Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Björnglid i tunneln


bjorn12

Recommended Posts

bjorn12:

Vad kör du för vallning? HF+toppning eller LF/CF vallor? Effekten och resultatet borde ju bli annorlunda om man kör med rätt HF+toppning...eller hur?

Han har ju presenterat detta på ett föredömligt sätt i sina test' date=' läs första inlägget i tråden som Björnen uppdaterar.[/quote']

Såg det nu... Ber om ursäkt för det...

 

Men min fråga står kvar...

Borde det inte bli en annan effekt med HF+Toppning...

Det borde det kanske ... men som sagt, det är inget jag testat. Jag kan bara redogöra för de resultat jag fått och inte för hur det kanske blir med andra vallor.

Nya skidor borde också gå bättre än gamla, stenslipade skidor borde gå bättre än inte stenslipade och vallade skidor borde gå bättre ovallade men så är det inte i mitt test.

Det vi vet är att skidor vallas om under sprinttävlingar efter att ha gått 1-2 km, och då används väl värstingvallor. Alltså har vallaexperter och åkare konstaterat att glidet är försämrat även med dessa vallor, redan efter denna sträcka. Nu är det ju möjligt att vi talar om glid i en helt annan division men det visar sig inte förrän någon testat.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 111
  • Created
  • Last Reply
bjorn12:

Vad kör du för vallning? HF+toppning eller LF/CF vallor? Effekten och resultatet borde ju bli annorlunda om man kör med rätt HF+toppning...eller hur?

Han har ju presenterat detta på ett föredömligt sätt i sina test' date=' läs första inlägget i tråden som Björnen uppdaterar.[/quote']

Såg det nu... Ber om ursäkt för det...

 

Men min fråga står kvar...

Borde det inte bli en annan effekt med HF+Toppning...

Av en händelse fick jag tillfälle att testa ett par Fischer Carbon Lite Skate Hole vallade med HF7 igår. Du kan läsa om detta i det första inlägget. Det besvarar delvis din fråga.

Link to comment
Share on other sites

Lite tester med HF-valla och Rocketspray är nu inlagda.

Mycket intressant och bra jobbat. Skulle du även kunna testa HF, pulver och Rocketspray direkt på stålsicklat? I den bästa av världen skulle det då glida bättre i början som vallat och sedan när flouren är borta som sicklat. Troligare är kanske att det försvinner efter 100 m eller i värsta fall att glidet försämras lika mkt som för LF-vallor.

Link to comment
Share on other sites

Lite tester med HF-valla och Rocketspray är nu inlagda.

Mycket intressant och bra jobbat. Skulle du även kunna testa HF' date=' pulver och Rocketspray direkt på stålsicklat? I den bästa av världen skulle det då glida bättre i början som vallat och sedan när flouren är borta som sicklat. Troligare är kanske att det försvinner efter 100 m eller i värsta fall att glidet försämras lika mkt som för LF-vallor.[/quote']

Ja, det vore ju intressant att testa mer med pulvervallor o dyl, men det här testet med HF7 och Rocketspray kom till av en tillfällighet, enbart på grund av att en vänlig man, från Fischer och Swix, erbjöd mig att testa riktiga tävlingsskidor med tävlingsvalla. Men testerna visar ju att dessa vallor, och skidor, inte var så märkvärdiga efter en viss sträcka. Även om det skulle vara kul, har jag ingen lust att investera 3-4 tusen i vallor som jag misstänker inte är riktigt värda sitt pris (om man nu kan värdera glid i pengar). Dessutom är det ju inte hälsosamt att hålla påmed sådant i en dåligt ventilerad källare. Fast om vi startar en insamling här på skidforum så kanske ...

Link to comment
Share on other sites

Lite tester med HF-valla och Rocketspray är nu inlagda.

Mycket intressant och bra jobbat. Skulle du även kunna testa HF' date=' pulver och Rocketspray direkt på stålsicklat? I den bästa av världen skulle det då glida bättre i början som vallat och sedan när flouren är borta som sicklat. Troligare är kanske att det försvinner efter 100 m eller i värsta fall att glidet försämras lika mkt som för LF-vallor.[/quote']

Ja, det vore ju intressant att testa mer med pulvervallor o dyl, men det här testet med HF7 och Rocketspray kom till av en tillfällighet, enbart på grund av att en vänlig man, från Fischer och Swix, erbjöd mig att testa riktiga tävlingsskidor med tävlingsvalla. Men testerna visar ju att dessa vallor. och skidor, inte var så märkvärdiga efter en viss sträcka. Även om det skulle vara kul, har jag ingen lust att investera 3-4 tusen i vallor som jag misstänker inte är riktigt värda sitt pris (om man nu kan värdera glid i pengar). Dessutom är det ju inte hälsosamt att hålla påmed sådant i en dåligt ventilerad källare. Fast om vi startar en insamling här på skidforum så kanske ...

