Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Björnglid i tunneln


bjorn12

Recommended Posts

  • Replies 111
  • Created
  • Last Reply

Om man vill ha något generellt resultat så bör man ju testa i olika fören, under olika förhåld och efter olika åklängder. Självklart inte helt lätt att få till men inte omöjligt heller.

 

Har läst lite i Kuzmins avhandling och då framför allt hans tester. Trodde faktiskt att han hade testat lite mer. 4 skidor i 4 olika test. Minus grader på en av testerna och flera plus grader på 3. Han har testat pulver 1 gång och det verkar som att han har testat stenslippad engång. Skidorna är testade utan innan åkning och sen efter att han åkt på dem 2 eller 3 gånger. Längsta sträckan 7.5 km

 

Hans grafer är i det närmast oläsliga och ger intryck av att han har testat varje skida flera gånger (markering också efter åklängder som han inte har testat) men som tur är finns det en tabell.

 

Lite om resultaten.

Minimal skillnad i testen i minus grader.

 

Liten skillnad i test två där de kört 7.5 mellan hf och ovallat.

 

Lite större skillnad i test 3 (vallat tappar 0.1 m/s efter 5.3 km)

 

I test 4 är det störst skillnad. Ovallat tappar 0.2 m/s och vallat (också pulver tappar) 0.5 m/s.

 

Värt att notera är att skillnaden i glid efter några km åkning för de bästa skidorna är ca 0 i testet i minus. 3 m/s efter 7.5 km i test 2. 2.2 m/s efter 5,3 i test 3 och 0.2 km/h i efter 3.8 i test 4.

 

Så alla skidor tappade väldigt mycket fart i två av testerna och alla skidor tappade mer i fart jämfört med skillnaden mellan skidorna.

 

Jag hade trott att kuzmin hade gjort lite fler tester under olika förhåld.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag kommer ihåg så var det ganska mycket nysnö i vintras och därför hade jag inte så många chanser att testa i skitiga spår utan snön var för det mesta ren. Jag kör ju också mest på Hovfjället där det inte är några stora mängder med åkare som skitar ner spåren. Dessutom körs spåren upp någon gång i veckan. Dessa förhållanden kan nog inte jämföras med Vasaloppsspåren eller tunneln' date=' varför det inte är så konstigt om resultaten blir annorlunda.[/quote']

Är det verkligen åkarna som skitar ner mest? Åkte skate utanför tunneln och i Sunne i början på Mars och skidorna blev snabbt absurt smutsiga. Tror det är biologiskt nedfall och smuts som kommer från industrier i hela Europa. Det kanske t.o.m är renare i tunneln än utanför när snötäcket sjunkt ihop en bit utanför. Givetvis är nysnö oftast renast. Men om det är varmt och inte snöar undet två- tre veckor innan VL kan det bli fruktansvärt smutsigt där också + att det kört tiotusentals åkare med klister innan. Alltså är det relevant att testa även i smutsiga spår.

I vårsnö när det blir blött blir det ju extremt smutsigt. Förmodligen är det vinterns luftföroreningar av olika slag som koncentreras och flyter upp. Kanske kommer det också en del ifrån träd mm. Det är min teori. När det ofta blir nysnö som håller sig kall har jag inte sett alls lika mycket smuts, inte som är synlig för ögot i alla fall, under skidorna. På våren kan det ju bli så mycket tjock gegga att det är omöjligt att åka efter bara ett par kilometer och då är det definitivt renare i tunneln. Visst är det relevant att testa i smutsiga spår men problemet var att det inte var så mycket av den varan, där jag åkte i vintras åtminstone.

Även när det är lite smutsigare snö så gör det det inte så mycket om det är riktigt kallföre, det är upptaget som blir bra mycket större vid varmföre. Men självklart, finns det inte mycket smuts i snön så kan det heller inte bli mycket som kan fastna på skidorna. Problematiken med smutsig snö accelererar alltså då värmen stiger.

Link to comment
Share on other sites

Är det verkligen åkarna som skitar ner mest? Åkte skate utanför tunneln och i Sunne i början på Mars och skidorna blev snabbt absurt smutsiga. Tror det är biologiskt nedfall och smuts som kommer från industrier i hela Europa. Det kanske t.o.m är renare i tunneln än utanför när snötäcket sjunkt ihop en bit utanför. Givetvis är nysnö oftast renast. Men om det är varmt och inte snöar undet två- tre veckor innan VL kan det bli fruktansvärt smutsigt där också + att det kört tiotusentals åkare med klister innan. Alltså är det relevant att testa även i smutsiga spår.

I vårsnö när det blir blött blir det ju extremt smutsigt. Förmodligen är det vinterns luftföroreningar av olika slag som koncentreras och flyter upp. Kanske kommer det också en del ifrån träd mm. Det är min teori. När det ofta blir nysnö som håller sig kall har jag inte sett alls lika mycket smuts' date=' inte som är synlig för ögot i alla fall, under skidorna. På våren kan det ju bli så mycket tjock gegga att det är omöjligt att åka efter bara ett par kilometer och då är det definitivt renare i tunneln. Visst är det relevant att testa i smutsiga spår men problemet var att det inte var så mycket av den varan, där jag åkte i vintras åtminstone.[/quote']

Även när det är lite smutsigare snö så gör det det inte så mycket om det är riktigt kallföre, det är upptaget som blir bra mycket större vid varmföre. Men självklart, finns det inte mycket smuts i snön så kan det heller inte bli mycket som kan fastna på skidorna. Problematiken med smutsig snö accelererar alltså då värmen stiger.

Jo det är klart att det inte blir så smutsigt om blötsnön fryser.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 10 months later...
Grymt jobbat med alla tester, verkligen! De har bidragit till mitt beslut om att köpa stålsickel, ett beslut jag tror jag inte kommer att ångra. Testade mina sicklade skidor i tunneln nyligen och jag hade kanonglid från första till sista varvet. Gled ifrån allt och alla :) Använde Primaterias R-, P- och S-cut (som ger struktur) samt roterande stål- och nylonborste. Minns inte om du har testat Primateria vs Kuzmin. Om inte , och om du är intresserad så får du gärna låna mina grejer...
Link to comment
Share on other sites

Använde du s-cut som skärande (till skillnad från tryckande) sickel, och isf hur blev det direkt efter?

 

visst ger r-cut fiiiiiiiiin yta!!

"Hyvlade" först till ny fräsch yta med R-cut och P-cut (mkt najsig yta), sen ett drag med S-Cut för struktur därefter ett drag med P-cut. Avslutade med stål- och nylonbprstning.

 

Tycker ytan ser okej ut i samtliga moment, kanske mer nödvändigt med borstning efter S-cut då den skär på ett annat sätt. Vill man ha mer struktur drar man fler drag med S-cut, mindre struktur så hyvlar man ner "topparna" med P-Cut.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...