Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

En RIKTIG motionär kör på helt ovallade skinskidor med stenslip från fabriken. Allt annat BEHÖVS INTE.

Det enda som VERKLIGEN behövs i ett RIKTIGT foruminlägg är STORA BOKSTÄVER.

70% av ett inlägg är bokstävernas STORLEK. 15% är färgen på bokstäverna och 3% innehållet.

Är jag "elit motionär" då jag använder skin-skidor utan valla, men som är stålsiklad och rillad? [emoji6][emoji23]

 

Skickat från min Armor 11T 5G via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 är att vi ALLA dör en dag.

 Kära Veterankollega. Denna gång håller jag med dig, dvs att alla får vi krämpor när vi blir äldre, men det händer att även yngre får det. Men ändå säkrare är att vi ALLA dör en dag. Jag känner inte till något undantag. Till skillnad från dig och trots att jag är betydligt äldre än dig hoppas jag kunna genomföra både Vasalopp och öppet spår även nästa år. 

 

Jag vill här passa på tillfället att tacka dig Volevodin för att du under alla dessa 16 år så flitigt skrivit på denna tråd (näst mest efter mig tror jag) och därmed hjälpt mig och andra antiglidvallare att lyfta upp och sätta fokus på det enkla och numera  så väl mottagna budskapet (av många, inte alla)

*GLIDVALLA BEHÖVS HELT ENKELT INTE FÖR  OSS VANLIGA MOTIONÄRER FÖR TRÄNING OCH FÖR ATT KUNNA GENOMFÖRA VASALOPP PÅ ETT ENKELT OCH BRA SÄTT (i mitt fall 38 gånger) 

Verkligen idealistiskt att jag/vi fått detta stöd av dig under alla dessa år Volevodin och det trots att du själv inte prövat  att stålsickla.......

Tusen tack också får alla andra relaterade trådar du startat som (enligt mig)  ytterligare stödjer detta enkla och användbara budskap (för många).

Om man upprepar ett mantra tillräckligt många gånger blir det till en sanning och därmed omöjlig att backa ifrån oavsett vilka argument som läggs fram. Ett bra sätt att skydda sin egen ståndpunkt är att förminska personen som för fram avvikande åsikter och tom tacka för det "stöd" personen gett. Jag är övertygad om att stålsickling i framtiden kommer att hamna på sin rätta plats dvs ett alternativ till stenslipning som underlag för glidvallning.

Link to comment
Share on other sites

Om man upprepar ett mantra tillräckligt många gånger blir det till en sanning och därmed omöjlig att backa ifrån oavsett vilka argument som läggs fram. Ett bra sätt att skydda sin egen ståndpunkt är att förminska personen som för fram avvikande åsikter och tom tacka för det "stöd" personen gett. Jag är övertygad om att stålsickling i framtiden kommer att hamna på sin rätta plats dvs ett alternativ till stenslipning som underlag för glidvallning.

a) Du har helt fel i att jag vill förminska dig som person. Tvärtom, upprepar jag ju gång å¨gång din storhet som person eftersom du så idealistiskt med rekord i inlägg lyfter upp denna tråd och dess viktiga huvudbudskap. Och det trots att du aldrig själv prövat att stålsickla under dessa 16 år och nu tom plansicklar  när du skall "testa".

b)Givetvis har du rätt i att stålsickling är ett alternativ till stenslipning, något annat har aldrig påståtts av mig eller någon annan expert jag sett heller, Så om du stenslipar och borstar lika noga som du gör efter vallning kan du nog lika bra skidor som du får med stålsickling. I båda fallen får du ju en yta med struktur som dessutom är väl polerad (=saknar lokala ojämnheter, mikrohår, etc).

Anm: Det vissa som inte vallar kan missa är just denna slutborstning. För de som vallar blir ju skidorna naturligt välputsade eftersom du ju skall borsta bort vallan så noggrannt att du  inte längre ser någon valla lämna skidan och då är du ju huvudsakligen nere på en välputsad struktur.

Link to comment
Share on other sites

a) Du har helt fel i att jag vill förminska dig som person. Tvärtom, upprepar jag ju gång å¨gång din storhet som person eftersom du så idealistiskt med rekord i inlägg lyfter upp denna tråd och dess viktiga huvudbudskap. Och det trots att du aldrig själv prövat att stålsickla under dessa 16 år och nu tom plansicklar  när du skall "testa".

