Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

vurpa på rullskidor


hubes

Recommended Posts

  • Replies 80
  • Created
  • Last Reply

Är det inte så att man ska stanna på polismans tecken och inte dundra in i vederbörande?

Även om det nu kanske är dumt att hoppa ut och försöka stoppa en rullskidåkare.

 

Två versioner:

 

http://www.expressen.se/sport/vintersport/1.2176122/sodergren-foll-svart-i-krasch-pa-rullskidor#comments

 

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article7966259.ab

 

Personligen tycker jag att man inte ska köra på ett sådant sätt att man inte kan stoppa om något oväntat dyker upp = inga nedförsbackar utan broms eller plogning.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte så att man ska stanna på polismans tecken och inte dundra in i vederbörande?

Även om det nu kanske är dumt att hoppa ut och försöka stoppa en rullskidåkare.

 

Två versioner:

 

http://www.expressen.se/sport/vintersport/1.2176122/sodergren-foll-svart-i-krasch-pa-rullskidor#comments

 

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article7966259.ab

 

Personligen tycker jag att man inte ska köra på ett sådant sätt att man inte kan stoppa om något oväntat dyker upp = inga nedförsbackar utan broms eller plogning.

vilken jälvla idiot! hoppas den polismannen får nåt för detta! inte okey att knuffa en rulskidåkare i full fart!

Link to comment
Share on other sites

Jag läste lite bättre nu och han var visst civilklädd och hoppade då tydligen plötsligt ut i vägen enligt svenskarnas utsago, så det verkade ju inte helt begåvat.

 

Men samtidigt tycker jag nog att en del rullskidåkare verkar åka med livet som insats.

Mötte senast i förrgår kväll en skatande åkare som låg och tog upp ena körbanan och hade bil bakom. Och han låg då på ganska hårt fast det var nedförsbacke så det finns ju inga marginaler för felskär eller oväntade hinder, även om nu åkaren i fråga är tämligen säker på foten.

 

Han ökade i varje fall inte på förståelsen för rullskidåkningen bland de övriga trafikanterna...

Link to comment
Share on other sites

Självklart finns det idioter på båda sidor - i fallet med Söderling tycker jag dock att en polis i ett skidparadis ska förstå att man inte kan bete sig på det sättet.

 

Men sen finns det vissa motionärer som tror att deras rullskidsrunda är det viktigaste i hela världen, just då. När det är tomt från bilar så brukar jag åka i "däckspåren" men om det kommer någon bil så är det ju självklart att man ska underlätta en omkörning, så självklart att termen "en självklarhet" känns onödigt.

 

Sedan ska man ju inte slänga sig av vägen men jag brukar i första hand åka på kanten av vägen, i andra hand flytta över båda stavarna till höger sida om kroppen så att bilisten inte tror att jag ska träffa bilen i ett staktag och i tredje hand, om det är ett stort fordon på en liten väg, stanna och kliva ut på sidan. Det sista steget brukar dock aldrig behöva tillämpas. Om alla skulle visa hänsyn mot bilisterna så tror jag att de skulle få en bättre syn på oss rullskidare.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Gjorde min första vurpa för två veckor sen. Sidvind höger stav framför skidan sen gick det snabbt i backen! :s Gick uppför som tur va! Grovt oljegrus resulterade i skrapad armbåge och knä. Lyckades ta värsta smällen med stavhandtag och handskar. Tur att jag inte hade avklippta handskar denna gången :P

Som sagt, det går fort när det väl händer!

Link to comment
Share on other sites

Ett tips: kolla muttrarna lite då och då. Jag var ute med mina två år gamla Atlas från Pölders när plötsligt ett framhjul lossnade. Som tur var så var det på plan mark men resultatet blev hakan i asfalten och lätt huvudvärk några dagar. Tänderna satt kvar men hakan blev ganska blå.
Link to comment
Share on other sites

Ett tips: kolla muttrarna lite då och då. Jag var ute med mina två år gamla Atlas från Pölders när plötsligt ett framhjul lossnade. Som tur var så var det på plan mark men resultatet blev hakan i asfalten och lätt huvudvärk några dagar. Tänderna satt kvar men hakan blev ganska blå.

Hände för mig med men det var bakhjulet som lossnade. Som tur var det i en uppförsbacke och kunde träna på utan allvarliga skador. Fick knät rejält uppskrapat och ett stukat lillfinger.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Vurpa i måndag efter att jag kört över jordrester som någon bondes traktor förmodligen elakt placerat där. Kunde köra på en mil utan större problem efteråt.

 

Hela smällen tog på vänster knä, två rejäla skrapsår, lite svullet och det gör fortfarande ont som satan att gå på det (värst under knäskålen). Känns ingenting när jag sitter/ligger still men när jag börja röra gör det ont. Nån medicinkunnig som kan säga om det bara är att vänta ut eller jag ska göra någonting?

 

Korsbandet är för övrigt av sen gammalt i samma knä om det har någon betydelse.

Link to comment
Share on other sites

Har kört mest med skidor utan backspärr i höst. I lördags tag jag de andra med backspärr och tänkte mig inte riktigt för när jag mycket sakta rullade lite för långt vid ett rödljus. Resultatet av mycket bakvikt när jag inte kunda dra tillbaka skidan blev nog rätt dråplig, lite ont i armågen, men det gick att rulla redan dagen efter.
Link to comment
Share on other sites

Har kört mest med skidor utan backspärr i höst. I lördags tag jag de andra med backspärr och tänkte mig inte riktigt för när jag mycket sakta rullade lite för långt vid ett rödljus. Resultatet av mycket bakvikt när jag inte kunda dra tillbaka skidan blev nog rätt dråplig, lite ont i armågen, men det gick att rulla redan dagen efter.

Det är sådana små incidenter i vardagen som gör att jag börjat fundera på att byta ut min cykelhjälm mot en rullskidsdito. Asfalt gör ont!

Link to comment
Share on other sites

Bland de mer konstnärliga och tekniskt fulländade vurpor man kan göra är när man kör kort-korta maxstakintervaller och sätter en stav, eller båda stavarna för den delen, i egen fot/fötter. En fröjd för ögat, men har en del backdraws, som tex framtida läckage i skidskorna :).

 

Just det, utför helst denna övning på snö och inte asfalt.

 

Enjoy!

Link to comment
Share on other sites

Bland de mer konstnärliga och tekniskt fulländade vurpor man kan göra är när man kör kort-korta maxstakintervaller och sätter en stav, eller båda stavarna för den delen, i egen fot/fötter. En fröjd för ögat, men har en del backdraws, som tex framtida läckage i skidskorna :).

 

Just det, utför helst denna övning på snö och inte asfalt.

 

Enjoy!

Ändå snudd på bättre att sätta den i skon än precis framför rullskidan. Det blir tvärstopp, och ganska förarglig vurpa.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Sökte i forumet på asfalt och vurpa. Satt med mina skrubbsår och läste igenom den här tråden men hittade inte så mycket om ren obalans. Beror såklart på att de flesta inklusive jag ser till att inte åka snabbare än vad ens balans tillåter. Men ibland kan det ju bli lite knasigt.

 

Hur mycket tror ni det är rädslan över farten som gör att rullskidorna börjar vingla? För så väldigt mycket svårare är det väl inte med högre fart. Hur hög fart bör man klara som van åkare? Med låga ostabila klassiska rullskidskor.

 

Kan väl tillägga att jag klarade mig bra. Det var tyvärr vägräcke så därav asfaltskänningen. Asfalten var tilltryckt och slät så jag blev bara ytligt skrubbad. Och suveränt nog inget alls på händer eller armbågar (kör utan handskar). De korta tajtsen "försvann" på ena sidan men i övrigt inga materiella skador.

Link to comment
Share on other sites

mina rullskidor börjar aldrig vingla så länge man inte börjar ploga o ha sig!

Är väl snarare dina ben som inte börjar vingla. Jämför med nybörjare på snö där benen blir darrigare och darrigare ju högre fart de har.

 

Nog blir rullskidorna lite oroligare ju högre fart det är på dem. På skejt har jag för mig att jag läst om väldiga maxfarter (typ 70). Klarar "man" lika mycket med klassiska?

Link to comment
Share on other sites

För 2år sedan fastna en sten mellan hjul o stomme på skejtrullen. Körde en 30/30 intervall o maxade väl i ca 30 km/h när jag helt plötsligt var i luften. Minns att jag hann fundera hur jag kunde va på väg mot asfalten och eventuellt döden. Hade ju inget synbart misstag gjort :)
Link to comment
Share on other sites

Tittade just på mitt pulsdata från vurpan. Det var ett krön så jag var uppe i puls när det började gå utför. Sjönk från 157 till 133 under tiden farten ökade från 13 till 30 km/h. Sedan vände pulsen uppåt till 152 just före jag föll. Då var farten ca 45 km/h. Vurpan i sig fick slutligen upp pulsen i 164. Lustigt nog på slaget samma värde som jag kom upp i när jag körde tillbaka uppför backen.

 

Jag vågade förresten inte krypa ihop något för att få bättre balans, ville inte riskera att farten skulle öka ytterligare. Det var ett totalt hjärnsläpp att jag började åka utför, hade aldrig åkt vägen tidigare (intill sjön Stora Färgen), var så inställd på att jag inte skulle behöva gå någonstans. Kan ju säga att jag gärna hade stått på mina fyror. Nu igår vid vurpan hade jag elpex-treor.

Link to comment
Share on other sites

mina rullskidor börjar aldrig vingla så länge man inte börjar ploga o ha sig!

Är väl snarare dina ben som inte börjar vingla. Jämför med nybörjare på snö där benen blir darrigare och darrigare ju högre fart de har.

 

Nog blir rullskidorna lite oroligare ju högre fart det är på dem. På skejt har jag för mig att jag läst om väldiga maxfarter (typ 70). Klarar "man" lika mycket med klassiska?

Intressant att du analyserat pulskurvan av själva vurpan ;).

 

Om jag inte har fel så börjar vissa rullskidor "wobbla" i höga farter mer än andra. Jag har dock ingen statistik på det hela - men jag undrar om det inte kan ha lite att göra med om de inte är riktningsstabila, dvs om de har tendens att dra lite snett. Minns när man körde tävlingar på gamla goda tiden med Swenor med gummi-1-or, inte alltid utan "wobbling". Mjuka 1-or gjorde saken än värre. (Som typ på Värmdörullen 2008 när Andreas åkte på swenorgummi-1-or bakom Myhren i nedförsbacken som vi nu inte har kvar, då Myhren åkte på PU-Eagle - lite av en nyhet det året. Ca 5:50 in i filmen... http://www.rullskidcup.se/film )

 

Numera är jag dock så gammal att höga farter alltid är läskigt ;). En gång i tiden kunde jag träna med tävlingsskate-Eagle i branta nedförsbackar. Numera räcker det med att rulltestatesta mina Swenor alutech med PU-hjul 2 km, innan utlåning till Myhren inför Vålarullen, för att jag ska bli darrig i knäna ;).

Link to comment
Share on other sites

Intressant att du analyserat pulskurvan av själva vurpan ;).

Jo, alltid nåt "roligt" med det hela. Men återigen, jag är himla glad att det gick så bra som det gick även om min skinka inte är helt läkt än.

 

Om jag inte har fel så börjar vissa rullskidor "wobbla" i höga farter mer än andra.

Kan inte påstå att mina rullskidor började wobbla. Det var nog bara den allmänna vingligheten som finns i rullskidor (tycker jag i alla fall) som förstärktes av farten. Rent allmänt är jag glad att jag numera tycker det är kul att åka rullskidor (upp till 35 km/h). Tidigare var det lite småobehagligt hela tiden.

 

(Som typ på Värmdörullen 2008 när Andreas åkte på swenorgummi-1-or bakom Myhren i nedförsbacken som vi nu inte har kvar, då Myhren åkte på PU-Eagle - lite av en nyhet det året. Ca 5:50 in i filmen... http://www.rullskidcup.se/film )

Fast man ser väl inga konstigheter på filmen - annat än att de verkar klara svängen hur galant som helst. I vilken fart bör man klara en 180-graderssväng på en landsväg utan väggren men med mittlinje? Om jag tränat på såna svängar hade jag kanske kunnat ta till en sån manöver när jag ångrade mig i början av backen. Vägen finns förresten som gatuvy i Google Maps.

Link to comment
Share on other sites

[snip]

Fast man ser väl inga konstigheter på filmen - annat än att de verkar klara svängen hur galant som helst. I vilken fart bör man klara en 180-graderssväng på en landsväg utan väggren men med mittlinje? Om jag tränat på såna svängar hade jag kanske kunnat ta till en sån manöver när jag ångrade mig i början av backen. Vägen finns förresten som gatuvy i Google Maps.

10% är rätt brant...

 

...brukar vara bäst att försöka åka branta backar uppför första gången - då får man viss känsla för vad som väntar.

Link to comment
Share on other sites

Haha! Härlig backe att bli överraskad utav för det där gott folk det är en backe det. Har åkt där själv ... i bil och det är inte något för rullskidor :lol:

 

... Det var ett totalt hjärnsläpp att jag började åka utför, hade aldrig åkt vägen tidigare (intill sjön Stora Färgen), var så inställd på att jag inte skulle behöva gå någonstans. Kan ju säga att jag gärna hade stått på mina fyror. Nu igår vid vurpan hade jag elpex-treor.
Link to comment
Share on other sites

Fast man ser väl inga konstigheter på filmen ...

Jag menade väl inte att just Andreas hade "wobblande" skidor. Jag menade mest att jag själv tyckte det var större risk på gamla Swenor-1-or med fibreglas-stomme.

 

Det var nog bara den allmänna vingligheten som finns i rullskidor (tycker jag i alla fall) som förstärktes av farten.

Vet inte om det behöver vara så. Vissa pronerar ju lite väl mycket på rullskidor. Tycker vissa har tendens att göra detta än mer när farten går upp. Kanske kan vara än bidragande orsak till viss instabilitet???

 

Rent allmänt är jag glad att jag numera tycker det är kul att åka rullskidor (upp till 35 km/h). Tidigare var det lite småobehagligt hela tiden.

;)

(Du som är så snabb och duktig på vanliga skidor... Elpex-4-or går jäkligt långsamt!!!)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...