Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidtunneln


jola61

Recommended Posts

  • Replies 155
  • Created
  • Last Reply

Vilket är bäst, vänster eller högervarv. När jag var där körde jag mest vänstervarv, fast på slutet blev det en del högervarv. Vill minnas att det blev en tuffare backe med högervarv.

 

Högertrafik oavsett riktning gällde när jag var där, samma ännu ?

Link to comment
Share on other sites

Är nog lite individuellt om man fördrar höger- eller vänstervarv. Högertrafik gäller nog bara när det är riktig högsäsong senare i höst. Nu kan du välja själv hur du ska köra. Själv körde jag tre varv vänster föjlt av tre varv höger.
Link to comment
Share on other sites

Är nog lite individuellt om man fördrar höger- eller vänstervarv. Högertrafik gäller nog bara när det är riktig högsäsong senare i höst. Nu kan du välja själv hur du ska köra. Själv körde jag tre varv vänster föjlt av tre varv höger.

Högertrafik gäller väl alltid!

Däremot får man väl inte åka åt båda hållen när det är mycket folk.

Link to comment
Share on other sites

Vilket är bäst, vänster eller högervarv. När jag var där körde jag mest vänstervarv, fast på slutet blev det en del högervarv. Vill minnas att det blev en tuffare backe med högervarv.

 

Högertrafik oavsett riktning gällde när jag var där, samma ännu ?

Tycker det är bättre att prata om ytter- och innervarv. Högervarv, betyder det att man börjar i den högra utfarten till tunneln från hallen (moturs) eller att man svänger mest åt höger när man åker (medurs)? Det blir lite mångtydigt.

Jag tycker att yttervarvet (som normalt går moturs) är vilsammast och mest varierat. Det har en lång slakmota och en brant, kortare uppförsbacke samt två kortare och brantare utförsbackar. Innervarvet har ju två branta uppförsbackar, en brant utförsbacke med en tvärare kurva och en lång, flack utförsbacke. Åker man både varven får man förstås mest variation.

Sen kanske jag får göra reklam för "Björn Special" som som Vasa kallade det: Upp till toppen av slakmotan i yttervarv, vänd där, åk tillbaka till hallen, vänd där och åk till botten av första uppförsbacken i innervarv, vänd där och åk tillbaka till hallen. Då får man ett flackare "varv" med mer vasaloppslik terräng, vilket passar bättre för längre pass och stakträning. Dessutom är det 400 m längre så man behöver inte köra så många varv. Funkar bra om det inte är för mycket trafik i tunneln.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
Jag har semester näst sista veckan i september och funderar då på att ta en tur till torsby för att testa lite på en vardag. Är det någon dag i veckan det är extra lite folk som åker? Finns det käk att köpa där eller är det matsäck som gäller?

De finns ett "värdshus" 1 kilometer bort.. De har buffe lunch och middag! mycket GOTT!

Link to comment
Share on other sites

Jag har semester näst sista veckan i september och funderar då på att ta en tur till torsby för att testa lite på en vardag. Är det någon dag i veckan det är extra lite folk som åker?

Jag tror att du får vänta på bjorn12 för han har nog åkstatistik efter veckodagarna.

Men generellt är det väl lugnare mitt på dagen då proffsen vilar mellan passen.

För snabbt före rekommenderas att åka tidigt på morgonen.

Sedan är det inte roligt om det är folktomt heller.

 

De finns ett "värdshus" 1 kilometer bort.. De har buffe lunch och middag! mycket GOTT!

Stamkund eller? ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har semester näst sista veckan i september och funderar då på att ta en tur till torsby för att testa lite på en vardag. Är det någon dag i veckan det är extra lite folk som åker? Finns det käk att köpa där eller är det matsäck som gäller?

Än har det inte varit någon som helst trängsel i tunneln under veckodagarna , speciellt mitt på dagen. I slutet av september kan det ju ha blivit lite mer, men jag tror inte att det är något problem. förmodligen är det mer folk framåt helgen. Risken är dock att du stöter på mig närhelst du är där. Föret är bäst när de öppnar (om spåren är nydragna) men det blir snabbt långsammare. Tyvärr har det inte gått så långt än att jag börjat föra statistik över antalet besökare, men det vet de nog om du ringer till tunneln. (Glöm inte att kolla att Vasa inte är där samma dag för då kan det ligga diverse trasig utrustning och kroppsdelar i nedre delen av utförsbackarna)

Toria vid toriarondellen vid E45:an serverar billig, bra husmanskost med 7-8 olika rätter varje dag, hela dagen. Valbergsängen några 100 m söder om tunneln har bra mat med flera rätter vid lunchtidmen är lite dyrare. Sedan finns det flera pizzerior och andra matställen i centrum.

Link to comment
Share on other sites

Besöker tunneln på eftermiddagen den 10 september och förmiddagen den 11:e. Någon annan som ska dit då? Eller laddar ni för den 12:e? Hoppas bara att mitt problem med vänster skuldra släpper annars blir det till att cykla mountainbike istället. Kul det också men inte riktigt vad planen säger för denna helg.
Link to comment
Share on other sites

Alltså placeringen av skidtunneln i Torsby måste vara ett av de absolut sämsta beslut som tagits. Rent affärsmässigt alltså...

 

Kunde dom inte hitta en ort med mindre befolkning/kundunderlag...?

 

Undrar hur packat med folk det skulle vara i en tunnel i Stockholm en snöfattig vinter inför VL?

Tunneln byggdes kanske inte främst med tanke på VL-motionärer från 08-området. Även om de naturligtvis är välkomna. I Torsby finns ett skid- och skidskyttegymnasium och ett stort skidintresse. Dessutom närheten till Norge där det finns betydligt fler skidintresserade än i Stockholm. Tror faktiskt inte att det skulle vara fler som åkte i tunneln om den låg i Stockholm, möjligen under december till mars ett snöfattigt år.

 

Den dagen Norge får en egen skidtunnel blir det nog kämpigt för Torsby.

Link to comment
Share on other sites

Alltså placeringen av skidtunneln i Torsby måste vara ett av de absolut sämsta beslut som tagits. Rent affärsmässigt alltså...

 

Kunde dom inte hitta en ort med mindre befolkning/kundunderlag...?

 

Undrar hur packat med folk det skulle vara i en tunnel i Stockholm en snöfattig vinter inför VL?

Bygg en själv då! Beslutet att bygga den togs ju i Torsby men var ju beroende av bl.a. NUTEK och Torsby kommun kunde väl inte gärna besluta att lägga den i Stockhlom, eller ... Håller för övrigt med TT!

Själv tycker jag det skulle vara jättejobbigt att åka 80 mil tur och retur till Stockholm varje gång man ville åka skidor, så den ligger bra där den ligger.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte det ena utesluter det andra. Helhetskomceptet med skidgymnasium och bonusen närheten till Norge tycker jag motiverar Torsbys satsning (även med viss kommunal förlust på just tunneln tror jag det går ihop om man räknar med de ökade skatteintäckterna på folk som jobbar med och runt det).

 

Jag tycker det definitvt finns underlag för en tunnel i Stockholm också, en skulle böra sig själv ekonomisk och definitivt dra betydligt mer folk. Men det är inte samma åkare jag tror inte de skulle ta från varandra, snarare öka det totala intresset för skidåkning.

Link to comment
Share on other sites

Bygg en själv då! Beslutet att bygga den togs ju i Torsby men var ju beroende av bl.a. NUTEK och Torsby kommun kunde väl inte gärna besluta att lägga den i Stockhlom, eller ... Håller för övrigt med TT!

Själv tycker jag det skulle vara jättejobbigt att åka 80 mil tur och retur till Stockholm varje gång man ville åka skidor, så den ligger bra där den ligger.

Det är ju det vi ju gjort! För Stockholms Robin Hood pengar i Torsby menar jag då förstås... ;)

 

I Stockholm byggs ingenting i form idrottsanläggningar om man jämför med små kommuner på landet. Det finns t.ex inte en enda inomhushall för fotboll i Stockholmsområdet.

 

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=3748&p=2

 

Såg den här tråden och skulle bara vilja komplettera med att i Stockholmsområdet bor det väl 2 miljoner människor snarare än 1 miljon. Stockholm är väl Sveriges största skiddistrikt om jag inte minns fel så kundunderlaget är väl då i jämförelse i storlek som halva Norges befolkning. Borde väl väga lite över jämfört med Torsby trots skidgymnasium och relativ närhet till Norge (15 mil)...

 

Tycker inte heller att det ena inte utesluter det andra men kundunderlag borde utan tvekan finnas i Stockholm.

 

Men som sagt det ska ju byggas också och det är en kommunal fråga skulle jag tro.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...