Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

tre Vasalopp på samma sicklade skidor

• Vänligen logga in för att kunna svara
4344 svar till detta ämne

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 203 inlägg

Det har du rätt i att återhämtningen tar längre tid, när man kommer upp i åldern, men även i yngre åldrar presterade jag sämre andra dagen. Har dock tävlat någon gång en vecka efter vasaloppet och verkligen fått "superkompensation" speciellt om det inte gått så bra i VL som jag önskat. Har åkt Skejtvasan 3 mil på fredagen och sen Vasaloppet på söndagen och det har fungerat utmärkt, men 9 mil två dagar i rad hade jag inte klarat av. 2011 åkte jag MWC 3 mil i den tuffa Lugnet-terrängen och var anmäld till ÖS på söndagen. Jag var dock så sliten på lördagen att jag sköt upp ÖS en dag till måndagen. Om man varit lite yngre och fräschare kroppen kunde man haft följande upplägg 2022; ÖS måndag skejt, Halvvasen onsdag, Nattvasan singel 3 mil fredag och avsluta med Jubileumsvasan söndag. Det finns en hake i detta upplägg och det är Nattvasan, då det blir för lite vila fredag natt, så det loppet fick man välja bort.

Kära Veteranbroder.JAG tycker inte någon av de situationer du nämner ligger speciell nära den situation du är i när du som MOTIONÄR (gammal gubbe med lång åktid) befinner dig i när du åker öppet spår två dar I RAD.  Schemat för mig är grovt (jag bor i Mora): Dag 1. Purrning 3.00. Buss mot starten 4.30. Start 7.00-7.10. I mål numera vid 3-4 tiden . Går hem, duschar sover och dricker. Rejäl middag först vid sex-sju tiden.Tyvärr klarar jag bara av att äta på riktigt en gång på denna korta tid men försöker trycka in lite extra (mest kanelbuller) innan det är sovdags. Mellan 8-10 på kvällen fixar jag utrustningen för dag 2.Att det går så pass fort beror ju att glidet fixar jag bara genom att ta bort smutsen med vallaveck och borsta (jag får ju då lika bra glid dag 2 eftersom jag stålsicklar) och behöver bara fixa fäste för dag 2. Försök till sömn vid 10-11 tiden på kvällen. Dag 2 Purrning kl 3.oo etc. iIte konstigt att man känner sig helt urladdad i starten och uppför första backen går det supersegt så jag får tala lite med mig själv: nu är du bara lite lat Lars-Erik, ta en kanelbulle och ta det extra lungt uppför backen och det kommer att gå mycket lättare på myrarna. Och faktiskt det stämmer. Jag är övertygad om att (som du beskriver) jag fick vila ett helt dygn extra mellan loppen skulle energitillgång och återhämtning vara helt annorlunda. Vad tror du/ni ?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 490 inlägg

Kära Veteranbroder.JAG tycker inte någon av de situationer du nämner ligger speciell nära den situation du är i när du som MOTIONÄR (gammal gubbe med lång åktid) befinner dig i när du åker öppet spår två dar I RAD.  Schemat för mig är grovt (jag bor i Mora): Dag 1. Purrning 3.00. Buss mot starten 4.30. Start 7.00-7.10. I mål numera vid 3-4 tiden . Går hem, duschar sover och dricker. Rejäl middag först vid sex-sju tiden.Tyvärr klarar jag bara av att äta på riktigt en gång på denna korta tid men försöker trycka in lite extra (mest kanelbuller) innan det är sovdags. Mellan 8-10 på kvällen fixar jag utrustningen för dag 2.Att det går så pass fort beror ju att glidet fixar jag bara genom att ta bort smutsen med vallaveck och borsta (jag får ju då lika bra glid dag 2 eftersom jag stålsicklar) och behöver bara fixa fäste för dag 2. Försök till sömn vid 10-11 tiden på kvällen. Dag 2 Purrning kl 3.oo etc. iIte konstigt att man känner sig helt urladdad i starten och uppför första backen går det supersegt så jag får tala lite med mig själv: nu är du bara lite lat Lars-Erik, ta en kanelbulle och ta det extra lungt uppför backen och det kommer att gå mycket lättare på myrarna. Och faktiskt det stämmer. Jag är övertygad om att (som du beskriver) jag fick vila ett helt dygn extra mellan loppen skulle energitillgång och återhämtning vara helt annorlunda. Vad tror du/ni ?

Synd att inte superkvinnan från Skåne Carina Hammarstrand är registrerad på Skidforum, hon om någon borde veta hur man gör för att åka ALLA lopp under vasaloppesveckan totalt 41 mil (enl artikel i Kvällsposten) Kanske skulle be Maria Snö att få med henne här på forumet.

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 203 inlägg

Synd att inte superkvinnan från Skåne Carina Hammarstrand är registrerad på Skidforum, hon om någon borde veta hur man gör för att åka ALLA lopp under vasaloppesveckan totalt 41 mil (enl artikel i Kvällsposten) Kanske skulle be Maria Snö att få med henne här på forumet.

Håller med dig. Carina är superimponerande. Jag är vän med henne och då blir man ändå mer imponerad. T.ex vet jag att hon har diagnostiserad artros och håller nu föredrag om artros/kondition. Detta gör hennes prestation extra imponerande men även för henne är just det här att åka 90 km två dar I RAD den tuffaste delen av de 41 milen. Jag kan absolut inte jämföra mig med henne och skillnaden kommer att öka eftersom hon är 58 år och jag 77 år. Återstår dock att se om hon klarar av att åka båda öppna spåren om 15 år när hon är 73 år och om hon klarar av att åka på min bästa tid.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 490 inlägg

Håller med dig. Carina är superimponerande. Jag är vän med henne och då blir man ändå mer imponerad. T.ex vet jag att hon har diagnostiserad artros och håller nu föredrag om artros/kondition. Detta gör hennes prestation extra imponerande men även för henne är just det här att åka 90 km två dar I RAD den tuffaste delen av de 41 milen. Jag kan absolut inte jämföra mig med henne och skillnaden kommer att öka eftersom hon är 58 år och jag 77 år. Återstår dock att se om hon klarar av att åka båda öppna spåren om 15 år när hon är 73 år och om hon klarar av att åka på min bästa tid.

Just det där med artros är intressant. Jag har problem med ett knä till och från och pratade med en ortoped, som visste att jag tränat regelbundet i över 50 år. Han sa att jag skulle fortsätta att träna även om det gör lite ont, det är värre att sluta med rörelser, ty då "rostar" leden ihop fortare. Jag återupptog min "medicinering" omega 3+ nypontabletter efter ett halvårs uppehåll och så småningom blev knäet något bättre, bytte till skor med mindre tådrop samt uteslöt all asfaltslöpning. Klarar skoglöpning 5 km x 2, cykel, inlines med stavar, skidor klassiskt o skejt, men inte rullskidåkning pga en dålig fot, men jag får ändå vara nöjd med  tanke på min ålder.

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 203 inlägg

Kära Veterankollegan Volevodin och andra. Jag har just sett att  superdamen Carina du framhållit tillhör de 90 personer (se nummer 28)som valdes ut att beskrivas i nya boken: Henrik Lenngren. VASALOPPET 90 kvinnor &män i fäders spår, LB förlaget, 2021, som kommer ut i dagarna. Och som ni sett här på skidforum blev även jag utvald bland annat  på tips från er (Vasa och skogsvakt tror jag det var ). Tusen tack. En stor ära även för mig att få vara med för att beskriva någon (som författaren tycker) viktig aspekt på Vasaloppet. Att EN gång i sitt liv nämnas och beskrivas tillsammans med Mora Nisse Karlsson, Sven Åke Lundbäck (han med backen), Anders Blomquist, Anders Aukland, Staffan Larsson, Nina Lintzen, Erik Wickström, Stephen Wilson, etc känns stort, mycket stort för en gubbe som mig. Och att författaren valt att beskriva mig först i boken har jag ingen förklaring till.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar