Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidtävlingar 2010


Skåningen

Recommended Posts

Har planerat att åka till en riktig rullskidsutmaning i Norge!

 

Årets rulleskirenn"

"Olaf Skoglund's minneløp": Kragerø - Gautefall, 80km klassisk.

 

11. september går 2. utgave av rulleskirennet fra Kragerø til Gautefall.

Igjen stiller Team Xtra mannsterke med 5 løpere med Anders og Jørg1 Aukland i spiss.

Andre strerke løpere som har meldt sin ankomst er 2 x Vasaloppvinner på damesida, Sandra Hansson samt Team United Bakeris.

 

http://jbgconsult.no/index.php?page=nyhet-1

 

Loppet startar på havsnivå och målet är 500 m.ö.h längs kuperade fina vägar. Tvåor gäller. 8 matstasjoner. För den som intresserad har vi har en 1-2 platser kvar i bil från VästSverige.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 149
  • Created
  • Last Reply
"Olaf Skoglund's minneløp": Kragerø - Gautefall' date=' 80km klassisk.

11. september går 2. utgave av rulleskirennet fra Kragerø til Gautefall.[/quote']

Finns det någon banprofil?

Har sökt lite men inte hittat.

http://www.skisandra.com/

Jo, där finns den om än ngt suddig och liten men högerklicka -> Visa bild -> håll in "Ctrl-tangenten" och rulla upp med musknappen så blir den i alla fall större. De har lovat att uppdatera hemsidan oxå. Kanske ngt för Globe och Vasa för att testa styrkeförhållandet?

Link to comment
Share on other sites

Jo, där finns den om än ngt suddig och liten men högerklicka -> Visa bild -> håll in "Ctrl-tangenten" och rulla upp med musknappen så blir den i alla fall större. De har lovat att uppdatera hemsidan oxå. Kanske ngt för Globe och Vasa för att testa styrkeförhållandet?

Jag var faktiskt inne på Sandras sida men läste själva artikeln och där var bilden försvunnen.

 

Finns det någon officiell sida för tävlingen förutom JBG Consult?

 

Det verkade vara en trevlig stakbacke på slutet men det som oroar är ett par rejäla utförsbackar runt 4 mil och en utförslöpa efter 57 km. Vad tror ni om dom?

 

Angående backen på slutet, går det att staka? För jag kan ju inte något annat på rullskidor.

Link to comment
Share on other sites

Jo' date=' där finns den om än ngt suddig och liten men högerklicka -> Visa bild -> håll in "Ctrl-tangenten" och rulla upp med musknappen så blir den i alla fall större. De har lovat att uppdatera hemsidan oxå. Kanske ngt för Globe och Vasa för att testa styrkeförhållandet?[/quote']

Jag var faktiskt inne på Sandras sida men läste själva artikeln och där var bilden försvunnen.

 

Finns det någon officiell sida för tävlingen förutom JBG Consult?

 

Det verkade vara en trevlig stakbacke på slutet men det som oroar är ett par rejäla utförsbackar runt 4 mil och en utförslöpa efter 57 km. Vad tror ni om dom?

 

Angående backen på slutet, går det att staka? För jag kan ju inte något annat på rullskidor.

Vet inte, banprofiler är svårtolkade, men backarna kan knappast vara livsfarliga dessutom är ju bara tvåor tillåtna. Eliten riskerar väl knappast livet och de bjuder ju in även motionärer. När det gäller stakning uppåt så tror jag det går men att det knappast är optimalt hela vägen ungefär som på Alliansloppet. Men att diagonala på rullskidor är ju inte mkt svårare än på vanliga skidor eller snarare lättare. Jag skall fråga arrangören hur det ligger till. Sandra var ju inte med förra året men hon kanske har provåkt, å andra sidan så har hon ju enligt sin hemsida planer på att staka sista backen på Marcialonga nästa år.

Link to comment
Share on other sites

Sydsvenska rullskidcupen 2010!

 

Nu är det klart hur årets cupprogram ser ut. Skånes rullskidcup byter alltså namn till Sydsvenska rullskidcupen. se länk

http://shop.textalk.se/se/shopwindow.php?id=17005&shopwindow=2889715

 

Årets tävlingar är

12/9 Hallands Rullski

19/9 Karlsnäsrullen

10/10 BIF-rullen

23/10 ÖFK-spåret

31/10 Skånes Öppna DM i fristil

Link to comment
Share on other sites

Jo' date=' där finns den om än ngt suddig och liten men högerklicka -> Visa bild -> håll in "Ctrl-tangenten" och rulla upp med musknappen så blir den i alla fall större. De har lovat att uppdatera hemsidan oxå. Kanske ngt för Globe och Vasa för att testa styrkeförhållandet?[/quote']

Jag var faktiskt inne på Sandras sida men läste själva artikeln och där var bilden försvunnen.

 

Finns det någon officiell sida för tävlingen förutom JBG Consult?

 

Det verkade vara en trevlig stakbacke på slutet men det som oroar är ett par rejäla utförsbackar runt 4 mil och en utförslöpa efter 57 km. Vad tror ni om dom?

 

Angående backen på slutet, går det att staka? För jag kan ju inte något annat på rullskidor.

Med tanke på norsk topografi och norrmännens säkerhetstänkande så skulle jag nog vara försiktig i utförsbackarna. Speciellt om du tycker att backarna i tunneln är avskräckande, Vasa.

Detta är bara en generell, personlig reflektion, jag vet ingenting om loppet ifråga.

Link to comment
Share on other sites

Jo' date=' där finns den om än ngt suddig och liten men högerklicka -> Visa bild -> håll in "Ctrl-tangenten" och rulla upp med musknappen så blir den i alla fall större. De har lovat att uppdatera hemsidan oxå. Kanske ngt för Globe och Vasa för att testa styrkeförhållandet?[/quote']

Jag var faktiskt inne på Sandras sida men läste själva artikeln och där var bilden försvunnen.

 

Finns det någon officiell sida för tävlingen förutom JBG Consult?

 

Det verkade vara en trevlig stakbacke på slutet men det som oroar är ett par rejäla utförsbackar runt 4 mil och en utförslöpa efter 57 km. Vad tror ni om dom?

 

Angående backen på slutet, går det att staka? För jag kan ju inte något annat på rullskidor.

Med tanke på norsk topografi och norrmännens säkerhetstänkande så skulle jag nog vara försiktig i utförsbackarna. Speciellt om du tycker att backarna i tunneln är avskräckande, Vasa.

Detta är bara en generell, personlig reflektion, jag vet ingenting om loppet ifråga.

Möjligt att det stämmer bjorn12 men vi får höra vad de säger. JBG Consult har i alla fall uppdaterat hemsidan nu. Hinner ju faktiskt med Hallands Rullski dan efter oxå:)

Link to comment
Share on other sites

Möjligt att det stämmer bjorn12 men vi får höra vad de säger. JBG Consult har i alla fall uppdaterat hemsidan nu. Hinner ju faktiskt med Hallands Rullski dan efter oxå:)

Ja, jag är rädd att bjorn12 är inne på något där. Verkar vara en 10%-backe nerför på ett ställe.

Du får göra som Alsgaard och ta helikoptern så hinner du garanterat. :)

Link to comment
Share on other sites

Inför Stockholms DM 17 km individuell start i Rosersberg den 5/9 skall Rotebrostakarn och jag testa av banan den 18/8 kl 1900. (Med PU-hjul förstås!) Kul om några fler möter upp.

Ekis har banrekordet, och det är även han som har haft vänligheten att rita upp banan.

 

http://kartor.eniro.se/m/IMzJu

Jag är inte främmande för att prova banan, och 18/8 ser rätt bra ut i kalendern än så länge. Sen är det ju testlopp i Söderäljte 23/8 också. http://www.sodertaljeloppet.se/

 

Efter dessa två tillfällen bör man fått upp farten lagom till Alliansloppet.

Link to comment
Share on other sites

Aleloppet som går nu på lördag har nu publicerat den ngt justerade banan. (pga av järnvägsbygget) Ser ut som det verkligen både börjar och slutar uppåt denna gång med undantag möjligen för de första och sista 100 metrarna.

 

http://www.alehof.se/upload/files/Karta_2010_Aleloppet_100811_21.56.33.pdf

trevligt med uppförsavslutning, hoppas det är brant så man måste köra diagonalåkning

Link to comment
Share on other sites

Inför Stockholms DM 17 km individuell start i Rosersberg den 5/9 skall Rotebrostakarn och jag testa av banan den 18/8 kl 1900. (Med PU-hjul förstås!) Kul om några fler möter upp.

Ekis har banrekordet' date=' och det är även han som har haft vänligheten att rita upp banan.

 

http://kartor.eniro.se/m/IMzJu[/quote']

Jag är inte främmande för att prova banan, och 18/8 ser rätt bra ut i kalendern än så länge. Sen är det ju testlopp i Söderäljte 23/8 också. http://www.sodertaljeloppet.se/

 

Efter dessa två tillfällen bör man fått upp farten lagom till Alliansloppet.

Jag kommer den 23:e. Perfekt inför AL!

Link to comment
Share on other sites

Möjligt att det stämmer bjorn12 men vi får höra vad de säger. JBG Consult har i alla fall uppdaterat hemsidan nu. Hinner ju faktiskt med Hallands Rullski dan efter oxå:)

Ja' date=' jag är rädd att bjorn12 är inne på något där. Verkar vara en 10%-backe nerför på ett ställe.

Du får göra som Alsgaard och ta helikoptern så hinner du garanterat. :)[/quote']

Har fått svar från arrangören:

 

"Hei igjen Magnus.

 

Har fått en mail fra Sandra Hansson der du har noen spørsmål om løypa og evt. farlige pkt. underveis.

Det er ingen farlige utforbakker, dere kan stå på for fullt.

 

Når det gjelder spørsmålet ditt om kun å stå å stake vil jeg si at det blir tøft på de siste 15 km, da går det rimelig jevnt imot. Der lønner det seg nok å gå med litt fraspark, evt. litt diagonal der.

 

Håper dere blir med, det er et flott renn."

Link to comment
Share on other sites

Har fått svar från arrangören:

 

"Hei igjen Magnus.

 

Har fått en mail fra Sandra Hansson der du har noen spørsmål om løypa og evt. farlige pkt. underveis.

Det er ingen farlige utforbakker, dere kan stå på for fullt.

 

Når det gjelder spørsmålet ditt om kun å stå å stake vil jeg si at det blir tøft på de siste 15 km, da går det rimelig jevnt imot. Der lønner det seg nok å gå med litt fraspark, evt. litt diagonal der.

 

Håper dere blir med, det er et flott renn."

Tack för att du undersökte saken! :)

Link to comment
Share on other sites

Har fått svar från arrangören:

 

"Hei igjen Magnus.

 

Har fått en mail fra Sandra Hansson der du har noen spørsmål om løypa og evt. farlige pkt. underveis.

Det er ingen farlige utforbakker' date=' dere kan stå på for fullt.

 

Når det gjelder spørsmålet ditt om kun å stå å stake vil jeg si at det blir tøft på de siste 15 km, da går det rimelig jevnt imot. Der lønner det seg nok å gå med litt fraspark, evt. litt diagonal der.

 

Håper dere blir med, det er et flott renn."[/quote']

Tack för att du undersökte saken! :)

OK, då kommer du och Globe med:)

Link to comment
Share on other sites

OK' date=' då kommer du och Globe med:)[/quote']

Nja, vet inte det. :)

Det är bättre du kommer och åker Klarälvsbanan nu när det blir av i höst!

Jag håller mig undan rulltävlingar! I alla fall denna sommar! Men som sagt klarälvsbanan ska bli av! och snart tycker jag! Och Everest ska med så de blir lite fart ;)

Link to comment
Share on other sites

OK' date=' då kommer du och Globe med:)[/quote']

Nja, vet inte det. :)

Det är bättre du kommer och åker Klarälvsbanan nu när det blir av i höst!

Jag håller mig undan rulltävlingar! I alla fall denna sommar! Men som sagt klarälvsbanan ska bli av! och snart tycker jag! Och Everest ska med så de blir lite fart ;)

Nja är ju inte känd som ngn farthållare precis, men nio flacka mil på rullskidor är ju iof inte så blodigt:) Och Klarälvsbanan står definitivt på min lista över "rullskidsmåsten" tveksamt dock om jag hinner med det i höst, har lite för mkt tävlingar att tänka på och ibland måste man vara hemma också. När har ni tänkt köra och kör ni ettor eller tvåor? Kan dock precis som Dalarna verkligen rekommendera Alliansloppet.

Link to comment
Share on other sites

Nja' date=' vet inte det. :)

Det är bättre du kommer och åker Klarälvsbanan nu när det blir av i höst![/quote']

Jag håller mig undan rulltävlingar! I alla fall denna sommar! Men som sagt klarälvsbanan ska bli av! och snart tycker jag! Och Everest ska med så de blir lite fart ;)

Nja är ju inte känd som ngn farthållare precis, men nio flacka mil på rullskidor är ju iof inte så blodigt:) Och Klarälvsbanan står definitivt på min lista över "rullskidsmåsten" tveksamt dock om jag hinner med det i höst, har lite för mkt tävlingar att tänka på och ibland måste man vara hemma också. När har ni tänkt köra och kör ni ettor eller tvåor? Kan dock precis som Dalarna verkligen rekommendera Alliansloppet.

Vi kör på 2or och jag tänkte någon skulle sätta ner foten och bestämma.

Kanske du har ett förslag då det är tävlingsfritt?

Link to comment
Share on other sites

Jag håller mig undan rulltävlingar! I alla fall denna sommar! Men som sagt klarälvsbanan ska bli av! och snart tycker jag! Och Everest ska med så de blir lite fart ;)

Nja är ju inte känd som ngn farthållare precis' date=' men nio flacka mil på rullskidor är ju iof inte så blodigt:) Och Klarälvsbanan står definitivt på min lista över "rullskidsmåsten" tveksamt dock om jag hinner med det i höst, har lite för mkt tävlingar att tänka på och ibland måste man vara hemma också. När har ni tänkt köra och kör ni ettor eller tvåor? Kan dock precis som Dalarna verkligen rekommendera Alliansloppet.[/quote']

Vi kör på 2or och jag tänkte någon skulle sätta ner foten och bestämma.

Kanske du har ett förslag då det är tävlingsfritt?

För min del blir det nog tyvärr inte förrän i vår.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...