Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vart finns snön i Sverige?


amaekiz

Recommended Posts

Här i Luleå har vi jättemycket snö kvar. Jag kommer just hem från Ormberget där spåren är fasta och kanonsnabba just nu. Idag slog jag klart vinterns rekord på tre mil, c:a 1.50.

Det var -2 grader när jag startade vilket betyder att det frusit på efter gårdagens blida, det är därför det glider så lätt. Lite Rossa i trampet så även fästet var tillräckligt även om det fanns tendens till underfrysning.

Så vill ni ha ett skidparadis är det bara att komma och åka med oss i Luleå

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 130
  • Created
  • Last Reply

I västra Värmland tittar jag nu ut över en snöfri åker.

 

Åkte mitt sista pass för denna säsong i måndags kvällningen i duggregn.

Fick köra vallafritt och skata för några spår fanns inte.

Körde på en sträcka om 400 meter fram och tillbaka och ju mer man körde desto djupare sjönk man.

Blev i varje fall 23,5 km med en formidabel snitthastighet av 11,6 km/h.

Link to comment
Share on other sites

Det finns fortfarande rätt mycket snö kvar i skogarna kring Sthlm. Var ute i Enebybergsspåren i em. Det gick att hitta sträckor med sammanhängade snötäcke på flera km (en del 2-3 dm breda rännilar med vatten skar igenom här och var, men de gick bra att åka över utan att skidorna tog i marken.) Nere på Rösjö ängar var det några hundra meter med fantastiska spår och vit snö! Det handlar förstås om entusiast-skidåkning och man kanske inte ska ta de allra finaste gå-bort-skidorna. Mina skidor klarade sig dock bra.
Link to comment
Share on other sites

Snön har försvunnit med rekordfart här i Uddevalla. Försökte åka skidor igår morse på påskafton då det frös på under natten. Helt bart nere i stan men på Herrestadsfjället kan man hitta skogsvägar med ett par dm snö. Dock var det ingen behaglig skidåning i den hårda och ojämna snön. Åkte även på sjöarna men isen börjar bli ojämn och man får se upp med vakar. Tänkte försöka i morgon igen men sen är det defenitivt slut. Är jag kanske den sydligaste skidåkaren på natursnö ? Uddevalla och västkustens snö är ju hårt ansatt av västehavets påverkan.
Link to comment
Share on other sites

Det finns fortfarande rätt mycket snö kvar i skogarna kring Sthlm. Var ute i Enebybergsspåren i em. Det gick att hitta sträckor med sammanhängade snötäcke på flera km (en del 2-3 dm breda rännilar med vatten skar igenom här och var, men de gick bra att åka över utan att skidorna tog i marken.) Nere på Rösjö ängar var det några hundra meter med fantastiska spår och vit snö! Det handlar förstås om entusiast-skidåkning och man kanske inte ska ta de allra finaste gå-bort-skidorna. Mina skidor klarade sig dock bra.

Åkte förbi Täby konstsnöspår på Långfredagen. Nästan bart, bara den ihopskottade strängen kvar som mest bestod av slask. så.... Man har återigen förlagt ett konstsnöspår i helt fel terräng i Sthlm. En öppen gräsyta i söderläge är sämsta tänkbara!! Vill man ha lång och snösäker säsong på ett konstsnöspår (Vitsen med det hela) så är det på en dränerande bädd i nordläge med tät skog runt omkring som gäller!

Link to comment
Share on other sites

Var i Orsa Grönklitt över påsken och det var enormt mycket snö fortfarande, 70-80 cm i spåren skulle jag gissa. Dessutom var det kanonväder med strålande sol både lördag och söndag. Tyvärr var jag dock sjuk hela påsken så jag kunde bara "gå" på skidorna under lördag och söndag och var helt däckad på fredagen.

 

På söndagen åkte jag tidigt på morgonen och det var stenhård räls i Grönklittspåren. Som väntat blev det pga detta ett relativt smärtsamt fall på den stenhårda snön/isen. :P

 

Temperaturen på dagarna var +5-8 och minusgrader på nätterna. Skulle gissa att det var ned till - 5 på natten till söndag.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Här i Luleå har vi fortfarande bra förhållanden för skidåkning. Spåren på Ormberget är kanonbra, i varje just nu om man åker tidigt på morgonen eller på kvällen. Mitt på dagen suger det. Exempelvis körde jag igår kväll c.a 30 km. på nästan 2 timmar prick och det är kanonbra för mig med den kapacitet jag nu har.

Och kul att jag då och då träffar på skidforumvänner i spåret och alla verkar så positiva till mig. Idag hade jag ett trevligt samtal med Ulvang !

Link to comment
Share on other sites

Här i mellersta Dalarna betraktar jag säsongen som avslutad.. Går fortfarande att åka på Lugnet på konstsnön eller att desperat leta upp någon sol/vindskyddad skogsbilväg som fortfarande är snötäckt... Idag blir det barmarkspremiär med MTB på grusvägarna.
Link to comment
Share on other sites

...och nu snöar det lapphandskar i Luleå. Undrar om det är högfluorpreparerad snö från Island? :P

Kanske det var därför det gled så sagolikt bra för mig idag. Jag trodde det berode på stålsicklingen men det kanske istället berodde på fluor, så jag får börja tänka om hur skidorna skall prepareras.

Men skämt åsido, lite konstigt är det väl med detta idogna snöande denna tid på året.

Kan det ha något med Vulkanutbrottet att göra ?

Link to comment
Share on other sites

...och nu snöar det lapphandskar i Luleå. Undrar om det är högfluorpreparerad snö från Island? :P

Niklas, jag har mailat dig om vårt "möte" före den sista maj, men vet inte om det kom fram.Dessutom raderat alla mailkontakter av misstag. Hör av dig om du fått mailet.

A:

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut att ha kommit si så där 1 dm. ny snö inatt. Otroligt. Detta år kan jag inte påstå att vi märker av de här teorierna om "global uppvärmning" här i Luleå.

Till deas: Silikon trodde jag främst användes på annat sätt. Inte glid på skidorna i alla fall, eller tänker du på något annat glid ?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...