Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidor i Göteborg


Annie09

Recommended Posts

  • Replies 118
  • Created
  • Last Reply
Vad har du mer att berätta om Klarälvsbanan? Lite sugen på att prova :)

Oj, börja med tråden om Klarälvsbanan här på "forat". Sen kan du be infödingarna på plats i Värmland att utveckla sina erfarenheter. Jag har åkt hela sträckan Uddeholm-Karlstad tre gånger och kort sagt rekommenderar jag det starkt.

Link to comment
Share on other sites

Ah okej. Kan bero på att jag aldrig åker första sträckan som gör att i min värld känns namnet fel. Jag tycker den bästa biten är gråbo-sjövik. Kan vi enas om att döpa den sträckan till Mjörnbanan så köper jag din sträcka som Lärjebanan :)

En annan väldigt vacker sträcka är ju faktiskt där Säröbanan går längs havet från Hovås till Amundön.

Link to comment
Share on other sites

Är det nån som har testat Rågårdsvägen/Lexbydalsvägen från Gunnilse/Björsared vid Gråbovägen i norr till Kåhög/Lexby vid Lexbyvägen i söder? Kunde vara en intressant sträckning för att gifta ihop Lärjebanan med Utby-stråket.

En fin väg att cykla. Dock är det utför i stort sett hela vägen ner mot kåhög. Strax efter Angeredskrossen är det ett parti med grus. Jag skulle själv inte ta den från norr till syd pga backarna. Men kör man på tröga hjul och gillar åka utför så :)

Körde en ny runda ikväll. Fantastisk kväll, nästan som att det är sommar. Över Angeredsbron, ner till Linnarhults industriområde, över baksidan av Bergsjön, förbi Partille och sen upp till Lexbydal och vidare till Lerjedalens golfbana och sen Lärjebanan/Västgötabanan ner till Gamlestan. Lexbydalsvägen/Rågårdsvägen var över förväntan. Väldigt lite trafik och sådär slät, blanksliten asfalt mestadels av sträckan. Ca 20-50 m att gå när man kommer till nåt som ser ut som ett testraka. Var också skyltar från Trafikverket i dikeskanten. Slingan ser ut såhär:

http://www.endomondo.com/workouts/332688908/354470

 

EDIT: Det är egentligen bara två ställen där man behöver vara med och bromsa i god tid. Dels ner mot Angered efter Angeredsbron när man ska passera Rävebergsvägen (vid 10km), dels ner mot Utbyleden då man kommer upp i rätt stadig hastighet längs Mellbyleden (vid 19km). Man snittar utan ansträngning uppemot 30km/h den kilometern. Jag hade uppemot 40km/h som maxhastighet på min IPhone.

Lexbydalsvägen skulle jag våga även söderut utifrån vad jag såg, men man får vara beredd på ett par bra skjutsar. Inget knixigt dock utan det går att "rulla ut".

Link to comment
Share on other sites

Har funderat på det länge. Ett knep hade varit att skaffa hårda hjul till de Skikes som står och samlar damm, men det är nog roligare med riktiga grejer. Blir väl lite så att när man väl tar sig ut på rundor mellan alla löppass så fokuserar jag på klassiskt. Det är ju stakningen jag behöver klen som jag är och nu står det en stakmaskin här hemma också. Mycket prylar blir det...

 

Annars är ju skating intressant då man komma lite längre eller bara ligga och goåka på en banvall.

Link to comment
Share on other sites

skaffa nu ett par skate så ses vi på lärjebanan och kör den hela vägen bort mot mjörnbanan ;)

Fattar att den stora motionärsmassan satsar på vasaloppet och därför bara kör klassiskt. Men ärligt talat....tekniken är ju lite förlegad ;) varför inte använda benen oxå? Det var ju trots allt ett par hundra år sen Gustav Vasa uppfann den tekniken

Link to comment
Share on other sites

Hoppas verkligen på en sjysst cykebana Jonsered->Lerum. Låter också intressant med en fortsätning från Sjövik

 

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2365740-lerum-storsatsar-pa-cykelvagar

 

Lerum vill även bygga fler nya cykelvägar för att binda samman orten med närliggande kommuner. Bland annat planeras cykelvägar mellan Lerum och Olofstorp och mellan Lerum och Jonsered.

 

– Vi vill också sy ihop hela vägen Mjörn runt, från Sjövik till Brobacka i Alingsås.

 

När de nya cykelvägarna kan bli verklighet är fortfarande oklart. Enligt Bengt Holm ligger en förbindelse mellan Lerum och Göteborg, via Jonsered, högst på önskelistan.

 

– Men den skulle nog kosta omkring 15 miljoner. Det kan bli aktuellt med byggstart tidigast 2016

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vill fylla på med lite matnyttiga (ingen alkodricka här inte) tips på forat.

Gjorde en extrasväng på min Torslandarunda igår och var ut till rondellen in till Hästevik och åkte sen Gamla Hjuviksvägen tillbaka till Torslandahallen. Gör inte det om ni inte har terrängrullskidor. Trodde det skulle gå med vanliga rullskidhjul på den korta grusstigen mellan Norra Hjuviksvägen och Gamla Hjuviksvägen, men det var så grova stenar att jag rekommenderar terränggående hjul där. Dessutom var det 4-5 farthinder, sådana där fastspikade klossar längs vägen ner mot Torslandahallen som blir riktigt farliga att fastna på när man kommer i full speta i nedförsbacke. Går ju att chansa och lätta över, men en faceplant på sommarasfalt gör så mycket ondare än dito i nysnö...

Har inte testat förbindelsen mellan Långrevsvägen och Trångets Södra väg om den cykelbanan är asfalterad, men även där får man ta det varligt med farthindren när man kommer ut på Gamla Hjuviksvägen.

Rattmuff av och kramas i trafiken!

http://www.endomondo.com/workouts/350067515/354470

Link to comment
Share on other sites

är inte den sträckan du nämner väldigt kuperad MattaP? Hur klarar du utförsbackarna? Allumbacken ner på tävlingshjul? :P

Som jag har förstått det heter det inte Lärjebanan utan Västgötabanan :)

Jag kanske får ta på mig skulden för Lärjebanan. Eftersom den startar vid Lärjeåns utlopp i Göta Älv och bara går till Sjövik så kändes det som en naturlig benämning. Helt riktigt är den ursprungliga järnvägslinjen Västgötabanan och då gick den hela vägen till Gårdsjö via Skara. Finns lite att läsa på Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4sterg%C3%B6tland%E2%80%93G%C3%B6teborgs_J%C3%A4rnv%C3%A4gar

Står till och med lite om vilka delar som blivit cykelvägar.

Kanske kan skjuta vidare skulden för uttrycket "Lärjebanan" på m95jojo? Han/hon var faktiskt först: http://www.skidforum.se/viewtopic.php?pid=54616#p54616

Link to comment
Share on other sites

Testade en för mig ny runda för 2 helger sen, körde Sävedalen-Allum-Öjersjö-Mölndal(Boråsvägen)-Bagaregården-Kålltorp-Sävedalen. Blev 2,9mil, trodde nog det skulle bli längre. Ett ställe på Gamla Boråsvägen innan man åker under RV40 (Nära Delsjö golfbana) där man fick ta en promenad eftersom det blev för brant. En Ok runda men ingen favorit
Link to comment
Share on other sites

Testade en för mig ny runda för 2 helger sen, körde Sävedalen-Allum-Öjersjö-Mölndal(Boråsvägen)-Bagaregården-Kålltorp-Sävedalen. Blev 2,9mil, trodde nog det skulle bli längre. Ett ställe på Gamla Boråsvägen innan man åker under RV40 (Nära Delsjö golfbana) där man fick ta en promenad eftersom det blev för brant. En Ok runda men ingen favorit

Om du menar backen ner förbi Gustavs källa till Kallebäck så har jag sick-sackat den en gång med inlines. Det räckte. Uppför är nog bättre.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag besökt järnvägsmuseumet vid Anten och bevittnat gamla vagnar och lok som trafikerade Västgötabanan ;)Det kan rekommenderas.

Om de då skulle förlänga cykelbanan längs Västgötabanan från Sjövik så tar det stopp i Brobacka/Anten. Om man inte vill bända upp en massa räls... Eller konstruera en stak-dressin... Nåt för dig Vasa att plöja på mellan Årjäng och Bengtsfors tor?

Link to comment
Share on other sites

Har inte testat förbindelsen mellan Långrevsvägen och Trångets Södra väg om den cykelbanan är asfalterad, men även där får man ta det varligt med farthindren när man kommer ut på Gamla Hjuviksvägen.

Hittade ett par bilder på nätet och det är grus även den sträckan. Båda är ca 400m om man trots det vill pröva på.

http://static.panoramio.com/photos/large/78102489.jpg

http://static.panoramio.com/photos/large/78102490.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Blev idag omkörd av en grön VW Polo som kom i kanske 70 km/h på cykelvägen längs med lärjeån i höjd med Bläsebo. Misstänker att det var någon som var jagad av polisen men någon efterföljande polisbil kom aldrig. Lite oroväckande att man inte går säker för bilar ens på cykelvägar.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Testade sträckningen Lödöse-Göteborg ikväll. Mer exakt Alvhem-Sankt Jörgen då det är nästan obruten cykelbana från Lödöse station neröver och jag skulle hem till Hisingen och vek av över Marieholmsbron.

Det började ganska trevligt med några stigningar och långsträckta utförskörningar ner mot Älvängen. Sen lite blandat småorter och korta/långa transportsträckor mellan. Efter Surte blev det skittråkigt. En liten trevlig skogssträcka innan Anneberg och den enda riktiga trafikljuspassagen. Därefter döden genom ingenmansland mellan E45 och älven och genom industriområdet norra Marieholm där det saknas cykelbana och asfalten suger. Kan möjligen hänga ihop med trytande ork mot slutet...

Hur som helst, ingen höjdarsträckning för nån eventuell tävling. Bra för att plöja platta stakmil med några få motlut. Surte hade bästa supporterklubben där jag fick minst fem "Heja Gunde!". De har väl en tradition sen bandyeran. Ale-Ale-Ale, Surte-Surte-Surte, hej-hej-hej!!!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...