Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vart finns snön i Sverige?


amaekiz

Recommended Posts

  • Replies 130
  • Created
  • Last Reply

I Stockholm går det väl med nöd och näppe att åka fortfarande. Åkte i Tierp i lördags men det var för varmt (+ 11!), stavarna sjönk ner 2-3 decimeter. Dock så var det väldigt mycket snö och mer kom det igår såg jag på TV (Bajen är bäst! :)) så där kan man nog åka ett tag till.

 

Åkte i början av april i Stockholm 1986. Den vintern var t.o.m längre än den här. Åkte första gången 28 november (1985) den säsongen.

Link to comment
Share on other sites

http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/sno/2.722

 

Var finns det inte snö just nu? ;) I Skåne kanske. Men stora delar av Götaland ser ut att ha snö än. Längre norrut mycket snö kvar.

Skellefteå, 80-90cm snö och fina spår.

Tror inte jag varit med om att ha så mycket snö 22 mars.

ca 1.5 dm snö mitt på gräsmattan här hemma i skåne idag

Link to comment
Share on other sites

Här i Borlänge/Falun finns gott om snö kvar, ca 35-80 cm beroende var man befinner sig. På de högre nivåerna (Sörskog, Gyllbergen) går det nog att åka i flera veckor till! Sedan är ju Lugnet ett alternativ, med all konstsnö, så där lär det nog gå att åka säkert en månad till...
Link to comment
Share on other sites

Billingen i Skövde finns det väl gott om snö kvar, var ju isbana idag ;) Körde lite i morses, hyffsade spår då de hade kört med maskinen och fixat spåren.. På den 'lätta' milen är det dock en massa barr på flera ställen några meter i taget, men fin allt som allt.

 

Konstsnöbanan vet jag inte hur länge den är tillgänglig.

Link to comment
Share on other sites

I Stockholm går det väl med nöd och näppe att åka fortfarande.

Det går alldeles utmärkt att åka i Sthlmstrakten fortfarande. Åkte i Enebyberg igår kväll. En isskorpa på c:a 15 cm och 5 cm nysnö på det. Det klassiska spåret såg fint ut. Själv körde jag skejt. Lite tungt i nysnön, men inga problem f.ö.

Jarlabanke lär också ha fina spår fortfarande.

Link to comment
Share on other sites

Här i Borlänge/Falun finns gott om snö kvar, ca 35-80 cm beroende var man befinner sig. På de högre nivåerna (Sörskog, Gyllbergen) går det nog att åka i flera veckor till! Sedan är ju Lugnet ett alternativ, med all konstsnö, så där lär det nog gå att åka säkert en månad till...

Såg att ni hade +grader mellan 11 o 20 idag det tär väl en del på snön.

Vart åker man i Falun om man vill slippa mördarbackar men ändå ha bra spår. ?

Link to comment
Share on other sites

Här i Borlänge/Falun finns gott om snö kvar' date=' ca 35-80 cm beroende var man befinner sig. På de högre nivåerna (Sörskog, Gyllbergen) går det nog att åka i flera veckor till! Sedan är ju Lugnet ett alternativ, med all konstsnö, så där lär det nog gå att åka säkert en månad till...[/quote']

Såg att ni hade +grader mellan 11 o 20 idag det tär väl en del på snön.

Vart åker man i Falun om man vill slippa mördarbackar men ändå ha bra spår. ?

Några 11-20 plusgrader har vi icke haft idag kan jag lova! =)

 

Det finns bra med snö kvar.! Lugnet stadion fortsätter spåras av kommunen precis som vanligt tills det blir omöjligt att fortsätta! Fantastisk att bo i en kommun som till 100% står för spårdragning varje dag, man blir bortskämd men nog uppskattas det.

 

Som svar på din fråga, åk uppe på lugnet stadio, finns flera spår att välja på här (5km, 10km, 15km, 20km m.fl), ingen som tvingar dig upp i mördarbacken :D

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Södra Småland:

Sista sjöturen i onsdags, sen kom blidvädret och det blev vatten på isen. Sen har det blivit några turer på elljusbanan, skate senast idag. Gick förvånande bra tack vare att folk och hundar gått på skatebädden, vilket gjorde att skidorna inte sög fast i den genomblöta snön (+5 o regn idag). Jag fick dock stanna och ta av mig skidorna i en söderbacken. men annars räckte snön till gott och väl. Blir nog en runda till på torsdag också, sen är det nog finito.

Link to comment
Share on other sites

Jag åker i Järpen och i fjällen här omkring. Jag skulle tro att snön finns kvar i Krokom också, det är bara en sisådär 6 mil härifrån. Jag har inte åkt något den senaste veckan men det ser bra ut med snön, det är bara vägarna som är bara.
Link to comment
Share on other sites

Uddevalla har i år haft snörekord. Aldrig tidigare har man uppmätt ett större snödjup. 82 cm nere i stan. Uppe på höjderna där vi åker skidor har jag själv mått upp till c.a 1 meter. Där ligger fortfarande c:a 50 cm snö på vissa oplogade skogsvägar men allt spårarbete har upphört. Åkte idag skidor på banvallen upp till Bjursjön och på elljusspåret där. Riktigt bra stavfäste men tung skidåkning i c:a 5 plusgrader. Blev förvånad att inte fler åker. Funkar säkert till Påsk.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...