
Björnglid i tunneln
#101
Postad 20 september 2012 - 07:49

Det borde ger tydliga indikationer?
#102
Postad 20 september 2012 - 09:10

Har läst lite i Kuzmins avhandling och då framför allt hans tester. Trodde faktiskt att han hade testat lite mer. 4 skidor i 4 olika test. Minus grader på en av testerna och flera plus grader på 3. Han har testat pulver 1 gång och det verkar som att han har testat stenslippad engång. Skidorna är testade utan innan åkning och sen efter att han åkt på dem 2 eller 3 gånger. Längsta sträckan 7.5 km
Hans grafer är i det närmast oläsliga och ger intryck av att han har testat varje skida flera gånger (markering också efter åklängder som han inte har testat) men som tur är finns det en tabell.
Lite om resultaten.
Minimal skillnad i testen i minus grader.
Liten skillnad i test två där de kört 7.5 mellan hf och ovallat.
Lite större skillnad i test 3 (vallat tappar 0.1 m/s efter 5.3 km)
I test 4 är det störst skillnad. Ovallat tappar 0.2 m/s och vallat (också pulver tappar) 0.5 m/s.
Värt att notera är att skillnaden i glid efter några km åkning för de bästa skidorna är ca 0 i testet i minus. 3 m/s efter 7.5 km i test 2. 2.2 m/s efter 5,3 i test 3 och 0.2 km/h i efter 3.8 i test 4.
Så alla skidor tappade väldigt mycket fart i två av testerna och alla skidor tappade mer i fart jämfört med skillnaden mellan skidorna.
Jag hade trott att kuzmin hade gjort lite fler tester under olika förhåld.
#103
Postad 20 september 2012 - 09:12

Även när det är lite smutsigare snö så gör det det inte så mycket om det är riktigt kallföre, det är upptaget som blir bra mycket större vid varmföre. Men självklart, finns det inte mycket smuts i snön så kan det heller inte bli mycket som kan fastna på skidorna. Problematiken med smutsig snö accelererar alltså då värmen stiger.I vårsnö när det blir blött blir det ju extremt smutsigt. Förmodligen är det vinterns luftföroreningar av olika slag som koncentreras och flyter upp. Kanske kommer det också en del ifrån träd mm. Det är min teori. När det ofta blir nysnö som håller sig kall har jag inte sett alls lika mycket smuts, inte som är synlig för ögot i alla fall, under skidorna. På våren kan det ju bli så mycket tjock gegga att det är omöjligt att åka efter bara ett par kilometer och då är det definitivt renare i tunneln. Visst är det relevant att testa i smutsiga spår men problemet var att det inte var så mycket av den varan, där jag åkte i vintras åtminstone.Är det verkligen åkarna som skitar ner mest? Åkte skate utanför tunneln och i Sunne i början på Mars och skidorna blev snabbt absurt smutsiga. Tror det är biologiskt nedfall och smuts som kommer från industrier i hela Europa. Det kanske t.o.m är renare i tunneln än utanför när snötäcket sjunkt ihop en bit utanför. Givetvis är nysnö oftast renast. Men om det är varmt och inte snöar undet två- tre veckor innan VL kan det bli fruktansvärt smutsigt där också + att det kört tiotusentals åkare med klister innan. Alltså är det relevant att testa även i smutsiga spår.Vad jag kommer ihåg så var det ganska mycket nysnö i vintras och därför hade jag inte så många chanser att testa i skitiga spår utan snön var för det mesta ren. Jag kör ju också mest på Hovfjället där det inte är några stora mängder med åkare som skitar ner spåren. Dessutom körs spåren upp någon gång i veckan. Dessa förhållanden kan nog inte jämföras med Vasaloppsspåren eller tunneln, varför det inte är så konstigt om resultaten blir annorlunda.
#104
Postad 20 september 2012 - 12:33

Jo det är klart att det inte blir så smutsigt om blötsnön fryser.Även när det är lite smutsigare snö så gör det det inte så mycket om det är riktigt kallföre, det är upptaget som blir bra mycket större vid varmföre. Men självklart, finns det inte mycket smuts i snön så kan det heller inte bli mycket som kan fastna på skidorna. Problematiken med smutsig snö accelererar alltså då värmen stiger.I vårsnö när det blir blött blir det ju extremt smutsigt. Förmodligen är det vinterns luftföroreningar av olika slag som koncentreras och flyter upp. Kanske kommer det också en del ifrån träd mm. Det är min teori. När det ofta blir nysnö som håller sig kall har jag inte sett alls lika mycket smuts, inte som är synlig för ögot i alla fall, under skidorna. På våren kan det ju bli så mycket tjock gegga att det är omöjligt att åka efter bara ett par kilometer och då är det definitivt renare i tunneln. Visst är det relevant att testa i smutsiga spår men problemet var att det inte var så mycket av den varan, där jag åkte i vintras åtminstone.
Är det verkligen åkarna som skitar ner mest? Åkte skate utanför tunneln och i Sunne i början på Mars och skidorna blev snabbt absurt smutsiga. Tror det är biologiskt nedfall och smuts som kommer från industrier i hela Europa. Det kanske t.o.m är renare i tunneln än utanför när snötäcket sjunkt ihop en bit utanför. Givetvis är nysnö oftast renast. Men om det är varmt och inte snöar undet två- tre veckor innan VL kan det bli fruktansvärt smutsigt där också + att det kört tiotusentals åkare med klister innan. Alltså är det relevant att testa även i smutsiga spår.
#105
Postad 08 februari 2013 - 22:57

#106
Postad 05 januari 2014 - 20:22


#107
Postad 05 januari 2014 - 20:55

visst ger r-cut fiiiiiiiiin yta!!
#108
Postad 05 januari 2014 - 21:56

"Hyvlade" först till ny fräsch yta med R-cut och P-cut (mkt najsig yta), sen ett drag med S-Cut för struktur därefter ett drag med P-cut. Avslutade med stål- och nylonbprstning.Använde du s-cut som skärande (till skillnad från tryckande) sickel, och isf hur blev det direkt efter?
visst ger r-cut fiiiiiiiiin yta!!
Tycker ytan ser okej ut i samtliga moment, kanske mer nödvändigt med borstning efter S-cut då den skär på ett annat sätt. Vill man ha mer struktur drar man fler drag med S-cut, mindre struktur så hyvlar man ner "topparna" med P-Cut.
#109
Postad 05 januari 2014 - 22:57

Redigerat av Karlot Olsson, 05 januari 2014 - 22:59 .
#110
Postad 05 januari 2014 - 23:16

sorry jag är utanför trådämnet.
#111
Postad 07 januari 2014 - 23:07

#112
Postad 14 augusti 2014 - 22:28

Tyvärr har alla tabeller i glidtesterna blivit konstiga och svårlästa i och med skidforums nya design.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar