Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Björnglid i tunneln

• Vänligen logga in för att kunna svara
111 svar till detta ämne

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg

Hej bjorn12!
Eftersom jag inte fick något svar så provar jag igen.

Kan du beskriva finishen på belaget efter stålssickling?
Min egen erfarenhet efter tre säsongers stålsickling och testande på snö utanför tunneln är att det skiljer en hel del beronde på hur mycket arbete man lägger ner med sickeln, borstar, rilljärn mm.
I vissa snötyper får man lika bra eller bättre glid med enbart sickling. Men i t.ex. "knirrföre" får man plocka fram alla borstar och polerverktyg man har innan man slår parafin!

Men som sagt hur har du preparerat din "sicklade" skidor?

Svårt att beskriva belaget men det syns ju att det har lite "struktur" och det får en ganska vacker lyster nästan som om det är lite "djup" i det.
Jag har inte testat så mycket med olika behandling efter sicklingen än utan bara jämfört sicklat och vallat. Kommer väl att testa en del olika efterbehandlingar så småningom men det blir intressantare till vintern när man testa det i olika fören och inte bara på tunnelnsnö.
Det jag gjort nu är enbart att sickla och borsta med stålborste samt rillat lite (ett par) Jag har jobbat ganska ordentligt med sickeln. En gång glömde jag att borsta men de skidorna gick bättre nästa gång när jag borstat dem.
Har du gjort några tester själv som du kan lägga ut?

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg

Riktigt bra jobbat Björn! Sen att du bekräftade det jag ville höra gör ju inte saken sämre :D.

Har du fått nån uppfattning om hur mycket rillning hjälper/inte hjälper?

Har inte rillat så mycket än men det par jag rillat har inte gått så bra utom när det var "tunneltö".

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg

Varför inte köra på stenslipat och ovallat?

Har inte testat det, bara en gång med tvättat, skrukturerat belag och det gick inte så bra. Men det var någon här på forumet som hade testat och fått mycket bättre glid, med fabriksstruktur tror jag det var, än med vallat, dock utan att säga hur lång sträcka det vallade paret hade gått, vilket ju verkar ha viss betydelse.

Knutas

Knutas

Medlem

• Members
  • Pip
  • 44 inlägg

Hej bjorn12!
Eftersom jag inte fick något svar så provar jag igen.

Kan du beskriva finishen på belaget efter stålssickling?
Min egen erfarenhet efter tre säsongers stålsickling och testande på snö utanför tunneln är att det skiljer en hel del beronde på hur mycket arbete man lägger ner med sickeln, borstar, rilljärn mm.
I vissa snötyper får man lika bra eller bättre glid med enbart sickling. Men i t.ex. "knirrföre" får man plocka fram alla borstar och polerverktyg man har innan man slår parafin!

Men som sagt hur har du preparerat din "sicklade" skidor?

Svårt att beskriva belaget men det syns ju att det har lite "struktur" och det får en ganska vacker lyster nästan som om det är lite "djup" i det.
Jag har inte testat så mycket med olika behandling efter sicklingen än utan bara jämfört sicklat och vallat. Kommer väl att testa en del olika efterbehandlingar så småningom men det blir intressantare till vintern när man testa det i olika fören och inte bara på tunnelnsnö.
Det jag gjort nu är enbart att sickla och borsta med stålborste samt rillat lite (ett par) Jag har jobbat ganska ordentligt med sickeln. En gång glömde jag att borsta men de skidorna gick bättre nästa gång när jag borstat dem.
Har du gjort några tester själv som du kan lägga ut?

Som du säkert märkt går det åt mycket tid för att utföra tester och dokumtera det på ett vettigt sätt så det tål att offentliggöras!

Den tiden finns inte nu för tiden. Så det får bli godtyckliga bedömningar istället, under de relativt få skidpassen man får till, när man bor i Stockholmstrakten!

Men ibland får man loss lite mer tid i vallaboden! Så man kan "nörda in" på det här med skidglid.
Jag tycker din benämning av belagets finish som "vacker lyster nästan som om det är lite "djup" i det" är en bra beskrivning och det stämmer bra med mina erfarenheter av hur det ska se ut för att glida bra! Får man till "lyster" i belaget så ser det också bra ut i mikroskop (mikrohåren är borta/små).

På nya skidor brukar det räcka med Kuzmin-sickel och fin-fin handstålborste.
På äldre skidor har jag först sicklat för att sedan borsta med roterande borstar samt roterande fiberduk följt av mer sickling och avslutningsvis roterande nylonborste.

Det går också att få till blank yta med "lyster och djup" som glider bra! med lumpskiva och polermedel. (Rekomenderas inte om man tycker det är svårt att sickla, risken är stor att man förstör belaget om man gör fel).

Jag lägger alltid struktur på både glid ach fästytor. I vissa fören ger det märbart bättre glid (mindre sug). Ibland märks det ingen skillnad, men jag har aldrig upplevt att det glider sämre med struktur än utan.

En sak som gör det här med vallning/skidpreparering "onödigt svårt" är att alla skidpar verkar vara olika!!! För två år sedan hade jag möjligheten att sickla och rilla tre par identiska skateskidor av samma märke och hårdhet och alla gled olika bra!!!

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg
Vad är lumpskiva och vilket polermedel talar du om, Knutas?

TT

TT

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 565 inlägg
Var själv i tunneln i lördags och åkte stålsicklat. Brukar variera mellan sickat och vallat och kan stämma in i Björns slutsatser att vallat tappar glid varv efter varv. Men jag funderar på var brytpunkten ligger då sickat börjar glida bättre än vallat. Tycker det sicklade skidorna går lika trögt hela tiden medan vallade går riktigt bra i början. Frågan är hur långt ett lopp behöver vara innan man tar igen det förhållandevis dåliga glidet i början och om man inte då har kört sig i väggen för att hänga med de som har vallat och bra glid från början?

Redigerat av TT, 19 september 2010 - 19:56 .

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg

Var själv i tunneln i lördags och åkte stålsicklat. Brukar variera mellan sickat och vallat och kan stämma in i Björns slutsatser att vallat tappar glid varv efter varv. Men jag funderar på var brytpunkten ligger då sickat börjar glida bättre än vallat. Tycker det sicklade skidorna går lika trögt hela tiden medan vallade går riktigt bra i början. Frågan är hur långt ett lopp behöver vara innan man tar igen det förhållandevis dåliga glidet i början och om man inte då har kört sig i väggen för att hänga med de som har vallat och bra glid från början?

Jag försökte testa detta 17/9 och då verkade brytpunkten ligga på ca 4km. Före det gick vallat mycket, mycket bättre i början men sedan tog de sicklade över. Efter en mil var de sicklade ikapp vad gäller total åktid. Detta gäller ju bara förhållandena i tunneln men direkt överfört till Vasaloppet betyder det, 10 km bättre glid - 80 sämre glid med vallat eller 10 km sämre glid - 80 km bättre glid med sicklat. Sedan får man lägga till effekten av fästvalla och hur det påverkar vet inte jag - än. Tidigare tester har vistat i samma riktning, se testresultaten och min sammanfattning gällande detta

Tobbe L

Tobbe L

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 218 inlägg
bjorn12:
Vad kör du för vallning? HF+toppning eller LF/CF vallor? Effekten och resultatet borde ju bli annorlunda om man kör med rätt HF+toppning...eller hur?
Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 080 inlägg

bjorn12:
Vad kör du för vallning? HF+toppning eller LF/CF vallor? Effekten och resultatet borde ju bli annorlunda om man kör med rätt HF+toppning...eller hur?

Han har ju presenterat detta på ett föredömligt sätt i sina test, läs första inlägget i tråden som Björnen uppdaterar.

Tobbe L

Tobbe L

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 218 inlägg

bjorn12:

Han har ju presenterat detta på ett föredömligt sätt i sina test, läs första inlägget i tråden som Björnen uppdaterar.

Såg det nu... Ber om ursäkt för det...

Men min fråga står kvar...
Borde det inte bli en annan effekt med HF+Toppning...

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg

bjorn12:

Det borde det kanske ... men som sagt, det är inget jag testat. Jag kan bara redogöra för de resultat jag fått och inte för hur det kanske blir med andra vallor.
Nya skidor borde också gå bättre än gamla, stenslipade skidor borde gå bättre än inte stenslipade och vallade skidor borde gå bättre ovallade men så är det inte i mitt test.
Det vi vet är att skidor vallas om under sprinttävlingar efter att ha gått 1-2 km, och då används väl värstingvallor. Alltså har vallaexperter och åkare konstaterat att glidet är försämrat även med dessa vallor, redan efter denna sträcka. Nu är det ju möjligt att vi talar om glid i en helt annan division men det visar sig inte förrän någon testat.

Redigerat av bjorn12, 20 september 2010 - 06:49 .

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg

bjorn12:

Av en händelse fick jag tillfälle att testa ett par Fischer Carbon Lite Skate Hole vallade med HF7 igår. Du kan läsa om detta i det första inlägget. Det besvarar delvis din fråga.

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg
Lite tester med HF-valla och Rocketspray är nu inlagda.

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

Mycket intressant och bra jobbat. Skulle du även kunna testa HF, pulver och Rocketspray direkt på stålsicklat? I den bästa av världen skulle det då glida bättre i början som vallat och sedan när flouren är borta som sicklat. Troligare är kanske att det försvinner efter 100 m eller i värsta fall att glidet försämras lika mkt som för LF-vallor.
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg

Mycket intressant och bra jobbat. Skulle du även kunna testa HF, pulver och Rocketspray direkt på stålsicklat? I den bästa av världen skulle det då glida bättre i början som vallat och sedan när flouren är borta som sicklat. Troligare är kanske att det försvinner efter 100 m eller i värsta fall att glidet försämras lika mkt som för LF-vallor.

Ja, det vore ju intressant att testa mer med pulvervallor o dyl, men det här testet med HF7 och Rocketspray kom till av en tillfällighet, enbart på grund av att en vänlig man, från Fischer och Swix, erbjöd mig att testa riktiga tävlingsskidor med tävlingsvalla. Men testerna visar ju att dessa vallor, och skidor, inte var så märkvärdiga efter en viss sträcka. Även om det skulle vara kul, har jag ingen lust att investera 3-4 tusen i vallor som jag misstänker inte är riktigt värda sitt pris (om man nu kan värdera glid i pengar). Dessutom är det ju inte hälsosamt att hålla påmed sådant i en dåligt ventilerad källare. Fast om vi startar en insamling här på skidforum så kanske ...

Redigerat av bjorn12, 26 september 2010 - 14:51 .

Hilding

Hilding

Medlem

• Members
  • Pip
  • 381 inlägg

Ja, det vore ju intressant att testa mer med pulvervallor o dyl, men det här testet med HF7 och Rocketspray kom till av en tillfällighet, enbart på grund av att en vänlig man, från Fischer och Swix, erbjöd mig att testa riktiga tävlingsskidor med tävlingsvalla. Men testerna visar ju att dessa vallor. och skidor, inte var så märkvärdiga efter en viss sträcka. Även om det skulle vara kul, har jag ingen lust att investera 3-4 tusen i vallor som jag misstänker inte är riktigt värda sitt pris (om man nu kan värdera glid i pengar). Dessutom är det ju inte hälsosamt att hålla påmed sådant i en dåligt ventilerad källare. Fast om vi startar en insamling här på skidforum så kanske ...

Borde inte LF ovanpå sicklat ge en fingervisning om ifall det är ett alternativ att valla ovanpå sicklat för att ha bra startglid och sedan ha schysst sickelglid eller om glidet tappas på samma sätt som för stenslipat+vallat allt eftersom vallan slits eller samlar smuts? Tidiga testerna visade ju på bra glid tidigt med LF men blev omkört av Kuzmin efter något varv.
Jag donerar gärna en bit BWLF eller Toko LF gul ifall du behöver. HF har jag ingen. Maila adress så skickar jag.

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

Ja, det vore ju intressant att testa mer med pulvervallor o dyl, men det här testet med HF7 och Rocketspray kom till av en tillfällighet, enbart på grund av att en vänlig man, från Fischer och Swix, erbjöd mig att testa riktiga tävlingsskidor med tävlingsvalla. Men testerna visar ju att dessa vallor. och skidor, inte var så märkvärdiga efter en viss sträcka. Även om det skulle vara kul, har jag ingen lust att investera 3-4 tusen i vallor som jag misstänker inte är riktigt värda sitt pris (om man nu kan värdera glid i pengar). Dessutom är det ju inte hälsosamt att hålla påmed sådant i en dåligt ventilerad källare. Fast om vi startar en insamling här på skidforum så kanske ...

Borde inte LF ovanpå sicklat ge en fingervisning om ifall det är ett alternativ att valla ovanpå sicklat för att ha bra startglid och sedan ha schysst sickelglid eller om glidet tappas på samma sätt som för stenslipat+vallat allt eftersom vallan slits eller samlar smuts? Tidiga testerna visade ju på bra glid tidigt med LF men blev omkört av Kuzmin efter något varv.
Jag donerar gärna en bit BWLF eller Toko LF gul ifall du behöver. HF har jag ingen. Maila adress så skickar jag.

Det kan ju också vara en intressant kombination att testa. Frågan är ju vad som stjäl glid jämfört med stålsickling efter 5- 20 km från det som borde vara den optimala vallningen enligt gängse råd. Dvs lite förenklat, stenslip, LF + HF + pulver. Är det att microhåren från stenslipning kommer fram när vallan slitits bort och/eller att den "mjukare" delen av glidvallningen som "krävs" för att den avstötande delen skall sitta fast tar åt sig för mkt smuts när den blottas när det avstötande lagret slitits bort?
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

Tobbe L

Tobbe L

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 218 inlägg
Ska ju bli minmalt med microhår med dom nya sliparna...

Redigerat av Tobbe L, 25 september 2010 - 23:23 .

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg

Jag kommer nog att testa detta så småningom, men först vill jag köra färdigt långtestet med sickelskidorna, åtminstone ett Vasalopp i längd. BWLF och LF-vallor har jag redan, men tack för erbjudandet.

Redigerat av bjorn12, 26 september 2010 - 14:49 .

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg
Har ny lagt in fem nya test (sedan 26/9).

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar