att jag hade kärvt och kanske snarast sämre glid än de runt omkring (placering 1000-1500) första 2 milen sedan (kanske var lite kall snö för BWLF) bra glid för att få lite sämre glid på slutet. Tror dock som flera andra att fästvallan också kan ha påverkat. Hade bara kört några ggr med skidorna innan och tyckte att spannet var lite hårt, la därför på lite mer och fästvalla än med mina gamla skidor. När jag i utförslöporna lyfte framdelen och hade lite mer bakåtvikt så var glidet riktigt bra. Dessutom är det ju främst i utförsbackarna som det är lätt att jämföra glidet med andra och då handlar det ju också lite om glidteknik i utförslöpor och att stå rätt (särsklit om man lagt lite mkt fästvalla)

Link to comment
Share on other sites

Har hört flera som haft dåligt glid och jag tror att en stor bov i dramat är fästvallningen. Mitt intryck är att snön var att betrakta som nysnö. Detta har gjort att b.la Swix valla ätit mycket glid. Skulle vara intressant att höra er som vallat med Rode, hur gick det?

Med facit i hand så undrar jag om inte Rode blå super i botten, ett tunt lager Rode Multigrade som sedan täckts med Rode blå super hade varit en optimal fästvallning !?

 

Tror också "nervlagren" av fästvalla förstört glidet för många. Av någon anledning läggs det alltid på något/några lager fler än vad man brukar, talar även av egen erfarenhet....... Det gäller att vara trygg i sin normala vallning och hålla sig till det som funkat på träning även om man då åkt kortare sträckor. Vallar du 3-4 lager på träning och det funkar bra så blir det inte bättre för att man dra på 6 lager på VL.

 

Jag har också förundrats över denna "omspårningsiver" som infinner sig sent på lördagen. Även i år verkar spåren varit kanonfina under lördagen och lik förbenat ska man ut och spåra inför söndagen, varför????????

Jag vallade med Rode. Identiskt som du skrev ovan men med Blå Super Extra istället för den varmare Blå Super. Valde mellan detta och V40/VR45 eller SkiGo Racing -1/-20 men har varit nöjd med Roden tidigare så det blev ett magkänslebeslut kombinerat med att snön där jag bodde kändes rätt fin under lördagseftermiddagen. Resultatet var bra fäste hela vägen men rätt kass glid. Kan ha vallat för långt och/eller kanske ett lager för mycket. När jag kom långt bak med vikten på skidorna gled jag något bättre.

Link to comment
Share on other sites

Glid

Blå rex + Swix HF 8 (skulle valt HF6 eller 7 om jag haft tillgång till det) + Skigo C105

 

Fäste

Två lager invärmda V30 + 2 korta lager V45 + 4 lager V40

 

Hade bergfäste ungefär fram Risbergsbackarna, sedan började de bli halare. Förmodligen pga att jag slitit bort mesta av fästvallan. Glidet uppfattade jag som något bättre än medel, tappade aldrig nämnvärt nedför men inte heller bäst. Detta från startled 2 och i mål kring 400. Jag kör på ett par Salomonskidor som jag hela tiden gillat. Dock lite orolig för attde är något mjuka då de slet så väldigt på fästet. Efter mål fanns det inte mycket kvar under fästzonen.

Link to comment
Share on other sites

Har hört flera som haft dåligt glid och jag tror att en stor bov i dramat är fästvallningen. Mitt intryck är att snön var att betrakta som nysnö. Detta har gjort att b.la Swix valla ätit mycket glid. Skulle vara intressant att höra er som vallat med Rode' date=' hur gick det?

Med facit i hand så undrar jag om inte Rode blå super i botten, ett tunt lager Rode Multigrade som sedan täckts med Rode blå super hade varit en optimal fästvallning !?

 

Tror också "nervlagren" av fästvalla förstört glidet för många. Av någon anledning läggs det alltid på något/några lager fler än vad man brukar, talar även av egen erfarenhet....... Det gäller att vara trygg i sin normala vallning och hålla sig till det som funkat på träning även om man då åkt kortare sträckor. Vallar du 3-4 lager på träning och det funkar bra så blir det inte bättre för att man dra på 6 lager på VL.