 

Det kanske inte är så lyckat att lyfta upp någons storhet genom att rikta kritik i ett och samma stycke.  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det kanske inte är så lyckat att lyfta upp någons storhet genom att rikta kritik i ett och samma stycke.  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

Det är verkligen inte min mening  att den andra informationen skall vara kritik. Tvärtom är det  enkla fakta som betonats av Volevodin själv i flera olika former och trådar. Enligt mig stärker detta Veterankollega Volevodins storhet dvs att han trots dessa uppenbara svagheter hjälper mig och andra att gång efter gång lyfta upp denna tråd  (=en stor del av hans numera mer än 7000 inlägg, också det ett oslagbart rekord)  och därmed hjälpa till att idealistiskt fokusera på dess viktiga huvudbudkap som ju mottagits så väl hos många motionärer .

Link to comment
Share on other sites

En fråga. Brukar ni sickla kanterna? Somliga menar att man får bättre glid om man sicklar kanterna så att det blir 45° vinkel istället för raka kanter.

Lars-Erik anser att allt bör sicklas! Svar ja ja ja! Sidorna på fischer 3D skidor till exempel. Slitna NNN sulor. Skäggstubb. Svar ja!

Link to comment
Share on other sites

a) Du har helt fel i att jag vill förminska dig som person. Tvärtom, upprepar jag ju gång å¨gång din storhet som person eftersom du så idealistiskt med rekord i inlägg lyfter upp denna tråd och dess viktiga huvudbudskap. Och det trots att du aldrig själv prövat att stålsickla under dessa 16 år och nu tom plansicklar  när du skall "testa".

b)Givetvis har du rätt i att stålsickling är ett alternativ till stenslipning, något annat har aldrig påståtts av mig eller någon annan expert jag sett heller, Så om du stenslipar och borstar lika noga som du gör efter vallning kan du nog lika bra skidor som du får med stålsickling. I båda fallen får du ju en yta med struktur som dessutom är väl polerad (=saknar lokala ojämnheter, mikrohår, etc).

Anm: Det vissa som inte vallar kan missa är just denna slutborstning. För de som vallar blir ju skidorna naturligt välputsade eftersom du ju skall borsta bort vallan så noggrannt att du  inte längre ser någon valla lämna skidan och då är du ju huvudsakligen nere på en välputsad struktur.

Jag som person är ganska ointressant i sammanhanget och om man håller diskussionen som från b och neråt tycker jag man ligger på rätt nivå dvs den rör sig kring huvudfrågan. :rolleyes:

Jag vill dock påpeka en sak och det är att jag absolut inte har något emot stålsicklar tvärtom så har jag använt Sandviks Nr 475 stålsickel  i mer än 40 år, så man skulle kunna säga att jag också är en "stålsicklare". :)

Link to comment
Share on other sites

Jag som person är ganska ointressant i sammanhanget och om man håller diskussionen som från b och neråt tycker jag man ligger på rätt nivå dvs den rör sig kring huvudfrågan. :rolleyes:

Jag vill dock påpeka en sak och det är att jag absolut inte har något emot stålsicklar tvärtom så har jag använt Sandviks Nr 475 stålsickel  i mer än 40 år, så man skulle kunna säga att jag också är en "stålsicklare". :)

Ett varmt tack för din uppskattning av att åtminstone det jag skriver från B) och framåt är OK. Med dina goda råd i minne vill jag framföra följande min Pers(s)onliga  åsikt: Var och en som preparerar sina skidor genom att plansickla skidorna med en plan sickel av stål eller plast, och inte ens provat att stålsickla med en sickel som ger struktur,  är inte stålsicklare i denna tråds mening. Stålsickling i denna tråds mening och motsvarande tester utförs med sicklar som ger struktur. Först då kan du jämföra med det som kan åstadkommas med stenslipade skidor, Se t.ex. min ursprungliga uppsats från 2007 (med Niklas Grip och Stefan Sand) med titel "Stålsicklat eller stenslipat", där totalt 69 mil av tester redovisades, https://docplayer.se/4612536-Stalsicklat-eller-stenslipat.html

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingen sickler som gir en 100% plan flate. Alle gir en struktur. Er det noen som vet hvilken Ra verdie en vanlig tresikling fra fabrikk gir? Og evt en kuzmin eller skimateria med kald finish eller medium finish?

