Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Alliansloppet.


blixten

Recommended Posts

Sveriges största rullskidslopp...

För mig känns de som dom som sköter alliansloppet borde skämmas lite !

På väg dit...Ingen skyltning . Vilken reklam... Tror ni alla har åkt förut! Ang stavar o spetsar

Hur många stav brott o spetsar som pajat .De gick ju inte att håll räkningen på de.Dom som lyckats med detta o tog sig ner till Vänersborg vid kontrollen då får man höra inga stavar SLUT!!!! Grattis !! . För min del tycker jag att så stora sponsorer som Länsförsäkringar kan ej detta vara något problem.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Det här var en riktigt rolig tävling trots regnet. Vissa backar var lite obehagliga och det blev sladd genom ett antal kurvor. Jag klarade mig från vurpor men såg en hel del med brutna stavar. Jag tyckte det var enormt skoj att se så många duktiga rullskidåkare och publiken som trotsade regnet var guld värd.

 

Dock tycker jag att funktionärerna kunde varit tydligare med vart man skulle åka vid svåra kurvor, efter backar och in i rondeller.

Link to comment
Share on other sites

Man såg tydligt att Eagle-Sport rullskidorna rullade mycket bättre än alla andra märken. Speciellt årets hjul var riktigt snabba. Jag kommer bara att åka på dessa.

Alliansloppet behöver ändra bansträckningen lite eller lägga asfalt på vissa ställen. Då blir det lättare för oss åkare att ta vissa kurver när vissa åkare inte kan vänta utan måste åka i bredd och inte ta kurverna som de gör på F1.

Link to comment
Share on other sites

Man såg tydligt att Eagle-Sport rullskidorna rullade mycket bättre än alla andra märken. Speciellt årets hjul var riktigt snabba. Jag kommer bara att åka på dessa.

Alliansloppet behöver ändra bansträckningen lite eller lägga asfalt på vissa ställen. Då blir det lättare för oss åkare att ta vissa kurver när vissa åkare inte kan vänta utan måste åka i bredd och inte ta kurverna som de gör på F1.

Seriöst, du gör bara reklam för Eagle på den här sidan. Tack för input ...

Link to comment
Share on other sites

Ingen som kan kommentera min analys om att banan kändes kortare i år? Har iofs ingen koll på var det i så fall var olika från förra året, kändes som vi åkte samma väg. Förutom vid starten då, men det bör väl inte tagit så många minuter att köra den extra biten i början förra året. Det borde väl gå tyngre på de blöta vägarna, ändå var tiderna bättre?
Link to comment
Share on other sites

Det var ju exakt samma bana i år. Men undantag av den långa "startrakan" man hade ifjol. Och den tog väl 2-3 min ifjol.

Folk har kanske tränat bättre i år, vet många som tränat tuffare i år. Skidorna gick kanske fortare i år när det gäller årets modell. Det var ingen vind att tala om i år.

Men visst bör det gått sakta pågrund av allt regn.

Link to comment
Share on other sites

Ingen som kan kommentera min analys om att banan kändes kortare i år? Har iofs ingen koll på var det i så fall var olika från förra året, kändes som vi åkte samma väg. Förutom vid starten då, men det bör väl inte tagit så många minuter att köra den extra biten i början förra året. Det borde väl gå tyngre på de blöta vägarna, ändå var tiderna bättre?

Banan borde vara ca 1400 till 1500 m kortare än förra året. Precis samma väg med undantag av startsträckan i Vänersborg ca 1 km. Sen så körde vi ju inte sträckan mål till start på första varvet till skillnad mot förra året vilket gör årets bana 500 m kortare.

Har mätt upp följande längder:

 

2007 mätte ej med GPS men banan gick då en annan sträckning in i Överby köpcentrum

2008 Start Trollhättan 54,25 (Garmin 305) Exakt samma bana som i år

2009 Start Vänersborg 55,7 km (Garmin 305)

2010 Start Trollhättan 54,42 km

 

Under Masterstarten kunde man ju inte heller köra för fullt, så den första km tog mig 2,45 förra året och sträckan mål - start ca 1,15 vilket gör totalt 4 min.

 

Men oavsett detta håller jag med om att det är underligt att de flesta, med hela stavar/spetsar:( åkte 5-10 minuter snabbare i år trots regnet. Enda förklaringarna jag kan komma på är att det möjligen att det blåste mindre, var kallare, mer folk i klungorna och att regn påverkar mindre än man tror.

 

Ngn mer som mätt upp banan flera år?

Link to comment
Share on other sites

Jag vill passa på att tacka flaggvakterna för ett gediget jobb. Ni ska ha en stor eloge för dom varningarna ni utfärdade, speciellt innan rondellerna. Jag förstod graden av allvar när dom ropade ut att det hade varit en massvurpa långt fram i ledet.

 

Utan er hjälp hade säkert jag också legat i horisontalläge....

Link to comment
Share on other sites

grattis henke67! Tyvär blev jag sjuk men hade aldrig kunnat hänga på iaf.

Tackar så mycket.

Det blev en jobbig tävling när man måste göra allt dragjobb i princip själv.

Tråkigt med alla som bara ligger och fiser i klungorna utan att hjälpa till.:mad:

Desto roligare då när man tröttar ut en efter en.

Samtidigt blev det ju nästan fotofinish mot slutet.

Skön känsla att gå över linjen för den regerande mästaren.:P

Link to comment
Share on other sites

Håller med blixten. även om jag åkt loppet innan så var det obefintlig skyltning..

 

Jag hade ett plåster i ryggen från ca 3km till 6km första varvet som naggade mina spetsar, sen small det bara till, 30cm kortare stav :mad: jag vänder mig om och svär åt honom bakom, men inte ens ett ursäkta eller "det var inte meningen" från åkaren utan han kör bara om och flinar lite.......tack som f..n för det..jag glömde kolla hans startnummer, tur för honom kan jag lova :mad:

i rondellen efter ca 8km frågar jag efter stavar men ingen funktionär har en aning om var det finns extra stavar?? inte ens i Vändningen i Vänersborg har dom extra stavar???

Där bryts dessutom min andra stav av pga över belastningen.

Jag fortsätter köra mot Trollhättan med en stav som nu är ca 90cm och den andra krymper fort som f..n med.

Borde det inte finnas mer stavar att tillgå?

Jag tycker detta var bedrövligt vid en sådan stor tävling. Jag frågade dessutom folk som stod vid banan med extra stavar men de var endast till deras egna åkare...Frågan är ju om man vågar ställa upp fler ggr??

Link to comment
Share on other sites

Håller med om skyltningen. Endast med hjälp av GPS och karttjänst i mobilen kunde vi hitta rätt. Inte ens när vi kom in på rätt parkering första gången trodde vi att det var rätt. En vända till i området och sen tillbaka till samma parkering. Då såg vi en med ett par rullskidor och kunde parkera.

 

Någon som vet varför det står "Seedningstid 1: 5.0" i resultatlistan på Alliansloppet 56km? Längre ner står det även "Seedningstid 1: Seednin"

Link to comment
Share on other sites

Det var en tydlig karta om man väl hade hittat till parkeringen och sen skulle ta sig 1 km med rullskidor till starten. Jag som aldrig varit i dessa trakter skulle ju först hitta in till centrum. De enda skyltar jag såg var några som hörde till själva banan så vi följde dessa in till centrum. Det hade kanske varit lättare om vi kommit av vid rätt avfart från nordost (42:an?) och sluppit åka över bron och kommit på "fel" sida stan.

 

Men detta var också det enda jag tyckte var mindre bra med tävlingen och nästa år hittar jag utan skyltar :-) I övrigt så var det en toppentävling!

Link to comment
Share on other sites

Det märks i alla fall att vi, eller ni som till skillnad från mig inte latar er på sommaren, skåningar är betydligt bättre på hjul än på snö. Sanningen att man blir bra på det man tränar på kanske stämmer i alla fall :D

Link to comment
Share on other sites

Det märks i alla fall att vi' date=' eller ni som till skillnad från mig inte latar er på sommaren, skåningar är betydligt bättre på hjul än på snö. Sanningen att man blir bra på det man tränar på kanske stämmer i alla fall :D[/quote']

Nja så enkelt är det nog inte....att skåningar är bättre på hjul. När det gäller oss i din egen klubb så har dom flesta av oss tränat stenhårt gemensamt flera gånger i veckan sen i april. Träning ger resultat helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Det märks i alla fall att vi' date=' eller ni som till skillnad från mig inte latar er på sommaren, skåningar är betydligt bättre på hjul än på snö. Sanningen att man blir bra på det man tränar på kanske stämmer i alla fall :D[/quote']

Nja så enkelt är det nog inte....att skåningar är bättre på hjul. När det gäller oss i din egen klubb så har dom flesta av oss tränat stenhårt gemensamt flera gånger i veckan sen i april. Träning ger resultat helt enkelt.

Ännu mer imponerande av er än jag först trodde i så fall! Och verkligen dags för mig att komma igång...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...