Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidor i Göteborg


Annie09

Recommended Posts

Testade sträckningen Lödöse-Göteborg ikväll. Mer exakt Alvhem-Sankt Jörgen då det är nästan obruten cykelbana från Lödöse station neröver och jag skulle hem till Hisingen och vek av över Marieholmsbron.

Det började ganska trevligt med några stigningar och långsträckta utförskörningar ner mot Älvängen. Sen lite blandat småorter och korta/långa transportsträckor mellan. Efter Surte blev det skittråkigt. En liten trevlig skogssträcka innan Anneberg och den enda riktiga trafikljuspassagen. Därefter döden genom ingenmansland mellan E45 och älven och genom industriområdet norra Marieholm där det saknas cykelbana och asfalten suger. Kan möjligen hänga ihop med trytande ork mot slutet...

Hur som helst, ingen höjdarsträckning för nån eventuell tävling. Bra för att plöja platta stakmil med några få motlut. Surte hade bästa supporterklubben där jag fick minst fem "Heja Gunde!". De har väl en tradition sen bandyeran. Ale-Ale-Ale, Surte-Surte-Surte, hej-hej-hej!!!

Säg till om du vill ha sällskap på någon långtur framöver. Om du också kör på 2:or borde vi vara rätt jämna om man ser till resultaten på snö. Jag bor i Olskroken.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 118
  • Created
  • Last Reply
  • 3 weeks later...

Ja, nu fick vi oss en tur tillsammans. Tack för draghjälpen Per! Du känns starkare i stakningen trots mina innötta Swenor-hjul.

Vi testade att ta Hultavägen från avspärrningen efter Lexbydal för att komma ut vid Angereds Kyrka. Inget att rekommendera för det var grus och sen värsta knaggliga blandningen av oljegrus nästan 2 km. Det var ganska blött också visserligen, men bättre ta vägen rakt fram och komma ut vid anstalten ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja, nu fick vi oss en tur tillsammans. Tack för draghjälpen Per! Du känns starkare i stakningen trots mina innötta Swenor-hjul.

Vi testade att ta Hultavägen från avspärrningen efter Lexbydal för att komma ut vid Angereds Kyrka. Inget att rekommendera för det var grus och sen värsta knaggliga blandningen av oljegrus nästan 2 km. Det var ganska blött också visserligen, men bättre ta vägen rakt fram och komma ut vid anstalten ;)

 

Det var nog mer hemlängtan och genomblöta pjäxor än styrka i stakningen som var avgörande på slutet. Bra runda i vilket fall, det får vi göra om. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Idag var vi fyra tappra själar som körde närmare sju mil runt Hisingen och nordöstra delarna. Rundan var nästan som denna: https://goo.gl/maps/E1Bih

Väldigt mycket störande vägbyggen mellan Kviberg och Gamlestan nu. Däremot såg den kommande skidhallen fin ut.

Underbart att njuta av sommarvärmen efteråt på balkongen med rejäla pastaportioner. Får se hur man kommer upp ur sängen imorgon.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Körde en kul ny runda i Söndags. Började i Sävedalen (hemma) och körde via Jonsered till Lerum och sen vidare via Olofstorpsvägen till Olofstorp där man hoppade på "Lärjebanan" fram till Linnarhult och sen upp över Bergsjön-Utby och hem (Bergsjövägen/Mellbyleden) Blev precis 4 mil och det var go kupering som gjorde att man fick varva lite på alla växlarna. Ingen cykelväg Jonsered-Lerum-Olofstorp men upplevde det inte som farligt trafikerat

Link to comment
Share on other sites

Körde en kul ny runda i Söndags. Började i Sävedalen (hemma) och körde via Jonsered till Lerum och sen vidare via Olofstorpsvägen till Olofstorp där man hoppade på "Lärjebanan" fram till Linnarhult och sen upp över Bergsjön-Utby och hem (Bergsjövägen/Mellbyleden) Blev precis 4 mil och det var go kupering som gjorde att man fick varva lite på alla växlarna. Ingen cykelväg Jonsered-Lerum-Olofstorp men upplevde det inte som farligt trafikerat

 

Jonsered-Lerum har jag sprungit nån gång fast omvänt och den känns så lågt trafikerad att jag skulle våga mig på den. Lerum-Olofstorp däremot har jag hört ska vara riktigt smal, men det kanske inte var så illa?

Hur som helst så är det rätt mörkt nu för lantliga utsvävningar. Får invänta nästa vår.

 

Det som vore kanon är en cykel-/asfaltslänk när man har åkt Lexbydalsvägen-Rågårdsvägen och ska ta sig över Gråbovägen till Lärje-(Västgötabanan): http://kartor.eniro.se/m/aF5sE

Inte helkul att ligga i kanten på Gråbovägen, 190:an.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej!

 

Någon som vet om det fortfarande går att åka rullskidor Björsared - Sjövik eller del av denna sträcka eller om det är en massa grus på asfalten? Vet inte om det grusades när det var snö mellan jul och nyår...

 

Ser ju inte så lovande ut med snön.  :mellow:

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Den här rundan är en favorit för distanspassen:

 

http://i57.tinypic.com/mt02lj.png

 

4 okomplicerade mil om man startar och slutar vid Slottskogen. Ca 2-3km på bilväg längs Spårhagavägen, annars bara cykelbana. Få stopp också. Typ ett trafikljus i Lindome, annars bara att klippa på.

 

Inga direkta nedförsbackar om man kör varvet Högsbo - Lindome - Billdal - Högsbo. Dock en rejäl stigning upp från Åby, så om man kör baklänges lägger det av rätt rejält ner där. 

 

Banprofil

http://i61.tinypic.com/2czbyaw.png

Link to comment
Share on other sites

Nu börjar rullskidsäsongen smyga igång! Såg att sopbilen hade tagit iaf ett parti av cykelbanan Kviberg-Partille. Gissar att vid påsk kan vi nog rulla runt på grusfria vägar. Jag kör ju mest skejt och är därför väldigt beroende av grusfritt. Denna säsong tänkte jag prova åka hela sträckan på VGB alltså knyta ihop "min" Mjörnbana med larsberns "Lärjebana". 

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...