 

Jag har också förundrats över denna "omspårningsiver" som infinner sig sent på lördagen. Även i år verkar spåren varit kanonfina under lördagen och lik förbenat ska man ut och spåra inför söndagen, varför????????[/quote']

Jag vallade med Rode. Identiskt som du skrev ovan men med Blå Super Extra istället för den varmare Blå Super. Valde mellan detta och V40/VR45 eller SkiGo Racing -1/-20 men har varit nöjd med Roden tidigare så det blev ett magkänslebeslut kombinerat med att snön där jag bodde kändes rätt fin under lördagseftermiddagen. Resultatet var bra fäste hela vägen men rätt kass glid. Kan ha vallat för långt och/eller kanske ett lager för mycket. När jag kom långt bak med vikten på skidorna gled jag något bättre.

Hade lite samma känsla, bra glid när jag stod en med vikten lång bak var glidet markant bättre. Brukar valla kort och ganska lite på vasaloppet men nya skidor som jag uppfattat som lite hårda gjorde att jag la på lite mer än vanligt. Hade VR40 och bra fäste hela vägen in. Känns som det borde ha varit riktigt lätt att få fäste på årets vasalopp precis som förra året.

Link to comment
Share on other sites

Hade vallat Grafit, BWLF, HF7, och toppat med ca 70% Fc8 30% FC7. Hade rätt tröga skidor i början, kanske för kallt. Efter Mångsbodarna släppte det dock och jag hade suveränt glid ända fram till vägundergången. Därefter mer normalt glid mot de runt om mig.

 

Fäste var det sämre med men det hade jag nästan väntat mig med de skidor jag valde, det paret är något för hårda för mig. Men gamblade lite. Tror jag tjänade på det i slutändan.

Link to comment
Share on other sites

Stålsicklat och borsat, VR40:

 

Glid: Skit, total missär att tappa allt och alla i utförbackarna

Fäste: Dåligt i första backen men bra när det blev varmare

 

En sak är i alla fal säker, det blir ett par nya skidor nästa år. Spannet måste vara för mjuk, jag har halverad ursprunglig fästzon och jag hade väldigt lite valla (lade ett invärmt VG30 och 5 jättetunna lager VR40, inga nervöspåläggningar).

 

Jag testade i Hemus dagen innan (stenhårda spår) och där hade jag ungefär lika glid som 3 andra och lite sämre än en. Kan det vara så att mina skidor fungerar bra i hårda spår men efter omfräsingen (som jag inte heller fattar varför de gör) blir det för mjukt så att glidytorna sjunker ner lite i snön och då hamnar fästvallan i spåret?

 

Intressant med att omfräs kan betraktas som nysnö, borde kanske ha tagit Rode istället ör Swix.

 

Alternativet till för mjuka skidor är ju att börja tvivla på stålsickling. Men efter att ha titta på fruns monsterskidor försvinna i varje utförsbacke på Ös med samma preparering som min så behöver jag som tur är inte göra det i alla fall :)

Link to comment
Share on other sites

Stålsicklat och borsat, VR40:

 

Glid: Skit, total missär att tappa allt och alla i utförbackarna

Fäste: Dåligt i första backen men bra när det blev varmare

 

En sak är i alla fal säker, det blir ett par nya skidor nästa år. Spannet måste vara för mjuk, jag har halverad ursprunglig fästzon och jag hade väldigt lite valla (lade ett invärmt VG30 och 5 jättetunna lager VR40, inga nervöspåläggningar).

 

Jag testade i Hemus dagen innan (stenhårda spår) och där hade jag ungefär lika glid som 3 andra och lite sämre än en. Kan det vara så att mina skidor fungerar bra i hårda spår men efter omfräsingen (som jag inte heller fattar varför de gör) blir det för mjukt så att glidytorna sjunker ner lite i snön och då hamnar fästvallan i spåret?

 

Intressant med att omfräs kan betraktas som nysnö, borde kanske ha tagit Rode istället ör Swix.

 

Alternativet till för mjuka skidor är ju att börja tvivla på stålsickling. Men efter att ha titta på fruns monsterskidor försvinna i varje utförsbacke på Ös med samma preparering som min så behöver jag som tur är inte göra det i alla fall :)

Håller med, det är de unika skidorna för de unika föret som gör det. Omfräsning och nya spår görs väl för att det skall se fint ut i TV?

Link to comment
Share on other sites

Jag noterade att ibland på de sista 3 milen så hittade man ett spår som inte så många åkt i som faktiskt gled lite bättre. Men det är ju så djup inpräntat detta att man ska ta bra ryggar och då känns det fel att ta ett eget spår. Jag borde kanske ha sökt okörda spår i större utsträckning.

 

Fästet var ett lager V30 och sedan 1 ½ lager Star top violett delvis ihopvärmt med underliggande V30 med ljummet järn. Sedan 1 lager Star top blå.

Tycker detta funkade mycket bra genom hela loppet.

 

Glidet hade jag preppat med en häxbrygd av Pölders HF, C380 och FC8, allt invärmt i samma påläggning som fick härda i 3 dygn innan jag borstade ur.

 

I början var det knirrigt och skidorna gick OK men inget särskilt.

Sedan från mittemellan Smågan och Mångsbodarna fick jag nåt grymt släpp. Hade kalaslagg ända till Vasslan.

 

Sedan blev det som vanligt helt annan karaktär på snön från Vasslan och nedåt. Det var inte till fördel för mitt glid. Många fick ju problem med glidet och mitt var nog då närmare snittet. Såg sedan att det var slitet på bakre tryckzonerna.

 

Strukturen var fabriksslipen på årets RCS classic plus. Ingen rill.

 

Jag tappade massor av placeringar i uppförsbackar men det är för att jag inte har tränat nån kvalitet denna vinter. ”skit i bindningen” alltså. Inget fel på vallningen där.

 

Åkte på 6:12.

Link to comment
Share on other sites

Jag har åkt 14 lopp och med åren lärt mig att inte krångla till vallningen. Keep it simple!

 

Körde Kuzminsicklade och borstade skidor, kanonglid hela vägen.

 

V30 invärmt + 1 lager VR40+1 lager VR45 + 2 lager VR40 funkade bra ända fram till Risbergsbackarna då fästet tyvärr nästan försvann helt. (Tror det blev lite varmare här.)

 

Det fina glidet gjorde dock att jag tog tillbaka nästan alla, i backarna tappade placeringar, på stakningspartierna.

 

Bättrade på med ett lager VR45 i sista backen innan Oxberg och då blev fästet bättre. (Kan oxå berott på att temperaturen börjat sjunka igen.)

 

Jag är övertygad om att felaktig fästvallning är den främsta orsaken till dåligt glid.

Skidans spann och planhet är oxå viktiga parametrar.

Glidvallat eller stålsicklat är av underordnad betydelse.

 

Åkte på 6.56

Link to comment
Share on other sites

Dåligt glid kan bero på massa olika orsaker' date=' så det är omöjligt att svara på Tobbe F. Fel fästvallazon kan vara en förklaring.

 

Själv är jag rätt övertygad om att pulver eller åtminstone HF var att föredra. Vallade upp 2 par skidor med Start HF80, Star VA6 och avslutade med pulver ca 80% Start SFR75 och 20% Swix FC8. Åkte inte själv, men enligt uppgift bra glid. Fästvallade dessa med enbart Star. S8 grön som invärmd grund, därefter några lager S6 blå, enstaka lager S4 lila och S5 lila topp och avslut med ett par lager S7 blå topp. Bra enligt de som åkte, men jag trodde det skulle vara varmare både i starten och tidigt efter spåret, så jag var lite rädd att jag fegat för mycket lila, men det var tydligen OK hela vägen.

 

Borde även varit OK med Stars rekommendation med enbart S8, S6 och avslut med S7.

 

Vallade även upp lite "nybörjares" skidor. Där vallade jag grundvax S1 ihop med S8. Sen Rode super, med ett avslut med S7 topp blå. Dock med medvetandet att personerna borde stanna och valla om innan slutet.[/quote']

Min fästzon var det nog inte som spökade. Jag körde extra kort och tunn fästvallazon med rodes super blå, grundat och invärmt tunt med swix grön. Min filosofi är att man har mer att vinna på bra glid än att säkra fästet på Vasan.

 

Jag schabblade nog med att inte lyckas sickla rent från stenslipningen som Stefan Sand var inne på. Jag hade 0 mil på skidorna efter stenslipningen + bristfällig(?) stålsickling + fin stålborste + mässingsborste + blå nylonborste + hård blå valla + HF7 + mässingsborste + blå nylonborste.

 

Det som är mer konstigt är att min sambo som har haft bra glid förrut (stålsicklat) och fick HF7 + mässingsborste + blå nylonborste fick så dåligt glid efter 2 mil. Förmodligen funkade hennes skidor riktigt bra när det var jättekallt, men "grundstrukturen" som kom fram efter 2 mil, när vallan var "slut", var inte alls bra för varmare än -15.

Att du skulle stålsicklat för lite efter stenslip tror jag inte ett dugg på. Detta gör jag aldrig. Dock brukar jag köra lite med fibertex, även om Johan på Runners Store inte tycker man behöver det efter en Tazzari-slipning.

 

Du har skrivit att du bor i Nacka. (Är du med i klubben?) Om du har intresse kan du komma ut till mig på Ingarö så kan jag mäta upp spann och kolla på dina skidor. (Jag är dock ingen stålsickel-fanatiker! ;) ) Jag vallade bl a upp Olles skidor, men tyvärr missade han topp 500 med 2-3 sekunder. Men han skyllde inte detta på min vallning. Jag vallade även upp Linas skidor som var i stort sett nya, och hon var också hyfsat nöjd. Hon blev 87:a och bästa Sthlm-tjej från led 4 första året hon åker skidor!

 

Någon som vet hur topp 100-tjejer får starta nästa år?

 

(Finns bara en Tobias F i resultatlistan från Vasaloppet. En Fredriksson på en 16:e-plats!)

Link to comment
Share on other sites

skidor: Fischer rcs plus med standard stenslipning åkta ca 60 mil

Grundvalla: swix ch4

glid: skigo HF violett -1 - -12

Fäste: Grund ett lager blå extra. På det 5 lager VR 40

 

Hade riktigt bra glid jämfört med andra åkare. Såg ingen som hade bättre glid. Möjligen lika bra. Vallade lagom med fäste, lite bakhala men fästet räckte hela loppet.

 

Glidet hade jag kvar i ca 6 mil. Efter det hade jag ungefär samma glid som andra åkare. Undrar om glidet räckt längre med annan grund?

Link to comment
Share on other sites

Jag hade som vanligt Kuzminsicklat (jag sicklade själv) och borstat på det sätt jag tror det skall göras. Dessutom fick jag hjälp att Rilla av RS Riller själv (Samuel F) med hans nya verktyg. Som föste hade jag pyttelite grundvax och sex tunna lager Rode 1-3 och två lövtunna lager Rode 1-5 utanpå (en av mina klubbkamrater hävdade att jag hade för tunnt med fästvalla men efter besiktning av spår bestämde jag mig för att inte lägga på mer) Jag brukar ju för det mesta hävda att jag har jämförbart glid med de andra OMKRING MIG men denna gång bedömer jag att jag hade bättre glid i jämförelse med i stort sett ALLA OMKRING MIG, speciellt från Evertsberg och hem. Det kändes verkligen härligt. Jag vann mer än 500 placeringar från Evertsberg , främst på detta superglid i förhållande till nästan alla omkring mig som JAG bedömer det. Men om det beror på Kuzminsicklingen, slutfinishen med rillningen, eller i stället fästvallningen, att jag tjuvtränat helgen innan genom att åka båda öppna spåren, eller att jag helt enkelt är en tjurgubbe får ni själva bedöma.
Link to comment
Share on other sites

Skidor: Fischer RCS slip lorentz L2JZ (tror den heter så en medel/fin struktur)

Glid BWLF,HF80(start),HFblå(skigo)med 15% HFgul(skigo), inget pulver.

Fäste: invärmt swix grön, 2 lager skigo xcgrön 7-20, täckt med 1 tunt lager vauhti grön flour, vallade kort.

Fästet var bra i första backen, nägra tjuvsläpp bara sen blev det succesivt sämre vilket även var planerat.

Glid: gick trögt första halvan, blev ifrångliden där det var kallt, sedan gick skidorna bättre efter evertsberg men fortfarande en del med bättre, efter hökberg bra glid.

 

Tror skidorna inte går bra när det är kallt och finkornigt helt enkelt, dom gick bättre när det blev blankare

 

Sen kan jag inte förstå dom som geggar med nollvallor(multi,violett mm) när det är nästan 15minus i starten, klart man får sämre glid då.. oavsett om du täcker eller inte.

Link to comment
Share on other sites

Everest' date=' så du hade VR30 underst och VR40 över eller täckte du VR40 med VR30?[/quote']

Kör alltid med den kallare vallan underst dvs VR30. Har sett att en del kört med VR45 och om min fästvalla sög glid så borde deras suga ngt enormt?

Hade Swix blå extra och de sög som en dammsugare, får bara sämre och sämre upplevelser med dessa swix vallor! Är nog dax att bli en fullblodad RODE vallare för den har då ALDRIG svikit mig.

Link to comment
Share on other sites

Hade nog egentligen bra glid,( HF i botten och pulver på topp), men tyvärr tog jag till fegmodellen på fästvallan. VR 40 + något lager VR 45 och täckte med VR 40 igen. Vilket fruktansvärt sug. Har sällan upplevt något liknande när jag försökt lägga tid på vallningen.

Såg TV sändningen igår och håller inte med om att spåren var bra. Från tredje led tyckte jag att spåren, med tanke på förutsättningarna, var riktigt dåliga. Tyckte att det mesta runt Vasaloppet som vanligt var bra ordnat, men detta var dåligt.

Med en halvseg kropp åkte jag ändå in på 6,02.

Link to comment
Share on other sites

Tidigt i loppet före och efter Smågan hade jag jämförbart glid med alla andra, men sedan avtog det raskt och jag hade generellt rätt så dåligt glid.

 

Tejpen, med något kortat fästzon, var dock pålitlig hela vägen! Dock fastnade det nog en hel del kladd under varje kontroll, då det bromsade enormt varje första kilometer efter.

 

En kompis körde ren kuzmin, och upplevde att han hade bättre glid än ca: 80% av alla andra.

 

Glid - betyg: 2/5

BWLF + Swix HF7

 

Fäste - betyg: 4/5

Start tejp röd

Link to comment
Share on other sites

Och här kommer en till...

 

Sent på lördagen var jag uppe i risberg och testade skidorna. För glid hadde jag LF6 och för fäste hadde jag 4 lager VR40 med invärmd blå extra i botten. Jag tyckte att skidorna sög rejält och bestämmde mig för att ¨förkorta fästzonen med ca 5 cm både fram och bak men inte ändra nånting annat.

 

På söndag hadde jag klart bättre glid en nästan alla omkring mig hela vägen till Mora men det tjuvsläppte i alla uppförsbackar och där fick jag slita rejält. Till detta kan jag lägga till att jag också upplevde att glidet var klart sämst precis runt Risberg där jag testade dagen innan.

 

Min slutsats är att fästvallan spelar minnst lika stor roll i glidet som själva glidvallan. Med facit i hand hadde jag inte förkortat fästzonen så pass mycket och endast lagt på ett lager invärmd blå extra och 2-3 lager VR45. Kanske dags att börja prova Rode?

 

Åktid: 6.36 med start längst bak i 5:an.

Link to comment
Share on other sites

Hade kanonskidor hela loppet igenom, klart mycket bättre glid än genomsnittet hela vägen och bra fäste hela vägen.

 

Glid:

Stålsicklat med rillning (medelgrov rak plus fin rak)

 

Fäste (något kortat):

3 lager Rode Grön Multi + 2 lager Rode Blå Super + 2lager Rode Grön Multi

Hade även rillat fästvallan.

Link to comment
Share on other sites

Jag är övertygad om att felaktig fästvallning är den främsta orsaken till dåligt glid.

Skidans spann och planhet är oxå viktiga parametrar.

Glidvallat eller stålsicklat är av underordnad betydelse.

Jag har f.ö noterat att nya RCS:en inte är helt plana när man plastsicklar glidvallan.

Min gissning är att detta beror på att när limmer och bindemedelshartser i skidans konstruktion härdar ut fullständigt så ändras skidans form en aning.

Lösningen på dettá blir att lagra skidan en längre tid innan den slipas. Men det bryr sig nog tillverkaren inte om att göra (definitivt inte denna vinter och antagligen ej annars heller). De räknar med att elitåkare ändå slipar om skidorna och om någon motionär får sämre glid så tough shit. Ändå skriver dom "Diamond Tuned Grinding - top speed is guaranteed" på skidan.

 

Förmodligen är det så att när spåren är hårda såsom var i början/mitten av loppet så har dessa ojämnheter inte så stor betydelse men de får större betydelse när spåren är mjukare som på låglandsdelen efter Vasslan.

 

Blir nog en stenslipning av dessa lagg så ska det nog gå att få en jäkla fart på dom.

Man kanske skulle ta och träna lite bättre också... :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...