Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träning inför ÖS 2007, runt 6 timmar


Mr_M

Recommended Posts

Givetvis är långpass viktigt för en vasalöpare, men inte i form av löpning. Långpass ger huvudsakligen muskelspecifik uthållighet, dvs uthålligheten i de muskler du använder förbättras och de är ju inte riktigt samma i löpning och längdåkning. Därför ska man som skidåkare köra långa pass på just skidor/rullskidor.

Intervaller är det effektivaste sättet att förbättra den centrala syreupptagningsförmågan, vilket generellt är mycket viktigt för uthålligheten. En viss förbättring av centrala kapaciteten uppnås naturligtvis också vid långpass, vilket elitåkare kan utnyttja som komplement eftersom det också är en mindre slitsam träningsform. För en motionär som konditionstränar 3-4 gånger/vecka är dock intervallträning en mycket effektivare träningsform.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Mario]Uthallighetspass / langpass bor vara grenspecifik for att fa maximalt utbyte av den tid man lagger ned.

Intervaller daremot kan med fordel varieras (lopning, skidakning, rodd.. etc).[/quote]
Är det dummt att köra 2h löppass som skidåkare alltså?
Har hört att 50% av distanspassen ska utgöras av rullskidor och den andra hälften av allmänkonditionsträning t.ex. löpning, cykel. Detta under den snöfria delen av året.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=_andreas_][quote=Mario]Uthallighetspass / langpass bor vara grenspecifik for att fa maximalt utbyte av den tid man lagger ned.

Intervaller daremot kan med fordel varieras (lopning, skidakning, rodd.. etc).[/quote]
Är det dummt att köra 2h löppass som skidåkare alltså?
Har hört att 50% av distanspassen ska utgöras av rullskidor och den andra hälften av allmänkonditionsträning t.ex. löpning, cykel. Detta under den snöfria delen av året.[/quote]
Dumt är väl fel ord men du blir inte så mycket bättre skidåkare av det. Som Mario säger ska långpassen vara grenspecifika. Det är just de muskler du använder som blir uthålligare och de skiljer sig mellan löpning och skidåkning.

Det du hört om 50% rullskidor kan kanske stämma för elitåkare, vars träningsmängd är sådan att de måste variera träningsformen för att inte slita för mycket på kroppen.

Sen kan man förstås springa och cykla för att det är roligt, så dumt är det absolut inte :)
Och du får naturligtvis en liten träningseffekt av det också!
Link to comment
Share on other sites

För oss som ligger runt 5.30-6 h och hoppas kunna köra betydligt fortare så testar åtmistone jag med att öka mängden rullskidor + enklare styrketräning med hantlar hemma. Rullskidor på grus är riktigt kul och man får ju aldrig släpp så det är bara att ta i allt man kan, inga direkta långpass. Ingen omkullkörning än så länge:)
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Matte]Det är utmärkt att träna långpass löpning även om det inte är grenspecifikt.[/quote]
Klart det gar utmarkt, men det gar battre om det ar grenspecifikt. Forutom att det finns mojlighet att forbattra tekniken, blir du starkare och uthalligare i stakningen.

Men det ar klart, om du tranar sa mycket att du far in tva langpass i veckan kan det vara bra att variera for att undvika forslitningar.

Lycka till.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Mario][quote=Matte]Det är utmärkt att träna långpass löpning även om det inte är grenspecifikt.[/quote]
Klart det gar utmarkt, men det gar battre om det ar grenspecifikt. Forutom att det finns mojlighet att forbattra tekniken, blir du starkare och uthalligare i stakningen.

Men det ar klart, om du tranar sa mycket att du far in tva langpass i veckan kan det vara bra att variera for att undvika forslitningar.

Lycka till.[/quote]
Ungefär vad jag tycker också.
Jag känner att iaf jag måste variera min träning även på långpassen för att inte slita ut mig. Enbart rullskidor blir enformigt både för kropp och själ, min alltså ;)
Som tidigare sagts tror jag att det hänger mycket på hur många timmar man får ihop på en vecka.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...