Det er snakk om Ra verdier på 2 til 5 micrometer for steinslipene. Mao 2 til 5 tusendels millimeter ruhet i snitt

Link to comment
Share on other sites

http://snowstorm-gliding.de/pdf/Gliding32020_EN.pdf

Vallevodins test likner litt på "MD fine slip" testen i artikkelen over. (Dvs altfor fin slip/sikling i forhold til at snøen er grovkornet)

Mener det er voks og ikke pulver det er snakk om i testen.

 

Men, jeg tror innendørsløyper er spesielt egnet for å gå på voksfritt/rensede ski.

Eksempel på uttalselse fra Rex

"After treatment, Rex Glide Cleaner leaves a very hard and thin layer of Rex UHW hard wax, ........ Glides well even on its own on dirty and artificial snow, that is usually found in ski tunnels."

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingen sickler som gir en 100% plan flate. Alle gir en struktur. Er det noen som vet hvilken Ra verdie en vanlig tresikling fra fabrikk gir? Og evt en kuzmin eller skimateria med kald finish eller medium finish?

Det er snakk om Ra verdier på 2 til 5 micrometer for steinslipene. Mao 2 til 5 tusendels millimeter ruhet i snitt

En sak måste man komma ihåg och det har hänt mycket på vallafronten sedan ovan hänvisade test från 2007, då vallor och pulver numera kan åstadkomma en mycket hård yta, vilket minskar smutsupptaget väsentligt. Därför kan man inte generellt säga att stålsickling ger ett mindre smutsupptag utan det krävs nya tester för jämförelse utifrån dagens vallasortiment.

Link to comment
Share on other sites

En sak måste man komma ihåg och det har hänt mycket på vallafronten sedan ovan hänvisade test från 2007, då vallor och pulver numera kan åstadkomma en mycket hård yta, vilket minskar smutsupptaget väsentligt. Därför kan man inte generellt säga att stålsickling ger ett mindre smutsupptag utan det krävs nya tester för jämförelse utifrån dagens vallasortiment.

 

Har testet en del mht smussopptak på møkkete snø denne våren. 

'Rene' fluorprodukter har holdt skisålen renest. Hardere høy- og mellomfluorprodukter kommer dernest. Så kommer mellommyke høyfluorglidere. Så blank såle, og til slutt alt av mykere glidere. 

Har også testet nye fluorfrie glidere mot blank såle. Generelt liten forskjell både mht glid og smussopptak på våt vårsnø. 

Link to comment
Share on other sites

En sak måste man komma ihåg och det har hänt mycket på vallafronten sedan ovan hänvisade test från 2007, då vallor och pulver numera kan åstadkomma en mycket hård yta, vilket minskar smutsupptaget väsentligt. Därför kan man inte generellt säga att stålsickling ger ett mindre smutsupptag utan det krävs nya tester för jämförelse utifrån dagens vallasortiment.

Tenkte på testen du gjorde i vår og som Lars-Erik kritiserer fordi skiene ble plansiklet. (Jeg mener at selv en tresikkel gir struktur, men veldig fin)

Den tyske testen jeg linket til er fra 2020 og jeg mistenker at det er brukt Toko sin HF serie. (gul, rød, blå)

 

Ut fra det jeg leser fra Skitester og den tyske testen (+ egen og andres erfaring) så glir gul HF voks veldig bra i starten, men blir etterhvert treg pga møkk i vårsnøen.

 

En hard HF glider (som feks marathon) vil gli bedre gjennom hele turen sett under ett.

 

Så ser det ut som om blank såle lider litt av samme skjebne som myk glider.

Dvs glir bra i starten, men tar opp mer møkk enn hard HF.

 

Og så er rent fluorpulver i en egen klasse både i starten og på slutten av turen.

Link to comment
Share on other sites

Har testet en del mht smussopptak på møkkete snø denne våren. 

'Rene' fluorprodukter har holdt skisålen renest. Hardere høy- og mellomfluorprodukter kommer dernest. Så kommer mellommyke høyfluorglidere. Så blank såle, og til slutt alt av mykere glidere. 

Har også testet nye fluorfrie glidere mot blank såle. Generelt liten forskjell både mht glid og smussopptak på våt vårsnø. 

Vilka nya flourfrie glider har du testat och vad blev resultatet vad gäller smutsupptag ? (mjuk. mellanmjuk och hård glider)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...