Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

tre Vasalopp på samma sicklade skidor

• Vänligen logga in för att kunna svara
4286 svar till detta ämne

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 327 inlägg
Det behövs inte testas mer. Eller diskuteras mer. Alla som provat stålsickling vet att det fungerar. Skidor glider fortfarande framåt
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 357 inlägg

hej (igen!), är 7 år sen jag senast var inne på skidforum.se. är faktiskt pga denna tråd jag loggade in igen.

hade tänkt att se om det kommit fram ngt mer eller skapats ngn form av konsensus baserat på vederhäftiga tester i ämnet. men bläddrade några sidor bakåt och ser att precis samma diskussioner / tester görs som när jag följde den för 7 år sedan.

jag får logga in om 7 år igen och se om det rört sig framåt då. inte optimistisk dock. 

Fanns stålsicklar med struktur då ?

wille

wille

Medlem

• Members
  • Pip
  • 497 inlägg

Håller fullständigt med skogsvakt, och även Lejonet ;)

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 327 inlägg
Nån som provar skidpropagandas sickel? Verkar vara en kille som slipar stålbitar i källaren i Borås. Han har även en riller.

Dom jag känner till

Kuzmin
Skimateria
skidpropaganda
Multicut
Ja swix o Skigo har ju med men dom är primärt inte tänkta använda till hyvla belag för glid
Morakniv (pölders favorit)
Återinför skejtvasan
41.57.63

Per Gu

Per Gu

Medlem

• Members
  • Pip
  • 266 inlägg
Jag kör med skidproppaganda. Funkar mycket bra. Det är för övrigt hyvelstål. Min svåger jobbar med hyvelstål så har fått lite olika av han,upplever att alla funkar lika bra.

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 152 inlägg

Håller fullständigt med skogsvakt, och även Lejonet ;)

Även jag håller fullsttändigt med skogsvakt och Lejonet.  skogsvakt  ser ju ut att vara denna ende som riktigt förstått "djupet" i mitt inlägg just denna speciella dag då jag brukar medverka med "kluriga" inlägg. Och lejonet bidrog ju till att sättas fokus på det fatum att jag även har en vetenskaplig sida.  Och det var kul att när du  Wille tog kontakt med mig mig irl. Jag uppfattade dig som en hyvens och positv "kille" vilket jag inte alltid förstod från dina inlägg. Och kul att "vår" tråd nu uppnått 1.5 miljoner visningar, ett rekord som nog aldrig kommer att slås på skidforum. Varför kan man fråga sig ? Det kan ju inte bara bero på att jag är en intressant Pers(s)on att hacka på eller beundra. Det måste ju bero på att ämnet är speciellt intressant och kontroversiellt, eller ? Anm: Volevodin brukar ju altid "upptäcka" mina skrivningar just denna speciella dag men inte denna gång vilket väl tyder på arr jag denna gång prickat mera rätt nivå. Och stålsicklar har ALLTID gett struktur. Det är nog just därför de alltid fungerat så bra.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 327 inlägg
Situation när stålsickling är helt perfekt:

Kompisens belag ser för trötta ut. Hon gillar åka skidor men skulle aldrig få för sig att skicka iväg dom till nån som stenslipar.
Jag lånar med dom hem och stålsicklar upp dom. Lägger sen ett lager violett paraffin på. Vips och hon har ett enormt mycket bättre glid som dessutom kommer hålla längre än stenslipad dito.

Och för att balansera upp det hela så har jag själv både stenslipade skidor och stålsicklade :) Det enda jag mer säkerhet kan säga är att belagen blir gråa på stenslipade belag och dom blir INTE gråa av stålsicklade belag. Punkt slut.
Återinför skejtvasan
41.57.63

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar