Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidtunneln


jola61

Recommended Posts

  • Replies 155
  • Created
  • Last Reply

Ja, jag har nog tänkt mig dit.

Men vet inte om jag kan den 24e eller 25e, då det är lite kalas och annat.

Fast det vore roligt att åka på Midsommarafton, så får räkna på tidsåtgången där.

 

Hur gör ni när det gäller hur långt man har kört. GPSen fungerar väl inget vidare i betongbunkern?

Och räkna varv blir väl fort att man går sig yr på.

 

Vad kostar det och hur fungerar det där chipet man hyr?

 

Hur kommer du att valla?

När jag var där ifjol och provade så hyrde vi skidor.

 

Är det mycket folk nu i början eller är det stillsamt?

 

Kanske skulle vi sätta etiketter på mössan med "skidforum.se", vi som är där och medlemmar här?

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag har nog tänkt mig dit.

Men vet inte om jag kan den 24e eller 25e, då det är lite kalas och annat.

Fast det vore roligt att åka på Midsommarafton, så får räkna på tidsåtgången där.

 

Hur gör ni när det gäller hur långt man har kört. GPSen fungerar väl inget vidare i betongbunkern?

Och räkna varv blir väl fort att man går sig yr på.

 

Vad kostar det och hur fungerar det där chipet man hyr?

 

Hur kommer du att valla?

När jag var där ifjol och provade så hyrde vi skidor.

 

Är det mycket folk nu i början eller är det stillsamt?

 

Kanske skulle vi sätta etiketter på mössan med "skidforum.se", vi som är där och medlemmar här?

Jag tänker definitivt vara där när de öppnar, men jag bor ju i närheten. Vi kan kanskel göra upp en tid och träffpunkt för skidforumåkare som kommer dit. (Vore f.ö. kul om skidforum kunde ha en egen skiddräkt eller åtminstone mössa).

GPS funkar inte i tunneln men den går ju att använda som vanlig pulsklocka med "gps av".

Vill du veta exakt hur långt du kört Vasa, så är yttervarvet 1275 m och innervarvet 1255 m i klassiskt, i skate så ligger yttervarv på 1270 m och innervarv på 1260m. Detta förutsatt att du vänder vid slutet på träväggen i hallen, där infarten till skidskyttebanorna börjar och att du kör runt i en halvcirkel och inte vänder med lappkast. Tryck en mellantid varje varv så är det lätt att veta exakt hur långt du åkt. Eller ta tid ett varv och dividera totaltiden med denna tid så får du antalet varv.

En alternativ sträckning, om man vill ha mer vasaloppslik terräng (varvet i tunneln är ju ganska kuperat) är att åka hela slakmotan i yttervarv till toppen, vända där, åka utför på innerspåret, vända vid skidskyttebaneinfarten, åka innerspåret till dörrarna där första uppförbacken börjar, vända där (kolla så att det inte kommer någon i full fart utför i ytterspåret) och tillbaka till skidskytteinfarten. Detta "varv" blir 1675 m och tar bort de branta uppförsbackarna.

Vauhti Alu brukar ge bra fäste, men en del tycker att den går lite tungt

Link to comment
Share on other sites

Förra året var det det jag och frugan och c:a 10 åkare till på midsommarafton och -dagen. Tror att den första stora ruschen kommer efter helgen när bla landslaget ska dit på läger. Jag räknar varv (helt OK eftersom det inte blir 9 mil för mig :P). Vallar med ett tunt lager klister för att fästet ska hålla och lägger på en burkvalla för 0--2. Märket spelar mindre roll. Vi kommer att åka sent på eftermiddagen den 24:e och tidigt på midsommarafton. Vet inte vilken färg på kläderna det blir men frugan kommer att åka klassiskt på röda Madhsusskidor med vita Salomon S-lab skor. Jag åker både klassiskt och skejt på gula Fischer med röda Alpina skor på skejt och oranga Rossignol på klassiskt. Vi kanske ses!?
Link to comment
Share on other sites

Jag har åkt på midsommarafton alla år som tunneln funnits men tyvärr går det inte i år pga min knäskada. Ni som åker kan ju "multisporta" och springa Borejoggen också.

Hur långt man åkt i tunneln brukar inte vara svårt att hålla reda på. Jag brukar köra ett bestämt antal varv (vanligtvis 6) och ta en kort drickapaus mellan dessa. Då blir det dricka ungefär varje halvtimme för min del på ett tremilspass (24varv).

Swix VR55 är min favoritvalla. Lite invärmt Blå extra i botten så sitter den som berget.

Link to comment
Share on other sites

Nu blev man lite klokare både med vallning och sträckor.

 

bjorn12, det var inte dåligt vad du hade koll på längderna.

 

Igenkänningsfaktorn:

Själv kör jag med en tajt svart Newline luva utan tofs, Oneway stavar med Madshus kontrollremmar, svartsilvriga Madshus skor och röda/blåa Madshus Hypersonic skidor.

Vad jag har på kroppen får jag tänka på.

Link to comment
Share on other sites

Nu blev man lite klokare både med vallning och sträckor.

 

bjorn12, det var inte dåligt vad du hade koll på längderna.

 

Igenkänningsfaktorn:

Själv kör jag med en tajt svart Newline luva utan tofs, Oneway stavar med Madshus kontrollremmar, svartsilvriga Madshus skor och röda/blåa Madshus Hypersonic skidor.

Vad jag har på kroppen får jag tänka på.

Kanske skidforumåkarna kunde åka utan dräkt. Det skulle garantera igenkänningsfaktorn! ;)

Link to comment
Share on other sites

Kanske skidforumåkarna kunde åka utan dräkt. Det skulle garantera igenkänningsfaktorn! ;)

Ja, det är ju också ett alternativ. Med risk för att hamna i arresten i Torsby :)

Jag tror dock att det blir helsvart när det blir åka av.

 

Har lite funderingar på att åka dit och börja åka redan vid 9-10-tiden imorgon bitti.

Är det något invigningsspektakel så att det inte går eller fullt med "galningar"?

Blir väl att jag bestämmer mig senare ikväll eller imorgon bitti.

 

Om man står i spåret när man åker utvändigt varv (högertrafik alltså) så är det ju en rejäl backe utför efter den första slakmotan.

Är det någon risk att braka i betongväggen i botten där det svänger, att skidorna skär ur?

När jag var där så vågade jag aldrig släppa på i den backen, men är väl allmänt försiktig av mig då. Tyckte det var nog otäckt nedför i Vasaloppsspåret.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde den mesta tiden i vänstervarv och jag tycker inte backen var speciellt svår, så det var bara att släppa på i högerspåret. Risken är att det kommer en åkare från andra hållet och att man möts i samma spår= risk för krock.

 

Backarna i VL är egentligen inte farliga, om det inte finns andra åkare i spåren. Risken är att någon ramlar och då kan det snabbt uppstå farliga situationer, speciellt om spåren plogats sönder.

Link to comment
Share on other sites

Jag drar nog dit vid 10-tiden och åker i Bore-byxor (ljusblå, neon, svart-vit randigt), gul-svart träningsjacka och gul luva, Fischer RCS och röd-vita Alpina.

Backen brukar inte vara något problem men man får ta det lite försiktigt första varvet och kolla spårkvalitén annars sitter det en stor orange madrass på sidan om man skulle råka åka in i väggen. Värst är när man åker skejt i innervarv, då möts de bägge varvens första utförsbackar längst ner och det gäller att hålla sig på sin sida. (Det är naturligtvis lika illa för den som åker yttervarv om det skulle smälla.) Men jag har aldrig hört om några kollisioner.

För övrigt är det nya polishuset i Torsby inte färdigbyggt än, så arresten är det ingen fara med!

Link to comment
Share on other sites

Lycka till Vasa och bjorn12. Vi kommer inte förrän vid 16 tiden. Får väl titta lite extra om det är några märken i betongen efter någon i Vasaätten ;)

Nej, det blev inga inristningar denna gång. ;)

Åkte därifrån ungefär halv fyra så det var inte så mycket om att göra för att vi skulle ha setts då.

 

Träffade bjorn12, han skatade och jag stakade. :)

 

Under en dryg halvtimme var jag ensam åkare i tunneln, så egentligen skulle man väl betalat dubbel dagsavgift.

Link to comment
Share on other sites

Kul att träffas Vasa men du var dig lite olik från bilden. Hur mycket åkte du egentligen om du var där så länge?

Idag gled det mycket bra i tunneln och sicklat gick bättre än vallat. I morgon fm blir det några varv igen.

Ja, det var kul. Tror nog kanske att du verkade stå närmare Vasa i släktskap. :)

 

Det blev 3:30 i effektiv åktid. Så jag var ute en sväng i bilen och fick mig en matbit i mellantid samt att jag inte kom iväg direkt när jag åkt färdigt.

Så då gick klockan...

 

Bra glid som sagt, även om jag bara körde med glidvalla (Start BWLF).

Och fäste hade jag också (Swix VR55, med Blå Extra som grund).

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag (vi) hemkommen (-na) efter två pass i tunneln och ett kort möte med bjorn12 (du får ha överseende med att jag var lite kort. Hade bara ett entimmarskort) Det blev 18 varv skejt och 12 klassiskt. Visst är det härligt med skidåkning. Fyndade också ett par Madshus Nanosonic skejtskidor (gamla hyrskidor) för 2200 inkl bindning. 3:30 är imponerande Vasa. Du måste ha ett järnpsyke för att åka så länge. Hur många varv blev det? Eller tappade du räkningen?
Link to comment
Share on other sites

Nja, det är nog dåligt med det.

Men har man åkt bil i drygt 15 mil enkel väg för att åka skidor så vågar man sig ju inte hem annars.

Det syntes på pulsklockan att det tog emot i stakmusklerna (och huvudet?) på slutet.

 

Jag gjorde lite olika varv, mest upp till toppen i yttervarv och vände tillbaka och halvvägs upp i första (branta) backen i innervarv och tillbaka, en så kallad Björn Special. Och några hela varv vilket för hälsans skull var bäst i innervarv då man efter backen får en ytterkurva.

 

Har ingen aning om hur många av varje.

Link to comment
Share on other sites

Nu är midsommarfirandet över! Roligt att få ansikten på några skidforummedlemmar. Efter en deltävling i världscupen i terrängkrocket blir det nu satsning på skidor igen imorgon, föret är ju fantastiskt - en minut eller så snabbare per varv än i vanliga fall.
Link to comment
Share on other sites

Härlig skiddag! Först tunneln i en timme, fortfarande snabbt före och lite folk och snabbare med sicklat. Sedan till backen upp mot Hovfjället för att kolla på landslagets Hovfjällsrace. Två gånger skulle de stackarna köra de 7 kilometrarna med nästan 400 meters stigning. Kalla ser vass ut redan så här tidigt på säsongen.
Link to comment
Share on other sites

Härlig skiddag! Först tunneln i en timme, fortfarande snabbt före och lite folk och snabbare med sicklat. Sedan till backen upp mot Hovfjället för att kolla på landslagets Hovfjällsrace. Två gånger skulle de stackarna köra de 7 kilometrarna med nästan 400 meters stigning. Kalla ser vass ut redan så här tidigt på säsongen.

Ja, det är ju inte utan att man är lite avundsjuk på er däruppe som har snö mest hela året. :)

 

Angående backen så är det väl värst ner. ;) Upp tar man sig alltid!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Är det någon som vet hur befokat det brukar vara i tunneln så här i semestertider?

Kan ju hända att man får ett par dagar över på semestern och isåfall kunde det ju vara lämpligt att nyttja dem till att slipa på tekniken lite.

Väldigt obefolkat. Går inte ens att jämföra med helgerna i oktober!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...