På mitt allra första inlägg (=MITT ALLRA FÖRSTA INLÄGG PÅ SKIDFORUM) skrev jag bland annat följande: "Jag heter Lars Erik Persson och är en 61 årig Vasaloppsveteran (numera har jag åkt 33 Vasalopp och 6 öppna spår). I år åkte jag båda öppna spåren på tiderna 5.29 och 5.50. Själva Vasaloppet åkte jag på 6.41 vilket faktiskt räckte till att få medalj. Detta är de absolut bästa resultat jag gjort de senaste tio åren. OCH jag åkte alla tre loppen på samma skidor som hade sicklats till mig av Kuzmin själv..... Jag rörde INTE glidytorna, jag bara lade på ny fästvalla för dagens före.
Min egen teori är att detta kan vara ett mycket vasst alternativ speciellt på Vasaloppet. Om ni går in och tittar på min profil så ser ni att jag avancerat c:a 400 placeringar från Evertsberg och jag upplevde själv att jag hade skidor med väl så bra glid som alla andra."
Jag kunde DÅ inte ana att detta budskap skulle skapa sådant intresse, t.ex tom idag 4498 kommentarer och 1643587 visningar. OTROLIGT. Och absolut mest på detta forum.
Jag har ju efter ytterligare 17 år börjat fatta bättre att det kan vara så. Jag har ju numera åkt totalt ytterligare 16 Vasalopp och 24 Öppna spår på mina stålsicklade skidor och upplever subjektivt ungefär detsamma som jag gjorde första gången. Och det kan ju delvis bero på att jag numera håller till mycket långt bak i fältet där åkare nog även är sämre på att preparera skidorna. Jag är ju numera 78 år så det är väl oklart hur många fler Vasalopp jag klarar av att åka. Totalt har jag numera åkt 75 fulllängdslopp: 48 Vasalopp och 27 öppna spår, så majoriteten av dem har jag ju faktiskt genomfört på rent stålsicklade skidor(ibland kombinerat med rillning) men helt utan glidvalla.
Jag är anmäld även i år till Vasalopp och öppna spåren så om jag klarar minst ett av loppen kommer jag med i den unika Veterankretsen "femtioloppare" dvs de som klarat minst ett öppet spår/Vasalopop i 50 år. Det finns c:a 50 i denna "klubb" (varav kanske 20-25 nu levande).
Jag tycker mig även numera bättre förstå (både praktiskt och vetenskapligt) att jag fått detta resultat som först var så överraskande för mig. Så överraskande att jag nästan inte kunde sova på nätterna eftersom jag alltid trott på glidvallans avgörande betydelse. Det är så att STRUKTURERING är det mest avgörande för bra skidor med rätt spann. Och strukturering uppnår du t.ex genom stålsickling, stenslipning och rillning och givetvis kombinationer av dessa. Men du måste kombinära med NOGGRANN BORSTNING så att det yttersata lagret av din struktur även är slät. Det sistnämnda uppnås ju automatiskt av de som kombinerar med att glidvalla eftersom du ju då skall borsta ordentligt, faktiskt så ordentligt att du inte längre ser någon valla lämna skidan så att du även då åker huvudsakligen på en mycket slät bra struktur. Dock är det också klart för alla, inklusive mig, att högfluor på optimal struktur ger bättre glid åtminstone viss sträcka. Men det är mindre uppenbart för mig om detta ger någon större fördel i de speciella förhållanden som gäller i Vasaloppsspåret för oss motionärer, speciellt vi långt bak i fältet (t.ex när vi köar i backen eller i trängseln på myrarna därefter...)
Jag vill tacka er alla äkta skidforumvänner för all positiv respons och energi ni givit mig genom åren, både genom inlägg och privata samtal. Det har verkligen hjälpt mig att stå på mig i mitt minst sagt enkla budskap jag osjälviskt framfört trots mycket hård kritik speciellt från vallaindistrin och sporthandlare speciellt i början.