Borde inte LF ovanpå sicklat ge en fingervisning om ifall det är ett alternativ att valla ovanpå sicklat för att ha bra startglid och sedan ha schysst sickelglid eller om glidet tappas på samma sätt som för stenslipat+vallat allt eftersom vallan slits eller samlar smuts? Tidiga testerna visade ju på bra glid tidigt med LF men blev omkört av Kuzmin efter något varv.

Jag donerar gärna en bit BWLF eller Toko LF gul ifall du behöver. HF har jag ingen. Maila adress så skickar jag.

Link to comment
Share on other sites

Mycket intressant och bra jobbat. Skulle du även kunna testa HF' date=' pulver och Rocketspray direkt på stålsicklat? I den bästa av världen skulle det då glida bättre i början som vallat och sedan när flouren är borta som sicklat. Troligare är kanske att det försvinner efter 100 m eller i värsta fall att glidet försämras lika mkt som för LF-vallor.[/quote']

Ja, det vore ju intressant att testa mer med pulvervallor o dyl, men det här testet med HF7 och Rocketspray kom till av en tillfällighet, enbart på grund av att en vänlig man, från Fischer och Swix, erbjöd mig att testa riktiga tävlingsskidor med tävlingsvalla. Men testerna visar ju att dessa vallor. och skidor, inte var så märkvärdiga efter en viss sträcka. Även om det skulle vara kul, har jag ingen lust att investera 3-4 tusen i vallor som jag misstänker inte är riktigt värda sitt pris (om man nu kan värdera glid i pengar). Dessutom är det ju inte hälsosamt att hålla påmed sådant i en dåligt ventilerad källare. Fast om vi startar en insamling här på skidforum så kanske ...

Borde inte LF ovanpå sicklat ge en fingervisning om ifall det är ett alternativ att valla ovanpå sicklat för att ha bra startglid och sedan ha schysst sickelglid eller om glidet tappas på samma sätt som för stenslipat+vallat allt eftersom vallan slits eller samlar smuts? Tidiga testerna visade ju på bra glid tidigt med LF men blev omkört av Kuzmin efter något varv.

Jag donerar gärna en bit BWLF eller Toko LF gul ifall du behöver. HF har jag ingen. Maila adress så skickar jag.

Det kan ju också vara en intressant kombination att testa. Frågan är ju vad som stjäl glid jämfört med stålsickling efter 5- 20 km från det som borde vara den optimala vallningen enligt gängse råd. Dvs lite förenklat, stenslip, LF + HF + pulver. Är det att microhåren från stenslipning kommer fram när vallan slitits bort och/eller att den "mjukare" delen av glidvallningen som "krävs" för att den avstötande delen skall sitta fast tar åt sig för mkt smuts när den blottas när det avstötande lagret slitits bort?

Link to comment
Share on other sites

Mycket intressant och bra jobbat. Skulle du även kunna testa HF' date=' pulver och Rocketspray direkt på stålsicklat? I den bästa av världen skulle det då glida bättre i början som vallat och sedan när flouren är borta som sicklat. Troligare är kanske att det försvinner efter 100 m eller i värsta fall att glidet försämras lika mkt som för LF-vallor.[/quote']

Ja, det vore ju intressant att testa mer med pulvervallor o dyl, men det här testet med HF7 och Rocketspray kom till av en tillfällighet, enbart på grund av att en vänlig man, från Fischer och Swix, erbjöd mig att testa riktiga tävlingsskidor med tävlingsvalla. Men testerna visar ju att dessa vallor. och skidor, inte var så märkvärdiga efter en viss sträcka. Även om det skulle vara kul, har jag ingen lust att investera 3-4 tusen i vallor som jag misstänker inte är riktigt värda sitt pris (om man nu kan värdera glid i pengar). Dessutom är det ju inte hälsosamt att hålla påmed sådant i en dåligt ventilerad källare. Fast om vi startar en insamling här på skidforum så kanske ...

Borde inte LF ovanpå sicklat ge en fingervisning om ifall det är ett alternativ att valla ovanpå sicklat för att ha bra startglid och sedan ha schysst sickelglid eller om glidet tappas på samma sätt som för stenslipat+vallat allt eftersom vallan slits eller samlar smuts? Tidiga testerna visade ju på bra glid tidigt med LF men blev omkört av Kuzmin efter något varv.

Jag donerar gärna en bit BWLF eller Toko LF gul ifall du behöver. HF har jag ingen. Maila adress så skickar jag.

Jag kommer nog att testa detta så småningom, men först vill jag köra färdigt långtestet med sickelskidorna, åtminstone ett Vasalopp i längd. BWLF och LF-vallor har jag redan, men tack för erbjudandet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Intressant sista test (Edsbyn). Minns att farsan alltid tjatade om att han, minsann, hade samma skidor som Thomas Ericsson vann något vm på runt 82 (kan vara fel både namn, år och tävling) som motivation till att han inte behövde några ny skidor i början av 90-talet (minns jag rätt brukade han komma in runt 6:30).

 

Kanske dags att gräva sig ner i deras förråd och se om de finns kvar :D

Link to comment
Share on other sites

Lustigt det här med Edsbyn. När jag "lurade" frugan att börja med vår ädla sport för ett antal år sedan hade hon ett par gamla Edsbyn GTX som jag skruvade på ett par Salomon profil på. Dessa åkte hon på första året och var riktigt nöjd tills jag kom på att hon skulle naturligtvis ha något modernare. Och det fick hon. Frågan om hon egentligen upplevde någon större skillnad förutom att de nya skidorna var tyngre. Fischer RCS juniormodellen. De nya Madshus Nanosonic som vi köpte på rea förra tycker hon dock är betydligt smidigare att hantera, men när det gäller glidet håller de gamla GTX skidorna måttet.

Säger en del om skidans utveckling de senaste 20 åren.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tack för sist bjorn12, åkte med och tittade när han testade glid. :)

Och vi får nog säga att bjorn12 gör allt för vetenskapen.

Blev speciellt imponerad av ditt "stolpstopp" i nedförslutan.

 

Nu fick bjorn12 dessutom testa mina 500-åriga skidor, märktes på glidet att det hänt lite på den tiden. :(

Orsaken var dock troligen att fästvallan låg i lite väl mycket i den sockriga snön.

Link to comment
Share on other sites

Kul att du tog dig hem genom snöfallet, Vasa, började nästan bli orolig. Det märktes på dina skidor att de hade gått några mil, fast mängden och längden fästvalla spelade nog in också. Får nog rekommendera lite mindre om du ska satsa på att staka ifrån Globen. Fast det kan ju bli så illa för vår käre Glob att det blir klisterföre på VL och då blir det en intressant premiärvallning med detta för honom!
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jäklars, vilka tester! Fattar inte hur jag kunnat missa den här tråden! :-)

 

Apropå att bara göra rent med vallaväck så har jag, efter kunders synpunkter, ändrat till att det kan göra att glidet blir sämre. Det blir som en osynlig hinna på belaget. Man bör åtminstone borsta efter, kanske t.om. dra några drag med sickeln och sedan borsta.

Link to comment
Share on other sites

Har nu gjort ett test med sicklat mot sicklat OCH vallat, (i första inlägget).

Fortfarande helt fantastiska tester. Otroligt hur tydligt det syns att framförallt vallade skidor blir sämre efterhand och att skidutvecklingen har stått stilla. Har ni tillräckligt mkt snö nu för att du skall kunna testa ute också, men tyvärr har ni väl nästan minst snö i landet?

Link to comment
Share on other sites

Har nu gjort ett test med sicklat mot sicklat OCH vallat' date=' (i första inlägget).[/quote']

Fortfarande helt fantastiska tester. Otroligt hur tydligt det syns att framförallt vallade skidor blir sämre efterhand och att skidutvecklingen har stått stilla. Har ni tillräckligt mkt snö nu för att du skall kunna testa ute också, men tyvärr har ni väl nästan minst snö i landet?

Tyvärr verka alla snöväder dra förbi norr eller söder om Värmland och vi har bara 5 cm här. Men vi har ju tunneln. ;)

Link to comment
Share on other sites

Har nu gjort ett test med sicklat mot sicklat OCH vallat' date=' (i första inlägget).[/quote']

Fortfarande helt fantastiska tester. Otroligt hur tydligt det syns att framförallt vallade skidor blir sämre efterhand och att skidutvecklingen har stått stilla. Har ni tillräckligt mkt snö nu för att du skall kunna testa ute också, men tyvärr har ni väl nästan minst snö i landet?

Tyvärr verka alla snöväder dra förbi norr eller söder om Värmland och vi har bara 5 cm här. Men vi har ju tunneln. ;)

Jo tunneln är byggd på rätt ställe där det finns minst snö i hela Sverige:) Mullsjötrakten lär väl ha mest med ca 85 cm.

Link to comment
Share on other sites

Har nu gjort ett test med sicklat mot sicklat OCH vallat' date=' (i första inlägget).[/quote']

Fortfarande helt fantastiska tester. Otroligt hur tydligt det syns att framförallt vallade skidor blir sämre efterhand och att skidutvecklingen har stått stilla. Har ni tillräckligt mkt snö nu för att du skall kunna testa ute också, men tyvärr har ni väl nästan minst snö i landet?

Björnkoll har fått en ny innebörd! ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...