Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidtävlingar 2010


Skåningen

Recommended Posts

Inte många anmälda i alla fall inte på "korrekt" sätt via idrottonline!

Idrottonline gäller väl bara ungdomsklasserna om man läser på deras hemsida. Så jag är anmäld där också

Jo' date=' du har rätt så kan man faktiskt tolka det. Fast medelåldern i den klassiska rullskidsklassen för de 4 anmälda via idrottonline är över 53 år. Betydlig närmare ålderdomshemmet än Dagis. Segraren från 2008 är ju inte så ung heller, men målet blir att slå hans tid. Helst din från förra året också fast det blir svårare.[/quote']

Min från i fjol kan du säkert slå då jag hade lite materialproblem som vanlig då, men jag tappade kanske bara 30-60 sek på det, men viktiga ryggar försvann, var själv dom sista 7 km pågrund av det.

 

Men i fjol var det varmt väder om jag minns rätt, det kommer det inte vara i år, då går det lite saktare.

Jag med min usla skateteknik får väl ha målet att hålla så många klassiska åkare som möjligt bakom mig.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 149
  • Created
  • Last Reply

Lite roligt från 2008 års resultat i rullskidor klassiskt; det skilde 8 sek mellan 1:an och 2:an i åktid, men 50 år i ålder. (Göran född 1940, Linus f 1990)

GP är en seg gubbe, han slog mig i Dackefejden i Rydaholm i vintras med en minut på ett 8 km-lopp (7 år äldre) och då var jag ändå nöjd med mitt lopp. Men han brukar ju ta pallplats på veteran-SM (även i år) i sin åldersklass, så gubben håller hög klass. Vi åkte några varv ihop efteråt och han blev lite imponerad av mitt glid - mina Ross gled väl så bra som hans Fischer.:)

 

Fast nu är det rullskidor som gäller - återstår att se om han dyker upp i år.

Link to comment
Share on other sites

Lite roligt från 2008 års resultat i rullskidor klassiskt; det skilde 8 sek mellan 1:an och 2:an i åktid, men 50 år i ålder. (Göran född 1940, Linus f 1990)

GP är en seg gubbe, han slog mig i Dackefejden i Rydaholm i vintras med en minut på ett 8 km-lopp (7 år äldre) och då var jag ändå nöjd med mitt lopp. Men han brukar ju ta pallplats på veteran-SM (även i år) i sin åldersklass, så gubben håller hög klass. Vi åkte några varv ihop efteråt och han blev lite imponerad av mitt glid - mina Ross gled väl så bra som hans Fischer.:)

 

Fast nu är det rullskidor som gäller - återstår att se om han dyker upp i år.

Göran är mycket mycket bättre på rullskidor än på snö. Han är otroligt stark i stakningen.

Link to comment
Share on other sites

Lite roligt från 2008 års resultat i rullskidor klassiskt; det skilde 8 sek mellan 1:an och 2:an i åktid' date=' men 50 år i ålder. (Göran född 1940, Linus f 1990)

GP är en seg gubbe, han slog mig i Dackefejden i Rydaholm i vintras med en minut på ett 8 km-lopp (7 år äldre) och då var jag ändå nöjd med mitt lopp. Men han brukar ju ta pallplats på veteran-SM (även i år) i sin åldersklass, så gubben håller hög klass. Vi åkte några varv ihop efteråt och han blev lite imponerad av mitt glid - mina Ross gled väl så bra som hans Fischer.:)

 

Fast nu är det rullskidor som gäller - återstår att se om han dyker upp i år.[/quote']

Göran är mycket mycket bättre på rullskidor än på snö. Han är otroligt stark i stakningen.

Tror Göran mer eller mindre är bäst i Sverige på alla fyra disciplinerna i sin åldersklass, dvs skidor/rullskidor // klassiskt/skate, ett unikum helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

För dom flesta av oss på forumet gick det väl bra.

 

Jag tyckte det gick ungefär som väntat för egen del. Behöver bara mer tävlingar i skate så man lär sig att åka riktigt fort, känner att en fristilsnybörjare som jag saknar den tekniken. Men det är roligt att åka fort.

Nu var det kanske lite väl dålig asfalt och lite väl mycket grus under några km av banan för att det skulle passa en skateåkare som mig. Men restan av banan är ju fin.

 

Klarade dock inte hålla alla klassiska åkare bakom mig, det grämer mig lite grand. Men på den dåliga asfalten åkte dom förbi mig helt enkelt. Den trio som var före mig var jag grymt imponeradav som kunde åka så fort.

 

synd bara att det är en hel månad till nästa tävling nu.

30 maj King of the Hill

Link to comment
Share on other sites

Lite roligt från 2008 års resultat i rullskidor klassiskt; det skilde 8 sek mellan 1:an och 2:an i åktid, men 50 år i ålder. (Göran född 1940, Linus f 1990)

GP är en seg gubbe, han slog mig i Dackefejden i Rydaholm i vintras med en minut på ett 8 km-lopp (7 år äldre) och då var jag ändå nöjd med mitt lopp. Men han brukar ju ta pallplats på veteran-SM (även i år) i sin åldersklass, så gubben håller hög klass. Vi åkte några varv ihop efteråt och han blev lite imponerad av mitt glid - mina Ross gled väl så bra som hans Fischer.:)

 

Fast nu är det rullskidor som gäller - återstår att se om han dyker upp i år.

Känns nästan ofattbart att en 70-åring kan slå en 20-åring.

