
Glidprov i skidtunneln
#1
Postad 03 augusti 2010 - 07:50

Efter att ha införskaffat ett andra par skejtskidor så tänkte jag att nu är det dags att testa det här med glidvallning kontra stålsickling.
Sagt och gjort så preparerade jag ett par skejtskidor och ett par klassiska med Kuzminsickel och ett par av varje med Ceza fluorgel vätska. Samtliga fyra par rillades med en rak Erki Kähärä riller. Jag kan inte på något sätt hävda att de preparade paren är vetenskapligt utprovade för ett glidtest, men resultatet av mina tunnelvarv är ändå lite intressant.
Mina erfarenheter av detta prov är att de Kuzminpreparerade skidorna gled något bättre än de som jag preparerat med fluorvätskan. Detta gäller både klassiskt och skejt. Åkte 28 varv skejt och 28 klassiskt. Resultatet kanske hade blivit annorlunda om jag valt något av de mer kända märkena när det gäller glidvallan. Vid ett besök för ett par veckor sedan gjorde jag samma notering. Då med två par skejtskidor, varav det ena paret var Kuzminsicklat och det andra preparerat med blå glidvalla enligt tunnels vallningstips. För mig personligen gav testet (-n) ändå ett svar som tyder på att jag lika gärna kan använda mig av sickeln som av glidvallan.
Vid ett kommande besök ska jag preparera skidorna tvärtom för att få ett svar på om resultatet berodde på det enskilda skidparet eller inte.
Vet att det har varit några heta diskussioner om detta ämnet här på forumet. Avslutar därför med att återigen konstatera att det ovan nedtecknade är mina personliga erfarenheter och att jag inte nödvändigtvis kommer att sluta glidvalla. Jag kommer dock att använda mig av stålsickling i högre grad än vad jag har gjort tidigare,
#2
Postad 03 augusti 2010 - 12:41

Fluorpulver däremot har gett mycket bra glid.
Detta är min personliga erfarenhet.
#3
Postad 03 augusti 2010 - 13:28

#4
Postad 03 augusti 2010 - 19:41

Eller du kanske känner av generellt hur det glider och ser varvtider i förhållande till belastning?
#5
Postad 03 augusti 2010 - 23:33

Har bara åkt några gånger i tunneln sedan de öppnade men jag har gjort samma erfarenhet som Jola61, sicklat har glidit bättre än standardparafin med struktur. Körde då två par Fischer RCS klassiska som jag skejtade med för att inte fästvallan skulle påverka.
#6
Postad 04 augusti 2010 - 06:31

#7
Postad 04 augusti 2010 - 07:54

När vi på skidforum gjorde den stora serien av (amatör)tester (av si sådär 15 olika åkare runt om i landet) för några år sedan och sedan i sin helhet redovisades och kommenterades av Niklas Grip, Stefan Sand och mig i en lätttillgänglig rapport (som nu verkar bli mer och mer pupulär, med tanke på alla förfrågningar jag får) så var en av de första testerna av Stefan Sand i skidtunneln. Hans resultat liknar ditt och det verkar som att man får ovanligt tydligt resultat i skidtunneln och jag har funderat varför. Min fundering är att det kanske är så att just det faktum att det åks så mycket där så blir det mer smutsigt i spåret och om det är så, vilket är en av Kuzmins "teser", att man får större smutsupptag på vallade skidor så skulle det väl helt enkelt kunna bero på det. Precis av samma orsak tror JAG det är ovanligt fördelaktigt på Vasaloppet att åka stålsicklat, speciellt senare halvan av loppet då jag är nästan säker att det är så åtminstone mätt på min amatörnivå.Nyss hemkommen från en tredagarstur till tunneln tänkte jag delge er några erfarenheter som jag gjort gällande glidpreparering.
Efter att ha införskaffat ett andra par skejtskidor så tänkte jag att nu är det dags att testa det här med glidvallning kontra stålsickling.
Sagt och gjort så preparerade jag ett par skejtskidor och ett par klassiska med Kuzminsickel och ett par av varje med Ceza fluorgel vätska. Samtliga fyra par rillades med en rak Erki Kähärä riller. Jag kan inte på något sätt hävda att de preparade paren är vetenskapligt utprovade för ett glidtest, men resultatet av mina tunnelvarv är ändå lite intressant.
Mina erfarenheter av detta prov är att de Kuzminpreparerade skidorna gled något bättre än de som jag preparerat med fluorvätskan. Detta gäller både klassiskt och skejt. Åkte 28 varv skejt och 28 klassiskt. Resultatet kanske hade blivit annorlunda om jag valt något av de mer kända märkena när det gäller glidvallan. Vid ett besök för ett par veckor sedan gjorde jag samma notering. Då med två par skejtskidor, varav det ena paret var Kuzminsicklat och det andra preparerat med blå glidvalla enligt tunnels vallningstips. För mig personligen gav testet (-n) ändå ett svar som tyder på att jag lika gärna kan använda mig av sickeln som av glidvallan.
Vid ett kommande besök ska jag preparera skidorna tvärtom för att få ett svar på om resultatet berodde på det enskilda skidparet eller inte.
Vet att det har varit några heta diskussioner om detta ämnet här på forumet. Avslutar därför med att återigen konstatera att det ovan nedtecknade är mina personliga erfarenheter och att jag inte nödvändigtvis kommer att sluta glidvalla. Jag kommer dock att använda mig av stålsickling i högre grad än vad jag har gjort tidigare,
Att man även i tävlingssammanhang faktiskt byter skidor är väl en annan indikation på detta och givetvis att det nu finns publicerade uppsatser i tidskrifter och en doktorsavhandling som säger att det är så kan man nog inte i långa loppet (obs vitsen) bortse ifrån speciellt länge till.
#8
Postad 04 augusti 2010 - 08:50

