Hej bjorn12!
Eftersom jag inte fick något svar så provar jag igen.
Kan du beskriva finishen på belaget efter stålssickling?
Min egen erfarenhet efter tre säsongers stålsickling och testande på snö utanför tunneln är att det skiljer en hel del beronde på hur mycket arbete man lägger ner med sickeln, borstar, rilljärn mm.
I vissa snötyper får man lika bra eller bättre glid med enbart sickling. Men i t.ex. "knirrföre" får man plocka fram alla borstar och polerverktyg man har innan man slår parafin!
Men som sagt hur har du preparerat din "sicklade" skidor?
Svårt att beskriva belaget men det syns ju att det har lite "struktur" och det får en ganska vacker lyster nästan som om det är lite "djup" i det.
Jag har inte testat så mycket med olika behandling efter sicklingen än utan bara jämfört sicklat och vallat. Kommer väl att testa en del olika efterbehandlingar så småningom men det blir intressantare till vintern när man testa det i olika fören och inte bara på tunnelnsnö.
Det jag gjort nu är enbart att sickla och borsta med stålborste samt rillat lite (ett par) Jag har jobbat ganska ordentligt med sickeln. En gång glömde jag att borsta men de skidorna gick bättre nästa gång när jag borstat dem.
Har du gjort några tester själv som du kan lägga ut?
Som du säkert märkt går det åt mycket tid för att utföra tester och dokumtera det på ett vettigt sätt så det tål att offentliggöras!
Den tiden finns inte nu för tiden. Så det får bli godtyckliga bedömningar istället, under de relativt få skidpassen man får till, när man bor i Stockholmstrakten!
Men ibland får man loss lite mer tid i vallaboden! Så man kan "nörda in" på det här med skidglid.
Jag tycker din benämning av belagets finish som "vacker lyster nästan som om det är lite "djup" i det" är en bra beskrivning och det stämmer bra med mina erfarenheter av hur det ska se ut för att glida bra! Får man till "lyster" i belaget så ser det också bra ut i mikroskop (mikrohåren är borta/små).
På nya skidor brukar det räcka med Kuzmin-sickel och fin-fin handstålborste.
På äldre skidor har jag först sicklat för att sedan borsta med roterande borstar samt roterande fiberduk följt av mer sickling och avslutningsvis roterande nylonborste.
Det går också att få till blank yta med "lyster och djup" som glider bra! med lumpskiva och polermedel. (Rekomenderas inte om man tycker det är svårt att sickla, risken är stor att man förstör belaget om man gör fel).
Jag lägger alltid struktur på både glid ach fästytor. I vissa fören ger det märbart bättre glid (mindre sug). Ibland märks det ingen skillnad, men jag har aldrig upplevt att det glider sämre med struktur än utan.
En sak som gör det här med vallning/skidpreparering "onödigt svårt" är att alla skidpar verkar vara olika!!! För två år sedan hade jag möjligheten att sickla och rilla tre par identiska skateskidor av samma märke och hårdhet och alla gled olika bra!!!