Link to comment
Share on other sites

Lite roligt från 2008 års resultat i rullskidor klassiskt; det skilde 8 sek mellan 1:an och 2:an i åktid' date=' men 50 år i ålder. (Göran född 1940, Linus f 1990)

GP är en seg gubbe, han slog mig i Dackefejden i Rydaholm i vintras med en minut på ett 8 km-lopp (7 år äldre) och då var jag ändå nöjd med mitt lopp. Men han brukar ju ta pallplats på veteran-SM (även i år) i sin åldersklass, så gubben håller hög klass. Vi åkte några varv ihop efteråt och han blev lite imponerad av mitt glid - mina Ross gled väl så bra som hans Fischer.:)

 

Fast nu är det rullskidor som gäller - återstår att se om han dyker upp i år.[/quote']

Känns nästan ofattbart att en 70-åring kan slå en 20-åring.

Han var bara 68 år då och så har han hunnit träna mkt mer:)

Link to comment
Share on other sites

Nåå' date=' hur gick det för er?[/quote']

Jo, jag e nöjd! Kom på 9:onde plats på tiden 29min 13sek.

Roligt att ha kört årets första rullskidtävling! De var en fin bana, och fint väder me.;)

Då stakade jag nog om dig på andra sidan sjön. Hade det varit en lite längre sträcka med dålig asfalt så hade jag nog hunnit ikapp den knappa minuten upp till Skåningen också:)

 

Fattar bara inte hur det gick att köra banan på 34 km/h med inlines.

Link to comment
Share on other sites

Nåå' date=' hur gick det för er?[/quote']

Jo, jag e nöjd! Kom på 9:onde plats på tiden 29min 13sek.

Roligt att ha kört årets första rullskidtävling! De var en fin bana, och fint väder me.;)

Då stakade jag nog om dig på andra sidan sjön. Hade det varit en lite längre sträcka med dålig asfalt så hade jag nog hunnit ikapp den knappa minuten upp till Skåningen också:)

 

Fattar bara inte hur det gick att köra banan på 34 km/h med inlines.

Hade det bara vart lite mindre grus i mitten och lite bättre asfalt hade jag också åkt 1 min fortare Everest ;)

Vi tar igen det hela på King Of the Hill.....tyvärr ser jag uppförskörning som min sämsta gren, men ändå, då har vi samma skidor iallafall

Link to comment
Share on other sites

Jo' date=' jag e nöjd! Kom på 9:onde plats på tiden 29min 13sek.

Roligt att ha kört årets första rullskidtävling! De var en fin bana, och fint väder me.;)[/quote']

Då stakade jag nog om dig på andra sidan sjön. Hade det varit en lite längre sträcka med dålig asfalt så hade jag nog hunnit ikapp den knappa minuten upp till Skåningen också:)

 

Fattar bara inte hur det gick att köra banan på 34 km/h med inlines.

Hade det bara vart lite mindre grus i mitten och lite bättre asfalt hade jag också åkt 1 min fortare Everest ;)

Vi tar igen det hela på King Of the Hill.....tyvärr ser jag uppförskörning som min sämsta gren, men ändå, då har vi samma skidor iallafall

Korta backlopp är garanterat min sämsta gren oxå, vill ha lagom kuperat och så långt som möjligt. Planerar dessutom att göra tävlingsdebut på skate, så vi har nog samma skidtyp hela vägen i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Då stakade jag nog om dig på andra sidan sjön. Hade det varit en lite längre sträcka med dålig asfalt så hade jag nog hunnit ikapp den knappa minuten upp till Skåningen också:)

 

Fattar bara inte hur det gick att köra banan på 34 km/h med inlines.

Hade det bara vart lite mindre grus i mitten och lite bättre asfalt hade jag också åkt 1 min fortare Everest ;)

Vi tar igen det hela på King Of the Hill.....tyvärr ser jag uppförskörning som min sämsta gren' date=' men ändå, då har vi samma skidor iallafall[/quote']

Korta backlopp är garanterat min sämsta gren oxå, vill ha lagom kuperat och så långt som möjligt. Planerar dessutom att göra tävlingsdebut på skate, så vi har nog samma skidtyp hela vägen i alla fall.

Det låter bra det. Är det för att en av årets mest prestigefulla tävlingar är den på rullskidlägret den 3 juni. Där avgörs det också på skate.....

Link to comment
Share on other sites

Hade det bara vart lite mindre grus i mitten och lite bättre asfalt hade jag också åkt 1 min fortare Everest ;)

Vi tar igen det hela på King Of the Hill.....tyvärr ser jag uppförskörning som min sämsta gren' date=' men ändå, då har vi samma skidor iallafall[/quote']

Korta backlopp är garanterat min sämsta gren oxå, vill ha lagom kuperat och så långt som möjligt. Planerar dessutom att göra tävlingsdebut på skate, så vi har nog samma skidtyp hela vägen i alla fall.

Det låter bra det. Är det för att en av årets mest prestigefulla tävlingar är den på rullskidlägret den 3 juni. Där avgörs det också på skate.....

OK, jag erkänner, fast i juli är det väl?

Link to comment
Share on other sites

Korta backlopp är garanterat min sämsta gren oxå' date=' vill ha lagom kuperat och så långt som möjligt. Planerar dessutom att göra tävlingsdebut på skate, så vi har nog samma skidtyp hela vägen i alla fall.[/quote']

Det låter bra det. Är det för att en av årets mest prestigefulla tävlingar är den på rullskidlägret den 3 juni. Där avgörs det också på skate.....

OK, jag erkänner, fast i juli är det väl?

Självklart 2-4 juli, med en väldigt trevlig tävling

 

http://www3.idrottonline.se/templates/Page.aspx?id=523382

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...