Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidor i Göteborg


Annie09

Recommended Posts

Tyvärr så är det inte asfalterat på gamla banvallen mellan Gråbo och Sjövik' date=' tog en sväng med bilen och kollade, fortfarande grusväg=([/quote']

Inte ens Gråbo-Björboholm som jag läst nånstans???

Stannade bilen vid den där lilla klädaffären, vet ej exakt var den ligger och där fanns ingen asfalt. Har mailat kommunen när det ska asfalteras men har ej fått något svar ännu!!

Vet ej själv men enligt andrahandsinformation jag fått så är det endast en liten bit som inte är asfalterad. Men det kanske inte stämmer?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 118
  • Created
  • Last Reply
Får helt enkelt ta en tur och kolla läget. Hinns nog inte med denna helgen + fokus på löpningen för Gbg-varvet men annandag påsk skulle kunna vara en plan. Ska kolla om brorsan kan då. Kommer en separat tråd.

Åkte banvallen i dag mellan Linnarhult och Gråbo (med start från Angereds Centrum). Asfalterat hela vägen förutom några småvägs-övergångar mellan Olofstorp och Gråbo. Sopat var det också mellan Linnarhult och Olofstorp, sen lite grus men går bra att åka. Från Gråbo mot Björboholm var det inte asfalterat, men det går ju bra att åka cykelvägen mot Stenkullen istället, 6 km. Åkte 3 km på den, inte sopat men helt åkbart.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Kom alldeles nyss hem och på vägen mötte jag fyra glada rullskidåkare på väg utför Mölndals Kråka. Jag har många gånger sett rullskidåkare på Pixbovägen i riktning mot Mölndal och undrat vart dom tar vägen. För inte kan man väl åka utför Kråkan? Brant, kullersten, refuger, trafikljus, mötande trafik, och tätt trafikerat. Nummer ett kom på gångvägen och bromsade lite lätt innan han drog diagonalt över gatorna. Nummer två och tre hade förståndigt nog tagit av sig skidorna och gick ner. Nummer fyra kom i full fart nerför gatan med ett leende på läpparna och såg ut som om det var den enklaste sak i världen.

Jag skulle aldrig ens tänka tanken att åka rullisar där så jag undrar hur man gör om man möter bilar vid trafikljusen mm. Kanske någon av er som åker där kan förklara hur man gör. Själv letar jag fortfarande efter bra sträckor att åka på som är platta och med bara uppförsbackar, inga nerför.

Link to comment
Share on other sites

Kom alldeles nyss hem och på vägen mötte jag fyra glada rullskidåkare på väg utför Mölndals Kråka. Jag har många gånger sett rullskidåkare på Pixbovägen i riktning mot Mölndal och undrat vart dom tar vägen. För inte kan man väl åka utför Kråkan? Brant, kullersten, refuger, trafikljus, mötande trafik, och tätt trafikerat. Nummer ett kom på gångvägen och bromsade lite lätt innan han drog diagonalt över gatorna. Nummer två och tre hade förståndigt nog tagit av sig skidorna och gick ner. Nummer fyra kom i full fart nerför gatan med ett leende på läpparna och såg ut som om det var den enklaste sak i världen.

Jag skulle aldrig ens tänka tanken att åka rullisar där så jag undrar hur man gör om man möter bilar vid trafikljusen mm. Kanske någon av er som åker där kan förklara hur man gör. Själv letar jag fortfarande efter bra sträckor att åka på som är platta och med bara uppförsbackar, inga nerför.

Brorsan som bor där ovanför är känd för att någon gång ha klippt Kråkan, men inte som "flygande kilometern". Har åkt med honom andra vägen ner mot Kärcher-hallen och det var tillräckligt brant. Jobbigt att bromsa så långt eller ligga i gräskanten.

Link to comment
Share on other sites

Nummer fyra kom i full fart nerför gatan med ett leende på läpparna och såg ut som om det var den enklaste sak i världen.

Det låter som "Rullskidmannen". :)

Jag åkte ett pass med "Rullskidmannen" ifjol,djupt imponerad av sättet att ta sig fram på trafikerade vägar/gator..!! Vi åkte skate (pu-hjul).Utför var det bara att åka med och "hålla i hatten" och hänga på så gott det gick och hoppas på det bästa...min gps-klocka fick en hastighets-chock..(Annars hade jag fått ta taxi till startpunkten,ingen aning om var vi befann oss) Efter detta hittar jag inga "svåra" backar hemmavid längre..!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Körde hemifrån till Olofstorp idag tor på Lärjebanan. Det är nyasfalterat mellan Gunnilse och Björsared så ut och njut. Gör dock inte som jag och bryt båda spetsarna... Hade inga extra med mig trots att jag har Exels dämpade. Fick jobba lite med benen de sista 8 km.

Nåt nytt om asfalttillgången på sträckan Gråbo-Sjövik?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Härligt, jag tvingar mig till lite rullskidsuppehåll, men snart kan jag inte hålla mig längre. Vad är Västgötabanan? Lärjebanan till Sjövik är ju fantastiskt fin, men nästan väl platt.

 

Körde med bilen och letade alternativ häromdagen. Eftersom jag bor i Sävedalen tänkte jag mig en variant upp mot Jonsered och sen över skogen mot Landvetter för att sedan ta av mot Tahult, Landvettervägen, Öjersjö och hemåt. Problemet är ju att det är snudd på självmord att åka Landvettervägen, men jag hittar ingt bra alternativ. Nån som har tips?

Link to comment
Share on other sites

är inte den sträckan du nämner väldigt kuperad MattaP? Hur klarar du utförsbackarna? Allumbacken ner på tävlingshjul? :P

Som jag har förstått det heter det inte Lärjebanan utan Västgötabanan :)

Jag kanske får ta på mig skulden för Lärjebanan. Eftersom den startar vid Lärjeåns utlopp i Göta Älv och bara går till Sjövik så kändes det som en naturlig benämning. Helt riktigt är den ursprungliga järnvägslinjen Västgötabanan och då gick den hela vägen till Gårdsjö via Skara. Finns lite att läsa på Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4sterg%C3%B6tland%E2%80%93G%C3%B6teborgs_J%C3%A4rnv%C3%A4gar

Står till och med lite om vilka delar som blivit cykelvägar.

Link to comment
Share on other sites

är inte den sträckan du nämner väldigt kuperad MattaP? Hur klarar du utförsbackarna? Allumbacken ner på tävlingshjul? :P

Som jag har förstått det heter det inte Lärjebanan utan Västgötabanan :)

Från Jonsered under E20 upp i skogen är det en helt galen uppförsbacke som lär suga musten ur en, men sen inne i skogen såg det OK ut, en lite längre nedförslöpa som kräver lite plogning i början. Inbillar mig att det inte är så brant ner mot Allumn, ser ut som cykelvägen bli platt efter varje mindre nedförsbacke så jag tror det borde funka :-)

Sen kör jag iof på 3or, så det hjälper väl lite ;)

 

Hursomhelst lär jag inte testa för jag hittar inte en väg runt Landvetter vägen

 

Där ser man ang Lärjebanan (Västgötabanan)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Är det nån som har testat Rågårdsvägen/Lexbydalsvägen från Gunnilse/Björsared vid Gråbovägen i norr till Kåhög/Lexby vid Lexbyvägen i söder? Kunde vara en intressant sträckning för att gifta ihop Lärjebanan med Utby-stråket.

En fin väg att cykla. Dock är det utför i stort sett hela vägen ner mot kåhög. Strax efter Angeredskrossen är det ett parti med grus. Jag skulle själv inte ta den från norr till syd pga backarna. Men kör man på tröga hjul och gillar åka utför så :)

Link to comment
Share on other sites

Är det nån som har testat Rågårdsvägen/Lexbydalsvägen från Gunnilse/Björsared vid Gråbovägen i norr till Kåhög/Lexby vid Lexbyvägen i söder? Kunde vara en intressant sträckning för att gifta ihop Lärjebanan med Utby-stråket.

En fin väg att cykla. Dock är det utför i stort sett hela vägen ner mot kåhög. Strax efter Angeredskrossen är det ett parti med grus. Jag skulle själv inte ta den från norr till syd pga backarna. Men kör man på tröga hjul och gillar åka utför så :)

OK, tack för snabbt svar. Skidforum levererar som oftast :)

Kanske ska testa den söder till norr istället. Hur långt är gruspartiet?

Link to comment
Share on other sites

Är det nån som har testat Rågårdsvägen/Lexbydalsvägen från Gunnilse/Björsared vid Gråbovägen i norr till Kåhög/Lexby vid Lexbyvägen i söder? Kunde vara en intressant sträckning för att gifta ihop Lärjebanan med Utby-stråket.

Har kört den sträckan i bägge riktningarna, funkar bra med 3:or men man får hålla igen lite på ett ställe när man kör söderut och se till att man inte kommer med full spätta in i en ganska brant (men kort) backe. Lite risig asfalt på sina ställen. Rätt backigt dock

 

Har också funderat på att använda denna för att binda ihop Lärjebanan men insett att det blir lite för långt för mig så jag tar hellre bilen till Björsared och får enbart goåkning när jag vill ha ett långpass :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag vill inte vara gnällspik, men finns det nåt belägg för att benämna den gamla banvallen för Lärjebanan? Folk får naturligtvis kalla den för det om dom tycker det passar, men vart kommer det ifrån? Allt jag hittat tyder på att det är västgötabanan

Jag är skyldig och har bett om ursäkt för det :rolleyes:

Det bara blev så när jag började åka på Västgötabanan för den startar i väster vid Lärjeåns utlopp i Göta Älv vid Alelyckan och följer Lärjedalen och Lärjeleden nedanför Hjällbo, förbi Linnarhults industriområde och vidare upp till Gunnilse bakom Angered. Sen passerar man Lerjedalens Golfbana och följer faktiskt Lärjeån ända fram till strax innan Gråbo där den diffunderar bl.a. upp till Smalasjön där det finns ett elljusspår som brukar vara OK om det finns snö vintertid.

Dagens geografiutvikning. Summa summarum Lärjebanan (mitt påhitt)=Västgötabanan.

Link to comment
Share on other sites

Ah okej. Kan bero på att jag aldrig åker första sträckan som gör att i min värld känns namnet fel. Jag tycker den bästa biten är gråbo-sjövik. Kan vi enas om att döpa den sträckan till Mjörnbanan så köper jag din sträcka som Lärjebanan :)
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...