Redigerat av jola61, 04 augusti 2010 - 08:50 .
#9
Postad 04 augusti 2010 - 08:54

På "riktig" snö har jag inte fått lika stora differenser. Ofta med mycket bra resultat för stålsicklat men aldrig så stor skillnad med fördel för stålsicklat som i Torsbytunneln. Min slutsats av detta, även om jag är en glad amatör, är att det råder speciella förhållanden i tunneln som "spelar" stålsicklat "i händerna". Lars-Erik är inne på mängden smuts och det är onekligen en hel del smuts (läs vallarester) under skidorna efter några varv. Det är också en konstgjord snö och ett klimat som torde innehålla mycket fukt. Så just i tunneln känns stålsicklat som det utlimata valet. Trots detta är väl fortfarande det stående tipset pulvervalla......

Vill du läsa beskrivningnen av min glidtest, och flera andra utförda, finns en här:
Glidtester
#10
Postad 04 augusti 2010 - 11:17

#11
Postad 04 augusti 2010 - 15:26

Skulle stämma med vad en duktig längdåkare jag känner sa om att det är väldigt sällan det byts snö i skidtunnlar utan i stort är samma snö som ligger kvar och pistas om och blir blir betydligt smutsigare än utomhussnö, som får mycket mer regelbunden påfyllning av ny fräsch snö uppifrån.Min fundering är att det kanske är så att just det faktum att det åks så mycket där så blir det mer smutsigt i spåret och om det är så, vilket är en av Kuzmins "teser", att man får större smutsupptag på vallade skidor så skulle det väl helt enkelt kunna bero på det.
#12
Postad 05 augusti 2010 - 07:28

En fråga till er som är frälsta på stålsickling. Finns det något före eller under några förutsättningar där även ni skulle överväga att valla på traditionellt vis?
#13
Postad 15 december 2015 - 19:22

Jag har precis börjat men har utfört fyra tester än så länge. Det jag har kört på som grund är kuzmin u och på samma skateskida. Testerna är utförda under samma kväll så snön torde vara likadan vid varje prov. Tempen är ca 3- och snön är väldigt kornig och antagligen smutsig.
Det jag märker TYDLIGT är hur snabbt glidet försämras. Om det beror på att vallan slits bort eller om smuts samlas, lr både och, vet jag ej men det är anmärkningsvärt hur mkt sämre skidan glider efter bara 5kms åkning. Ett mjukare paraffin typ lila glider bättre som nyvallad, men tappar oxå fortare än vad en blå glider gör. En blå valla glider dock lite sämre som nyvallad.
Nästa gång ska jag jämföra stålsicklad mot HF lila.
Att notera var oxå en stor skillnad på glid mellan mina två par skateskidor med samma preparering.
Summarum inget revolutionerande direkt. Men det är rätt kul att testa själv och få bekräftat vissa sanningar.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar